• Home
  • V1
  • Leads
  • MoMu Antwerpen eert Martin Margiela

MoMu Antwerpen eert Martin Margiela

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het label aan de binnenkant van kledingstukken van Maison Martin Margiela (MMM) is wit, blanco. In marketingtermen dus nutteloos en onherkenbaar. Enkel de vier witte steken waarmee het etiket is vastgezet, en die wel aan de buitenkant van het kledingstuk te zien zijn,

duiden erop dat een kledingstuk van de hand van MMM is.

Een van de voorbeelden waaruit blijkt dat Martin Margiela anonimiteit hoog in het vaandel heeft staan. De ontwerper zelf laat zich zelden zien; er zijn geen foto's van hem in omloop en hij geeft nooit een interview. Voor wat betreft de kleding wordt de incognito-strategie ook niet alleen in het etiket tot uiting gebracht, maar radicaal doorgetrokken in de presentatie van zijn collecties. Modellen lopen met bedekte gezichten over de catwalk en de beroemde incognito-zonnebril, die eruitziet als een streep over de ogen, komt uit de koker van MMM.

Twintig jaar bestaat het huis van de Belgische Martin Margiela nu. Het Modemuseum in Antwerpen - de ontwerper studeerde in die stad - viert dat met een overzichtstentoonstelling in nauwe samenwerking met MMM. En alles geheel in stijl; als uitgangspunt voor de tentoonstelling is voor trompe-l'oeil gekozen, een techniek die het huis zowel in de interieurs van de winkels en kantoren veelvuldig gebruikt als in de collecties. Ook is gekozen voor wit. Een van de meest opvallende kenmerken van het huis is het consequente gebruik van die kleur; in de winkels, de kantoren en de showrooms. Gepast is het dus dat ook de achtergrond voor de overzichtstentoonstelling overwegend wit is. Zo komen de ontwerpen het best tot hun recht.

Dat weet samensteller van de tentoonstelling Bob Verhelst als de beste. Hij maakte ooit deel uit van het Maison zelf en is dus bijzonder goed op de hoogte van het gehele oeuvre.

Niet alleen de collecties die het huis door de jaren bedacht en maakte laat hij zien, ook de verschillende thema's en concepten die het modehuis al die tijd voerde zijn niet vergeten.

De kleding wordt niet chronologisch tentoongesteld, want mode werkt niet lineair. Dus zijn de kledingstukken thematisch opgesteld. Een aantal specifieke thema's komt in meer collecties voor. Zo zijn er de anonimiteit, het tweedehands materiaalgebruik, permanent gekreukte stukken en assemblage, het combineren van verschillende kledingstukken tot één. In a doll's wardrobe (ook weer kledingstukken uit verschillende collecties) is een poppengarderobe, zoals die van Barbie, uitvergroot tot menselijke maten. Het resultaat: disproportionele kleding met gigantische ritsen en onafgewerkte stiksels. MMM wijkt graag af van de maten van het standaard lichaam. Maar niet alleen het eindresultaat is van belang. Ook het productieproces telt. Want wie weet nog wat de eigenlijke waarde van de materialen en de productietijd is? Dat is heel belangrijk voor MMM. Als antwoord daarop zijn er de kledingstukken die voor de helft af zijn. En dat geldt niet alleen voor kleding. Verfpotten op de grond van het museum laten ook daar weer het productieproces zien.

Maison Martin Margiela (20) The exhibition is geen klassieke overzichtstentoonstelling maar gaat dieper in op de verschillende thema's en concepten die het Maison gedurende twintig jaar naar voren bracht. In verschillende collecties, shows, installaties en events wereldwijd. In de inrichting van haar winkels en kantoren en in haar uitzonderlijke huisstijl. En in het bijzondere communicatiebeleid. Chocoladerepen, krantenknipsels, zelfs servies heeft het huis als uitnodiging verstuurd.

Zo bij elkaar gezien is het ongelofelijk dat deze tentoonstelling maar een era van twintig jaar bestrijkt. Toch richtte Martin Margiela, na zijn studie in Antwerpen en een stage bij Jean-Paul Gaultier, echt pas in 1988 het Maison Martin Margiela op. In oktober van datzelfde jaar volgde een eerste defilé.

Nu is er dus de tentoonstelling. Die is uitgebreid, heel uitgebreid. Maar ondanks dat geen Martin Margiela. Geen foto, geen film, geen interview. Je zou bijna denken dat hij niet bestaat. Boze tongen beweren dat de ontwerper een verzinsel is. Op de vraag of dat waar is antwoordt een medewerker van het MoMu dat hij de ontwerper zelf heeft gezien. Gelukkig, hij bestaat dus echt.

Maison Martin Margiela (20) The exhibition loopt van vrijdag 12 september 2008 tot en met zondag 8 februari 2009.

Beeld: MoMu

Martin Margiela
MoMu