• Home
  • V1
  • Leads
  • Zigzaggen met Anne de Grijff op AFW

Zigzaggen met Anne de Grijff op AFW

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Bijna botsen de modellen die over de catwalk laveren tegen elkaar op. Hun kleding lijkt op origami, zelfs hun haar is aan de achterkant omgebogen. Ontwerpster Anne de Grijff debuteert op Amsterdam Fashion Week (AFW) met haar

collectie genaamd ‘To Show’. Begeleid door een live band tonen de mannequins de mode-items in zwart, beige, gebroken wit en oranje.

Carlo

Wijnands probeerde Anne de Grijff al langer te strikken. Maar de ontwerpster zei telkens 'nee' tegen de creatief directeur van AFW. "Mijn collectie was klein en ik richtte me vooral op de productie en verkoop van de kledingstukken," vertelt De Grijff een week voor aanvang van de Amsterdamse modeweek bij een lunch voor de pers. "Inmiddels heb ik mijn collectie kunnen uitbreiden, dankzij een subsidie. Dus dit is het goede moment om te showen."

De Grijff liet zich inspireren door Hollandse streekdracht aan het begin van de achttiende eeuw. Wie kledingstukken vol vouwen draagt, krijgt tegenwoordig het advies om het strijkijzer heter te zetten. De huisvrouwen van weleer pronkten juist met hun plooien. De dames lieten zien dat ze over een linnenkast en een opgeruimd huishouden beschikten. De Grijff toont tijdens AFW lange rokken met vouwen in tinten als beige en gebroken wit, korte tops die het middenrif ontbloten en een lange mantel van doorschijnend plastic. Opvallend zijn de twee mannen die meelopen in de damesmodecollectie. Eén van hen toont een rok van zwart leer.

Anne de Grijff debuteert op Amsterdam Fashion Week

Met haar show hoopt De Grijff haar naamsbekendheid te vergroten. "Ik ben eerlijk gezegd vooral bezig geweest met de voorbereiding en met het neerzetten van de show, zoals ik het wil. Ik verwacht niet echt wat terug," zegt de ontwerpster. Al werkt ze achter de schermen wel druk aan haar bedrijf. Zo is ze bezig met een logo en de communicatiestrategie.

Het lijkt voorspoedig te gaan met De Grijff. Ze startte haar label in 2008 en liet haar werk vervolgens zien op internationale exposities zoals Basic Instincts in Berlijn, Arnhem en Shenzhen. In 2012 won ze de Dutch Touch Paris Award. En haar kleding wordt inmiddels verkocht bij winkels als Margreeth Olsthoorn, Henrik Vibskov, Cobra en Arnhem Coming Soon. Komende herfst zal ze gaan samenwerken met het in Parijs gevestigde warenhuis Galeries Lafayette.

Haar samenwerking met Zoo Magazine werpt echter een schaduw op het succes. Het tijdschrift steunde De Grijff door middel van publiciteit. Ook huurde de ontwerpster een ruimte bij Zoo Magazine. Vanwege een grote huurachterstand heeft het tijdschrift de samenwerking stopgezet, laat een woordvoerder van Zoo Magazine weten. In een brief schrijft hoofdredacteur Sandor Lubbe: "Het gevolg is dat we een een aanvraag voor het faillissement hebben gedaan van het bedrijf van Anne de Grijff en onze partner."

Foto’s: Peter Stigter

AFW
Amsterdam Fashion Week
Anne de Grijff