• Home
  • V1
  • Leads
  • Li Edelkoort over de toekomst van de fysieke winkel

Li Edelkoort over de toekomst van de fysieke winkel

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

In 2020 is de grens tussen online en offline geheel verdwenen, verwacht Lidewij Edelkoort. De trendforecaster presenteerde 24 mei jl. twintig (retail)trends voor winter 2012/2013 aan een afgeladen zaal met winkeliers in het Muziekgebouw

aan 't IJ.

Wie z

ijn online store wil laten bestaan, moet de consument inspireren met visual merchandise en niet alleen maar packshots presenteren, stelt Edelkoort. Fysieke winkels moeten op hun beurt juist een voorbeeld nemen aan het internetshoppen, wat 24 uur per dag en dus ook ’s nachts kan. “Er zijn andere retailtijden aangebroken. De consument wil luieren op vrijdagavond en winkelen op zondag,” zegt ze. Geloven in het richten op een specifieke doelgroep doet ze naar eigen zeggen niet meer. “Plezier is belangrijker.”

Dat plezier komt terug in een aantal (retail)trends voor winter 2012/13. Voor luxe retailers presenteert Edelkoort het idee van een shoppingspa: een winkel met een dagbed en gordijnen en artikelen als beddengoed, beautyproducten, luxe knitwear en homewear. Retailers met een lingeriewinkel wordt aangeraden hun winkel eruit te laten zien als chic bordeel met bijoux en parfums, en winkeliers met een bruidsmodezaak moeten eens gaan denken aan het regelen van het totaalplaatje van het huwelijk (de bloemen, bruidstaart etc).

Wie de strijd aangaat met bedrijven als Apple en de link legt tussen mode en gadgets, kan veel klanten vangen, denkt de trendforecaster. Hetzelfde geldt voor retailers die een ‘mono-winkel’ beginnen. “De consument is klaar met imperiums als Ralph Lauren die alles voor ons willen doen. Winkels die maar één product verkopen, zijn het antwoord. Denk aan overhemden voor mannen en vrouwen, met manchetknopen, bretels en strikken als bijverkoop.” ‘Eco’ noemt ze de diepgewortelde tendens waar niemand aan kan ontkomen en het advies luidt, net als een half jaar geleden, lokale productie.

Edelkoort voorziet verder een toevlucht in haken en de terugkeer van ‘verkoop van stof aan de meter’. Keyitems voor het winterseizoen noemt ze de sjaal, het mannenpak voor vrouwen, de capuchon, het hoedje, de rits, ruiten en bloemen. Belangrijke kleuren zijn wit, zwart, bloedrood, navy en ook weer geel als nieuwe roze.

Respect voor het product en de klant moet voor elke retailer het belangrijkst zijn, benadrukt Edelkoort in haar presentatie. “Kleding ongestreken ophangen in de winkel, kan niet,” vindt ze. “Denk er ook niet aan alleen herenkleding op de begane grond aan te bieden en dameskleding pas op een verdieping daarboven, onder het mom ‘vrouwen kopen toch wel’.”

Het volgende trendseminar van Li Edelkoort vindt plaats op 22 november 2011.

Appletizer
LI EDELKOORT
Lidewij Edelkoort