• Home
  • V1
  • Leads
  • IC Companys verkoopt vijf merken o.m. InWear

IC Companys verkoopt vijf merken o.m. InWear

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het

Deense IC Companys heeft het gehele pakket met merken in het middensegment verkocht aan het eveneens Deense modeconcern DK Company. Het gaat om de labels InWear, Matinique, Part Two, Soaked in Luxury en Companys. DK Company, moederbedrijf van o.m. Fransa,

Gestuz, Ichi en B.Young, betaalt 50 miljoen kroon (6 miljoen euro) in cash en een aandelenpakket ter waarde van 126 miljoen kroon (16 miljoen euro) dat gelijk staat aan een minderheidsbelang van 10 procent in het bedrijf.

Deens IC Companys doet middensegment labels van de hand

De verkoop van de Mid Market divisie is een belangrijke stap in het herstructureringsproces van IC Companys dat een jaar geleden werd gestart. Ten einde de stagnerende omzetresultaten van het concern te verbeteren heeft het bedrijf ingrijpend gereorganiseerd. De slechtst presterende labels Jackpot en Cottonfield werden eind mei verkocht aan de Deense supermarktketen Coop en zijn opgeheven. De overgebleven merken werden verdeeld in twee groepen. Het premium segment met de labels Peak Performance, Tiger of Sweden en By Malene Birger en het middensegment met de overige merken.

Hoewel de focus op het premium segment vruchten leek af te werpen, bleef de Mid Market divisie een blok aan het been voor IC Companys. In februari rapporteerde het bedrijf opnieuw een omzetdaling over de eerste helft van het gebroken boekjaar 2013-14. De omzet kwam 10 miljoen kroon lager uit. De operationele winst steeg wel met 6,25 procent. De omzet in het middensegment daalde met 16 procent van 472 miljoen Deense kroon (63,3 miljoen euro) naar 395 miljoen Deense kroon (52,9 miljoen euro). De teruggang in inkomsten werd voor het grootste deel toegeschreven aan lagere verkopen aan groothandelsklanten. Ook de sluiting van een aantal monobrandstores speelde mee.

"We zijn ervan overtuigd dat IC Companys betere resultaten zal kunnen bereiken door zich focussen op de merken in het premium segment," zegt CEO Mads Ryder in de persverklaring. "Daarmee opereren we in een aantrekkelijke markt met sterke groeicijfers en een goed verdienmodel." Hij noemt Tiger of Sweden en By Malene Biger als positieve voorbeelden. "Onze drie premium labels hebben de afgelopen periode steeds solide omzet- en winstgroei laten zien en wij zien nog volop internationale expansiemogelijkheden voor deze merken. Daarnaast denken wij dat DK Company de mogelijkheden in het middensegment beter zal kunnen benutten."

Naar verwachting zal de overname van de labels eind juni zijn afgerond en dus nog niet van invloed zijn op de jaarresultaten van IC Companys. Het bedrijf denkt het lopende boekjaar te eindigen met een geconsolideerde omzet van tussen 2,56 en 2,58 miljard kroon en schat de operationele winst tussen 195 en 215 miljoen kroon.

DK Company
IC Companys
InWear
Matinique
Part Two