ABN Amro: 'Retailers moeten beter nadenken over voorraad'
bezig met laden...
Van de geanalyseerde retailers biedt 41 procent next day delivery aan. Dit betekent dat de klant bij veel retailers online niet terecht kan voor een product dat ze snel nodig hebben. Wie bij H&M bestelt moet soms tijden in spanning zitten, terwijl Wehkamp.nl en Zalando wel zeggen dat het pakket de dag na de bestelling in huis is. Volgens ABN Amro is het vooralsnog niet erg dat consumenten vaak langer dan één dag moeten wachten tot hun nieuwe kleding is gearriveerd. Op dit moment is de gewenste bezorgtermijn 2,5 dag. Toch moeten online ondernemers oppassen: snelle beschikbaarheid van een product blijft één van de belangrijkste redenen voor consumenten om in fysieke winkels te kopen.
Klanten vertrekken als ze 'nee' horen
Zowel in fysieke als in virtuele winkels is het belangrijk het juiste product op voorraad te hebben. Klanten zullen een ‘nee verkoop’ niet gemakkelijk accepteren. Online raakt de retailer zijn klanten bij een ‘nee verkoop’ meteen kwijt, terwijl 4 op de 5 klanten een ‘nee verkoop’ in de fysieke winkel niet accepteren en het product elders zullen kopen.
Retailers worstelen met de vraag hoeveel voorraad ze op welke locatie - in het distributiecentrum of lokaal - moeten aanhouden om in klantbehoeften te voorzien. ABN Amro is van mening dat retailers er goed aan doen productgroepen en producten met een hoge omloopsnelheid zo laag mogelijk in de keten - lokaal in de winkel - neer te leggen. Wanneer productgroepen of producten een lage omloopsnelheid hebben, ligt het voor de hand deze artikelen hoog in de keten neer te leggen: in een eigen distributiecentrum of bij een partner. In de mode geldt dat bijvoorbeeld voor randmaten. Retailers kunnen kiezen om lokaal altijd minimaal één maat op voorraad te houden. Klanten die een kledingstuk willen dat niet meer in de winkel ligt, kunnen het product de volgende dag vanuit het centrale distributiecentrum thuis geleverd krijgen.