• Home
  • V1
  • Leads
  • Bezoekers Brax-webshop zoeken vooral fysieke winkels

Bezoekers Brax-webshop zoeken vooral fysieke winkels

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Hoewel de gemiddelde Brax klant liever in fysieke winkels shopt dan online naar kledingstukken speurt, heeft het Duitse modemerk toch een webshop geopend voor de Nederlandse markt. Vijf jaar eerder opende het label al een online winkel voor de thuismarkt. Menno van Gelder, agent voor Brax

in Nederland: "Eerst moesten alle kinderziektes er uit."

Het gaat goed met Brax in Nederland. Het aantal verkooppunten is al seizoenen stabiel: zo rond de 550. Het modemerk komt binnenkort met een vernieuwd shop-in-shop systeem. En sinds eind april heeft het Duitse label ook een Nederlandse webwinkel.

In 2009 opende het merk al een Duitse webshop. In 2011 volgde Oostenrijk. In Nederland ziet het modelabel veel potentie online. "De Nederlandse markt is sterk gedreven door e-commerce," zegt Rüdiger Traub, verantwoordelijk voor de online verkoop bij Brax, tegen de Duitse website Fabeau.de. "We willen bovendien ons grote assortiment laten zien aan consumenten die ons nog niet kennen."

Brax lanceert Nederlandse webshop

Volgens Menno van Gelder van Focus Brands, agent voor het Duitse merk in Nederland, duurde het een tijdje voor de Nederlandse webshop werd gelanceerd. Enerzijds omdat de 'kinderziektes eruit moesten'. Anderzijds omdat de Nederlandse webwinkel anders is dan de Duitse. "In de basis is de site hetzelfde, maar we wilden wel dat de Nederlandse winkelverkoopprijzen worden gehanteerd. De prijzen in Duitsland zijn soms lager. Daarnaast is de 'storefinder' een belangrijk onderdeel van de webshop."

Van Gelder legt uit dat consumenten via de webshop kunnen zoeken naar winkels in de buurt die het merk verkopen. Consumenten kunnen zo ook op webshops van de boetieks terecht komen. "Aan het klikgedrag van bezoekers zien we dat consumenten ook echt zoeken naar winkels in de buurt. Brax heeft natuurlijk een doelgroep die niet heel actief is met online shoppen. We investeren daarom buitenproportioneel in fysieke winkels, bijvoorbeeld met het nieuwe shop-in-shop concept." Een webwinkel ziet hij niet als een bedreiging voor zijn 550 klanten. "Daar geloof ik niet in. Brax profiteert er juist van om goed zichtbaar te zijn online. Het merendeel van de modelabels heeft een online shop, het is niet meer los te zien van de bedrijfskolom."

Brax werd opgericht in 1888. In 1997 opende het modemerk - dat lange tijd bekend stond als een broekenspecialist voor dames en heren - een eerste winkel. Het merk heeft momenteel 97 eigen winkels en bijna 1500 shop-in-shops. Het bedrijf boekt een jaarlijkse omzet van 307 miljoen euro.

Brax