• Home
  • V1
  • Leads
  • C&A kijkt verder dan traditioneel gezin

C&A kijkt verder dan traditioneel gezin

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Een nieuw logo, ruimere paskamers en een vernieuwde visie op het gezin: in een tiental Europese steden test modewarenhuis C&A momenteel een nieuw winkelconcept. Het traditionele gezin als doelgroep is vervangen door gezinnen uit de 21e eeuw,

met bijvoorbeeld twee vaders. De Nederlandse testwinkel staat in Hoofddorp.

De C&A-winkel ligt aan de Marktlaan in Hoofddorp. Nog geen 250 meter verderop ligt modeketen en prijskraker Primark. “Maar dat staat helemaal los van de keuze voor Hoofddorp als testwinkel,” zegt Maiko Slegtenhorst, directielid van C&A. “We testten het concept in winkels van verschillende groottes, dus we hebben de winkels daarop geselecteerd.” Wel erkent Slegtenhorst dat de prijs een grote rol speelt voor consumenten. “We willen ons onderscheiden op het beste product voor de beste prijs.” Volgens het directielid gaat het bedrijf daarom flink investeren in een aantal producten. “Basics, maar ook modische producten. Bijvoorbeeld een T-shirt voor drie euro.”

I
n de winkel zijn de kassa’s en de etalages vernieuwd, de pashokjes zijn iets ruimer en de winkel is opgedeeld in verschillende style worlds; Clockhouse voor de twintiger, een afdeling voor de vrouw van 25 jaar met een kind en een afdeling voor traditionelere vrouwen van rond de 45 jaar. De winkel moet hierdoor vooral overzichtelijker worden zodat de ellenlange zoektochten in de C&A-winkels ten einde zijn. Slegtenhorst: “De werelden zijn verschillend vormgegeven met logo’s en kleurgebruik, zodat de doelgroep zich automatisch aangetrokken voelt tot de omgeving.”

Wanneer het nieuwe winkelconcept uitgerold zal worden naar de andere filialen in Nederland en de rest van Europa, kan Slegtenhorst nog niet zeggen. De nieuwe winkels worden dit jaar nog verder getest. “In 2005 hebben we ons huidige concept uitgerold. Dit is eigenlijk een vervolg daarop. We blijven ons ontwikkelen. We vinden het wel belangrijk om het geleidelijk te doen en niet in één keer het roer om te gooien.”

De doelgroep van de winkel blijft volgens Slegtenhorst het gezin. Maar niet alleen het traditionele gezin. Gezinnen bestaan volgens het bedrijf tegenwoordig ook uit twee mannen, een alleenstaande moeder, of een gezin kan multicultureel zijn. “Gezinnen zijn veranderd. Vooral in onze advertentie-uitingen willen we daar meer aandacht aan besteden, maar dat is een geleidelijk proces.”

2011 is het jubileumjaar voor modewarenhuis C&A. Het bedrijf werd in 1841, 170 jaar geleden, opgericht door Clemens en August Brenninkmeijer in het Friese Sneek. Het concern heeft nu 1490 filialen in 19 landen. Duitsland is inmiddels de belangrijkste markt van het concern. In Nederland heeft C&A afgelopen jaar 514 miljoen euro omgezet, een stijging van 5,3 procent
vergeleken met het voorgaande boekjaar.

C&A