• Home
  • V1
  • Leads
  • Ecco groeit in 2011 dankzij golfschoenen

Ecco groeit in 2011 dankzij golfschoenen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Ecco is hard op weg om een grote naam in de golfsport te worden. De verkoop van de golfschoenen van het Deense merk groeide het afgelopen jaar met 42 procent. Naar eigen zeggen is Ecco in dit segment het meest besproken

en gewilde merk. Mede dankzij de uitstekende verkoopcijfers in de golfsector groeide de omzet van Ecco het afgelopen jaar met 16 procent naar 7,1 miljard Deense kronen (955 miljoen euro). De nettowinst steeg met 35 procent naar 555 miljoen Deense kronen (75 miljoen euro).

CEO

Michael Hauge Sørensen laat weten ‘trots’ te zijn op de resultaten van het bedrijf. Want niet alles ging het afgelopen jaar zonder slag of stoot. In oktober werd het plaatsje Ayatthaya in Thailand waar Ecco een eigen fabriek en leerlooierij heeft, getroffen door zware overstromingen. Een groot gedeelte van de 3500 werknemers van Ecco in Ayatthaya raakte hun huis en bezittingen kwijt en Ecco verloor meer dan een derde van de productiecapaciteit.

Om de productie op peil te houden liet het Deense merk andere eigen fabrieken meer produceren en zette zij fabrieken van externe partners in. In Thailand is de productiecapaciteit inmiddels hersteld en begin februari is de leerlooierij in Ayatthaya weer in gebruik genomen. “Ondanks deze gebeurtenis hebben onze werknemers een enorme vastberadenheid en het vermogen getoond om weer op te staan en door te gaan. Ze hebben zich enorm ingespannen voor de lokale gemeenschap en voor Ecco, vaak in compleet onbekende rollen,” aldus Sørensen in een verklaring.

Hoewel Ecco in alle continenten waar het bedrijf aanwezig is een omzetgroei rapporteerde, werd de verkoop in Europese markten beïnvloed door de economsiche situatie. In Azië en Noord-Amerika rapporteerde Ecco daarentegen sterke groeicijfers.

In 2012 verwacht Ecco vanwege de nieuwe orders voor het lente/zomerseizoen en vroege indicaties voor de herfst dat zowel de omzet als de winst weer gaan groeien. Het bedrijf blijft zich dit jaar focussen op de ontwikkeling van nieuwe producten en gaat zich inzetten om de klantvriendelijkheid te verbeteren.

Ecco werd in 1963 opgericht door de familie Toosbuy in het Deense Bredebro, die het bedrijf nog altijd in handen heeft. In 2011 opende het bedrijf zijn duizendste eigen winkel. In Nederland heeft het bedrijf 43 eigen winkels. Voormalig eigenaar Ecco Emea bv verkocht de winkels begin 2012 aan K.R.M. AG, onderdeel van de Ecco Holding. K.R.M. is drie jaar geleden opgericht door het moederbedrijf om zich meer te focussen op retail en retailexperts aan te trekken. Het bedrijf is ook eigenaar van de Ecco winkels in Duitsland en Groot-Brittannië.

Ecco