• Home
  • V1
  • Leads
  • Prijsverlaging voor Mango om imago te verbeteren

Prijsverlaging voor Mango om imago te verbeteren

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De Spaanse modeketen Mango heeft een nieuw wapen in de concurrentiestrijd met vergelijkbare fast fashion retailers als Zara en H&M ingezet: dit seizoen gaat het bedrijf de prijzen met 20 procent verlagen. De structurele prijsverlaging,

waarmee Mango zich wil aanpassen aan de nieuwe mondiale economische situatie, maakt onderdeel uit van de langdurige strategie om het imago te verbeteren als verkoper van kwalitatief goede producten tegen lage prijzen.

Sin

ds 2009 werkt Mango aan zijn imago. De keten wil uit de schaduw van Inditex-formule Zara; op dit moment de grootste Spaanse exporteur op het gebied van damesmode. Daarom is Mango zich gaan focussen op een ander publiek: volwassener vrouwen. Om die doelgroep aan te spreken, werd het logo in een nieuw, frisser jasje gestoken en werd de collectie modieuzer gemaakt. Ook organiseerde het bedrijf vorig jaar een grootschalige wedstrijd waarin bekende modebloggers de strijd aangingen om Mango’s boegbeeld te worden. De bloggers werden gefotografeerd in de nieuwe Mango-collectie en moesten via internet zoveel mogelijk stemmen verzamelen. Andy Torres, van oorsprong uit Mexico maar woonachtig in Nederland wiens blog maandelijks 70.000 unieke bezoekers trekt, won. Met de wedstrijd wist Mango zich via de blogs in de kaart te spelen van een groot modegeoriënteerd publiek.

Ook strikte Mango onlangs topmodel Kate Moss voor de nieuwe spring/summer campagne en nu is daar de forse prijsverlaging. Met een verbeterd imago hoopt Mango zijn aantrekkingskracht op de beoogde doelgroep van volwassen, modieuze vrouwen te vergroten en zo de geplande internationale expansie tot een succes te maken. In 2017 wil directeur Enric Casi namelijk ruim 3000 winkels wereldwijd hebben. Daar komt de keten al aardig in de weg: Mango begon in 1992 met een eerste buitenlandse winkel in buurland Portugal, maar de teller staat nu op 2415 winkels wereldwijd. Door uit te breiden in het buitenland moet het omzetaandeel van internationale winkels binnen een paar jaar groeien van 81 naar 90 procent.

De komende tijd gaat Mango zich focussen op winkeluitbreiding in Turkije, China, Rusland en Zuid-Amerika: belangrijke groeimarkten voor het modebedrijf. In totaal moeten er dit jaar ondanks de crisis minimaal 200 nieuwe
winkels bijkomen.

In 2010 boekte Mango een omzet van 1,27 miljard euro, een stijging van 11 procent ten opzichte van 2009.

Mango