• Home
  • V1
  • Leads
  • Cross channeling vraagt om intensievere samenwerkingen

Cross channeling vraagt om intensievere samenwerkingen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Retailers moeten beseffen dat het in hun eigen voordeel is dat de merken die ze verkopen sterk zijn en blijven. En een webshop van een modemerk hoort daar nu eenmaal bij. Want consumenten willen in de toekomst zowel online als

offline shoppen, concluderen ABN Amro en CBW-Mitex in het rapport ‘Cross channel retail. De toekomst’. "Fabrikanten en retailers moeten samen op zoek gaan naar modellen om het de consument zo eenvoudig mogelijk te maken."

Mode- en

wonenbrancheorganisatie CBW-Mitex onderzocht samen met de bank ABN Amro het winkelen van de toekomst, en wel in 2015. Vanuit het blikveld van de consument, retailer, fabrikant en merkeigenaar werd er gekeken naar het cross channel winkelgedrag – het zowel online als offline aanschaffen van producten.

Conclusie van het onderzoek: online winkels verliezen terrein. Consumenten willen beide: een fysieke én online winkel. Zij willen daarmee zelf bepalen wat ze waar, wanneer en hoe kopen. In 2015 is cross channel retail verantwoordelijk voor 54,1 procent van de verkopen. De online kopers van dit moment geven aan de fysieke winkel meer te gaan opzoeken. Hierdoor daalt het aandeel van pure online kopers van ruim 10 procent naar 8,8 procent.

Online winkels onderscheiden zich vooral op tijd – winkelen buiten reguliere openingstijden – en het vergelijken van prijzen. De bezorging van online aangeschafte pakketjes wordt wel steeds meer een probleem: door de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens is er niet altijd iemand thuis om een pakket in ontvangst te nemen. Voor damesmode geldt dat fysieke winkels vooral het verschil maken op plezier tijdens het winkelen en het snel in het bezit krijgen van een product.

Michel Koster, sector bankier retail bij ABN Amro: “Onderscheidend zijn is vooral mogelijk in een fysieke winkel. Bij het online shoppen kiest de consument grotendeels voor gemak: shoppen wanneer je maar wilt, eenvoudig prijzen vergelijken. Maar in de fysieke winkel kun je het onderscheid echt ‘ondergaan’. Beleving en goed personeel dat deskundig adviseert zijn daarbij heel belangrijke factoren.”

Volgens de bank en de brancheorganisatie doen retailers er goed aan te gaan samenwerken met fabrikanten. Goed nieuws voor de winkeliers: volgens het rapport verschuift het risico van de voorraad steeds meer naar de fabrikant. Nadeel: ook de hogere marges zijn voor hen. In het rapport staat: "Nieuwe business modellen ontstaan. Een goed voorbeeld is een retailer met een kleine collectie in de winkel. Consumenten kunnen het volledige assortiment aanschaffen via een online applicatie, bijvoorbeeld een internetzuil, in de winkel."

Vijf commerciële scenario's voor retailers volgens ABN Amro en CBW-Mitex:
1. Consumenten in een fysieke winkel kleding laten bestellen bij de website van die winkel.
2. In een fysieke winkel bestellen bij de website van een merk.
3. Online bestellen bij een merk, afhalen in een fysieke winkel.
4. Een online shop-in-shop.
5. Via mobiele telefoon bestellen in een fysieke winkel.

ABN AMRO
CBW Mitex
cross channel retail
Cross channeling
Mitex