• Home
  • V1
  • Columns
  • Checkpoint Diefstalbarometer in retail: Nederland tweede op ranglijst winkeldiefstal in Europa

Checkpoint Diefstalbarometer in retail: Nederland tweede op ranglijst winkeldiefstal in Europa

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Columns

Winkeldiefstal in Nederland is met een percentage van 0,59% op de totale retailomzet



Checkpoint Diefstalbarometer in retail: Nederland tweede op ranglijst winkeldiefstal in Europa


  • Derving in Nederland groter dan in buurlanden

  • Nederlandse retailers lopen €1,09 miljard aan inkomsten mis in 2013
  • Winkelcriminaliteit en preventiemaatregelen kosten elk Nederlands gezin €213

Winkeldiefstal in Nederland is met een percentage van 0,59% op de totale retailomzet de op één na hoogste in Europa. Toch is de totale derving, of het verlies door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten, in Nederland gedaald ten opzichte van vorig jaar. Nederlandse retailers zagen in 2013 1,23% van hun omzet in rook opgaan door derving. Dat is een daling ten op zichte van vorig jaar, maar nog altijd hoger dan in buurlanden België (1,16%) en Duitsland (1,10%). In concrete cijfers gaat het hierbij om een inkomstenverlies van €1,09 miljard. Nederlandse retailers gebruikten daarnaast 0,81% of €723 miljoen van hun gezamenlijke omzet voor investeringen in winkel- en productbeveiliging. Winkelcriminaliteit en de investeringen in preventie kosten elk Nederlands huishouden €213.

Deze cijfers slaan op een totaal omzetcijfer van €89,3 miljard in ons land (excl. btw). Dat is een stijging van 4% ten opzichte van de omzet in 2012. Dit becijferde The Smart Cube voor de 13e onafhankelijk wereldwijd onderzoek, gesponsord door Checkpoint Systems. In de studie lag dit keer zowel het aantal ondervraagde retailers als het aantal landen hoger dan de voorgaande jaren. Zo werden er in totaal maar liefst 222 wereldwijde retailers in 24 landen bevraagd, samen goed voor een omzet van 743,8 miljard us dollar (560,1 miljard euro).

Uit diepte-interviews met de vertegenwoordigers van de deelnemende retailers blijkt dat winkeldiefstal het vaakst gebeurt door mannen. Het grootste aandeel van de shoplifters in Nederland (31%) bevindt zich in de leeftijdscategorie 30 - 45 jaar.

Nederland en de rest van de wereld
Wereldwijd is de derving gedaald van 1,36% naar 1,29%. Echter is dit nog steeds goed voor een verlies van $128 miljard (€96 miljard). Enkel Azië nam een stijging waar van 1,26% naar 1,28%. Uit een vergelijking van de continenten blijkt de derving in Europa (gemiddeld 1,13%) het laagst, in Noord-Amerika het hoogst (gemiddeld 1,48%). Internationaal scoort geen enkel land beter dan Noorwegen, dat slechts 0,83% verlies lijdt door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten. Japan en het Verenigd Koninkrijk volgen en staan beide laag op de globale ranglijst met 0,97%. Mexico nam de hoogste derving waar met 1,70%. In Europa zijn Finland (1,39% derving) en Spanje (1,36% derving) de slechtste leerlingen van de klas. Nederland sluit de Europese top 3 af met 1,23%.





Nederlandse winkeldiefstal 2e hoogste in Europa
Derving heeft verschillende oorzaken. De diefstalbarometer maakt een onderscheid tussen 4 categorieën: winkeldiefstal, diefstal door personeel, verlies ten gevolge van administratieve fouten en leveranciersfraude. Winkeldiefstal is zowel in Nederland als in haar rechtstreekse buurlanden de grootste schadepost binnen derving. Nederland staat samen met België en Portugal op een gedeelde 2e plaats in de ranking van Europese landen die het zwaarst getroffen zijn door shoplifting. Het aandeel van deze vorm van diefstal op de omzet van Nederlandse retailers is 0,59%. Enkel in Frankrijk ligt dit aandeel hoger: 0,64%.

Het personeel van Nederlandse retailers verdient dan weer een kleine tik op de vingers: met 0,32% op de omzet doen zij het slechter dan in 2012, maar wel beter dan buurlanden België en Duitsland.





Meerderheid retailers vreest de kerstperiode
Sommige producten hebben hogere dervingcijfers dan andere. Volgens de Europese retailers hebben dieven het vooral gemunt op kleine, waardevolle producten die makkelijk te verbergen zijn, zoals cosmetica en kleine elektronische apparaten. Maar ook producten die makkelijk doorverkocht kunnen worden zijn populair, zoals accessoires voor mobiele toestellen, elektrisch gereedschap en wijn. Net als vorig jaar ligt voeding opnieuw goed in de markt bij de dieven. Vers vlees, kaas en andere gastronomische specialiteiten worden vaak aangehaald als gestolen producten.





Zes op de tien Europese retailers geven aan dat diefstal het hoogst is in de kerst- en eindejaarsperiode. Klanten die onvoldoende budget hebben voor kerstgeschenken, winkels met voorraadoverschotten en tijdelijke werknemers zijn de belangrijkste redenen voor dit fenomeen.

Investeren in beveiliging
Nederlandse retailers gebruikten 0,81% of €723 miljoen van hun gezamenlijke omzet voor investeringen in winkel- en productbeveiliging. Dat is meer dan in België (0,71%).

Gevraagd naar de verschillende maatregelen die Europese retailers op dit moment nemen, zijn de meest voorkomende antwoorden: investeringen in beveiligingslabels, hard tags en antennes. 67% van de Nederlandse retailers meldt bovendien dat ze meer willen inzetten op bronbeveiligde producten. Dit betekent dat er een beveiliging is aangebracht tijdens de productie, geïntegreerd in het artikel of de verpakking. Dit is het meest efficiënt voor de winkelketen, omdat er op de werkvloer geen extra werkzaamheden nodig zijn, waardoor het winkelpersoneel zich kan focussen op de klanten. En het is effectief omdat het onzichtbaar is.

“Dankzij extra investeringen in winkeldiefstalpreventie hebben de Nederlandse retailers hun derving licht kunnen terugdringen. De heropleving van de economie geeft onze retailers vandaag vertrouwen en de middelen om te blijven investeren in de nodige preventietechnologieën”, besluit Pjotr van Wuyckhuyse, Sales Manager Benelux bij Checkpoint Systems.

Voor meer informatie, de volledige studie, foto’s of interviews, contacteer Eef Leroy bij Luna:
eef@luna.be,
+32 2 658 02 92,
+32 495 59 38 02

Over de Global Retail Theft Barometer
De Global Retail Theft Barometer (GRTB) 2013-2014 is een wetenschappelijk onderzoek dat uitgevoerd wordt door het onafhankelijke onderzoeksbureau The Smart Cube en gesponsord wordt door Checkpoint Systems. De GRTB is een wereldwijd onderzoek rond derving in de retailsector.

De studie geeft ook aan hoe om te gaan met winkelcriminaliteit: welke maatregelen kunnen er worden ingezet om winkeldiefstal en fraude te bestrijden? De gegevens van de studie zijn afkomstig van 222 vertegenwoordigers van distributeurs uit 24 landen wereldwijd.

Voor meer informatie:
www.globalretailtheftbarometer.com

Over Checkpoint Systems, Inc.
Checkpoint Systems is een wereldwijde leider op het gebied van merchandise availability oplossingen voor de retailindustrie, met name voor dervingsbeheer en RFID. Checkpoint voorziet end-to-end oplossingen die retailers in staat stelt om een nauwkeurige real-time inventaris bij te houden, de beschikbaarheid op het schap te verbeteren, out-of-stock situaties en derving te vermijden, en zo de merchandise availability en de winkelervaring te verhogen.

De oplossingen van Checkpoint zijn gebouwd op 45 jaar ervaring in RF-technologie, een uiteenlopend dervingsbeheeraanbod, marktleidende RFID-applicaties en een uitgebreid portfolio van ledinglabeloplossingen om de merchandise van de bron tot het winkelschap te branden, beveiligen en volgen. De klanten van Checkpoint genieten van een stijgende omzet en winst door merchandise availability oplossingen te implementeren en zich zo te verzekeren dat hun producten beschikbaar zijn op de juiste plaats en het juiste tijdstip wanneer klanten klaar zijn om te kopen. Checkpoint, genoteerd op de NYSE (NYSE: CKP), is actief in elke belangrijke geografische markt en heeft wereldwijd 4.700 mensen in dienst.

Voor meer informatie:
www.checkpointsystems.com
Twitter: @CheckpointSys

The Smart Cube
The Smart Cube is een wereldwijd specialist in het domein van gepersonaliseerde studies en analyses. Voor meer informatie: www.thesmartcube.com