• Home
  • V1
  • Leads
  • Doel: In elke garderobe een kledingstuk van Desigual

Doel: In elke garderobe een kledingstuk van Desigual

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Een webshop in de Verenigde Staten, expansie in Azië, een nieuwe homecollectie, de lancering van een schoenenlijn en in Europa een groei van 25 procent het afgelopen jaar; de toekomst lijkt het Spaanse merk Desigual toe te lachen.

Consumenten lijken nog lang geen genoeg te hebben van het merk met de felle kleuren en excentrieke prints. FashionUnited spreekt met COO Manel Jadraque: “De positiviteit van de kleding is universeel.”

De

nieuwe schoenencollectie – die momenteel wordt uitgeleverd bij retailers – is zoals van Desigual valt te verwachten kleurrijk en expressief. In de 400 vierkante meter grote stand van het Spaanse merk op modebeurs Bread & Butter in Berlijn, staan de gehakte enkellaarsjes, ‘Ugg-modellen’ en schoenen met sleehakken uitgestald op een tafel in het midden. Wie nietsvermoedend een foto wil maken wordt direct aangesproken, want namaak is aan de orde van de dag.

De nieuwe modecollectie van het merk uit Barcelona heet Rainbow en bestaat volgens het merk uit ‘een explosie van kleuren’. Waarom voelen zo veel consumenten, wereldwijd, zich aangetrokken tot de uitgesproken kledingstukken? “We zijn open, positief en close to people,” verklaart Manel Jadraque. Volgens de COO van Desigual is dat waar consumenten in deze tijd behoefte aan hebben. Ook spelen promotieacties – zoals het krijgen van een gratis outfit voor de eerste honderd klanten die in ondergoed de winkel bezoeken – en samenwerkingen met onder andere Disney en Christian Lacroix, volgens Jadraque mee in het succes. “Maar de authentieke kleding is het belangrijkste. In 2011 verkochten we 22 miljoen kledingstukken. Per week bezoeken een miljoen mensen onze winkels.”

E-commerce vormt een steeds belangrijker distributiekanaal voor het doel: ‘In elke garderobe minstens één item van Desigual’. In november 2010 startte het bedrijf met een webshop voor vijf Europese landen. Een jaar later waren de Verenigde Staten aan de beurt. “Het groeit,” zegt Jadraque over de webshop in Amerika. “Binnen drie jaar willen we dat e-commerce voor 10 procent van de totale omzet zorgt. Nu is dat 1,5 procent, maar we zijn net begonnen. E-commerce is steeds belangrijker in de branche. Mede door grote spelers als Zalando en Amazon.”

Naast de Verenigde Staten, staat ook het veroveren van Azië op de planning. Een jaar geleden werd al aangekondigd dat Desigual flink wilde investeren in de opkomende Aziatische markt, en in april dit jaar moet dan eindelijk het eerste kantoor van het merk in China openen.Winkels in Tokio en Singapore staan ook op de planning. Vastgoed is volgens Jadraque de grootste uitdaging van expansie in Azië. “Het is duur en er is veel concurrentie,” peinst hij. “Bovendien is het altijd maar afwachten wat consumenten daar van onze collecties vinden. Al houden ze daar over het algemeen wel van expressieve mode.”

Maar ook in Europa is de markt nog niet verzadigd. Afgelopen jaar boekte Desigual in Europa ondanks een niet al te gunstig economisch klimaat, een groei van zo’n 25 procent. Daar moeten winkels op luchthavens bijkomen, waaronder op Schiphol. Ook heeft het bedrijf plannen voor een nieuwe flagshipstore in Nederland, in Rotterdam. Die winkel zou dit jaar haar deuren moeten openen.

Momenteel heeft het merk, dat in 1984 werd opgericht, zo’n tweehonderd brandstores en zevenduizend verkooppunten bij multibrandstores. Bij Desigual werken drieduizend mensen afkomstig uit drieëntachtig verschillende landen. De omzet van 2011 kwam uit op 440 miljoen euro. Jadraque: “We denken graag dat de wereld een globe is, en geen cake.”

Yasmine Esser

Desigual