Coach naar de beurs in Hong Kong

donderdag 01 december 2011

Het luxe accessoiresmerk Coach heeft vandaag zijn debuut gemaakt op de beurs in Hong Kong. Het merk mag zich daarmee het eerste Amerikaanse bedrijf met een beursnotering in Hong Kong noemen.

Coach treedt hiermee in de voetsporen van Prada die het eerste Italiaanse bedrijf was dat naar de beurs in Hong Kong ging. Terwijl Prada in juni nog 2,5 miljard dollar (1,9 miljard euro) ophaalde door nieuwe aandelen uit te geven, besloot Coach om geen nieuwe aandelen uit te gegeven. Het modebedrijf koos voor een zeldzame methode genaamd ‘beursnotering via introductie', die door sommige bankiers 'dure marketing' wordt genoemd.

Het merk sloot de dag lager af met 48,50 hong kong dollar, een daling van 0,5 procent. Waarschijnlijk verminderde de beperkte handelsmogelijkheid de aantrekkingskracht voor lokale beleggers. Lew Frankfort, CEO van Coach, noemde de beursgang een ‘gedenkwaardige dag’ voor het bedrijf, maar erkende dat het tijd nodig heeft om beleggers uit Hong Kong te lokken. "De handel is matig, maar we verwachten dat het gaat toenemen zodra meer investeerders weten dat ze Coach in hun eigen valuta kunnen kopen," aldus Frankfort.

Net als Prada, Burberry en Louis Vuitton verwacht Coach de komende jaren een onverzadigbare vraag naar luxegoederen in China. Naar schattingen zal het land in 2015 goed zijn voor 20 procent van de luxemarkt wereldwijd door jaarlijks 27 miljard dollar (20 miljard euro) te besteden aan luxegoederen. In 2009 was dat bedrag nog 10 miljard dollar (7,4 miljard euro). Coach, dat op dit moment op 71 locaties in China aanwezig is, is van plan om voor het einde van boekjaar 2012 in juli nog 30 nieuwe locaties aan te boren.