• Home
  • V1
  • Leads
  • Zoe Karssen is geen T-shirtlabel meer

Zoe Karssen is geen T-shirtlabel meer

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Een eigen winkel is nog een droom voor Zoe Karssen. "Maar we doen het rustig aan. Niet rennen voor je kunt wandelen, is ons devies," zegt de Britse, in Amsterdam woonachtige, ontwerpster, op de Berlijnse beurs Premium. De komende tijd focust het label op groei in Duitsland, waar het merk nu zo'n honderd

verkooppunten heeft.

Ze lijken gehaast, ontwerpster Zoe en haar man, creatief directeur Quince Karssen. "We hebben snel een broodje gegeten. Het is nu al hectisch," zegt Quince, twee uurtjes nadat de beurs van start is gegaan.

Zoe Karssen start met badkleding

Het merk begon met T-shirts, toen volgden sweaters. Inmiddels zijn er ook sweatpants, spijkerbroeken, bikini's en telefoonhoesjes. "We zijn natuurlijk het bekendst van de T-shirts en truien, maar denim en knitwear worden steeds groter. Het is onze droom om een lifestyle merk te zijn, een hele collectie te hebben. Maar we groeien langzaam. We willen niet te snel groeien en veel fouten maken," zegt Zoe, die in eerdere interviews aangaf niet van risico's te houden. "Ieder seizoen voegen we iets toe of stoppen we weer ergens mee. Zonnebrillen zou ik misschien nog wel willen. Het zou leuk zijn om een samenwerking aan te gaan met een brillenbedrijf - waarom zouden we zelf het wiel moeten uitvinden? - maar we hebben geen concrete plannen."

De Karssens hebben in hun collectie voor de zomer van 2015 wel voor het eerst badkleding. Vindt Zoe dat dan niet eng? "Nee, helemaal niet. Het was heel leuk om te doen, ook niet moeilijk. We kijken wel hoe de swimwearcollectie loopt, of we er mee doorgaan of verder uitbreiden."

Waarom het merk Zoe Karssen begonnen is met badkleding? "Het paste eigenlijk perfect bij het thema van de collectie," zegt Quince. Zoe spiekt even op haar telefoon. "Het thema is Hawaii in de jaren zeventig en punk rock meets surfergirl. We hebben een meisje in gedachten. Ze surft overdag en is ook in voor eindeloze zomernachten. Ze wil comfortabele kleding dragen en zich fijn voelen," zegt ze. Haar man vult aan: "We waren aan het researchen voor het thema, toen we de rashguards, of rashies zagen. Dat zijn tops die gedragen worden bij het surfen. We dachten: misschien moeten we die maar toevoegen in de collectie. En toen dachten we: als we de rashies al hebben, waarom dan geen swimwear? Nu hebben we vijftien items."

Zoe Karssen wil langzaam groeien

Denim krijgt vanaf volgend jaar zomer extra aandacht bij het modelabel. Het is de derde collectie met spijkerbroeken, maar het aantal is nu uitgebreid naar negentien stuks. Nieuw is verder de T-shirtlijn met boyfriend fit.

"We ontwerpen meer 'outfits', broeken en tops die matchen. In het verleden hadden we gewoon rekken vol met T-shirts," zegt Quince. Zoe toont sweaters en T-shirts met prints van palmbomen en flamingo's. "We zijn een bekend label, daarom is het de tijd om te vernieuwen. We gebruiken nu bijvoorbeeld nieuwe printtechnieken." Ze showt een palmboomprint met glitters. "We experimenteren meer, met meer details. Het is ons eigen merk, dus we hebben de vrijheid om te proberen wat we willen. En we willen het merk fris houden."

Yasmine Esser

Zoe Karssen