• Home
  • V1
  • Columns
  • Weinig groei detailhandel

Weinig groei detailhandel

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

In de eerste helft van dit jaar, steeg de omzet in de detailhandel als geheel met 0,7 procent. Volgens de

Retail Sectormonitor van ABN Amro, voelen winkeliers de druk van leveranciers en van de prijskritische consument. De bank verwacht weinig groei in de rest van het jaar.

Retailers zitten volgens ABN Amro in een spagaat tussen leveranciers, die de gestegen grondstofprijzen willen doorberekenen aan de winkeliers, en de consumenten die niet te veel willen spenderen door een gedaalde koopkracht. Veel detaillisten kiezen ervoor om een prijsverhoging uit te stellen of verhogen de prijzen mondjesmaat. Doordat de stijgende kosten gedeeltelijk worden doorberekend, heeft de detailhandel te maken met een hogere margedruk.

In de rest van het jaar verwacht de bank dat het niet veel beter gaat worden in de sector. ABN AMRO denkt dat de particuliere consumptie met 0,1% zal toenemen in 2011. Hierdoor is er weinig ruimte voor een omzetgroei in de detailhandel.

Michel Koster, sector banker retail bij ABN, schrijf in de retailmonitor: "Ondernemers in de woon-, elektronica- en modebranche, worden in tegenstelling tot eerdere verwachtingen, dagelijks geconfronteerd met kassa-aanslagen die lager zijn dan vorig jaar, waardoor de winkels blijven zitten met een te hoge voorraad."

Ook geeft hij aan nog veel faillissementen in de detailhandel te verwachten, en dat het winkelaanbod verder zal verschralen. "Diverse ondernemers in de mode hebben hun deuren gesloten de afgelopen periode, eenmanszaken maar ook een keten als Leon Mode met 26 vestigingen. Daarentegen blijven de zogenaamde value retailers als H&M, Zara maar ook Primark in het huidige economische klimaat aan de winnende hand en groeien met nieuwe vestigingen."

ABN AMRO
Detailhandel