• Home
  • V1
  • Leads
  • Kuyichi gaat van oude jeans nieuwe maken

Kuyichi gaat van oude jeans nieuwe maken

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Na moderetailers als We Fashion, H&M en Jack & Jones, start ook het Nederlandse denimlabel Kuyichi met het inzamelen en recyclen van oude kledingstukken. Peter Schuitema, sales director bij Kuyichi."We zijn niet het enige bedrijf

dat kleding recyclet, en daar zijn we blij om. We zijn wel het eerste bedrijf dat de cirkel helemaal rond maakt, en van een oude jeans weer een nieuwe spijkerbroek maakt."

'Deposit

denim' heet het nieuwste concept van Kuyichi. Bij een aantal winkels waar het denimmerk wordt verkocht, kunnen consumenten vanaf 23 mei hun oude spijkerbroek inleveren. Van alle jeans die retour komen, worden de broekspijpen verzameld, vervezeld en gerecycled om nieuwe garens van te spinnen en vervolgens te weven tot een nieuw doek. Deze nieuw verkregen stof wordt gebruikt als basis van een nieuwe Kuyichi jeans of T-shirt voor de Pure Premium collectie. Ook de shorts -de overgebleven bovenkanten van de ingeleverde jeans - worden hergebruikt. De jeans shorts worden verkocht en de opbrengsten hiervan komen ten goede van een sociaal-cultureel project in Afrika. Consumenten krijgen voor het inleveren een kortingsbon van 10 euro.

"Alleen biokatoen gebruiken is niet meer genoeg," zegt Kuyichi's sales director Peter Schuitema, bij de lancering van het project. "Met 'Deposit denim' laten we zien dat we blijven zoeken naar nieuwe duurzame manieren om kleding te produceren. We hebben al kleding van hennep, tencel en oude petflessen. Maar in Nederland hebben we ook een overschot aan textiel, van 200 kilogram per jaar. Nog geen kwart wordt daarvan hergebruikt. Recyclen van katoen is de nieuwe stap in duurzaamheid."

Kuyichi is niet het enige merk dat een duurzaam initiatief lanceert. Zo kwam Mud Jeans in januari met een leaseconcept voor spijkerbroeken. Een leasespijkerbroek kost 20 euro en vervolgens 5 euro per maand gedurende de eerste 12 maanden. Daarna gaat de broek terug naar het merk. Mud Jeans kijkt of de broek herbruikbaar is, gerepareerd moet worden of rijp is voor de versnippermachine.

En ook K.O.I - het jeansmerk van ex-Kuyichi directeur Tony Tonnaer - houdt zich al langer met recyclen bezig. Tonnaer vertelde vorig jaar aan FashionUnited dat hij consumenten die een nieuwe broek aanschaffen, korting wil geven als zij een oude jeans inleveren. Die gebruikte spijkerbroeken wil hij gaan hergebruiken.

Kuyichi vindt het niet erg dat andere merken hetzelfde idee hebben. Schuitema: "We willen met z'n allen werken aan een beter en schoner milieu. Zoveel mogelijk kleding ophalen en recyclen en andere retailers inspireren om hetzelfde te doen. Recyclen lijkt makkelijk, maar het is duurder dan conventioneel katoen, omdat het nog geen gebruikelijke productiemethode is."

Kuyichi