• Home
  • V1
  • Leads
  • SWOT: H&M Conscious Collection

SWOT: H&M Conscious Collection

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Eerlijke kleding en vooral duurzaamheid gaan over verantwoording nemen voor het milieu en het helpen van lokale productiearbeiders, oftewel een balans tussen ‘People, planet en profit’. Verschillende MVO-initiatieven doen een poging; FashionUnited

analyseert er elke maand één, met behulp van de SWOT(I) methode. Deze maand het duurzame initiatief van H&M, ‘Conscious Collection’.

W
at?
Op 14 april introduceert H&M als onderdeel van haar activiteiten op het gebied van duurzaamheid de ‘Conscious Collection’, een collectie met een assortiment voor dames, heren en kinderen. De ‘Conscious Collection’, is een collectie die regelmatig, op verschillende momenten en in verscheidene vormen terugkeert bij H&M en is vervaardigd uit duurzamere materialen als biologisch katoen, Tencel® en gerecycled polyester.

SWOT (I) analyse
Strength (sterkte): H&M zal met regelmaat een verantwoorde collectie ontwerpen, gericht op de ‘langetermijntrend’. Het bedrijf laat hiermee zien, zich in te zetten voor het milieu op wereldschaal voor de lange termijn. Daarbij ziet H&M dat het niet langer uitsluitend om biologisch katoen gaat en gebruikt ook materialen als Tencel en gerecycled polyester. Met de gevarieerde collecties voor heren, dames en kinderen bereikt de keten een groot deel van het winkelend publiek.

Weaknesses (zwakte): Het gebruik van Tencel en het recyclen van PET-flessen is niet geheel milieu-ontlastend. En het gebruik van witte stoffen, ‘de grootste trend van het seizoen’, betekent ook dat er bleekmiddelen bij het verwerkings- en veredelingsproces gebruikt worden. H&M ziet duurzaamheid als een langetermijntrend. Ondanks dat het om de lange termijn gaat, wordt door het gebruik van de term ‘trend’, het milieuprobleem op wereldschaal eigenlijk gebagatelliseerd.

Opportunities (kansen): Het globale milieuprobleem en de arbeidsomstandigheden zal ten strengste aangepakt moeten worden bij multinationals. Doordat H&M aangeeft dat de keten een terugkerende collectie biedt, kan H&M een voorbeeldfunctie vervullen ten opzichte van andere grote ketens. Middels deze terugkerende collectie, kan H&M de ‘duurzame’ klant winnen en de
huidige klant overtuigen verantwoorde kleding te kopen.

Threats (bedreigingen): H&M biedt een doorlopend assortiment en tegelijkertijd geeft het bedrijf aan dat de collectie ‘in verscheidene vormen zal terugkeren’. Hierdoor bestaat de kans dat de collectie van H&M geen vastomlijnde stijl heeft. De consument krijgt geen duidelijk beeld en kan wegblijven. Maar niet alleen de ‘gewone’, ook de duurzame consument kan afhaken, juist omdat het de vraag blijft of de collecties onder de juiste arbeidsomstandigheden zijn geproduceerd.

Issues (kwesties): H&M weet hoogstwaarschijnlijk een succes te maken van de ‘Conscious Collection’, doordat het bedrijf met de verkoopcijfers goed kan inschatten waar de vraag van de consument naar uitgaat en op korte termijn kan inspringen op de markt. Voor de toekomst en de ‘duurzame’ consument zijn goede arbeidsomstandigheden voor de arbeiders ook belangrijk. Zal H&M in staat zijn écht eerlijk te produceren en de naam ‘Conscious Collection’, waar te maken?

H&M
Hennes Mauritz
SWOT