Timberland maakt weer winst

maandag 09 februari 2009

timberland winst en omzetHoewel de resultaten uit het vierde kwartaal tegenvielen, slaagde schoenenfabrikant Timberland er in 2008 in om 7,3 procent meer winst te maken dan in het jaar daarvoor. De winst kwam uit op 42,9 miljoen dollar, ten opzichte van 40 miljoen een jaar eerder. In het vierde kwartaal 46 procent maakte het bedrijf echter minder winst gemaakt dan het jaar ervoor. De nettowinst bleef steken op 13,1 miljoen dollar, terwijl die een jaar eerder uitkwam op 24,1 miljoen. De omzet liep met 11,8 procent terug tot 390,6 miljoen dollar. CEO Jeffrey B Swartz licht toe: "Het zou een understatement zijn om de marktomstandigheden in het vierde kwartaal uitdagend te noemen."

Volgens Timberland nam wereldwijd de verkoop van alle schoenen af met 7,6 procent. De verkopen van Timberland zelf liepen met ruim 13 procent terug in zowel Noord Amerika als Europa. Onder meer door de sluiting van 28 winkels. Alleen in Azië is de verkoop toegenomen, met zo'n 2 procent tot 50,4 miljoen euro.

In het derde kwartaal gaf Timberland al een waarschuwing dat de jaarcijfers tegen zouden vallen door de teruglopende consumentenbestedingen in de VS. In dat kwartaal was Timberland er juist voor het eerst sinds lange tijd weer in geslaagd meer winst te maken: 18,5 procent. De winstgroei was vooral te danken aan gestegen verkoop van de merken Timberland PRO en SmartWool. Ook de sterke positie van de euro en de yen ten opzichte van de dollar hielpen het resultaat omhoog. De winst over 2007 was van 101,2 miljoen dollar in 2006 gedaald naar 40 miljoen dollar.