• Home
  • V1
  • Columns
  • 'Creatie en innovatie sterkste troeven modebranche'

'Creatie en innovatie sterkste troeven modebranche'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Dat zei Modint voorzitter Alphons Schouten donderdag

16 juni tijdens het Modint jaarevenement. Hieronder zijn complete jaarrede.

De wereld is de laatste jaren dramatisch veranderd. Economische, financiële en politieke ontwikkelingen hebben grote invloed op de wijze waarop we in de sector mode, interieur, tapijt en textiel zaken kunnen doen. Wat tot voor kort zeker was, is dat voor de toekomst niet meer. Economische groei is niet in alle landen een vanzelfsprekendheid, productieprijzen in sommige sourcing landen gaan omhoog, terwijl de beschikbaarheid aan ruwe grondstoffen afneemt. De noodzaak tot maatschappelijk verantwoord ondernemen kan niet langer worden ontkend. Het is tijd om uw business strategieën bij te stellen.

Staat u mij toe om kort aan te geven welke impulsen Modint geeft aan creatie en innovatie. Waar mogelijk stimuleert Modint de bij haar aangesloten bedrijven om creativiteit en innovatie toe te passen in hun bedrijfsvoering. Vooral de sectoren textiel en tapijt lenen zich voor innovatie. Onze leden in deze sectoren zijn volop bezig een routekaart tot het jaar 2030 op te stellen. Hierin wordt aangegeven op welke wijze innovatie en duurzaamheid deze sectoren kunnen versterken. Daarbij wordt het belang van samenwerking met ketenpartijen, kenniscentra en externe experts benadrukt. Zowel de sector tapijt als textiel stelt zich de vraag hoe zij kan bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke problemen. Anders gezegd: hoe functionaliteiten van textiel en tapijt kunnen worden ingezet in een zich veranderende samenleving. We kijken in dit traject ook over de schutting van onze eigen sector heen en onderzoeken de mogelijkheid van allianties met andere branches. Naar mijn mening zal ook nadrukkelijk bekeken moeten worden of de toenemende schaarste aan grondstoffen kan worden opgevangen door het ontwikkelen van nieuwe vezels dan wel materialen. Samenwerking met het onderwijs, universitair, HBO en MBO, en met andere kennisinstituten is daarbij essentieel. Modint is deelnemer in EFSM, Engineering of Fibrous Smart Materials, dat de leerstoel textielonderzoek aan de Universiteit Twente ondersteunt. Wij werken daarin samen met vooraanstaande textielbedrijven, TNO, Saxion Hogeschool en Federatie Textielbeheer Nederland.

Wat creatie betreft bieden wij jonge ontwerpers de mogelijkheid via zeer lage tarieven gebruik te maken van onze brede dienstverlening. Modint is actief deelnemer in het DDFA programma, dat beoogt het imago van Dutch design, fashion en architectuur duurzaam in het buitenland te versterken. We zijn medeoprichter van de Federatie Dutch Creative Industries, dat als spreekbuis optreedt voor de creatieve industrie en dienstverlening. Samen met Stichting Premsela, sectorinstituut voor design en fashion, hebben we het initiatief genomen tot oprichting van een Fashion Council. Deze council moet de samenwerking bevorderen tussen alle actoren die zich in onze sector bezighouden met het stimuleren van jong talent dan wel het bieden van een platform voor hen. Tevens gaan we bekijken of er een investeringfonds voor jonge modeontwerpers kan worden opgericht. Met Amsterdam International Fashion Week zijn we een samenwerking aangegaan rondom de zogenaamde faster classes om jonge ontwerpers voor te bereiden op de harde kant van zakendoen. Waar mogelijk ondersteunen we de activiteiten van het bureau HTNK in het kader van zijn Dutch Fashion Here and Now programma. Modint maakt ook deel uit van de Dutch Fashion Academy, een initiatief van de Dutch Fashion Foundation dat jaarlijks leidt tot de uitreiking van de begeerde Dutch Fashion Awards aan jonge ontwerpers. Uiteraard onderhoudt Modint nauwe contacten met het modeonderwijs in ons land.

We zijn verheugd dat de creatieve sector als een van de negen topsectoren is aangewezen door het kabinet. Hierbij is de modesector met name genoemd. Mode zien wij in dit verband overigens breder dan kleding alleen. Ook creativiteit en innovatie in textiel en tapijt moeten daarin begrepen worden. Via een op te richten interieurtextiel platform hopen we onze leden in dat segment van de markt ook nauwer bij dit soort activiteiten te betrekken.

Modint zit dus niet stil als het gaat om creatie en innovatie. Ik durf zelfs te stellen dat we met al deze initiatieven vooruit lopen op het bedrijvenbeleid van het kabinet. De bedrijfslevenbrief van minister Verhagen, waarin de creatieve sector als een van de topsectoren wordt aangemerkt, zien we als een erkenning van onze sector. De beeldvorming rondom onze sector is ook duidelijk veranderd. Een sector die vaak werd afgeschreven, maar waarin inclusief de detailhandel meer dan 100.000 mensen werkzaam zijn. Ook zorgen wij voor werkgelegenheid in aanpalende sectoren, zoals toeleveringsbedrijven, softwarebedrijven, logistiek, reclame, fotografie etc. Er gaat meer dan 9 miljard euro industriële- en groothandelsomzet in onze sector om, waarvan de helft in het buitenland wordt afgezet. Onze tapijtindustrie is qua omvang de derde ter wereld. Consumenten kopen jaarlijks voor zo’n 10 a 11 miljard euro aan kleding, accessoires, tapijt en textiel.Kortom: we zijn een sector die ertoe doet.

Alphons Schouten, Modint, 16 juni 2011.

MODINT