• Home
  • V1
  • Leads
  • Meer interesse voor internetshoppen

Meer interesse voor internetshoppen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Internet is voor veel retailers nog een onontgonnen gebied: er gelden andere regels en er heersen andere wetten dan in het doorsnee winkellandschap. Wat een paradijs kan zijn voor retailers met een avontuurlijke en creatieve inslag, kan een hel blijken voor ondernemers die meer

behoefte hebben aan zekerheid. Gelukkig voor deze laatste groep is internetwinkelen de laatste tijd ook een dankbaar onderzoeksterrein. Dankzij allerlei cijfers, enquêtes en metingen, wordt er steeds meer bekend over de wilde wereld van het web.

Zo is onlangs vast komen te staan dat webwinkels die kleding verkopen het relatief goed doen. Uit een onderzoek van Q&A Resarch & Consultancy in opdracht van Elsevier Retail kwam naar voren dat zij er in vergelijking met opticiens, juweliers en supermarkten beter in slagen webshoppers aan zich te binden. Het bureau vroeg tachtigduizend webklanten naar hun ervaringen in vijftien retailbranches. Minder dan tien procent van de geënquêteerden kocht het afgelopen jaar een product in de webwinkel van een opticien, juwelier of supermarkt en maar liefst 44,5 procent kocht een kledingstuk online. Daarbij blijkt dat online retailers in de kledingbranche samen met online reisaanbieders voorop lopen in het versturen van e-mailnieuwsbrieven.

Uit de jaarlijkse cross-channel shopping study van de E-tailing Group, blijkt echter dat de productinformatievoorziening van multichannel retailers in hun fysieke winkels beter is dan in hun webwinkels. De informatievoorziening in winkels scoorde een 3,98 op een schaal van 5, waar die in webwinkels niet hoger uitkwam dan een 3,05.

Niet meer dan twee op de drie onderzochte webwinkels biedt specifieke zoekcriteria aan, waardoor het lastig is producten te vinden. Slechts één op de drie webwinkels biedt diepgaande informatie over producten, zoals gebruikstips of productdemonstraties. In de fysieke winkels neemt het winkelpersoneel de informatieverschaffing voor zijn rekening.

Ook interessant is dat de webwinkels volgens onderzoek van dagblad De Telegraaf vooral op zondag goed scoren.

Tenslotte presenteerde Twinkle, het vakblad voor webwinkeliers, dinsdag de webwinkel top honderd, waarin de honderd grootste webwinkels in Nederland op een rij staan. In de modebranche eindigden onder meer Wehkamp.nl (de derde plek) en Otto.nl op hoge plaatsen. Opvallend is dat grote merken zoals H&M en Hunkemuller het niet zo goed doen. Samen zijn de honderd bedrijven volgens Twinkle goed voor 3,9 miljard euro in Nederland.


Online Shop
Webwinkel