Batavia Stad breidt verder uit

De nieuwe weg die outletcentrum Batavia Stad vorig jaar is ingeslagen, werpt zijn vruchten af. De voorgenomen uitbreiding kan worden doorgezet. Eind dit jaar is het outletcentrum in Lelystad ruim 5000 vierkante meter groter dan nu het geval is. Er komen dan zo'n 25 nieuwe winkels bij.

Vorig jaar breidde het outletcentrum ook al uit met meer dan 5000 vierkante meter en 22 winkels, waaronder die van Elle, Polo Ralph Lauren, Oilily en River Woods. Binnenkort zullen daar nog de winkels van Napapijri, Scotch & Soda, DEPT en JC Rags bij komen. Directeur Gerben Boomsma, die vorig jaar is aangetreden, was van plan met de uitbreiding en het aantrekken van sterke merken het imago van Batavia Stad te verbeteren. In plaats van bekend te staan als een plek waar je goedkope spullen kunt krijgen, moest het outletcentrum het imago krijgen van een plaats waar veel merken uit het middenhoge segment verkrijgbaar zijn: een merkendorp dus.

"Het roer moest om, en de nieuwe koers werpt zijn vruchten af," aldus Gerben Boomsma: Factory outlet Batavia Stad heeft een duidelijke ommekeer gemaakt, groeiende aantallen bezoekers en omzetten bevestigen dit. Inmiddels trekt Batavia Stad meer dan 2 miljoen bezoekers per jaar.

De oplevering van deze voorlopig laatste uitbreiding is gepland voor december 2008. Welke merken toetreden tot het nieuwe gedeelte van het outletcentrum is nog niet bekend. De gesprekken daarvoor zijn nog niet afgerond.

www.bataviastad.nl
28 april 2008

 

Batavia Stad kiest nieuwe koers

Er waait een frisse wind door Batavia Stad. Het vernieuwde outletcentre, dat donderdag officieel geopend werd, is niet alleen uitgebreid met 6000 vierkante meter en bijna twintig nieuwe kledingmerken, maar ook staat er een nieuw management aan het roer. De nieuwe directeur Gerben Boomsma, die 5 maanden geleden aantrad, heeft dan ook grootse plannen voor het koopjescentrum: “Allereerst willen we dat imago van koopjescentrum dus juist kwijt,” aldus Boomsma. “Toen we in 2001 openden waren lage prijzen nog genoeg om mensen te trekken. In dat jaar trok Batavia Stad, na de Efteling, de grootste hoeveelheid mensen van alle Nederlandse attracties. Maar de tijden zijn veranderd.”

Om te komen tot een opwaardering van het centrum, wil Boomsma de nadruk leggen op de aanwezigheid van merken uit het middenhoge segment. “Goedkoop kun je overal vinden, maar hier gaat het om een hoge kwaliteit,” verklaart Boomsma. “We willen een merkendorp worden.” Onder de nieuwe winkels bevinden zich merken als Elle, Polo Ralph Lauren, Oilily en River Woods. Een nieuwe uitbreiding is alweer op komst. Van het tweede deel van de uitbreiding, in 2008 opent weer 6000 vierkante meter nieuw te bouwen winkels, hebben de eerste geïnteresseerde merken zich al gemeld. Behalve kledingwinkels zijn er ook lifestylewinkels als Wedgwood en Villeroy & Boch in het outletcentre aanwezig. “In de toekomst willen we daar nog veel verder in gaan,” zegt Boomsma. “Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan outlets van A-merken in bijvoorbeeld electronica of parfums.”

Ook moet het winkelen zelf meer een belevenis worden in Batavia Stad. Vandaar dat de bestaande bouw is gerestyled met groen, nieuwe banken en lantarenpalen. Het nieuwe gedeelte heeft een andere architectuur en heeft een plein met daarop een levensgrote potvissenfamilie in steen. In oktober opent een grote vestiging van La Place en Batavia Stad verwierf onlangs de grond van de nabijgelegen Bataviawerf waar in de toekomst mogelijk activiteiten voor kinderen zullen worden ontplooid. Naast het outletcentre wordt gebouwd aan een leisure & conference centre, waardoor Boomsma hoopt op een toename van bezoekers door-de-weeks.

Voorts staat er een intensieve marketingcampagne op het programma, met name gericht op tweeverdieners. “Door hoog in te zetten, spreken we een grotere groep mensen aan,” aldus Boomsma. Dit jaar verwacht Batavia Stad 1,9 miljoen bezoekers.

www.bataviastad.nl
12 juli 2007

 

 

Oppervlakte Batavia Stad wordt verdubbeld

Outletcenter Batavia Stad in Lelystad wil volgend jaar juli ruim 10.000 vierkante meter aan extra winkels openen. Dat betekent bijna een verdubbeling van de huidige oppervlakte. De nieuwbouw was al gepland, maar liep vertraging op door verandering van de plannen.

Batavia Stad was in 2001 het eerste outlet shopping village van Nederland. In het koopjesdorp is nu vooral sport- en vrijetijdskleding te vinden. Daar moet straks vooral dameskleding en herenmode bij komen. Batavia Stad hoopt dat de bouw in oktober van dit jaar kan beginnen. Deze zal in twee fases worden uitgevoerd. Onlangs heeft Mexx een grote winkel in Batavia Stad geopend. (Bron: ANP)

6 juni 2006

 

Meer bezoekers BataviaStad

Outletcentrum BataviaStad bij Lelystad heeft in 2004 ongeveer 100.000 bezoekers meer getrokken het jaar daarvoor. Ruim 1,8 miljoen dagjesmensen hebben dit jaar een bezoek gebracht aan het koopjesparadijs. De directie is zeer tevreden met het aantal.
De omzet van BataviaStad is, met een nog niet bekendgemaakt bedrag, toegenomen. Ten slotte heeft de directie medegedeeld dat de uitbreidingsplannen van het winkelcentrum doorgaan, maar het is nog onbekend is wanneer deze precies van start gaan.

www.bataviastad.nl
4 januari 2005

 

BataviaStad wil uitbreiden

Outlet center Batavia Stad in Lelystad wil uitbreiden. Volgens de planning krijgt het koopjesdorp er 8000 tot 10.000 vierkante meter bij. Projectontwikkelaar Stable International wil nu vooral luxe modemerken in de nieuw aan te trekken winkels onderbrengen. Het huidige complex omvat 14.500 vierkante meter, met de uitbreiding hoopt het concept een breder aanbod te kunnen bieden om zo meer kopende klanten te kunnen trekken.

Het is nog wachten op vergunningen, maar het Amersfoortse bedrijf hoopt nog dit jaar met de bouw te kunnen beginnen. Batavia Stad, wat eigendom is van vastgoedbelegger Rodamco, opende de deuren in 2001 na een investering van 40 miljoen euro. In 2003 trok het centrum ruim 1,7 miljoen bezoekers.

Volgens Stable International blijft ook het accent in de nieuwe winkels op kleding liggen. "Wel richten wij ons deze keer meer op het hoogsegment, de duurdere merken", licht directeur W. Veldhuizen toe. Hij wil niet aangeven hoeveel de uitbreiding gaat kosten en hoeveel meters al verhuurd zouden zijn.

Bron: ANP
www.bataviastad.nl
16 februari 2004

 

Bijenkorf- outlet in Batavia Stad geopend

De Bijenkorf heeft een winkel geopend in factory outlet Batavia Stad in Lelystad. Het is de eerste keer dat het warenhuis in Nederland een outlet store opent. In augustus vorig jaar maakte moederconcern Vendex KBB bekend dat een aantal V&D-warenhuizen tot outlet-store werden omgevormd. De komst van de Bijenkorf in Batavia Stad is wel opmerkelijk, omdat Vendex KBB enkele jaren geleden gerechtelijke stappen ondernam tegen het outlet center. Nu is door de Nationale Winkelraad verontwaardigd gereageerd op de vestiging van de Bijenkorf het fabrikantenverkoopcentrum. "Het gaat hier onmogelijk om partijen die rechtstreeks uit de fabriek komen, wat nu juist de kern is van Batavia Stad", reageerde de Winkelraad van MKB-Nederland.

De winkel gaat twee jaar proef draaien in het outlet center. De gemeente Lelystad heeft namelijk voorwaarden gesteld aan de opening. Zo heeft de gemeente geëist dat moederbedrijf Vendex KBB binnen een jaar tijd in het nieuwe stadshart van Lelystad investeert. Vendex KBB moet een huurovereenkomst tekenen voor een warenhuis in de stad van een van de vijftien formules van het concern. Daarnaast wordt erop gerekend dat de komst van de Bijenkorf meer bezoekers naar Batavia Stad zal trekken. Als Vendex KBB aan deze voorwaarden niet voldoet, zal de vergunning voor de winkel na de proefperiode van twee jaar niet worden verlengd.

Tot nu toe waren in het outlet center alleen kleinere uitverkoopwinkels te vinden die seizoensrestanten tegen afbraakprijzen aanboden. De verkoopruimte van de Bijenkorf in Bataviastad is daarentegen 800 m2 groot en er wordt niet alleen kleding aangeboden, maar ook accessoires, boeken, cd's, woonaccessoires, producten uit de kookshop en huishoudtextiel van zowel het eigen label als internationale merken. In principe is dus het hele assortiment van de keten te koop. De Bijenkorf beperkt het aanbod niet tot verouderde mode maar verkoopt er ook producten die in de warenhuizen overtollig zijn geworden.
Wanneer de Bijenkorf-outlet een succes wordt, zal het assortiment verder worden uitgebreid.
De Bijenkorf heeft weinig publiciteit gegeven aan de lancering van de nieuwe koopjeswinkel. Het warenhuis gaat ervan uit dat het winkelpubliek wel vanzelf komt. `Elke Nederlander is dol op koopjes`, zegt woordvoerder Jan Bergen in het Algemeen Dagblad.

De opening van de Bijenkorf Outlet past binnen de multi format-strategie van de Bijenkorf waaronder de flagship stores, medium stores, compact store en kleinere modefilialen vallen. Eind augustus opent een medium store haar deuren in Maastricht. De Bijenkorf telt dan 9 warenhuizen, 3 modefilialen, een internetwinkel en nu dus een outlet store.

20 juni 2003
www.bataviastad.nl

reactie op dit artikel:

dames en heren,
eindelijk is het hek van de dam.
Nu gaan ook al de warenhuizen en ketens zich vestigen in de outlets.
eigenlijk komt er dan gewoon weer een nieuwe winkelcentrum bij en mogen de
speciaalzaken zich weer ergeren aan het steeds agressiever positioneren van
de gemiddelde leverancier.
Wereldmerken noemen de meeste zichzelf.
Waar hun handel licht maakt niet meer uit, als het maar ergens wordt
verkocht.
Vertegenwoordigers en agenten zijn samen met hun marketingmanagers en
verkoopleiders meestal de arrogantie zelf en zijn vaak gehersenspoeld door
wie dan ook.
Handel is handel denken ze en vergeten op het zelfde moment die winkeliers
die hun merken naar een bepaald niveau hebben gebracht.
De snelle dames en heren vergeten vaak dat de strijd voor elke consumenten
euro voor de kleineren onder ons heel heel zwaar kan zijn.
Maar ja als je kritisch door het leven gaat en de mensen hierop aanpspreek
ben je toch volgens hun de enige.
De Bijenkorf en andere concerns zoals deze horen niet thuis op een outlet
volgens mij en dit is ook tegen alle afspraken in. Staat er nou eens iemand
op die hier tegen ageert a.u.b.
Ook de verhuurders van de outlet winkels handelen volgens mij in strijd met
de afspraken gemaakt met overheden , leveranciers enz.
Waar moet dit alles naar toe ???
Straks kopen we de prada´s, Tommies, Calvin Klein, Kipling Samsonite en weet
ik veel bij de Shell stations.
Oh sorry, misschien breng ik de marketingmanagers nu al op een idee.
Kom op snelle jongens in de buitendienst op naar Den Haag het hoofdkwartier
van de Shell misschien hebben ze intresse.

Ik wordt er in iedergeval sch.. ziek van, van al dit soort praktijken.
Handel was vroeger nog een beetje leuk tegenwoordig is handel hopen dat een
leverancier je weet te waarderen en trouw blijft aan de speciaalzaak.

Zo ik ben het een beetje kwijt en doe er wat mee.

Als agent en winkelier weet ik gelukkig de klanten nog te waarderen en ik
hoop dat ik nooit alleen maar dollartekens in mijn ogen krijg.
Dan blijft voor mij de handel toch nog leuk.

Met vriendelijke groeten,
HB

 

Sportweek in Batavia Stad

In de meivakantie organiseert Batavia Stad outlet shopping een sportweek met sportieve activiteiten en aanbiedingen. De activiteiten variëren van basketbal, tennis en roeien tot en met streetdance demonstraties en een springkussen. Verder krijgen klanten bij alle sportmerken en een minimale besteding van EUR 50 een gratis toegangskaartje voor Nederlands Sportmuseum Olympion.
De sportweek in Batavia Stad duurt van zaterdag 26 april tot en met zondag 4 mei. Op Koninginnedag is Batavia Stad gesloten.

25 april 2003
www.bataviastad.nl

 

Batavia Stad wegens succes toe aan uitbreiding

Factory outlet Batavia Stad lijkt een succes te worden. Het in Lelystad gevestigde complex van fabriekswinkels is 1 jaar na de opening al toe aan uitbreiding. Volgens de directie gaat het erg goed, het target voor het het eerste jaar lag op anderhalf miljoen bezoekers, maar dat zijn er tot nu toe al 2,1 miljoen. Ook mag er volgens Wim Veldhuizen, projectontwikkelaar en initiatiefnemer van Batavia Stad, over de omzet niet worden geklaagd, `Als alles loopt zoals het nu gaat, komen we uit op 70 miljoen euro.`

Ook de huurders zijn positief over het FOC, want sinds de opening is er nog geen enkele fabrikant vertrokken. Voor de gemeente Lelystad is het winkelcentrum eveneens `een juichverhaal`, zegt wethouder Ruud Bootsma. `Batavia Stad heeft Lelystad op de kaart gezet. We hebben altijd gezegd dat zo`n uniek project veel voor ons kon betekenen en dat is bewaarheid.` De klanten van Batavia Stad hebben met prijzen die minimaal 25% onder hetniveau van `gewone` winkels liggen uiteraard ook weinig reden tot klagen. Enig detail zou kunnen zijn dat er schoenen, jurken, en truitjes worden verkocht die niet meer in de mode zijn.

www.bataviastad.nl
Bron : FEM/De Week
17-7-2002

 

 

Bataviastad viert moederdag

Wil je je moeder echt verassen dit jaar? Neem haar dan mee naar Batavia Stad op moederdag. Er vindt dan de 'moeder-verwen-dag' plaats; er worden verschillende modeshows gehouden in samenwerking met Benetton, Pilot, Tintoretto, Triuph, Zaza en Garcia. Zij tonen hun nieuwe zomercollecties.

Daarnaast worden er kleur-, make-up en kledingadviezen gegeven die direct te verwerken zijn in leuke aankopen. Naast al dit leuks vinden er nog tal van andere activiteiten plaats die je moeder zeker zullen verassen!

www.bataviastad.nl
www.mooimaker.nl
7-5-2002

 

Factory Outlet Center geen bedreiging voor traditionele kanalen. sep-2001

Nu BataviaStad twee maanden functioneel is en we een goede impressie hebben van wat het plan is, kunnen we absoluut stellen dat een factoryoutlet op deze lokatie geen enkele bedreiging vormt voor de huidige verkoopkanalen.
BataviaStad is precies wat een Factory Outlet Centre (FOC) moet zijn.
Voor velen lijkt een FOC een grote bedreiging voor de eigen omzetten, maar daar is hier geen sprake van. Voor particulieren kan het een leuke gelegenheid zijn om eens lekker te gaan shoppen, maar na één of twee bezoekjes blijkt de vertrouwde binnenstad een aantrekkelijk alternatief.
FashionUnited.com trok naar Lelystad om aan den lijve te ondervinden wat een FOC in Nederland inhoudt. Bij elkaar ca. 42 modegerelateerde winkels in een zeer mooi complex, waar men tegen enigzins gereduceerde prijzen oude collecties/voorraden kan kopen, minder goed doorverkochte items, en incourante maten van een 50-tal merken.
Nu de vakanties voorbij zijn, en het nieuwtje eraf is, kun je redelijk makkelijk naar BataviaStad in de polder.

Een mooi concept voor winst, in een nog mooiere sfeer

Gezellig winkelen, en vooral kijken
Het erg smaakvol ingerichte vestingsdorp is mooi vormgegeven, en heeft een capaciteit van wellicht 40.000 bezoekers per dag, jammer dat deze bezoekers door één toerit moeten, en dus lang in de file moeten staan alvorens de parkeerplaats te bereiken, dit is nu reeds het geval bij 8000 bezoekers op één dag. Momenteel valt de leegstand in het centrum direct op, maar men zegt dat dit binnen een halfjaar opgelost is. Welke merken zullen de nieuwe huurders zijn? 4000 bezoekers per dag (nu) lijkt interessant?
Op het complex valt niets aan te merken, al zou het in overdekte vorm wel groter winkelplezier verschaffen, en je er nu in de winter niet zomaar een dagje gaat shoppen, helemaal in Lelystad.
Het Concept FOC
Of de nederlandse consument het principe FOC begrijpt is zeer de vraag. Dat de hooggespannen verwachtingen verre van uitkwamen bleek tijdens onze gesprekken met bezoekers. Zo erg zelfs dat 70 procent nooit meer terugkomt! Slechts weinigen kwamen met de bedoelde zakken vol de poort uitlopen.
Dat is juist wel het principe van de FOC, koop tegen de helft van de prijs in korte tijd een stapel leuke kleren, die aan je wensen voldoen. Zoek niet naar je favorieten, die hebben anderen reeds meegenomen toen het in de 'normale' winkel lag.
Verwacht geen mooie inrichting, maar plastic kleerhangers en metalen buizen. Het betreft hier volledige self-service, reken niet op personeel.

Voor fabriekswinkels erg goed geoutilleerd

Zaterdagmiddag 16:00 uur, hoeveel klanten had u?
Liever BataviaStad dan uitverkooop ?
Een factoryoutlet is waarschijnlijk een beter alternatief dan een extreme uitverkoop, het zal de marges (zeker voor de merken) extra hoog houden, aangezien een klant eigenlijk maar 40 procent korting krijgt op oude collecties (winkelprijs), en er een andere (niet merk)doelgroep wordt bereikt. Wellicht dat deze bezoeker zelfs merkentrouw wordt, en bij de dealer in zijn/haar woonplaats terrecht komt.
BataviaStad is leuk om een keer gezien te hebben, maar er moet nog wat gebeuren voordat bezoekers terugkeren, de eerste indruk is dat het een moeilijk levensvatbaar concept is in Nederland. We houden u op de hoogte. www.bataviastad.nl

25-9-2001

 

1-8-2001
Bataviastad trekt 50.000 bezoekers
Vooral kijkers en geen kopers naar Factory Outlet Centre

Bataviastad in Lelystad heeft in het eerste weekeinde bijna 50.000 bezoekers getrokken. Het winkelcentrum, het eerste zogenoemde Factory Outlet Centre (FOC) van Nederland, ging vorige week vrijdag open voor het publiek.
In Bataviastad zijn fabriekswinkels gevestigd, die een aantal merkartikelen tegen hoge kortingen verkopen. Het gaat daarbij niet om dumpproducten, maar om spullen uit oude collecties. In het buitenland is deze opzet populair. De meeste bezoekers kwamen echter om te kijken, niet om inkopen te doen. Minister Jorritsma van Economische Zaken verricht op 6 september de officiële opening.

 

Lelystad, 27 juli 2001
PREMIČRE: Batavia Stad opent haar deuren!

Op vrijdag 27 juli heeft om 10.00 uur de Pre-Opening van Batavia Stad in Lelystad plaatgevonden. Het eerste Outlet Shopping Village in Nederland is een uniek winkelconcept met kwaliteitsmerken tegen scherpe prijzen in meer dan 70 winkels en restaurants. De eerste 25 winkels met 60 merken zijn geopend, de rest volgt tijdens de Premičreweken. Op 6 september is de Grand Opening van Batavia Stad. Dan zal minister Annemarie Jorritsma deze stad officieel openen.

Wie kent het gevoel niet? Lekker winkelen tijdens de uitverkoop en voor merkkleding niet zoveel hoeven te betalen. Vanaf nu is dat mogelijk in Batavia Stad, maar dan het gehele jaar door, zeven dagen per week. Er zijn Nederlandse en buitenlandse kwaliteitsmerken te vinden op het gebied van dames-, heren-, jeugd-, en sportkleding.

De bekende modemerken die zich hebben gevestigd in Batavia Stad zijn onder andere Adidas, DKNY, Inwear, Levi’s, Dockers, Mango, Nike, Nautica, Puma, Replay en Tintoretto. Maar ook zijn er schoenen, serviezen, lingerie en andere accessoires van de merken Björn Borg, the Body Shop, Cinderella, Eastpack, S. Oliver, Triumph en Villeroy en Boch. De kortingen zijn minimaal 30% en kunnen oplopen tot 70%. Vanaf nu dus lekker funshoppen in Batavia Stad! (Zie voor meer merken de internetsite www.bataviastad.nl )

Daarnaast biedt Batavia Stad ruimte aan totaal nieuwe concepten zoals Pilot - een bekende Engelse winkelformule die in Batavia Stad zijn Nederlandse introductie beleeft - en On Top, een modern pannenkoekrestaurant. Free Factory Outlet gaat vrijdag eveneens van start met de eerste outlet-winkel waar boeken, muziek en games met korting worden verkocht.

In Batavia Stad Outlet Shopping heerst de sfeer van een gezellig winkeldorp. Batavia Stad is een ommuurde vestingstad en herinnert aan de maritieme Gouden Eeuw. Gratis parkeergelegenheid, uitsluitend wandelstraten, diverse evenementen en entertainment, plus een toeristisch interessante omgeving maken Batavia Stad tot een echt dagje uit voor jong en oud.

Premičreweken
Op 27 juli starten de Premičreweken: zes weken lang worden op bepaalde dagen bijzondere festiviteiten georganiseerd voor de bezoekers van Batavia Stad. De eerste twee Premičreweken zijn vooral gericht op de bewoners in de directe omgeving van Lelystad: zij maken dan kans op entreekaarten voor de Grand Opening van 6 september. In de Premičreweken is Batavia Stad uiteraard ook geopend voor de rest van Nederland.

In Premičreweek I, van 28 juli t/m 2 augustus staat alle inwoners van Lelystad, als nieuwe buren van Batavia Stad, een speciale verrassing te wachten.

In week II, van 6 t/m 9 augustus zijn de inwoners van Flevoland welkom in de nieuwste stad van Flevoland. In de week van 13 t/m 16 augustus, premičreweek III, staat het gezin centraal en worden er speciale activiteiten georganiseerd voor kinderen tot 12 jaar: zoals een speurtocht waarbij de kinderen op zoek gaan naar de schat van Batavia Stad. Ook hebben ze gratis toegang tot de Bataviawerf- waar het VOC-schip Batavia weer te zien is na haar avontuur in Australië- en het Nieuw Land Poldermuseum. In week IV, van 20 t/m 23 augustus hebben jongeren tot 16 jaar gratis toegang tot het Nederlands Sport Museum Olympion en zijn er diverse sportdemonstraties en andere activiteiten.

Vervolgens komen in Premičreweek V, van 27 t/m 30 augustus, de dames aan de beurt tijdens de Ladies Days. Zij kunnen zich laten adviseren door schoonheidsspecialisten en zelfs even helemaal ontspannen tijdens een stoelmassage. In de laatste Premičreweek VI, van 3 t/m 5 september komen de senioren aan bod. Er zijn dan verschillende demonstraties op het gebied van houtsnijden, zeilmaken en touwslaan en alle 55+ers die meer dan fl. 55,- besteden bij een van de winkels in Batavia Stad krijgen een speciale verrassing. Nadere informatie over het complete programma van de Premičreweken is vanaf 27 juli te vinden op de website van Batavia Stad: www.bataviastad.nl

Outlet Shopping
Lelystad heeft de primeur van het eerste outlet shopping village van Nederland, een in de Verenigde Staten en Engeland inmiddels populair en succesvol fenomeen. Outlet shopping is een nieuw winkelconcept: een concentratie van winkels en faciliteiten binnen een toeristische omgeving, waar fabrikanten hoogwaardige merkartikelen met grote korting direct aan de consument aanbieden. Het gaat hierbij vooral om partijen, retourzendingen of overproductie van bekende merkkleding of andere artikelen. Fabrikanten die tegenwoordig 6 tot 8 collecties per jaar presenteren, geven er de voorkeur aan hun voorraden onder eigen beheer in de markt te zetten om zo het merkimago te beschermen. Veelal gaat het dus om zeer recente collecties.

Locatie
Batavia Stad is vlak naast de Bataviawerf gerealiseerd, thuishaven van de replica van het VOC schip Batavia en het zusterschip in aanbouw De Zeven Provinciën. Het is een uitstekend bereikbare locatie midden in het land, omgeven door aantrekkelijke recreatiegebieden. Batavia Stad is gelegen aan de kust in Lelystad, met als overige buren het Nieuw Land Poldermuseum, het Nederlands Instituut voor Scheep- en onderwaterarcheologie en het Nederlands Sport Museum Olympion.

Openingstijden en bereikbaarheid Batavia Stad is vanaf 27 juli het gehele jaar door, zeven dagen per week, geopend van 10:00-18:00 uur en op donderdag en vrijdag van 10:00-21:00 uur, met uitzondering van een aantal nationale feestdagen. Batavia Stad is gelegen naast de Bataviawerf en goed bereikbaar met de auto, het openbaar vervoer en zelfs per boot.




Opmars factory ouletcentra tot staan gebracht

Er komen vooralsnog maar twee factory outletcentra (foc\'s, merkendorpen) in Nederland. Met succes heeft de Nationale Winkelraad (NWR) van MKB-Nederland de plannen in Zeeland en Heerlen kunnen tegenhouden. Met valide argumenten: er mag geen verstoring van de verzorgingsstuctuur optreden, de gebruikelijke ruimtelijke ordeningsprocedures moeten worden gevolgd en een foc moet in de buurt liggen van een centrumwinkelgebied. De Mitex, de modebranche, roept in een persbericht ondernemers op leveranciers van de foc\'s in Roermond en Lelystad te boycotten.

In de loop van de afgelopen twee jaar waren er initiatieven voor foc\'s in Lelystad, Roermond, Goes, Zeeuws-Vlaanderen (Sas van Gent, Hulst en Terneuzen) en tenslotte Heerlen. Een factory outletcentre is een winkelcentrum waar alleen fabrikanten hun waren mogen verkopen. Het zal daarbij, zo wordt gezegd, vooral gaan om retourpartijen van de reguliere detailhandel, overjarige artikelen en waren met een schoonheidsfoutje. Het betreft vooral artikelen in de sfeer van mode, sport, schoeisel en lederwaren en soms geschenkartikelen, die met aanzienlijke kortingen te koop worden aangeboden.

Criteria De reguliere detailhandel komt in zo\'n merkendorp niet aan bod, maar dit telt helaas niet bij bezwaarprocedures. Daarom heeft de Nationale Winkelraad beleidsmatige toetsingscriteria geformuleerd voor de beoordeling van plannen, die kortheidshalve op een "ja, mits" neerkomen. Een foc is alleen toelaatbaar indien er geen verstoring van de verzorgingsstructuur optreedt, de gebruikelijke ruimtelijke ordeningsprocedures worden gevolgd en het komt te liggen in de buurt van een centrumwinkelgebied. MKB-Nederland heeft, in samenwerking met de lokale ondernemers, met succes de komst van de foc\'s in Zeeland en Heerlen kunnen tegenhouden. In Goes weigerde het gemeentebestuur medewerking, terwijl in Zeeuws-Vlaanderen de provincie aangaf bestemmingsplannen niet te zullen goedkeuren, vanwege verstoring van de verzorgingsstructuur. Een soortgelijk argument gebruikte de provincie Limburg om de plannen in Heerlen af te wijzen. In Lelystad is voor het terrein waar het foc wordt gebouwd geen bestemmingsplan van kracht, daar kon de bouwvergunning dan ook niet worden geweigerd. Wel is mede dankzij door MKB-Nederland gevoerde procedures de start met een jaar vertraagd. In Roermond bleek het project, althans de eerste fase ervan, aan de door de Nationale Winkelraad geformuleerde voorwaarden te voldoen. De vraag is nu wie zich in deze twee centra gaan vestigen. De relatie tussen de detaillist en de leverancier kan aardig verstoord raken als blijkt dat de laatste een fabriekswinkel gaat openen. De Mitex, de branchevereniging voor de mode-, sport- en schoendetailhandel, stelt in een persbericht de vraag of er dan nog wel zaken mee moeten worden gedaan. Winkeliers moeten rechtstreeks en via inkooporganisaties navraag hiernaar doen. Bij twijfel aan de bedoelingen van de leverancier zou bedongen kunnen worden orders te annuleren als blijkt dat deze zich in een outlet centre gaat vestigen.

Bron: MKB-Nederland

zie ook : Gaat uw leverancier FOC-meters huren?

Top of Page

Outlet Village Lelystad in juli open

Batavia Stad opent in juli haar deuren. Neerlands eerste factory outlet village verwacht in het eerste jaar anderhalf miljoen bezoekers naar Lelystad te trekken.

Straks kan er zeven dagen per week geshopt worden naar een Levi's spijkerbroek, een outfit van de New Yorkse designer Donna Karan of een paar Nike tennisschoenen, en wel voor de helft van de prijs. Om Batavia Stad heen wordt een soort vestingmuur gebouwd van Belgisch natuursteen, geheel in de sfeer van de Gouden Eeuw. 'Die gezellige uitstraling is erg belangrijk voor het Nederlandse winkelend publiek. Voor de bouw van de vestingmuur hebben we buitenlandse metselaars ingehuurd, omdat hun Nederlandse collega's dat niet meer kunnen.'

Merkenimago beschermen
In Batavia Stad wordt 13.500 m2 winkeloppervlak gerealiseerd, met 70 winkels van de grote mode- en sportmerken. Verder komen er restaurants, kinderopvang, terrassen en 1.500 parkeerplaatsen. 'We verwachten jaarlijks anderhalf miljoen bezoekers', zegt Veldhuizen. In een factory outlet village verkopen fabrikanten van exclusieve mode- en sportmerken als Reebok, Hugo Boss, Calvin Klein en Dolce & Gabbanna restpartijen, retourzendingen of overproductie met veel korting. 'Dat doen ze om hun merkenimago te beschermen', legt Veldhuizen uit. 'Fabrikanten zien hun oude collecties niet graag terug op de Albert Cuyp, terwijl ze bijvoorbeeld miljoenen in een tennisster investeren om het merk op de kaart te zetten.'

Gericht op toeristen
De winkeliers in het centrum van Lelystad waren niet bepaald blij met de komst van Batavia Stad. Ondernemersorganisatie MKB-Nederland waarschuwde al voor verpaupering van de binnenstad omdat de plaatselijke middenstand nooit de concurrentie aan zou kunnen met een factory outlet. 'Ik kan me die angst wel voorstellen, want onbekend maakt onbemind', reageert Veldhuizen. 'Waarschijnlijk zal een klein aantal middenstanders ook wel last van ons ondervinden. Batavia Stad is echter wel gericht op toeristen en niet op de lokale consument. Bovendien proberen we die 1,5 miljoen bezoekers ook naar de binnenstad te dirigeren, onder meer door de verbinding met het openbaar vervoer. Stel dat jaarlijks 5% een kijkje neemt in het centrum, dan heb je het wel over 75.000 bezoekers. Dat is vooral goed voor de plaatselijke horeca.'

 

Eind jullie opent Batavia Stad haar deuren in Lelystad. Men verwacht wel 1,5 miljoen bezoekers die op de kortingen tot 70 procent afkomen. Gezegd moet worden dat het geheel er erg goed uitziet, ook de wensite www.bataviastad.nl is zeer professioneel. Is dit de toekomst? Is dit een bedreiging? Geef anaoniem uw mening op het > Modeportaal.nl forum

Top of Page