• Home
  • V1
  • Leads
  • Terug naar jaren negentig met schoenen van Mag

Terug naar jaren negentig met schoenen van Mag

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Je vindt het mooi of je vindt het lelijk. Een middenweg is er niet, volgens Maurice Bovée, eigenaar en directeur van Mag Creative Footwear. Het schoenenmerk uit de jaren negentig is terug van weggeweest. "Wij geloven dat Mag perfect past in deze tijd."

Modemerken als Mexx en Esprit - "merken zonder boodschap, met enkel commerciële belangen" - hebben de afgelopen jaren klanten verloren, terwijl conceptmerken als Dr. Martens en Timberland juist populairder worden. "Consumenten willen authentieke producten," zegt Maurice Bovée. "Daarom is het nu de tijd voor Mag. Bovendien zijn robuuste schoenen weer helemaal in."

In de hoogtijdagen van Mag was Bovée international salesmanager voor het schoenenlabel. In 2004 maakte hij de overstap naar het Nederlandse schoenenbedrijf Xsensible, waar hij vijf jaar werkte als general manager. Hij kwam Hans Kappetein, de oprichter van Mag, tegen, en besloot het merk over te nemen. "Sinds ik bij Mag had gewerkt, was ik onder de indruk van de kracht van het merk."

Volgens Bovée is alles aan het merk veranderd sinds de overname in 2009. "De zolen, de leesten. De schoenen zijn nu fijner en technisch beter. Maar dat zie je niet van een afstandje. Pas als je de schoenen naast elkaar zet, valt het verschil op." Volgens de eigenaar is het belangrijk dat de collecties niet te veel veranderen. "Het onderscheidend vermogen van Mag heeft als voordeel dat iedereen het herkent. Mag heeft een imago en zowel winkeliers als consumenten willen dat graag behouden. We kunnen niet ineens elke trend in de collectie verwerken of gaan werken met studs of naaldhakken introduceren bijvoorbeeld. Dat is volstrekt ongeloofwaardig en dan worden we uitgelachen. Het is belangrijk om je ziel niet te verliezen, maar binnen de beperkte ruimte wel creatief en vernieuwend te zijn."

Mag maakt een comeback

Bijna iedereen tussen de twintig en vijfendertig kent Mag nog wel van vroeger. Om consumenten aan te spreken die het merk niet kennen, of nooit hebben gedragen, werkt Mag samen met bloggers. Ook probeert Mag de naamsbekendheid te vergroten via social media.

In Nederland is de eigen webshop momenteel het belangrijkste verkooppunt. "Ik geloof voor Mag niet in de traditionele vormen van retail, waarbij je een merk hebt, leverancier en detailhandel. We testen nu nieuwe manieren om samen te werken met winkeliers." Bovée wil graag het hele assortiment van Mag beschikbaar maken voor retailers. "Als een consument bijvoorbeeld op zoek is naar een bepaald model in het geel, kan hij of zij dat passen in de winkel in een andere kleur. De verkoop gaat via de winkel, maar wij regelen vervolgens dat het product wordt thuisbezorgd bij de consument."

Uiteindelijk wil Mag gaan werken met slechts één verkooppunt per winkelregio wat uitkomt op zo'n twintig verkooppunten voor het merk in Nederland. "Niet te veel, we willen het merk schaars houden." Mag wordt ook verkocht in Duitsland, Frankrijk, Japan, Canada en bij een paar winkels in de Verenigde Staten.

mag