• Home
  • V1
  • Leads
  • Faillissement voor duurzame modelabel Mud Jeans

Faillissement voor duurzame modelabel Mud Jeans

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Nederlandse modemerk, gericht op duurzame kleding, Mud Jeans, is failliet verklaard door de rechtbank in Den Haag. De zaak is daarna overgedragen aan de rechtbank in Utrecht. De webshop van het modemerk is nog wel

geopend. Een jaar geleden trok Mud Jeans nog een investeerder aan, de participatiemaatschappij European Equity Partners (EEP) uit Delft. Mud Jeans wilde daarmee flink groeien.

Via Twitter laat het modemerk weten dat het in deze lastige tijd niet is gelukt het hoofd boven water te houden. Ook meldt het bedrijf op zoek te zijn naar een kandidaat voor een doorstart. “Achter de schermen zijn wij nu druk bezig. Wellicht zijn er mogelijkheden voor een nieuwe start. Wij blijven geloof houden in het concept. Duurzaamheid heeft de toekomst.”

Mud Jeans had geen eigen winkels, maar werd verkocht bij zo’n dertig verkooppunten in Nederland. Ook werd vorig jaar nog een contract gesloten met de Gelders Veenendaalse Voetbal Vereniging (G.V.V.V.) voor een drie-jarige kledingovereenkomst. Mud Jeans voorziet deze periode de A-Selectie en het tweede elftal van een set kleding. Wat er met de collecties en met het personeel van Mud Jeans gaat gebeuren is nog onduidelijk. Curator David Heitman was vanmorgen niet bereikbaar voor toelichting op het faillissement. Ook Goodbrandz, het agentschap voor duurzame modelabels dat Mud Jeans vertegenwoordigt, was niet bereikbaar.

Het Nederlandse modelabel werd in 2007 opgericht door Benno Oostinjen en Tim van Looijen. Het merk heeft een Max Havelaar en Made-by keurmerk en gebruikt alleen katoen dat gerecycled is, of Gots-gecertificeerd. Ook wordt er gebruik gemaakt van bamboe en gerecyclede plastic flessen. De volledige collectie –met uitzondering van de verf voor spijkerbroeken- is duurzaam.

Mud jeans bestaat uit een basisdames- en herencollectie van jeans in diverse modellen. De basiscollectie wordt per seizoen aangevuld met modische artikelen als shirts met prints, tunieks of jumpsuits. Voor de mannen bestaat de collectie uit comfortabele shorts, shirts en jeans.

Gedurende de afgelopen jaren werd de collectie steeds groter. Inmiddels stond de teller op zo’n 100 styles per jaar. Door de samenwerking met EEP moest Mud Jeans verder kunnen groeien. Ook het zakelijke netwerk en de kennis op het gebied van organisatie- en merkenbouw moest er voor zorgen dat Mud Jeans zijn marktpositie verder kan uitbouwen. Mud Jeans heeft momenteel zo’n dertig verkooppunten.

Failliet
Faillissement
MUD Jeans