• Home
  • V1
  • Columns
  • Checkpoint Diefstalbarometer: Winkelcriminaliteit probleem in NL

Checkpoint Diefstalbarometer: Winkelcriminaliteit probleem in NL

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Columns

Derving, of het verlies door winkeldiefstal, leveranciers-


  • Wereldwijde toename van winkelcriminaliteit volgens retailers
  • Het aandeel winkeldiefstal door klanten nergens zo hoog als in Nederland
  • Nederlandse retailers lopen €1,2 miljard aan inkomsten in 2012 mis
  • Winkeldiefstal kost elk Nederlands gezin €159,90
  • Verontrustend aantal scholieren steelt
  • Georganiseerde misdaad neemt toe
  • Cosmetica en elektronische goederen zijn populair doelwit

Derving, of het verlies door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten, is volgens de Nederlandse retailsector opnieuw gestegen in 2012. Retailers zagen 1,4% van hun omzet in rook opgaan door derving. In concrete cijfers gaat het hierbij om een inkomstenverlies van €1,2 miljard, of €159,90 per jaar per Nederlands huishouden. Dit is significant hoger dan de gemiddelde wereldwijde kost per huishouden, die €101,5 bedraagt.

Deze cijfers slaan op een totaal omzetcijfer van €85,8 miljard in ons land (excl. btw). De totale omzet in de retail is met 0,3% zo goed als constant gebleven tegenover 2012. De detailhandel kampt met een laag consumentenvertrouwen als gevolg van het zwakke economische klimaat. In 2012 daalde het BNP in Nederland immers opnieuw, na twee jaar van lichte stijging. Consumenten hebben een lager beschikbaar inkomen maar willen hun levensstandaard toch behouden.

Dat becijferde Euromonitor International voor de Global Retail Theft Barometer, een onafhankelijk wereldwijd kwalitatief onderzoek, gesponsord door Checkpoint Systems. Met deze cijfers doet Nederland het slechter dan buren België en Duitsland.

Opvallend is dat de georganiseerde misdaad toeneemt in ons land. Vaak is het doel daarbij om de gestolen goederen te verkopen, bijvoorbeeld via internet. Vooral doe-het-zelfwinkels en retailers met een gemengd aanbod zijn het slachtoffer van dievenbendes die Nederland doorkruisen.

Makkelijk te verbergen luxegoederen

Sommige producten hebben hogere dervingcijfers dan andere. Volgens de Nederlandse retailers hebben dieven het vooral gemunt op kleine, waardevolle producten die makkelijk te verbergen zijn, zoals cosmetica en kleine elektronische apparaten. Maar ook producten die makkelijk kunnen doorverkocht worden, zijn populair, zoals smartphones, elektrisch gereedschap en parfum. Retailers melden bovendien dat een verontrustend aantal scholieren kleine items, zoals USB-sticks, stelen.

Ook voeding is door het moeilijk economisch klimaat een geliefkoosd doelwit van dieven geworden. Vooral vlees wordt vaak aangehaald als product dat gestolen wordt.

Nederland en de rest van de wereld

In Europa scoort geen enkel land beter dan Duitsland, dat dankzij preventiemaatregelen slechts 1,1% verlies lijdt door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten. Duitsland is ook het enige land in het onderzoek waar de retailers een daling van de winkelcriminaliteit waarnemen. Portugal en het Verenigd Koninkrijk delen een tweede plaats in de Europese ranglijst met 1,2%, België en Italië behoren tot het Europese gemiddelde met 1,3%. Nederland, Spanje en Frankrijk sluiten het Europese rijtje af met 1,4%.

Wereldwijd zagen retailers meer dan $112 miljard verloren gaan. Dit komt neer op een mondiaal verlies van 1,4% op de omzet van de detailhandel. Internationaal zijn Mexico en Brazilië (1,6% derving) en Argentinië en de Verenigde Staten (1,5%) de slechtste leerlingen van de klas. Het kleinste verlies werd dan weer gevonden in Japan (1,0%), Australië en Hongkong (elk 1,1%). Als men kijkt naar de kosten per huishouden, liggen die het laagst per Chinees gezin, en het hoogst per Amerikaans gezin.

Winkeldiefstal in de lift

Derving heeft verschillende oorzaken. De diefstalbarometer maakt een onderscheid tussen 4 categorieën: diefstal door klanten, diefstal door personeel, verlies ten gevolge van administratieve fouten en leveranciersfraude. Wereldwijd werd sinds het begin van de economische crisis een toename in diefstal door klanten en werknemers vastgesteld.

Diefstal door klanten is zowel in Nederland als in onze buurlanden de grootste schadepost binnen derving, maar nergens ligt deze vorm van diefstal proportioneel zo hoog als in ons land (59%). Een reden voor dit hoge percentage is het aandeel van de georganiseerde misdaad (20%). Het personeel van Nederlandse retailers is dan weer wel een voorbeeld voor de ons omringende landen: met 19% scoort Nederland beter dan haar rechtstreekse buren.

Nederlands winkelpersoneel laat zich het makkelijkst verleiden tot diefstal uit de kassa – vooral in vakantieperiodes, diefstal van producten om door te verkopen of het consumeren van voedsel en drank uit de winkel tijdens pauzes.



Investeren in beveiliging

Nederlandse retailers getuigen dat ze op korte termijn meer zullen investeringen in winkel- en productbeveiliging.

Gevraagd naar de verschillende maatregelen die ze op dit moment nemen, zijn de meest voorkomende antwoorden: het opleiden van winkelpersoneel, het bevestigen van beveiligingselementen aan producten, de plaatsing van elektronische artikelbeveiliging en het plaatsen van producten in afgesloten displays. Daarnaast wordt ook meer en meer gewerkt met camera’s en bewaking in burgerkleding om verdacht gedrag op te sporen.

“Een aantal retailers hebben nog een lange weg af te leggen op het vlak van winkeldiefstalpreventie; om hun investeringen in beveiliging maximaal te laten renderen zouden ze hun bestaande maatregelen moeten uitbreiden. Toekomstgerichte retailers gebruiken RFID-oplossingen (Radio Frequency Identification) die bescherming en visibiliteit combineren op productniveau. Dit type van strategisch platform, gecombineerd met investeringen in mensen en processen, opent nieuwe perspectieven om ‘out-of-stock’-situaties te reduceren, beschikbaarheid van producten voor consumenten te verbeteren en verkoop te doen toenemen”, besluit Pjotr van Wuyckhuyse, Sales Manager bij Checkpoint Systems.

Voor meer informatie, de volledige studie, foto’s of interviews, contacteer Eef Leroy bij Luna: eef@luna.be, +32 2 658 02 92, +32 495 59 38 02

Over de Global Retail Theft Barometer

De Global Retail Theft Barometer (GRTB) 2012-2013 is een wetenschappelijk onderzoek dat uitgevoerd wordt door het onafhankelijke Euromonitor International, gesponsord door Checkpoint Systems. De GRTB is een wereldwijd onderzoek rond derving in de retailsector.

De studie geeft ook aan hoe om te gaan met de kost van winkelcriminaliteit: welke elektronische en computergestuurde systemen kunnen worden ingezet om winkeldiefstal en fraude te bestrijden? De gegevens van de studie zijn afkomstig van 157 retailbedrijven uit 16 landen die samen 160.000 winkels tellen. De deelnemende winkels zijn samen goed voor ongeveer 18% van de omzet van de retailsector in de 16 betreffende landen.

Voor meer informatie: www.globalretailtheftbarometer.com

 Retailers die wensen deel te nemen aan de Global Retail Theft Barometer 2013 -2014, kunnen zich registreren op www.globalretailtheftbarometer.com.

Over Checkpoint Systems, Inc.

Checkpoint Systems is een wereldwijd leider op het gebied van oplossingen voor dervingsbeheer, voorraadzichtbaarheid en kledinglabels. Checkpoint stelt retailers en hun leveranciers in staat om derving te verminderen, de beschikbaarheid op het schap te verbeteren en real-time data te optimaliseren om operationele uitmuntendheid te bereiken.

Checkpoint-oplossingen zijn gebouwd op meer dan 40 jaar ervaring in RF-technologie, een uiteenlopend dervingsbeheeraanbod, een uitgebreide portfolio van kledinglabeloplossingen, marktleidende RFID-applicaties, innovatieve antidiefstaloplossingen en zijn webgebaseerde Check- Net databeheerplatform. Hiermee realiseren klanten van Checkpoint een stijgende omzet en winst door het verbeteren van de efficiëntie in de toeleveringsketen, door het aanbieden van on-demand labeldrukken en door het leveren van een beveiligde open merchandise-omgeving die de winkelervaring van de klant verbetert.
Genoteerd aan de NYSE (NYSE:CKP) is Checkpoint actief in iedere belangrijke geografische markt en heeft wereldwijd 4.700 mensen in dienst. Voor meer informatie: www.checkpointsystems.com.

Euromonitor International

Euromonitor International is één van de wereldleiders in strategisch onderzoek in consumentenmarkten. Euromonitor geeft inzicht in het ware verhaal achter consumentengedrag. Als onafhankelijk bedrijf biedt Euromonitor International objectief onderzoek aan voor elke regio en elk land, én in alle categorieën en mediakanalen. Dankzij een uitgebreid netwerk van strategische analisten in 80 landen, verstrekt Euromonitor International wereldwijde, nationale en lokale business informatie die onontbeerlijk is in de hedendaagse internationale zakenwereld.

Voor meer informatie: www.euromonitor.com.