• Home
  • V1
  • Leads
  • Fashionclash Maastricht: groter en interessanter

Fashionclash Maastricht: groter en interessanter

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Met drie dagen was de tweede editie van FashionClash Maastricht weliswaar korter dan de eerste, maar verder is het mode-evenement er in alle opzichten op vooruit gegaan. Het internationale mode-evenement, dat

een podium wil bieden voor internationale ontwerpers en kunstenaars, werd van 4 tot 6 juni gehouden in de Timmerfabriek in Maastricht. FashionClash werd in 2009 voor het eerst georganiseerd door de drie ontwerpers Nawie Kuiper, Branko Popovic en Els Petit, die er dit jaar in slaagden de voorgaande editie te overtreffen. Om te beginnen namen er dit jaar bijna twee keer zoveel ontwerpers deel aan het evenement als aan de editie van 2009. Daardoor was dit keer de hele timmerfabriek gevuld met mode, in plaats van slechts de helft van het gebouw.

Een tweede pluspunt is dat FashionClash meer is gaan leven buiten de fabriek: Behalve de tentoonstelling, de winkel en de modeshows –allen te bezoeken voor publiek- was er nu in het centrum van de stad een etalageroute uitgezet, waaraan winkels als de Bijenkorf, Kiki Niesten en de tassenwinkel Bree meewerkten. Dat maakte dat het evenement bekender is geworden en levendiger. In het verlengde daarvan werd er een magazine uitgebracht met daarin alle deelnemers. Tot slot werd de sponsorlijst uitgebreid, onder meer met de deelname van fotograaf Peter Stigter.

Toch viel het organiseren van de tweede editie allerminst mee, vertelt Branko Popovic –een van de organisatoren van het evenement: “We dachten dat het makkelijker zou zijn om het evenement voor een tweede keer neer te zetten,” vertelt hij. “Maar dat was eigenlijk niet zo. We hebben nog steeds heel veel moeite moeten doen om alle kosten gedekt te krijgen. We spelen net quitte. Dat is jammer, want we zouden zoveel meer willen doen. We hebben nog heel veel ideeën die we graag zouden willen uitvoeren.” Het evenement dat is neergezet mag er echter wezen: Aan de tentoonstelling van het Maastrichtse mode-evenement namen interessante jonge ontwerpers deel vanuit het hele land. Onder hen waren Nederlandse talenten als Merel Boers –winnaar van de BLVD modeprijs- Dido Yland –Modebelofte 2009- en Manouk Hasebos. Verder waren er bijzondere accessoires te zien van bijvoorbeeeld Iris Schieferstein, Sophie Duran en Patrizia Dona. Een aangename aanwinst was de 'store', een winkel in de Timmerfabriek waar werk van een aantal van de deelnemende ontwerpers te koop werd aangeboden.

De klapper van de openingsavond was zonder twijfel de catwalkshow FashionClash waarin ontwerpers uit andere disciplines zijn uitgenodigd om mode te ontwerpen. Net als voorgaande editie leverde dat spectaculaire beelden op; zoals een outfit van dekens door Jo Meesters, en een riem voorzien van een kooiconstructie door Britt Helbig en Marco Gabriele Lorusso. Leuk om te zien was de presentatie Cotton Clubvan de tweedejaars van de Maastrichtse Academie die bombastische, contrastrijke ontwerpen toonden. De openingsshow werd tenslotte gecompleteerd door een aantal zelfstandige ontwerpers van wie eruit sprongen: Swaantje Langeheine –met zijden jurkjes voorzien van een vouwgordijnconstructie-, Ivana Pilja –met imposante ravenzwarte creaties- en Lotte Mostert –die clownesk gekleurde ruiten combineerde met mooi uitgewerkte kledingstukken.

FashionClash