• Home
  • V1
  • Leads
  • Moam Collective: Martijn Nekoui flikt het weer

Moam Collective: Martijn Nekoui flikt het weer

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Mart Visser, Jan Taminiau, Doutzen Kroes. Martijn Nekoui weet ze allemaal voor zich te winnen. "En de meesten werkten pro Deo. Zo konden we met een budget van minder dan 20.000 euro een hele collectie neerzetten."

Martijn Nekoui moet wel een charmante jongen zijn. Met bovendien een groots talent voor netwerken. Tijdens zijn studie op het Amsterdam Fashion Institute (Amfi) raakte hij al in gesprek met grote namen uit de Nederlandse modebranche. En als vers afgestudeerde wist hij onder andere Viktor & Rolf en Fong Leng te strikken. Hij koppelde de gevestigde namen aan de nieuwste generatie talenten als Winde Rienstra en Jan Boelo voor zijn tentoonstelling in fotografiemuseum Foam, onder de noemen Moam.

In

januari dit jaar deed hij zijn succes met Moam dunnetjes over. De ambitieuze twintiger creëerde een expositie waarbij vijftien fotografen en ontwerpers een eigen interpretatie maakten van drie beroemde modefoto’s. Naast Moam was Nekoui samen met Frans Akoné curator voor de expositie bij de eerste editie van de Nederlandse Wool Week in Hotel Droog. Ook begeleide hij de lancering van de virtuele winkelstraat 9Straatjesonline.com.

De eerste collectie van Moam Collective

En nu: een collectief van pas afgestudeerde ontwerpers, die samen één collectie maken, onder de naam Moam Collective. Nekoui startte het project, omdat hij om zich heen afgestudeerde designers zag ‘struggelen’ voor een baan. Talent en creativiteit gingen volgens hem verloren.

De ontwerpers die zich aan Moam hebben verbonden zijn: Marja Bennebroek, Hoi-Man Cheung, Brian Geradts, Josine Heuts, Ayla van Maarschalerweerd, Nisha Rabiee, Niels Tol en Xiomara van der Zon. “De designers zijn uitgekozen op elkaar aansluitende specialismen. De ene ontwerper blinkt uit in patronen, de ander in prints en weer een ander in stofbewerking. Samen vormen ze een super-designer,” aldus curator Nekoui, die voor de selectie de hulp in riep van Mariette Hoitink van recruitmentbureau HTNK en stylist Frans Ankoné. Hoitink noemt het een ‘uniek experiment’. “Ik kijk er met verwondering en bewondering naar,” zegt ze in een film over het project.

De

collectie is ontwikkeld in co-creatie met 25 modegrootheden. Zo stelden Nederlandse ontwerpers als Claes Iversen, Sjaak Hullekes, Dieter de Cock en Frans Molenaar zich op als coach. Ook bladenmakers en stylisten hielpen mee. Op die manier kregen de jonge ontwerpers volgens Nekoui praktische tips vanuit de top van de industrie. “Het was een heel democratisch proces, van handen in de lucht steken om te stemmen voor een rits of knopen. Het doel van het project is kennisverbreding en talentontwikkeling. Het is een concept in ontwikkeling, nooit eerder werd de koppeling van mensen uit de industrie toegepast op de nieuwe generatie; learning by doing.”

Het campagnebeeld voor de collectie was al eerder naar buiten gekomen: een bijna naakte Doutzen Kroes. Op de foto, geschoten door Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin, draagt het topmodel slechts een wollen sjaal uit de collectie. De kleding zelf, voor mannen en vrouwen, oogt fris in wit- en geeltinten. Het collectief ontwierp zowel strak gesneden jurken met een kolletje, als ruim vallende pantalons en minimalistische mantels.

Foto's: Jeroen Snijders

Martijn Nekoui
MOAM
MOAM Collective