• Home
  • V1
  • Leads
  • Grote verschillen in Europese kledingomzet

Grote verschillen in Europese kledingomzet

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

In de eerste drie maanden van dit jaar is kledingomzet in Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk gestegen in vergelijking met het laatste kwartaal van 2012. Spanje, Nederland en België zagen echter een tweecijferige daling.



In vergelijking
met het eerste kwartaal van 2012 zijn de verkopen in fashion in bijna alle landen gedaald. Spanje gaat aan kop met een daling van 13,9 procent, alleen in het Verenigd Koninkrijk werd een bescheiden groei geboekt van 0,3 procent. Volgens berekeningen van Eurostat, het Europese bureau voor de statistiek, daalde de omzet in gehele detailhandel in de Eurozone met 0,2 procent, maar groeide met 0,1 procent in de EU27.

Nederland Q1 –10 procent
Volgens de Nederlandse mode monitor, beheerd door brancheorganisatie Inretail en Gfk, bereikte de Nederlandse detailhandelsomzet een nieuw dieptepunt in het eerste kwartaal van 2013. De verkoop in kledingwinkels daalde met 10 procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2012.
De verkoop van herenkleding daalde met 7,9 procent. Verkopen in dames- en kinderkleding zakten met respectievelijk 12,3 procent en 11,8 procent. Schoenenwinkels zagen hun omzet met 16 procent afnemen.

België Q1 –9,7 procent
Het totaal besteed bedrag (of de verkoopwaarde) in de Belgische kledingsector daalde tussen januari en maart 2012 en in dezelfde periode van 2013, met 9,7 procent.

Frankrijk Q1 –4,8 procent
In het eerste kwartaal van 2013 verminderde de totale kledingconsumptie met 4,8 procent vergeleken dezelfde periode in het jaar ervoor.

Duitsland Q1 –5,0 procent.
Volgens de voorlopige resultaten van het Federale kantoor voor de statistiek - Destatis - is de reële omzet in de detailhandel in Duitsland in het eerste kwartaal met 3,8 procent afgenomen. Gecorrigeerd voor de inflatie was de daling 5 procent in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. In vergelijking met 2012 de ging de omzet in de eerste drie maanden netto met 0,4 procent omhoog in gehele detailhandel. Na de inflatiecorrectie was dit 1 procent lager dan vorig jaar.

Spanje Q1 –13,9 procent
Volgens Eurostat is de verkoop van textiel, kleding, schoenen en lederwaren in gespecialiseerde winkels in het eerste kwartaal van 2013 met 13,9 procent gedaald.
Volgens de General Trade Index bleef de jaarlijkse indicator met constante prijzen staan op –10,1 procent in de oorspronkelijke reeks en op –8,3 procent gecorrigeerd door invloeden van het seizoen.

Groot-Brittannië Q1 +0,3 procent
De textiel, kleding en schoenendetailhandel hebben positief bijgedragen aan de totaalomzet in de detailhandel. Dit leidde tot een verhoging van 0,1 procent in het eerste kwartaal van 2013 in vergelijking met het eerste kwartaal van 2012. Het algemeen bedrag dat jaar-op-jaar besteed is, steeg met 0,3 procent. De prijzen van goederen bleven onveranderd in dit jaar tot maart 2013.

De gebruikte gegevens in deze publicatie zijn verzameld van gerenommeerde locale Statistische instituten. Ondanks dat de selectie met de grootste zorg is gedaan willen wij de lezers eraan herinneren dat de cijfers in dit bericht schattingen zijn. De berekeningsmethodes kunnen per land verschillen. Bronnen: Inretail, Gfk, CBS, IFM, Destatis, Ons, Ine, Eurostat.
FashionUnited