Forse expansie H&M, Hennes & Mauritz

De Zweedse modegigant Hennes & Mauritz wil in 2009 nog groter groeien. Het bedrijf heeft aangekondigd dat er dit jaar zeker 225 nieuwe filialen bij zullen komen, waarmee H&M bovendien zo'n zevenduizend banen creëert. De aankondiging van de expansieplannen viel samen met de bekendmaking van de resultaten over het laatste kwartaal en het boekjaar 2008.
Hennes & Mauritz heeft in het vierde kwartaal van 2008, dat eindigde op 30 november, de nettowinst met 9,4 procent zien stijgen tot 5,09 miljard Zweedse kronen (circa 480 miljoen euro). De winst kwam daarmee hoger uit dan analisten hadden verwacht. Zij rekenden volgens Dow Jones Newswires op een winst van 4,85 miljard kroon. De omzet steeg met 15 procent tot 26,31 miljard.

H&M opende in het afgelopen kwartaal 129 nieuwe filialen, 9 filialen werden gesloten. In totaal heeft H&M nu 1738 filialen, tegen 1522 een jaar geleden. Het merendeel van de nieuwe filialen zal worden geopend in de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In het voorjaar 2009 zal de eerste winkel in Beijing worden geopend en twee filialen in Moskou.

 

Gerelateerd nieuws:

  • Zomercollectie Williamson voor H&M gelanceerd
  • H&M verliest winst
  • H&M naar Zuid-Korea
  • Nieuwe H&M-topman heet Persson
  • Belangstelling beurzen Düsseldorf afgenomen
  • China als productieland minder populair
  • Forse expansie H&M in 2009
  • Zinnelijk luxe high fashion
  • H&M naar Israël
  • H&M komt met interieurcollectie
  • Williamson voor H&M
  • Verkoop Comme des Garcons bij H&M van start
  • Winst H&M stijgt met 14 procent
  • H&M in 2010 aan Champs-Elysées
  • H&M nummer 22 op lijst beste merken
  • Eerste H&M Japan open
  • H&M opent twee nieuwe Divided filialen
  • Groeiende belangstelling voor in-company cursus van Coachman Intermediair
  • H&M boekt groei in juli
  • H&M tilt mannenmode naar hoger plan
  • De Sims-ontwerp in echte H&M
  • H&M favoriet onder Marokkanen
  • H&M: Q2 beter dan verwacht
  • H&M meest waardevolle retailer
  • Comme des Garçons nieuwste aanwinst H&M
  • Verkopen H&M stijgen met 18%
  • H&M koopt eigenaar Cheap Monday
  • Inschrijving Coachmancursussen 2008 kan weer!
  • Omzet H&M gestegen
  • H&M voert actie tegen aids
  • H&M opent jongerenwinkel
  •  

     

    H&M ondergoed in een mooi doosje

    De kleding-gigant Hennis & Mauritz is een aparte lingerieketen begonnen! De lijn heet Beautybox en moet in razendsnel tempo de Europese markt gaan veroveren.

    De stap is denkelijk onderdeel van een voornemen om de hele kledingdetailhandel over te nemen. Want volgens de directeur van H&M, Stefan Persson, is zo'n keten van lingeriewinkeltjes handig, omdat deze ook in kleinere panden passen.

    De opening van de nieuwe winkel wordt gevierd door een nieuwe kerst-lijn, die geïnspieerd is op de filmsterren-glamour van de jaren dertig. Onder andere Naomi Campbell toont de mooie glamoursetjes op de posters en advertenties die nu overal opduiken. Belangrijkste oogpunten voor de collectie zijn volgens H&M: rood, kant, hotpants, en mixen en matchen om zo een eigen stijl te creeëren.

    Pas geleden opende de eerste Beautybox in Stockholm. Als de winkel een beetje goed loopt, wil Persson in de eerste plaats in Europa heel veel andere schoonheidsdoosjes openen. En als ook die gaan lopen, dan zitten er nog een kinder- en mannenketen in de pijplijn. Het is wel te hopen dat de Amerikaans-aandoende hondenoutfits van H&M in Nederland géén eigen winkels krijgen...

    www.hm.com
    24 november 2003

     

    H&M groeit in Duitsland

    Hennes & Mauritz (H&M) opent volgend jaar tussen 15 en 25 nieuwe winkels in Duitsland. De nadruk van de nieuwe openingen wordt gelegd op kleinere steden, zo liet het Zweedse bedrijf deze week weten.

    Directeur Rolf Eriksen zei dat de retailgigant van plan is om nu ook winkels te openen in steden met en bevolkingsdichtheid vanaf 50000 mensen.

    H&M is al 20 jaar actief op de Duitse markt en heeft er 239 winkels en heeft daarmee 3,5% van de totale kledingomzet in dat land in handen. Eriksen zei dat Duitsland H&M's meest belangrijke markt is.

    20 november 2003
    www.hm.com

     

    H&M in VS uit de rode cijfers

    Het gaat beter met Hennes&Mauritz in de Verenigde Staten. Het Zweedse modeconcern heeft laten weten dat het daar eind november eindelijk uit de rode cijfers zal zijn. Het gaat zelfs zo goed dat H&M het aantal winkels in dat land, tot 1000 wil uitbreiden. Amerika is momenteel de belangrijkste groeimarkt van het concern.

    Een woordvoerder van het bedrijf zei dat Hennes&Maurits in het vierde kwartaal van het lopende boekjaar, zoals verwacht, break-even zal draaien. In 2000 zette het modeconcern zijn eerste stappen op Amerikaanse bodem en heeft er momenteel 66 filialen.

    In het derde kwartaal van het lopende boekjaar rapporteerden de 57 Amerikaanse winkels van H&M een verkoopstijging van 19,7% tot SEK 674m (€ 75m). De negen-maanden grens gaf aan dat de inkomsten in de VS met 14,5% waren gestegen.
    Eind deze maand zijn er weer 110 H&M-filialen bijgekomen in Europa en in de Verenigde Staten. Daarmee komt het totaal nu op 1011 winkels wereldwijd.

    13 november 2003
    www.hm.com

     

    Groei H&M stel teleur

    Hennes & Maurits heeft over september een verkoopstijging van 6% gerapporteerd. Dat betekent dat de Zweedse modegigant voor de achtste opeenvolgende maand een teleurstellend resultaat heeft geboekt. Analisten hadden een verkoopstijging van minimaal 12% verwacht.
    Vorig jaar stegen de inkomsten van H&M over dezelfde maand met 8% en in 2001 werd in september nog een verkoopstijging van 34% geboekt.

    17 oktober 2003
    www.hm.com

     

    Juni valt H&M tegen

    De maand juni heeft niet opgeleverd wat Hennes & Mauritz ervan had verwacht. De Zweedse moderetailer zag de inkomsten over deze periode met 8% stijgen terwijl men een groei van minimaal 12% had verwacht. De verkoop viel vooral tegen op de thuismarkt in Scandinavië, Oostenrijk en de Verenigde Staten. Sinds januari heeft H&M nog geen enkele maand haar targets behaald en steeds lagere groeicijfers moeten presenteren dan was geprognosticeerd.

    In vergelijking met bovenstaande landen doet H&M het een stuk beter in Groot-Brittannië, Zwitserland, Spanje en Frankrijk, waar de verkoop wel sterk blijft groeien. Het bedrijf, met ongeveer 900 winkels in 17 landen heeft in het maandrapport verder laten weten dat de verkoopcijfers in Duitsland, Nederland en België constant zijn gebleven.

    In een korte verklaring maakte Hennes & Mautitz bekend dat wanneer men uitgaat van hetzelfde aantal winkels dat het bedrijf exploiteerde in de maand juni vorig jaar, de verkoop met 3% is afgenomen.

    De kleding-gigant, die over de maand mei nog een inkomstenstijging van 9% rapporteerde, zei verder dat de maand juni dit jaar een verkoopdag minder had, waardoor de verkoop met ongeveer 3% werd beïnvloed.

    16 juli 2003
    www.hm.com

     

    H&M stoomt door

    Hennes&Maurits heeft over de eerste helft van dit jaar weer meer verkocht. Het Zweedse modeconcern zag de inkomsten over de eerste zes maanden van 2003 met 9% stijgen en oplopen tot ruim 3 miljard euro.

    De operationele winst steeg met 27,5% tot 451 miljoen euro. De omzet groeide met 7% tot 1,45 miljard euro. H&M heeft in deze periode eerste winkels geopend in onder meer Polen en Portugal.

    Het concern wil voor het eind van dit jaar nog ongeveer zestig nieuwe winkels openen in Duitsland, de V.S., Groot Brittannië en Spanje. In een verklaring liet H&M weten in de eerste helft van 2003 vier winkels gesloten te hebben. Daar staat tegenover dat er in de VS 11 winkels bijkwamen en in Europa maar liefst 42. Daarmee komt het totaal op 893 H&M's wereldwijd.

    21 juni 2003
    www.hm.com

     

    H&M verkoopt wintercollectie slecht

    H&M heeft laten weten dat de verkopen in de maand november lager zijn uitgevallen dan men had verwacht. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar zijn de inkomsten met 'slechts' 4% toegenomen. Dat is een tegenvaller, zeker als we bedenken dat het modeconcern in de maanden oktober en november 2002 nog een verkoopstijging van respectievelijk 10 en 14% liet zien. Like-for-like zijn de inkomsten dit jaar zelfs met 6 a 7% gedaald.

    In een verklaring zei een woordvoerder van het bedrijf: "De verkoop van de pure wintercollectie, die bestaat uit dikke breisels, jassen en jacks, heeft zich vooral op de Duitse en Zweedse markt matig ontwikkeld." Duitsland en Zweden zijn de belangrijkste markten voor H&M. In andere landen waar H&M actief is zijn de verkopen naar verhouding wel goed gestegen. Zo namen in de VS, Groot Brittannië, Nederland, Frankrijk, Spanje en Finland de inkomsten toe.

    17 december 2003
    www.hm.com

     

    Zal H&M ook Italië veroveren?

    Italianen zijn gek van mode en merken. Daarnaast zijn zij van oudsher bereid om een aardige duit voor hun kleding neer te tellen. Het is dus de vraag of een bedrijf dat bekendstaat om zijn goedkope versies van designer couture het in dat land goed zal doen. Het Zweedse Hennes & Mauritz waagt de gok; in september opent het een eerste filiaal in modestad Milaan.

    H&M, gevestigd in Stockholm en 900 winkels in 17 landen, opent op 17 september haar eerste winkel in Italië. Voor de introductie van dit succesvolle Scandinavische exportproduct is de keus gevallen op een winkel aan een van de drukste winkelstraten in Milaan, slechts een paar honderd meter verwijderd van het beroemde Milanese modedistrict.

    De moderetailer heeft zich in haar 55 jarige bestaan ontwikkeld van een provinciale kledingwinkel tot een conglomeraat dat jaarlijks 100 nieuwe winkels opent en een winst boekt van ongeveer 5,69 miljard Zweedse kronen (63 miljoen euro). Het is dan ook opvallend dat H&M zo lang gewacht heeft voordat het de Italiaanse markt betrad. "Italië is een van de grootste retail markten ter wereld," aldus een analist in de NY Times, "het is dus hoog tijd dat H&M deze markt betreedt."

    Nadeel voor Hennes & Mauritz is dat in Italië voor het eerst in 11 jaar tijd de recessie is aangebroken. Verwacht wordt echter dat het concern deze tegenslag wel overleeft, omdat de expansie in Italië zeer geleidelijk zal plaatsvinden.

    Bovendien dwingt het huidige economische klimaat H&M om van begin af aan goed op de Italiaanse markt in te spelen. Waar het bedrijf elders rustig de tijd neemt, zal men hier een stuk actiever op de locale markt moeten reageren.

    Ondanks economische tegenslagen (H&M heeft vooral zwaar te lijden onder de recessie in Duitsland, waar het concern ruim eenderde van zijn omzet genereert) en incidentele haperingen, zet de expansie gestaag door. In de eerste helft van dit jaar zijn 53 winkels geopend en heeft het concern de eerste stappen gezet in landen als Portugal, Tsjechië en Polen. Bovendien werden 11 nieuwe winkels in de Verenigde Staten geopend.

    "De meeste kopzorgen heeft het concern van de expansie in de VS. De concurrentie is er moordend en het benodigde startkapitaal schrikbarend hoog." De analist van de NY Times gaat verder: "Maar het ziet ernaar uit dat het bedrijf in de VS de moeilijkste tijd achter de rug heeft. De snelheid waarmee Hennes & Mauritz trends van de catwalk naar producten in de winkel vertaalt is de afgelopen jaren sterk verbeterd en dat is de belangrijkste succesfactor van het bedrijf."

    Gemiddeld doet Hennes & Marits er nu ongeveer drie maanden over om een idee van een ontwerper naar de winkelrekken te vertalen. Zogenaamde hoogmodische items kunnen zelfs binnen drie weken op de planken liggen. Alleen het Spaanse Zara zou daarin nog sneller zijn.

    Een andere belangrijke succesfactor van H&M is dat het bedrijf geen eigen fabrieken heeft en daardoor overhead kan inperken. Ook de kosten worden scherp in de gaten gehouden. Zo heeft het bedrijf de reputatie dat het zijn medewerkers altijd economyclass laat vliegen en het gebruik van taxi's wordt ingeperkt.

    Met de opening in Italië en gezien het huidige bescheiden marktaandeel in de VS (H&M genereert nu nog maar 5% van de totale omzet in dat land) wordt verwacht dat het bedrijf nog meer dan voldoende ruimte heeft om verder te groeien. De komende maanden zal blijken of H&M de vaak snobistische Italianen kan overtuigen dat je er ook voor minder geld chic uit kunt zien.
    (New York Times)

    www.hm.com
    29 augustus 2003

     

     

    Familie Jagger op H&M-posters

    Jerry Hall, haar zoontje van 5, Gabriel, Jade Jagger (Mick's dochter uit zijn huwelijk met Bianca Jagger) en haar twee dochters zijn door Hennes & Mauritz gestrikt om te figureren in haar nieuwste reclamecampagne.

    "Onze herfstcampagne benadrukt de brede collectie van H&M, met een ruime selectie aan kledingstukken van hoge kwaliteit, die betaalbaar zijn en voor het hele gezin", aldus Karen Belva, PR-manager van de Zweedse kledingketen. "We willen laten zien dat men zich stijlvol en hip kan kleding of je nou een moeder bent, een grootmoeder of een kind."

    Jade Jagger heeft al eerder model gestaan voor H&M in de herfstcampagne van 2002. H&M huurt regelmatig beroemdheden voor haar campagnes in. Zo figureerden onder meer Heidi Klum, Iman, Christy Turlington, Bridget Fonda, Johnny Depp, Benicio Del Toro en Claudia Schiffer in eerdere campagnes.

    28 juli 2003
    www.hm.com

     

    Chaos om Heidi Klum

    De H&M reclamecampagne met Heidi Klum heeft bij onze oosterburen voor flink wat ophef gezorgd. De posters met daarop het fotomodel in bikini worden op grote schaal door fans achterover gedrukt, terwijl feministische groepen zich er juist fel tegen verzetten.

    Ten einde het aantal diefstallen van de posters in te perken biedt H&M al geruime tijd de mogelijkheid om posters uit zijn campagnes gratis aan te bieden. Maar in Duitsland worden nog steeds regelmatig billboards gesloopt om de posters met een schaars geklede Klum eruit te halen. Ook in ons land zijn de posters inmiddels overal te bewonderen.

    27 mei 2003
    www.hm.com

     

    Tegenvaller H&M in VS

    De Zweedse modegigant Hennes & Mauritz heeft deze week erkend dat het niet gelukkig is met de resultaten van zijn winkels in de Verenigde Staten, maar - zo liet het bedrijf tegelijkertijd weten - er wordt wel verwacht dat er dit jaar break even zal worden gedraaid in dat land.

    Over het eerste kwartaal heeft Hennes & Mauritz, dat 55 winkels heeft in Amerika, verlies gedraaid ondanks dat de verkoop in de VS wel met bijna 9 procent is toegenomen. Dit in scherp contrast met Europa waar het Zweedse bedrijf met ongeveer 850 winkels, de grootste moderetailer van het continent is.
    Hennes & Mauritz zegt in de VS "enige fouten" te hebben gemaakt, maar is optimistisch dat het bedrijf in het huidige boekjaar weer uit de rode cijfers zal komen.

    3 mei 2003
    www.hm.com

     

    H&M overtreft verwachtingen Q1

    Een uitstekend eerste kwartaal voor de populaire Zweedse modeketen Hennes & Maurits en naar eigen zeggen is dit vooral te danken aan het indammen van het afprijzen. H&M rapporteerde deze week een netto winst van bijna SEK 1.1 miljard (EUR 12 miljoen) tegen SEK 767.2 miljoen (EUR 84,7m) in dezelfde periode vorig jaar.

    De verkoop steeg naar SEK12.6 miljard (EUR 13,9miljoen) vergeleken met SEK 11.2 miljard (EUR 12,4 miljoen) een jaar eerder. Deze toename is in overeenstemming met de jaarlijkse groei waar H&M naar streeft van 10 tot 15 procent. Ongeveer 90 procent van de totale verkoop genereert H&M in het buitenland.

    H&M heeft 849 winkels in 14 landen en meer dan 25.670 mensen in dienst.

    Eerder dit jaar heeft het bedrijf laten weten in 2003 in totaal 110 nieuwe winkels te zullen openen in Europa en de Verenigde Staten. In het tweede kwartaal zullen daarvan 47 winkels geopend worden en sluiten er drie hun deuren.

    Ook in Oost-Europa werkt H&M aan verdere uitbreiding met de opening van vijf winkels in Polen en drie in Tsjechië dit jaar.

    27 maart 2003
    www.hm.com

     

    H&M wil kleinere concept-winkels

    De Zweedse modegigant Hennes & Mauritz wil een nieuw winkelconcept introduceren met kleinere fillialen. Het concept met kleinere filialen is bedoelt om het concern verder te laten groeien, ondanks dat het steeds moeilijker wordt om grote panden te vinden. Vooral in de centra van grote steden is dit een aanhoudend probleem, aldus de Financial Times deze week.

    In die krant zegt CEO Rolf Erikssen dat in de H&M outlets vooral damesondergoed en de high fashion-lijn van het bedrijf zal worden verkocht. Daarnaast zullen er nieuwe productlijnen worden geintroduceerd, die nu nog niet in de bestaande H&M-winkels verkrijgbaar zijn.

    Het bedrijf, dat gevestigd is in Stockholm, test momenteel drie kleinere winkels (genaamd "Details by H&M") in Duitsland (Keulen en Oberhausen) en in Groot Brittanië (Manchester).

    Erikssen: "We denken dat er een markt bestaat voor kleinere winkels met ondergoed. Het kunnen winkels worden die gericht zijn op een jong publiek, maar ook op dames of juist kinderkleding. Het wordt net zoals de Details by H&M-winkels."

    Erikkssen voegde daar nog aan toe dat H&M een nieuwe lingerielijn zal lanceren die iets duurder is, maar ook luxueuzer. Daarvoor zullen enkele basis artikelen worden gerestyled.

    11 maart 2003
    www.hm.com

     

    Uitstekend januari-resultaat H&M

    De succesvolle kledinggigant Hennes & Mauritz maakte maandag de resultaten voor de eerste maand van dit jaar bekend. De verkoop in januari steeg met achttien procent vergeleken met het jaar daarvoor. Analysten voorspelden een stijging van zeventien procent voor het Zweedse bedrijf.

    Een jaar geleden steeg de verkoop bij H&M met 'slechts' acht procent in januari, het was meteen de slechtste maand van 2002. Deze tegenvallende cijfers werden destijds veroorzaakt door het slechte weer. Sinds januari 2002 heeft H&M 111 nieuwe filialen geopend. Het totale aantal komt hiermee op 844. H&M maakt sinds kort ook winst in de Verenigde Staten, een belangrijke nieuwe groeimarkt voor het kledingconcern.

    www.hm.com
    18 februari 2003

     

    H&M boekt 50% winststijging

    Hennes & Maurits heeft in 2002 een record-jaar geboekt. Woensdag maakte het Zweedse kledingbedrijf de cijfers van het afgelopen jaar bekend. Over 2002 heeft H&M een winst geboekt van 50%. Vooral de resultaten van het laatste kwartaal zijn indrukwekkend. De kwartaalwinst groeide met maar liefst 44%.

    De groepsomzet van H&M steeg gedurende het afgelopen jaar met 15% tot SEK 53,331.7 miljoen, tegen 46,528.2 in 2001. In het vierde kwartaal werd een omzet geboekt van SEK 15,962.7 miljoen (14,172.0), een stijging van dertien procent.

    In een persverklaring schrijft het bedrijf: "De resultaten zijn sterk verbeterd danzij de optimalisatie van het inkoop- en logistieke proces." Hierdoor kon het bedrijf steeds sneller modische items brengen en bovendien zorgen dat er dagelijks nieuwe producten in de winkel lagen. H&M verklaart dat het resultaat van deze aangescherpte methode vooral aan het vierde kwartaal valt af te lezen.

    Komend jaar wil H&M 110 nieuwe fillialen openen en maakt het bedrijf intrede in twaalf nieuwe landen zoals Polen en Portugal. Bovendien heeft het bedrijf reeds contracten afgesloten voor vijf nieuwe winkels in Toronto, Canada, die in 2004 geopend zullen worden.
    Afgelopen jaar werden 85 nieuwe winkels geopend en slechts twaalf gesloten. Het totaal aantal winkels kwam daarmee op 844, tegen 771 in 2001.

    31 januari 2003
    www.hm.com

     

    H&M boekt kleinere verkoopstijging

    De Zweedse succesformule Hennes & Mauritz rapporteert over de maand november een verkoopstijging van veertien procent vergeleken met de maand daarvoor. Dat heeft het bedrijf deze week bekend gemaakt. De toename – die indrukwekkend te noemen is – haalt het echter niet bij de verkoopstijging die in oktober werd gerapporteerd. Toen bedroeg deze twintig procent.

    De verkoopstijging blijft ook achter bij die in dezelfde periode vorig jaar. In oktober 2001 boekte Hennes & Mauritz, ten opzichte van de maand september, een stijging in de verkoop die ook twintig procent bedroeg. Over de maand november 2001 echter, werd nog eens hetzelfde resultaat geboekt. De totale verkoopstijging over de elf maanden tot december 2001 bedroeg vorig jaar twintig procent. Dit jaar komt die met veertien procent een stuk lager uit.

    18 december 2002
    www.hm.com

     

    Bond Girl in H&M lingerie

    Na naast Pierce Brosnan in Goldeneye te hebben geschitterd speelt ex-Bond girl Izabella Scorupco de hoofdrol in de nieuwste kerst lingerie campagne voor Hennes & Maurits. Ze begon als popster in Polen en treedt nu in de voetsporen van Claudia Schiffer, Christy Turlington en Pamela Anderson, die zich eerder uitkleedden tot de kleinste kledingstukken voor de beroemde campagnes van de trendy winkelketen.

    De New York Post schreef onlangs, na de nieuwste bond film met Halle Berry gezien te hebben, “Does anyone remember ‘GoldenEye's’ Izabella Scorupco?”, maar Scorupco gaat ervoor zorgen dat niemand haar zal vergeten als het meisje uit ‘winterwonders’. “De campagne van dit jaar heeft de winterse glans van de mode van dit seizoen gevangen in speelse, sprookjes-achtige plaatjes,” meldt H&M's marketing manager, Jorgen Andersson.

    De advertentiefoto’s zullen op Billbards en winkelposters worden gedrukt en gepubliceerd in 14 landen gedurende november en december.

    15 november 2002

     

    H&M rukt op in VS

    Hennes & Maurits heeft onlangs bevestigd dat de retail organisatie verder gaat uitbreiden in de Verenigde Staten. Het van oorsprong Zweedse concern opende zijn eerste Amerikaanse winkel in 2000 in New York. Sindsdien heeft H&M veertig winkels geopend, die allemaal in het Noordoosten van de VS zijn gevestigd. Volgend jaar wil H&M gaan uitbreiden naar het midden van het land en zal dan een winkel vestigen in Chigaco. Het bedrijf heeft nog niet bekend gemaakt wanneer en waar de winkel precies zal komen.

    Het niews kwam tegelijk met het bericht dat H&M Sanna Lindberg heeft aangesteld als directeur US operations. Lindberg moet de verkoop in dat land nog verder verbeteren. Zij volgt Peter Grauers volgend jaar zomer op.

    15 november 2002
    www.hm.com

     

    Nieuw concept “H&M Detail”

    De populaire Zweedse moderetailer Hennes&Mauritz meldt een nieuw concept te lanceren onder de naam "H&M Detail". De nieuwe winkelketen van het bedrijf uit Stockholm verkoopt lingerie, accessoires en cosmetica en heeft als doelgroep trendgevoelige, zelfbewuste vrouwen die zoeken naar "iets speciaals". De producten die de nieuwe winkels aanbieden zijn anders dan de collecties die in de bestaande winkels hangen. De accessoires vertonen veel versiersels, printjes en andere opvallende details. In Duitsland worden op 21 november twee H&M Detail-winkels geopend, een in Cologne en een in Oberhausen. Een woordvoerder van bedrijf meldt dat de nieuwe winkels "warm, vrouwelijke en Aziatisch“ zijn aangekleed.

    6 november 2002
    www.hm.com

     

    Oprichter H&M overleden

    Erling Presson, de man die kledingretailer Hennes & Mauritz oprichtte is afgelopen maandag op 85-jarige leeftijd in Stockholm overleden. In 1947 opende Presson zijn eerste winkel die hij Hennes (“voor haar”) noemde. In 1968 werd de zaak uitgebreid tot Hennes & Mauritz nadat Presson een sportief jachtlabel overnam. Presson ging in 1982 met pensioen en gaf het roer over aan zijn zoon Stefan (56).

    Vandaag de dag is het H&M-concern uitgegroeid tot meer dan 800 winkels wereldwijd en heeft bijna 34,000 werknemers in dienst.

    Stefan Presson, die het bedrijf tot 1988 leidde, is nu voorzitter van de Raad van Bestuur. In maart van dit jaar noemde Forbes Magazine hem één van de rijkste mannen van de wereld met een geschat vermogen van 5,6 miljard euro.

    31 oktober 2002
    www.hm.com


    Tv-commercials én eerste Portugese H&M

    De Zweedse kledingretailer Hennes & Mauritz heeft aangekondigd een contract te hebben getekend voor de eerste H&M-winkel in Portugal. De uitbreiding naar het Zuid-Europese land zal in het voorjaar van 2003 van start gaan met de opening van een winkel in de hoofdstad Lissabon. In de loop van 2003 moeten er meerder Portuges filialen volgen. In buurland Spanje zijn H&M’s gevestigd in zes steden. De opening van een nieuwe H&M in de New Yorkse wijk Harlem vorige maand was op de eerste dag al een doorslaand succes met rijen mensen die wachtten tot de deuren open gingen.

    Tevens werd deze week bekend dat het bedrijf voor het eerst in zijn geschiedenis tv-commercials zal gaan inzetten. Het blad Adformatie meldt dat H&M via de commercials afstapt van het exclusieve gebruik van supermodels in de reclame. In de commercials spelen ‘gewone’ mensen een rol. Jorgen Andersson, marketingdirecteur bij H&M in Stockholm, wordt daarover als volgt geciteerd: “We gebruiken gewone mensen in de filmpjes, wat eerder niet paste in onze print- en postercampagne. Met de commercials kunnen we voor de eerste keer een verhaaltje vertellen en we zetten nu wel gewone mensen in om te laten zien dat H&M er is voor iedereen, jong en oud, man en vrouw, en dat het niet uitmaakt hoe je je wilt kleden”.

    De televisie reclames zullen in Zweden en Duitsland, H&M’s grootste markten, worden getest. Het is nog niet bekend of de commercials te zijner tijd ook in Nederland zullen worden vertoond. Op de muziekzender Mtv, zijn de commercials deze week wel al te zien.

    25 oktober 2002
    www.hm.com

     

    Sterke groeicijfers H&M

    Het gaat goed met Hennes & Maurits. De modegigant rapporteerde over de eerste negen maanden van dit jaar een totale omzetstijging van 14%. Daarmee is het marktaandeel van H&M gegroeid in ieder land waar de retailer actief is. De totale omzet voor de H&M Groep steeg naar SEK 37,369 miljoen. Alleen al in het derde kwartaal steeg de omzet met 17% naar SEK 12,664 miljoen.

    H&M heeft in ieder land waar het bedrijf actief is opvallende verbetering geboekt. Vooral voor Frankrijk, de VS en Spanje zijn opvallende resultaten te constateren. In Frankrijk bijvoorbeeld heeft H&M in de afgelopen maanden, negen nieuwe winkels geopend. In dat land is de omzet met 34% gestegen. H&M heeft dit jaar 46 nieuwe winkels geopend; tien in Duitsland, negen in Frankrijk, zeven in de VS, vijf in Engeland en Oostenrijk, drie in België, twee in Nederland en één in zowel Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland als Luxemburg. Het totaal aantal H&M-winkels bedraagt nu 809.

    In het vierde kwartaal zet H&M haar expansie voort met de geplande opening van 39 nieuwe winkels. In deze periode gaan er ook vier fillialen dicht. Het grootste aantal nieuwe winkels wordt in Duitsland geopend. Daar staan er negen gepland. Daarna volgend de Verenigde Staten en Spanje waar ieder acht nieuwe fillialen geopend zullen worden.

    19-09-02
    www.hm.com

     

    H&M opent winkel in Harlem, NY

    De Zweedse textielgigant H&M heeft vorige week een filiaal geopend in Harlem, New York. Deze zet kan grote gevolgen hebben voor de Amerikaanse achterstandswijk. Trendy Europese winkels als Hennes & Mauritz kunnen bijdragen aan economische vooruitgang, omdat die veel winkelend publiek uit andere wijken aantrekken. De nieuwe H&M was binnen enkele uren na de opening al een doorslaand succes te noemen toen voor de kassa’s de mensen vijf rijen dik stonden.

    Harlem is zich razensnel aan het ontwikkelen tot een van de meest populaire wijken van New York. H&M is hier dan ook niet uniek in z’n soort, maar wel in formaat. De winkel heeft een vloeroppervlak van ongeveer 6500 m2. Dat maakt dit filiaal één van de grootste in z’n soort in Noordoost Amerika, waar het bedrijf slechts 40 winkels heeft. Bij de opening gaf H&M t-shirts weg waarop ‘HarleM’ stond afgedrukt, (met de H en de M in kapitalen) in ruil voor een donatie aan een lokaal doel.

    H&M opende haar eerste winkel in de VS in 2000 op de bekende Fifth Avenue in Manhattan. Ook deze opening was een instant succes. Ook recenter geopende winkels in Herald Square en SoHo zij opevallend populair. Overigens doet de H&M herencollectie het niet goed in de Verenigde Staten en deze is dan ook niet in het nieuwe filiaal in Harlem opgenomen.

    www.hm.com

    09-09-02

     

    Verkoop H&M blijft stijgen

    Weer goed nieuws over één van 's werelds grootste retailorganisaties in de mode, Hennes & Mauritz. Donderdag maakte het bedrijf bekend dat de verkoop met 18% gestegen is vergeleken met vorig jaar. Daarmee is de stijgende lijn weer doorgezet na een kleine terugval in juli toen de verkoop met 8% steeg.

    In juni steeg de verkoop van de Zweedse modereus nog met 19%. H&M heeft 800 winkels in 14 landen.

    www.hm.com

    15-08-02

     

     

    H&M ziet winst sterk stijgen

    Over het afgelopen kwartaal heeft Hennes & Mauritz wederom een sterke stijging van haar cijfers waargemaakt. De winst steeg met 37 procent naar 220 miljoen dollar, mede dankzij de sterke perferformance op de Duitse en Amerikaanse markten. Het bedrijf wat verdeeld over 14 landen 800 winkels heeft zag tevens de omzet met 13 procent stijgen.

    Nog dit jaar zal het concern minimaal 50 nieuwe winkels openen, met name verdeeld over de landen Frankrijk, Duitsland, Spanje, Engeland en de VS. De verbetering van de winst was voor een groot deel te danken aan een betere inkoop strategie en weinig uitverkoop. In de nabije toekomst blijft H&M focussen op korte termijn voorraad mogelijkheid.

    19-6-2002
    www.hm.com

     

    H&M investeert 25 miljoen dollar in IT

    De Zweedse fashion reus Hennes & Mauritz heeft een contract getekend ter waarde van 25 miljoen dollar met het Finse IT bedrijf Fujitsu Invia Oyj. Het gaat om een service contract voor de meer dan 770 verkooppunten wereldwijd.

    Onderdeel van de overeenkomst met Fujitsu Invia zijn onderhoud, consultancy en installatie van computers in de H&M winkels verspreid over 14 landen. Alle verkooppunten worden voorzien van de nieuwste technologie en internet mogelijkheden. De twee partijen werken reeds 15 jaar met elkaar.

    14-5-2002
    www.hm.com



     

    H&M cijfer overtreft verwachtingen

    De winst en omzet cijfers over het eerste kwartaal van het Zweedse Hennes & Mauritz overtreffen de verwachtingen van analisten. De omzet nam toe met 17 procent tot 1,23 miljard euro. Er werden 5 nieuwe winkels geopend, wat het totaal op 776 brengt. De operationele winst verdubbelde naar 1,13 miljard euro.

    H&M bevestigde haar plannen om dit jaar 90 nieuwe winkels te openen, en zei dat er dit lopende kwartaal 26 zullen openen. Zeven nieuwe winkels openen in Duitsland, zes in Frankrijk, en twee in Nederland, Belgie, Engeland, Oostenrijk en in de VS.
    30-01-2002
    www.hm.com


    Hennes & Mauritz marktaandeel stijgt

    Tijdens het bekendmaken van de jaarcijfers, blijkt Hennes en Mauritz een record omzet te hebben geboekt over het jaar 2001, lopend tot 30 november 2001. De omzet bedroeg 5.118 miljoen Euro, een stijging van 30 procent ten opzichte van vorig jaar. De winst steeg met 43 procent naar 630 miljoen Euro.

    H&M zegt dat het in alle landen waar zij actief is een stijging van haar marktaandeel heeft weten te realiseren. Voor het jaar 2002 staan 90 nieuwe winkelopeningen door Europa in de planning. Ook zal H&M blijven uitbreiden in de VS, al zal men zich daar nu eerst focussen op efficiency, met als prioriteit verhogen van deze efficiency boven uitbreiden.

    30-01-2002
    www.hm.com

     

    Hennes & Mauritz boekt record omzet

    In de afgelopen maand september heeft Hennes & Mauritz een record omzet geboekt, de maandomzet steeg met maar liefst 34 procent, dit tegen de algemene trend in. De stijging is de sterkste sinds twee jaar.

    Hennes & Mauritz wijdt de stijging aan een zeer sterke herfst-collectie en het weer dat voor september begrippen aan de koele kant was in veel van de landen waar Hennes & Mauritz actief is.

    15-10-2001
    www.hm.com