• Home
  • V1
  • Leads
  • Magdalena: 'Mode moet je ademen'

Magdalena: 'Mode moet je ademen'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

"Magdalena is een vrouw die sterk in haar schoenen staat en zich ontplooide tot een mysterieuze legende, een vrouw die haar dromen en idealen nastreeft." Zo omschrijft de Belgische ontwerpster Nathalie Lachat de eikpersoon voor haar label, genaamd Magdalena. Na zes jaar heeft het merk een

basis gezet in eigen land met veertig verkooppunten en vijf in het buitenland. De ontwerpster zou dit aantal in het buitenland graag willen uitbreiden, te beginnen met Nederland...

Lachat begon aan de modeacademie maar maakte deze niet af. “Puur uit financiële noodzaak - twintig jaar geleden was het in mijn familie geen optie om ‘modeontwerpster’ te worden. Daar zat volgens mijn vader geen toekomst in - moest ik mijn studie zelf betalen. Omdat ik toen al een zelfstandige vrouw was, ben ik het toch gaan proberen. Met een multitask-leven hield ik mijn studie gaande, omdat ik toch mijn droom wilde waarmaken. Ik stelde vast dat school financieel erg veeleisend was en het ritme op de academie heel hoog. Ik ben van school afgegaan met het advies om zoveel mogelijk ervaring op te doen in de mode. Je moet 100 procent voor mode gaan. Ik ben gaan werken in ateliers en showrooms en heb verkoop gedaan.”

In 2001 begon ze haar eigen kledingwinkel in Antwerpen, genaamd Garde Robe Nationale, waar merken zoals Tim van Steenbergen, Humanoid en Closed verkocht worden. Hierdoor kreeg ze de kennis over het hebben van een eigen bedrijf en de vraag van consumenten. “Ik zag wat vrouwen graag wilden”. Hoewel Lachat enorm veel plezier had – en nog steeds heeft – in de commerciële kant, speelde het verlangen om te ontwerpen toch weer op. In 2008 zette ze haar label Magdalena voor vrouwenkleding op, naast haar winkel, met productiehuis V.R. Embroidery. “Bij de opzet van het bedrijf moest ik gaan nadenken over een naam. Ik gebruikte in het begin mijn werknaam 'Magdalena' maar het was eigenlijk niet de bedoeling dat het label ook daadwerkelijk zo zou gaan heten. Toen ik ging nadenken over mijn visie voor het merk, vond ik het eigenlijk wel heel gepast.”

'Een collectie is als een stoofpotje: die moet je goed laten pruttelen'

Met iedere collectie vertelt Lachat een verhaal waarbij elke vrouw volgens haar dromen en idealen leeft. Dit verhaal, in combinatie met eenvoudige lijnen en vormgeving, vormt de basis van het merk. “De collectie voor deze winter is gebaseerd op het losmaken van het ouderlijk nest. Dit zie je terug in veel zachte kleuren en stoffen, die comfort en veiligheid uitstralen. Daarnaast is er ook veel gelaagdheid in stoffen, broze pailletten en camouflage kleuren. Deze dienen als beschermende elementen voor de harde wereld.” Als een collectie na zes maanden af is, stapt de ontwerpster weer uit het verhaal. “Tijdens het ontwerpproces wordt je helemaal in het verhaal getrokken. Af en toe stap ik er even uit, omdat ik er anders in blijf hangen. Dit moet ook wel anders is het resultaat niet optimaal. Een collectie is als een stoofpotje: die moet je goed laten pruttelen.” Naast het verhaal haalt de Belgische ook veel inspiratie uit haar omgeving.

Het bedrijf heeft inmiddels 40 verkooppunten in België, drie in Frankrijk en één in Griekenland en Nederland. Het plan is om vanaf komend seizoen in Nederland uit te gaan breiden. 'Magdalena wordt in Nederland heel goed ontvangen. De consumenten daar zijn heel anders dan die uit België. Belgen zijn qua stijl veel conservatiever, terwijl Nederlanders wel van iets opvallends houden. Beiden aspecten zijn terug te vinden in mijn collecties.' Graag zou de Belgische op lange termijn willen groeien in andere Europese landen. “Alles op zijn tijd. Ik neem graag kleine stappen zodat ik alles goed onder controle kan houden. Doelgericht werken is heel belangrijk. Voor de uitbreiding naar het buitenland, wilde ik eerst in België een goede basis hebben. En ik zoek altijd naar de beste mensen die een aanvulling zijn voor mijn bedrijf; een goed team is heilig!”

Magdalena staat los van Garde Robe Nationale

De eigen ontworpen kleding verkoopt Lachat ook zelf in haar eigen winkel in Antwerpen. Toch staan beide bedrijven voor haar los van elkaar. “Magdalena is iets commerciëler. Garde Robe staat iets dichter bij me qua stijl; daar ben ik meer gedurfd. Als ik in de winkel sta dan ben ik geen onderdeel van Magdalena, dat is dan helemaal gescheiden. Ik kijk altijd kritisch naar mijn kleding. Mocht een kledingstuk niet bij de klant passen, dan geef ik dat eerlijk toe en raad ik iets anders aan. Door mijn kritische blik en directe contact met de klanten weet ik wel wat aanspreekt bij de klant en wat niet. Soms zie ik bijvoorbeeld dat bij de volgende collecties beter gebruik gemaakt kan worden van een andere stof. Maar zo merk ik wel dat de winkel en het label steeds dichter bij elkaar komen. Ik trek beide projecten dichter naar mezelf. Het is een logische revolutie en dat vind ik niet erg.”

Magdalena