• Home
  • V1
  • Leads
  • GFK: Retailers dubben meest over consumentenmarketing

GFK: Retailers dubben meest over consumentenmarketing

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Door economische en politieke perikelen en het almaar dalende consumentenvertrouwen staat het veroveren van de klant, bovenaan het prioriteitenlijstje van ondernemers. Volgens het GFK Top Topics Retail Onderzoek, onder managers en CEO’s van

103 non-food bedrijven, zijn retailers zich minder met technologie en regelgeving bezig gaan houden.

Consumentenma

rketing blijft de lijst van belangrijkste retailtopics van dit moment aanvoeren. Ondernemers zijn zich flink meer zorgen gaan maken over de economie en de afnemende consumentenvraag. Dit onderwerp steeg in het onderzoek van marktonderzoekburau GFK van de vijfde naar de derde plaats van onderwerpen waar over gepeinsd wordt. ‘Product‐, merk‐, formule aanbod’ staat net als vorig jaar op de tweede plaats. ‘Markt‐ & consumenteninzichten’ op vier, gevolgd door ‘Technologie & supply chain’. Locaties, vastgoed , human resources, internationalisatie en regelgeving zijn voor ondernemers dit jaar minder belangrijk dan een jaar geleden.

Binnen het thema regelgeving zijn ondernemers het meest bezig met de winkelsluitingstijdenwet. Volgens Marco Wolters, directeur Fashion, Durables & Services bij GfK Panel Services Benelux, is het dan ook een merkwaardig fenomeen dat veel winkels open zijn als er wordt gewerkt en dat winkels sluiten op het moment dat de consument met zijn schaarse vrije tijd beschikbaar is om geld uit te geven. “Het streven om daar te zijn waar de doelgroep is, wordt in Nederland niet ondersteund door de openingstijden.”

Online winkelen – volgens GFK de motor die de stagnerende non-food markt moet opkrikken – is dan ook vooral succesvol vanwege ‘het gemak van thuis kunnen uitzoeken’, zo bleek uit eerder onderzoek van GFK. Volgens het onderzoeksbureau wordt, na multi- en crosschannel ondernemen, omnichannel de norm; de overtreffende trap van multichannel. Op elke plek waar de klant zich bevindt, kan hij zaken doen met de retailer. Te denken valt aan kanalen als: fysieke winkels, pop-up stores, TV-commerce, een webshop, en mobile- en Facebook-commerce.

Wolters: “Een goede multichannel-strategie is essentieel om het aanbod daar te laten zijn waar de klant is. Ondernemers gaan massaal over op een multichannel-strategie. Ook e-tailers, door offline vestigingen te openen en hun kanalen uit te breiden met social media en mobiel. Het koopgedrag van de consument verandert razendsnel onder invloed van de techniek, met name als gevolg van de adoptie van smartphones, tablets en social media.”

GFK verwacht ook dat online een hevigere concurrentiestrijd zal plaatsvinden, door internationale bedrijven als Asos, Zalando en Brandos. Bezorgkosten zullen verdwijnen. Bedrijven als Zalando, Omoda en Sarenza vragen momenteel al geen geld om de bestellingen te verzenden. Bij Wehkamp, Otto en Neckermann ligt de verzendprijs rond de 6 euro.

GFK