• Home
  • V1
  • Leads
  • Forever 21 vestigt Europees hoofdkantoor in Nederland

Forever 21 vestigt Europees hoofdkantoor in Nederland

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Forever 21 gaat flink uitbreiden in Europa. De Amerikaanse kledingketen heeft vorig jaar de eerste Europese winkels geopend in Birmingham en Dublin. In mei komt er een winkel bij in Wenen en in juni zijn Brussel en Barcelona aan de beurt.

In juli of augustus komt er een tweede Belgische vestiging in Antwerpen, evenals een winkel in Londen. In Nederland vestigt Forever 21 zijn Europese hoofdkantoor en distributiecentrum.

F
orever 21 is met zijn trendy mode voor jong publiek en de lage prijzen een potientiële grote concurrent van H&M, Primark, Zara en Topshop. Vrouwen, mannen en kinderen kunnen er terecht voor kleding, accessoires, schoenen, cosmetica en ondergoed. Een jurkje kost er circa 20 dollar (14 euro), pumps niet meer dan 25 dollar (18 euro). De kledingketen is actief in de Verenigde Staten, Canada, Azië, het Midden-Oosten en Europa met 470 filialen en een webwinkel. Forever 21 is een van de snelst groeiende retailbedrijven met een jaaromzet van 2,3 miljard dollar (1,6 miljard euro). Het bedrijf werkt samen met beroemde modebloggers en ‘shopping haulers’: consumenten die in een filmpje hun nieuwste aankopen van de keten showen.

Het succesverhaal van Forever 21 begint in 1984. De Zuid-Koreaanse Do Won Chang opent een winkel in Los Angeles, genaamd Fashion 21. De oprichter - en huidige CEO - herinvesteert de winst door elk halfjaar een nieuwe winkel te openen. Hij verandert de naam in Forever 21. Sinds 2008 komen er jaarlijks gemiddeld negentig nieuwe vestigingen bij. In 2010 wordt een megastore van 8.400 vierkante meter geopend op Times Square in New York. Forever 21 huurt datzelfde jaar een pand in Breda in Nederland, dat zal worden ingericht als het Europese hoofdkantoor en het callcenter voor online-verkopen. Kort daarna maakt de kledingreus ook bekend dat het distributiecentrum voor het hele Europese continent in Nederland komt, in Bergen op Zoom. Naast de levering aan de eigen winkels zal ook de uitlevering van de Europese webshop, welke sinds februari online is, vanuit dit centrum plaatsvinden.

Er is ook enige controverse. In 2001 doen zes fabrieken uit Los Angeles, die de dameskleding voor Forever 21 produceren, een oproep tot boycott. Dit voor betere arbeidsomstandigheden en lonen. In 2004 komen de twee partijen pas tot een overeenkomst. Ook wordt Forever 21 meer dan een keer beschuldigd van het namaken van ontwerpen, door onder andere modeontwerpers Diana von Furstenberg, Anna Sui en Gwen Stefani. In augustus 2010 komt de keten negatief in het nieuws omdat er een filmpje op internet circuleert waarin te zien is hoe een bewaker een dove man mishandeld, omdat de man niet was gestopt na het afgaan van het winkelalarm.

Forever 21 gaat op 28 maart op zoek naar full- en parttime verkoopmedewerkers en visual merchandisers voor de winkel in de Nieuwstraat in Brussel. Dit via een open-sollicitatiedag. “Wij willen iedereen de kans geven te komen solliciteren, voor school of na zijn of haar werk”, vertelt Melanie Dibley, van het wervingsteam van Forever 21. “In Birmingham en Dublin hebben we twee open-sollicitatiedagen gehouden, nu gaan we het in Brussel, en eerst in Wenen, in één dag proberen te doen.” In mei of juni gaat het bedrijf rekruteren voor de zaak
in de Meir in Antwerpen.


Forever 21