• Home
  • V1
  • Leads
  • Nike en Dyecoo sluiten deal voor CO2-verfmachines

Nike en Dyecoo sluiten deal voor CO2-verfmachines

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Nederlandse bedrijf Dyecoo Textile Systems dat machines ontwikkelt en produceert die textiel verven zonder water te gebruiken, is in zee gegaan met het Amerikaanse sportmerk Nike. De wereldleider op het gebied van sportkleding

wil Dyecoo helpen om van waterloos verven de nieuwe internationale standaard te maken.

Nike

gaat producenten en toeleveranciers aanmoedigen om gebruik te maken van de milieuvriendelijke Dyecoo machine. Ook steunt het sportmerk Dyecoo met de ontwikkeling van nieuwe machines, zodat de technologie ook geschikt wordt voor grotere productievolumes. Hoeveel geld er met de samenwerking gemoeid is, willen de partijen niet bekend maken.

Nike noemt de techniek van het in Weesp gevestigde bedrijf 'een revolutie in de textielindustrie’. Dyecoo is het eerste bedrijf ter wereld dat een machine heeft ontwikkeld en geproduceerd die op basis van kooldioxide (CO2) textiel kan verven. Het idee is vijfentwintig jaar geleden bedacht in Duitsland. Door CO2 onder hoge druk vloeibaar te maken, kan er textiel mee geverfd worden. In 1998 heeft Dyecoo’s moederbedrijf Feyecon in samenwerking met de TU Delft en Stork het idee opgepakt. Sinds een jaar is de eerste CO2-verfmachine in werking in Thailand.

De Dyecoo technologie kan jaarlijks een enorme hoeveelheid water besparen. Elk jaar wordt ruim 60 miljard kilo textiel geproduceerd over de hele wereld, waarvan bijna de helft wordt geverfd. De huidige textielverfmachines gebruiken per kilo 100 tot 150 kilo water, maar met de machine van Dyecoo is dat niet langer nodig. Naast waterbesparing helpt Dyecoo ook watervervuiling tegengaan. Volgens de Wereldbank is de waterverfindustrie verantwoordelijk voor 17 tot 20 procent van de watervervuiling wereldwijd. Op de werkgelegenheid heeft overstappen op een Dyecoo machine geen invloed. De arbeid die nodig is voor Dyecoo machines is hetzelfde als voor het huidige verfproces. Een ander voordeel is dat de Dyecoo machine niet afhankelijk is van waterbronnen, waardoor de productie verplaatst kan worden naar gunstigere plekken in een land. Dit concept leverde Dyecoo in 2009 de prestigieuze Herman Wijffels Innovatieprijs op.

Dyecoo heeft het potentieel om
de textielindustrie radicaal
te veranderen
Volgens Nike heeft deze technologie het potentieel om de textielindustrie radicaal te veranderen. Het merk was al acht jaar op zoek naar milieuvriendelijke textielverftechnieken en kwam zo bij Dyecoo uit. “We geloven dat deze techniek de mogelijkheid heeft om textielfabricage te revolutionaliseren en we willen samenwerken met vooruitstrevende kleuringsbedrijven, textielfabrikanten en kledingmerken om deze technologie verder te ontwikkelen en toe te passen in de gehele branche,” aldus Eric Sprunk, verantwoordelijk voor merchandising en product bij Nike, in een verklaring.

De steun van Nike en de collectieve vraag van consumenten naar duurzame productietechnieken kan de internationale doorbraak van Dyecoo betekenen. “De waterverfindustrie is een enorme traditionele industrie,” legt Reinier Mommaal, directeur van Dyecoo, uit. “Er is zo lang met water geverfd. Om dit concept als bedrijf alleen in de markt te zetten, kun je daarom een hoop weerstand krijgen. Maar nu een groot merk achter ons is gaan staan dat gelooft in ons concept, geeft ons dat een enorme draagkracht."

De komende tijd gaat Dyecoo de machines verder uitrollen. Met de hulp van Nike hoopt het bedrijf dat ook andere merken overstag gaan en zullen aandringen bij leveranciers om een Dyecoo machine aan te schaffen. “Binnen vijf jaar willen we een substantieel aandeel hebben in de productie van textiel in het hoogsegment,” aldus Mommaal.

Beeld: Nike

DyeCoo
Nike