• Home
  • V1
  • Leads
  • Vooral bekendste Bestseller-merken hebben shop-in-shop

Vooral bekendste Bestseller-merken hebben shop-in-shop

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Een half jaar geleden introduceerde Bestseller de shop-in-shop concepten in Nederland. In het najaar openden de eerste shop-in-shops, inmiddels hebben vijfentwintig retailers een winkelhoek van het Deense modeconcern in hun winkel.

Ruth Uitewaal, shop-in-shop manager bij Bestseller: “Vooral weidewinkels buiten de Randstad hadden interesse.”

Tien verschillende

shop-in-shop concepten kunnen Nederlandse retailers bestellen bij Bestseller. De bekendste namen, Vero Moda, Only en Jack & Jones, lopen het beste, vertelt Ruth Uitewaal, manager van de corners bij het modeconcern. “Winkeliers kiezen voor bekendheid,” zegt Uitewaal. Volgens haar draait het dan vooral om het gevoel dat consumenten al kennen van de Vero Moda, Only en Jack & Jones winkels. Slim? “Ja, want juist nu is het de tijd om beleving toe te voegen in de winkel. Juist in deze tijd moeten winkeliers hun klanten prikkelen en een gevoel, ervaring overbrengen.”

De vijfentwintig shop-in-shops zijn vooral gevestigd in weidewinkels, buiten de Randstad, weet Uitewaal te vertellen. “Maar ook V&D heeft shop-in-shops besteld, waardoor we door het hele land zitten. Zoals met een Jack & Jones concept in Amstelveen. De negende shop-in-shop bij V&D is onlangs geopend.”

Over hoeveel de winkelhoeken de omzet van retailers stuwen, kan Uitewaal nog niets kwijt. Wel dat de reacties positief zijn, en dat de concepten nauwelijks nog zijn aangepast. “Alleen kleine dingetjes. Zo kwamen we er achter hoe handig stockboxen zijn. Het winkelpersoneel kan dan in één keer weer een stapel T-shirts neerleggen. Dus dat gaan we overal invoeren. De meubels en de presentatiemogelijkheden zijn we constant aan het vernieuwen.”

Voor Bestseller zijn de shop-in-shops niet bedoeld om, ondanks hoge winkelhuren, de collecties op A1-locaties te presenteren, want daar heeft het modeconcern veelal al eigen winkels. Met de ‘winkels in andere winkels’, van de merken Jack & Jones, Only, Vero Moda, Vila Clothes, Object Collectors Item, Selected, Mama Licious, Outfitters Nation, Name It en Pieces, wil het Scandinavische bedrijf vooral consumenten inspireren.

De prijs voor retailers ligt tussen de 300 en 500 euro per vierkante meter, afhankelijk van welke shop-in-shop er wordt geplaatst. 12.000 euro is een ondernemer dus al snel kwijt. Afhankelijk van de locatie van de winkel, heeft de retailer de investering volgens Bestseller, in een jaar terug verdiend. De shop wordt in twee tot vijf jaar afgeschreven. Winkeliers houden hun eigen kassasysteem. Bestseller zorgt voor marketingmateriaal, visual merchandising workshops en training aan het verkooppersoneel.

Doel voor Bestseller is verder uitbreiden met de shop-in-shop concepten. Hoeveel winkelhoeken zijn er over een jaar? Uitewaal, lachend: “Dat weet ik niet. Het is van zoveel factoren afhankelijk, bijvoorbeeld of onze klanten hun winkel gaan renoveren.”

Bestseller