• Home
  • V1
  • Leads
  • Mexx naar The Gores Group

Mexx naar The Gores Group

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

In

vesteringsmaatschappij The Gores Group heeft met 81,25 procent van de aandelen, een meerderheidsbelang genomen in het van oorsprong Nederlandse modemerk Mexx. Het gaat om een joint venture met Liz Clairborne, het Amerikaanse bedrijf dat

sinds 2001 eigenaar is van het modemerk. Thomas Grote blijft CEO van het label. Dat meldt Liz Clairborne in een persbericht op haar website.

Liz

Clairborne, ook eigenaar van merken als Juicy Couture, Lucky Brand en Kate Spade, heeft 85 miljoen dollar gekregen voor Mexx. In juli dit jaar, toen bekend werd dat het bedrijf van het modemerk af wilde omdat het al jaren verlies lijdt, wilde Liz Clairborne nog minstens 100 miljoen dollar zien. Het bedrijf had namelijk sinds 2001 meer dan 300 miljoen dollar betaald voor de overname van de diverse Mexx-onderdelen.

Volgens Liz Clairborne versterkt de joint venture de financiele positie van het bedrijf en kan met het geld dat de verkoop van de Mexx-aandelen oplevert, schulden worden afbetaald. Zoals in juli aangegeven, houdt Liz Clairborn een aandeel in het modemerk om deel te kunnen uitmaken van het lange termijn groeipotentieel.

William McComb, CEO van Liz Claiborne, Inc zegt over de veranderingen bij Mexx: "The Gores Group is een ideale zakelijke partner voor Mexx gezien haar ruime ervaring in succesvolle bedrijven en haar groeiende aanwezigheid in de kleding retail sector. Ik geloof dat Mexx, onder leiding van Thomas Grote na de voltooiing van deze transactie goed zal gedijen." Grote zelf noemt de verkoop aan The Gores Group - een privite equity onderneming met onder andere modelabel J. Mendel in haar portfolio - een 'logische en belangrijke stap'. In handen van The Gores Group kan Mexx volgens hem groeien. Eerder verklaarde de CEO al dat hij verwacht dat Mexx vanaf het derde kwartaal 2011 uit het dal gaat klimmen en in 2012 weer break-even zal draaien.

Het afgelopen jaar was er nog geen sprake van groei bij Mexx. Het merk realiseerde een omzet van 201 miljoen dollar; 10 miljoen minder dan in 2009. Een deel van de daling was te wijten aan de wisselkoersen. De verkoop van Mexx in de eigen winkels werd ook minder. De rechtstreekse verkoop aan consumenten daalde met 2,2 procent. Sinds Rattan Chadha in 2005 Mexx volledig van de hand deed zijn echte glorietijden uitgebleven. Vorig jaar maakte de Bijenkorf bekend te stoppen met de verkoop van het Nederlandse merk. De kleding was volgens het warenhuis te ‘gewoontjes’ geworden. CEO Grote zei eerder al tegen de Volkskrant dat het businessmodel van het bedrijf moest worden hervormd. “We veranderen drastisch onze aanblik, zelfs het logo. En we hebben een nieuwe huiskleur: paars.”

Mexx heeft 1100 eigen winkels en in totaal 10.000 verkooppunten in meer 55 landen. Rattan Chadha richtte het kledingmerk op in 1980. In 2001 werd Mexx een dochteronderneming van het Amerikaanse Liz Claiborne.

Naar verwachting zal de overname aan het eind van het jaar helemaal rond zijn.

 

Liz Clairborne
Mexx
The Gores Group