• Home
  • V1
  • Columns
  • Solliciteren: What (not) to do?

Solliciteren: What (not) to do?

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Solliciteren is een vak. Niet iedereen schudt zomaar de perfecte brief of een spontaan

sollicitatiegesprek uit zijn mouw. Voor alle mensen die nog een beetje (of een hoop) moeten leren ging FashionUnited op zoek naar bijzondere do’s en don’ts.

Te veel make-up of juist te weinig, (spel)fouten in je (veel te lange) brief, een saaie outfit of juist te hip, niet uit je woorden kunnen komen, zenuwachtig zijn, of onbeleefd. En dan hebben we het nog niet eens over lichaamstaal gehad. Het is maar een heel klein tipje van de enorme ijsberg van faux-pas die tijdens een sollicitatie kunnen voorkomen. Of het nou om de brief zelf gaat of het gesprek erna: fouten zijn er genoeg. Omdat iedereen deze inmiddels riedel wel kent, heeft FashionUnited bijzondere do’s en don’ts, tips en enkele erg leuke anekdotes over solliciteren in onze branche op een rij gezet, zowel uit de sollicitatieliteratuur, als afkomstig van recruiters in de modewereld zelf. Na het lezen van onderstaande tekst is er geen enkele reden voor koudwatervrees meer: Solliciteren kun je leren.

1.
Maak op juiste wijze gebruik van het world wide web. Dit is een tip waarvan je misschien vindt dat je het zelf ook wel had kunnen bedenken. Er is echter een wezenlijk verschil tussen het ‘gewoon gebruiken’ van internet (lees: een beetje lummelen in de marge) en je ‘op zeer slimme wijze vindbaar maken’ bij de mensen die er toe doen. Van je cv droppen bij moderecruiters tot het op de juiste wijze gebruiken van LinkedIn, Hyves, Facebook, Twitter en zelfs YouTube; alles kan met verve.

2.
Uiteraard is er in de ‘Voor Dummies’-serie ook een uitgave die heet ‘Solliciteren voor Dummies’. Dit omdat solliciteren misschien wel datgene is wat heel weinig mensen op deze aarde echt goed kunnen. Het boek gaat in op vele aspecten van het sollicitatiegesprek, zo uiteraard ook de voorbereiding. Eén van de tips die de schrijvers geven is: ‘Ga je zenuwen niet te lijf door je te bezatten’. Toch fijn. We zullen hier niet het hele boek herhalen, want dat kun je het beste zelf kopen.

3.
Solliciteer alleen bij een label dat ook echt bij je past. Ben jij een Claudia Sträter-type? Solliciteer dan niet bij Miss Etam of M&S. Zorg er ook voor dat je je niet per definitie in een mantelpakje hijst. Het is moeilijk om daar doorheen te kijken. Kleed je zó dat het past bij het label. Maar, zegt tipgever Faila den Boon, eigenaresse van werving- en selectiespecialist Netwerkt (30 procent modegerelateerd): “Een spijkerbroek hoeft ook weer niet.”

4.
Sluit je cv niet helemaal aan bij de baan waar je op solliciteert? Geef jezelf een proefopdracht. Danielle Wanders van Het Praktijbureau heeft het aan den lijve ondervonden: Een klant die in het verleden voor een dameslabel had ontworpen, maar daarna vijf jaar bij een kinderkledingmerk had gewerkt, wilde graag weer in de damesmode terugkeren. Haar hele map zat vol met voorbeelden uit de kinderbranche. Wanders: “Hoe kan een mogelijke opdrachtgever zien wat je in huis hebt wat betreft de dameskleding? Zoek beeldmateriaal dat je aanspreekt en geef jezelf een soort proefopdracht waardoor de opdrachtgever in ieder geval een idee heeft welke stijl en mogelijkheden je hebt.”

5.
Zorg dat je - voordat je op gesprek gaat bij een bedrijf - altijd de laatste collectie hebt gezien of in ieder geval twee winkels hebt bezocht. Hierdoor kun je mee praten en dit toont betrokkenheid richting je nieuwe werkgever. (Maarten Beemer van RS Lifestyle Recruitment)

6.
Wees op de hoogte van de mode. Bijvoorbeeld door het lezen van bladen en internetsites zoals Style.com. Als je wilt werken in de modebranche moet je op z'n minst een beetje op de hoogte zijn. (Ezra Langendorff van recruitment en consultancybureau Mission in Fashion)

7.
Maak een ‘zakelijk’ e-mailadres aan. E-mailadressen als: lekkere_chick91@???.com kunnen wat minder professioneel overkomen. (Merel van Klooster, recruiter bij We Fashion)

8.
Druk bij commerciële functies je prestaties zoveel mogelijk uit in cijfers. Bij creatieve functies: Pas je portfolio aan voor verschillende bedrijven. Door aanpassingen in volgorde of door bepaalde dingen weg te laten of juist toe te voegen kun je gerichter solliciteren. (Mariette Hoitink, Managing Director HTNK Fashion recruitment & consultancy)

9. Doe je niet anders voor dan je bent. Daarom let Sultana Soussi, recruiter bij Veldhoven International op de gezichtsuitdrukking van een kandidaat. “En ik maak gebruik van Neurolinguistisch Programmeren; Stel vaak onverwacht persoonlijke vragen om iemand uit een comfortabele positie te halen.”

10.
Een zeer simpele tip, maar één die we je absoluut niet wilden onthouden komt ook van Sultana Soussi van Veldhoven International. “We werken bijna allemaal digitaal maar ik ben nog steeds blij als ik een verzorgde sollicitatie per post ontvang. Dus op mooi briefpapier met een watermerk.”

11.
En last bust not least is er een even voor de hand liggende als toch ook broodnodige tip van Bianca Jantz van Witteveen Mode. “Doe je er een foto bij, kies er dan een waar je representatief op staat en niet een vakantiekiekje of een van je complete gezin. Hartstikke leuk natuurlijk en ergens wel origineel, maar daar zit je toekomstige werkgever niet om verlegen.”

Leuke anekdotes zijn er genoeg. Een selectie.


Faila den Boon van Netwerkt vertelt dat zij ooit een kandidaat had die uit het laagsegment kwam en graag bij een trendy bedrijf wilde werken. “Ik heb de kandidaat kledingadvies gegeven: ‘Hip jasje, dan komt het zeker goed’. Vervolgens belt mijn klant mij na het gesprek met de kandidaat. Hij zegt: ‘Leuke meid, maar ze moet wel gerestyld worden.’ Ik: wat had ze aan dan? Zegt de klant: ‘Volgens mij een oud jasje van haar oma.’ Dat is dus mijn fout: ik had het iets duidelijker uit moeten leggen.”

Ook van Den Boon: “Eens ging een meisje met gothic kledingstijl op gesprek bij een klant. Ik adviseerde haar zich wel iets netter te kleden. Zij helemaal netjes, ringetjes uit haar oren enzovoort. Wat bleek? De P&O manager van dat bedrijf was sinds die dag zelf gothic! De kandidaat heeft het gelukkig wel gezegd en de baan heeft ze gekregen.”

Maarten Beemer van RS Lifestyle Recruitment vertelt dat hij onlangs voor een grote retailer een ‘Technician - Men’ zocht. “Hierop kregen we een aanmelding van een man met als ervaring in zijn heading: ‘Technicien-vrachtwagenchauffeur, mannelijk’.”

Ezra Langendorff van Mission in Fashion vraagt vaak aan sollicitanten hoe ze zich op de hoogte houden op het gebied van mode. “Een antwoord als ‘Ik ben dol op mode’ is dan niet goed genoeg, want dat is elke vrouw. Een grote misser was een meisje dat antwoordde dat ze de Vogue las. Ik vroeg haar welke editie. Daarop antwoordde zij: ‘De Nederlandse’. Tja, die bestaat helemaal niet dus dat meisje viel voor mij direct door de mand. Moraal van het verhaal is dat je gewoon eerlijk moet zijn, maar wel moet zorgen dat je goed voorbereid bent. Als je voor een groot jeansmerk gaat werken, check dan even wat er speelt in de jeans wereld. Een beetje interesse en betrokkenheid maakt een wereld van verschil.”

Toch is opvallen ook nog steeds een pre. “Een van de leukste sollicitaties die wij de laatste tijd hebben gekregen was een knuffelbeer met een cv aan zijn poot gebonden”, vertelt Merel van Klooster van We Fashion. “De sollicitant gaf aan dat hij verwachtte dat wij erg veel reacties zouden hebben gehad op deze leuke (creatieve) functie en daardoor waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer zouden zien. Omdat de beer een bosbewoner is die de weg goed kent had hij deze opgestuurd met alvast het cv van de beste kandidaat. Zo'n originele sollicitant moesten wij natuurlijk wel uitnodigen voor een gesprek, en de beer heeft een prachtig plekje op ons kantoor gekregen.” Of de sollicitant ook is aangenomen vertelt het verhaal helaas verder niet.

Dit artikel is gepubliceerd in FashionUnited vakblad juni 'Werken in de Mode' special 2010.
sollicitatie
solliciteren
werken in de mode
werken special
Workinfashion