• Home
  • V1
  • Leads
  • 'Groeitempo Michael Kors niet vol te houden'

'Groeitempo Michael Kors niet vol te houden'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Michael Kors stapelt financieel record op record. Sinds de beursgang in 2011 heeft het Amerikaanse modebedrijf ieder kwartaal imposante omzet- en winstcijfers laten zien. Dat kan zo niet doorgaan, klinkt het nu in de VS. Beursanalisten kunnen niet geloven dat het bedrijf de stijgende

lijn kan vasthouden. Twee vragen staan centraal: heeft Michael Kors in de VS zijn grenzen bereikt? En wat is er in Europa nog te halen? Voor Robin Lewis van businessblad Forbes is het duidelijk, Michael Kors himself en een aantal top executives hebben al in 2012 het gros van hun aandelen verkocht en hun belang in het bedrijf teruggebracht van 52 procent naar 15. Lewis: "Geloven ze er dan zelf wel in?"

Ook nieuwszender CNBC meldt dat het tempo van Michael Kors' groei op de langere termijn niet vol te houden is. De kwartaalomzet is sinds de beursgang ieder jaar met meer dan 50 procent gestegen en de waarde van de aandelen ging zelfs met 300 procent omhoog. Echter, sinds de hoogste koersnotering op 25 februari jl. (101,04 dollar) is de waarde van de aandelen met 18 procent gedaald. Voor een groep beursanalisten is dat het bewijs dat Michael Kors over zijn hoogtepunt heen is. Voor anderen is de dip echter van tijdelijke aard en dit juist een goed moment om op de 'buy' knop te drukken.

Michael Kors wil groeien naar 600 winkels

De omzetgroei van het bedrijf is geheel te danken aan een stevige expansiestrategie. Eind maart 2014 telde Michael Kors in de VS 288 winkels en 2496 verkoopunten, internationaal waren er op dat moment 117 winkels en 1232 verkooppunten. Een jaar eerder (maart 2013) waren er 231 winkels in de VS en 2215 verkooppunten en 73 winkels internationaal en 1034 verkooppunten. Het bedrijf wil het aantal eigen winkels (in binnen- en buitenland) in de nabije toekomst doen stijgen tot 600 in totaal, maar heeft daar nog geen termijn of locaties op geplakt.

Nu wordt gevreesd dat Michael Kors in eigen land niet of nauwelijks meer kan groeien. Volgens Forbes is de alomtegenwoordigheid van het merk in feite het begin van het eind. Wie zit te wachten op een high fashionlabel dat op iedere straathoek vertegenwoordigd is? Tweede argument is dat Michael Kors in de VS hoge winkelvoorraden heeft opgebouwd waardoor de marges onder druk kunnen komen te staan. Handelskantoren zoals Citigroup en Sterne Agee hebben vervolgens hun richtprijs voor het aandeel verlaagd van 100 dollar naar rond de 90 dollar.

Daar tegenover staat de groep analisten die juist groeipotentieel ziet voor Michael Kors in Europa. Ook de enorme productuitbreiding (zonnebrillen, tassen, schoenen, enz.) waardoor het merk voor vrijwel iedere portemonnee bereikbaar wordt, wordt als pluspunt gezien. Hoe het merk hier presteert is dus van cruciaal belang zeker als het marktaandeel van Michael Kors in het thuisland inderdaad omlaag gaat. Een retailanalist van Barclays spreekt de verwachting uit dat in de komende twee jaar in Europa een jaaromzet van zo'n 1,2 miljard dollar kan genereren. In het gebroken boekjaar 2013/14 werd hier een omzet van ruim 500 miljoen dollar geboekt. Maar omdat de VS nu nog de belangrijkste markt is voor het merk, levert een mogelijke verzadiging daar wel risico's op.

Michael Kors - in de Verenigde Staten behalve als modeontwerper ook zeer bekend als jurylid van het tv-programma 'Poject Runway' - startte zijn eigen label in 1981. De lancering van zijn tweede lijn ‘Michael Michael Kors’ in 2004 was het begin van het grote commerciële succes van het bedrijf. De collectie lag meteen het eerste seizoen bij 350 verkooppunten in alle grote warenhuizen.

Michael Kors maakt begin augustus de resultaten van het eerste kwartaal bekend.

Michael Kors