• Home
  • V1
  • Leads
  • G-Star groeit met gevarieerd retailaanbod

G-Star groeit met gevarieerd retailaanbod

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Veel mensen denken dat G-Star niet Nederlands is, maar Amerikaans en volgens commercieel directeur Camiel Slaats doet dat ook wel recht aan de mondiale présence van het bekende denimmerk en de meer dan veertig nationaliteiten van

medewerkers die werken op het hoofdkantoor in Amsterdam. Maar de Nederlandse wortels zijn bij G-Star nooit ver weg, kijk maar naar de campagnes gemaakt door de Nederlandse fotograaf Anton Corbijn en naar het feit dat nieuwe retailconcepten meestal eerst in Nederland worden getest. “Nederlandse retailers en consumenten zijn kritisch,” zegt Slaats, “ze zeggen meteen wat ze ervan vinden.”

De ni

euwste loot aan de G-Star stam is de ‘G-Star Women store’ die net als de in maart gelanceerde twee-merken winkel met Adidas, is ontwikkeld in samenwerking met retailorganisatie Gebroeders Coster bv. Het G-Star winkelconcept voor dames werd in juli gepresenteerd op de Bread & Butter vakbeurs in Berlijn en donderdag 4 oktober is de officiële opening van het eerste filiaal in de Leidsestraat in Amsterdam. Dan wordt tevens een gelimiteerde collectie gepresenteerd waarvan de verkoopopbrengst zal worden geschonken aan Dance4life, een organisatie die zich inzet tegen de verspreiding van hiv en aids.

Het is het vierde specifiek op dames gerichte winkelconcept in Amsterdam in korte tijd. Eerder was daar de Denham Women store in de Runstraat, het nieuwe sportwinkelconcept Motion3 op IJburg en de Curve-ID corner van Levi’s in de Bijenkorf. Volgens Slaats is er voldoende belangstelling voor zulke specifieke concepten. “Mits het denim-aanbod compleet en anders is dan bij de andere verkooppunten van hetzelfde merk en de service uitstekend. De vrouwelijke consument is zeer kieskeurig waar het service betreft.” Hij vertelt dat daar bij de selectie van het winkelpersoneel van de nieuwe G-Star winkel extra op is gelet.

De winkel in de Leidsestraat is al enige tijd open en de resultaten zijn volgens Slaats erg goed. “We zijn super enthousiast over de eerste weken. Het gaat veel beter dan verwacht.” Volgens de commercieel directeur van het bedrijf dat naar eigen zeggen een jaaromzet boekt van een miljard dollar, weegt de locatie in de Leidsestraat mee in dat succes. “Met naburige winkels zoals Supertrash en Karen Millen is de Leidsestraat echt een shopdestination voor vrouwen.” G-Star trekt ook veel nieuwe klanten in de nieuwe women store. “Vrouwen van alle leeftijden die daarvoor nog niet bij ons kochten.”

G-Star heeft de afgelopen twee jaar drie nieuwe retailconcepten gepresenteerd. Naast de dual brand en de women store is er ook het Q-store multibrand concept dat momenteel in Duitsland versnelt wordt uitgerold. Alle drie zijn ontwikkeld voor en worden gerund door zelfstandige retailondernemers, waarbij G-Star investeert. Alleen de grote monobrand storesvan het merk zijn franchises. De groothandel heeft dan ook nog steeds prioriteit voor het bedrijf dat wereldwijd zo’n zevenduizend verkooppunten telt. “Alleen in landen als China, waar nauwelijks multibrands bestaan, ligt de focus op eigen monobrands,” zegt Slaats. Het merk heeft daar nu 170 winkels.

Sinds kort is G-Star in zeventig landen actief, als laatste is daar Libanon bijgekomen en ook in Indonesië, de Filipijnen, Turkije, Rusland, Angola en Zuid Amerika is het merk kortgeleden van start gegaan. Maar uitbreidingsmogelijkheden zijn er niet alleen op verre, exotische bestemmingen; in Scandinavië, Duitsland en de Benelux wordt ook nog “goede groei” geboekt. In december 2013 moeten zo’n dertig G-Star Women stores geopend zijn. Bij de officiële opening van het eerste filiaal vanavond verwacht Slaats retailklanten uit onder meer Spanje, Scandinavië, België en Japan die komen kijken of ze ook zo’n winkel in eigen land willen beginnen.

G-Star