Kledinglijn is derde kindje voor Danie Bles

dinsdag 23 april 2013

Het Nederlandse modemerk Supertrash heeft er een nieuwe concurrent bij: ByDanie. En eigenaresse Danie Bles is met haar eigen stylingbedrijf – ze kleedt bekende Nederlanders als Sylvie van der Vaart en Nikkie Plessen – een magazine dat wordt uitgegeven door bladenconcern Sanoma en binnenkort een eigen vintagestore aan de Amsterdamse Cornelis Schuytstraat, al net zo’n zakenvrouw als Olcay Gulsen.

Vorig jaar kwam het ter sprake. Of ze niet een eigen kledinglijn wilde lanceren, in samenwerking met andere modemerken? Dat leek styliste Danie Bles wel wat, samen met iemand die er verstand van heeft. “Dan hoef ik alleen nog maar te zeggen wat ik leuk vind,” zegt Bles in haar nieuwe showroom op de zestiende verdieping van het World Fashion Centre. “Later zat ik aan het Comomeer met een zakenpartner, een wijs man. Hij zei: ‘Danie, als je dat een keer hebt gedaan, dan weet je het kunstje en dan wil je het merk toch helemaal voor jezelf.’”

Ze zei tegen haar man dat ze een kledinglijn ging opzetten. Een tweede kindje moest maar even wachten. “Maar die vier dagen in Italië heb ik nog nooit zoveel cherrytomaatjes gegeten als toen. Ik heb er wel tweehonderdvijftig naar binnen gewerkt. Ik liep gewoon speciaal naar de traiteur om cherrytomaatjes te halen. En de sigaretten en glaasjes wijn smaakten me ook niet meer. Ik dacht dat het door de hitte kwam, maar nee, ik was in verwachting.”

Haar vader – Jos Bles van het modeagentschap dat zijn naam draagt – waarschuwde Danie nog. De collectie kon toch ook volgend jaar, dit seizoen zou ze nooit redden. Bles: “Ik dacht alleen: ‘o ja joh’. Het was een extra motivatie om twee kinderen te krijgen.” Ze wijst om zich heen naar de samples van haar eerste collectie. “Want dit is voor mij ook een kind.”

Ze voelde zich een brugpieper met een Eastpak-rugtas volgeladen met boeken tijdens het opzetten van een designteam en de zoektocht naar fabrikanten in Istanbul. Maar het is gelukt. Begin april beviel ze van haar zoontje Marlon. En naast haar stylingbedrijf, eigen magazine en vintage store, heeft Bles nu ook een eigen kledinglijn. Vanaf juli ligt de eerste collectie in de winkels: vijftig in Nederland en twintig in België. Ook wordt de collectie verkocht bij webwinkels als Zalando en in een eigen online shop van ByDanie. Vanaf volgend seizoen wil het merk uitbreiden naar Groot-Brittannië en Duitsland. Volgens marketingmanager Masha le Clercq wordt gekozen voor winkels in het midden- en hoogsegment. “We willen graag liggen naast merken als Patrizia Pepe.”

Bles gaat vier collecties per jaar maken; naast een zomer- en een winterlijn ook een party- en een beachcollectie. De stijl doet denken aan Supertrash, maar is meer casual: veel franjes, glamoureus en soms over the top. Naast een turkoois vest met kleurige versieringen en cowboyshirts zijn er ook meer basic items als blazers en sweaters. Bles: “Ik heb nu een derde kindje. Al blijft de beste accessoire wel mijn baby.”

Yasmine Esser