C&A boekt €6,1 mld in 2007

Modeketen C&A heeft in 2007 een omzet van €6,1 miljard geboekt. Dat is een stijging van 8,3 procent ten opzichte van 2006. “We hebben de horde van de zes miljard gehaald,” zei topman Andreas Seitz bij de presentatie van de jaarcijfers. Over het lopende boekjaar deed Seitz geen uitspraken. “Het consumentenvertrouwen is gedaald, de kledingmarkt is moeilijk. Door het slechte weer dit voorjaar lopen de verkopen achter.”

Het van oorsprong Nederlandse bedrijf doet het vooral goed op de Duitse markt. Het bedrijf heeft daar 430 winkels en een marktaandeel van 8,8 procent. De omzet voor 2007 in Duitsland, inclusief Turkije, kwam uit op €2,93 miljard. In de Nederlandse filialen kwam de omzet vorig jaar uit op €516 miljoen. Dat is een stijging van 6,4 procent ten opzichte van 2006.

Ondanks de goede resultaten in Duitsland heeft C&A een nieuw type winkel geopend om die groei vast te kunnen houden: Avanti. Seitz: “Het middensegment in de kledingmarkt zit in de knel, doordat de winkels met dure merkkleding aan de bovenkant van de markt en de discountformules aan de onderkant groeien. Met Avanti willen we een goedkoper, maar modieus alternatief brengen.” Avanti telt in Duitsland nu twee filialen. Volgens topman Edwin Fafié van C&A Nederland is het wachten op een geschikte locatie voordat Avanti ook hier begint. “Ideale locaties zijn bijvoorbeeld Rotterdam-Zuidplein en de Kalverstraat in Amsterdam.”

In Nederland wil C&A doorgroeien naar 200 winkels. Dit jaar komen er zes bij. De collectie van styliste Dyanne Beekman is een succes en wordt dit jaar gecontinueerd. Ook de collecties van zanger Jan Smit, waarvan de verkoop even op een lager pitje stond, krijgen vanaf eind april weer volop aandacht. Voor 2009-2010 wordt naar nieuwe beroemdheden gezocht om gelijksoortige samenwerkingen mee op te zetten.

Vorig week maakte het bedrijf bekend dat de samenwerking met Wehkamp wordt verlengd. C&A streeft ernaar over vier jaar 10 procent van de omzet in Nederland via de webwinkels van Wehkamp te genereren. In België heeft C&A twee eigen schoenenwinkels geopend. De winkels hebben een oppervlakte van rond de 250 m2. Het assortiment bestaat uit dames-, heren-, kinderschoenen en accessoires van de eigen merken. Voor het einde van het jaar zullen er nog drie winkels bijkomen.

C&A heeft meer dan 1200 winkels in zestien landen in Europa. Vorig jaar werden 125 nieuwe filialen geopend. In 2008 verwacht de modeketen nog eens 130 winkels te openen met name in Oost- en Zuid-Europa. In 2009 komen er drie landen bij, te beginnen met de opening van een eerste C&A-winkel in Italië, Roemenië en Kroatië.

www.c-en-a.nl
24 april 2008

 

C&A wint (Re-)Connect Retail Award 2008

C&A is de winnaar van de (Re-)Connect Retail Award. C&A directeur Pals Brust nam de prijs woensdag in ontvangst tijdens de 17 e editie van het retailcongres ‘What's going on in retailing?'. Overige genomineerden waren Jumbo en Mediamarkt. De drie genomineerden verdienden volgens Capgemini de nominatie doordat ze bovengemiddeld goed aansluiting wisten te vinden bij de wensen van de consument.

De (Re-)Connect Retail Award wordt uitgereikt op basis van het onderzoek ‘Trends in Retail' dat prestaties van Nederlandse retailers beoordeelt op basis van consumentenonderzoek van TNS NIPO, in opdracht van Capgemini. In het onderzoek wordt aandacht besteed aan de factoren attractiviteit, commitment en brand equity, oftewel de kracht van het merk in het brein en het gedrag van de consument en de positie ervan in de markt.

Alle genomineerden gooiden hoge ogen, maar bij C&A waren de drie elementen het beste in balans; de moderetailer wist de klant het beste te vinden en te binden. “Door een toenemend aanbod van modische kleding en de samenwerking met BN'ers als Jan Smit en imagostyliste Dyanne Beekman heeft C&A haar doelgroep bovendien weten uit te breiden,” zei Bert Keizer, retailspecialist van Capgemini.

C&A wist eveneens te scoren op commitment; uit het onderzoek bleek dat de klant minder snel overstapt naar andere merken en zich meer verbonden voelt met het merk C&A. Uit het onderzoek bleek ook dat de verkoop van het assortiment via de website door de consument als positief wordt ervaren. Hetzelfde geldt voor de snellere wisselingen binnen het assortiment, de uitbreiding van modecollecties en gerichte acties. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat de consument het serviceaspect van C&A als onverminderd goed beoordeelt. Daarnaast blijkt dat de eco-bewuste strategie van de keten door een groot deel van de doelgroep niet onopgemerkt blijft. Ten slotte is ook de merkwaarde ( brand equity ) van C&A de afgelopen 12 tot 18 maanden scherp gestegen. Dat is opmerkelijk, omdat de prijzen van de winkelketen in de perceptie van de consument niet hoger liggen dan de prijzen van vergelijkbaar aanbod bij andere winkelketens.

Directeur van C&A Brust zei erg verrast te zijn. “C&A heeft lang niet goed naar de klant geluisterd”, gaf hij toe. “Het imago was slecht, de collectie sloot niet aan bij de consument, en het aantal bezoekers daalde.” Gevraagd naar het geheim achter dit succes, is Brust bescheiden: “Het personeel.”

Opmerkelijke runners-up voor de retail award waren overigens Expert, WE en Ikea. De winnaar van 2007 was Selexyz.

(foto door Van der Valk Fotografie Amsterdam: Pals Brust, Herbert Blankesteijn en Bert Keizer)

www.cena.nl
www.capgemini.nl
10 april 2008

 

100 % biologisch katoen bij C&A

C&A gaat in zijn 1200 vestigingen in Europa producten van biologisch katoen aanbieden. In 2008 gaat het dan om 12,5 miljoen stuks kleding. Een test met biologisch katoen loopt sinds september 2007 bij C&A. Toen heeft het concern in een korte tijd twee miljoen artikelen verkocht. C&A zal naast biologisch katoen ook nog traditioneel katoen aanbieden.

Uit eigen onderzoek van het concern blijkt dat tweederde van de C&A-klanten biologisch katoen wil kopen als dit niet veel duurder is. Maar ook dat voor het merendeel van de ondervraagden is het verschil tussen traditioneel en organisch verbouwd katoen nog niet duidelijk is. “Dit versterkt onze wens om meer betrokken te zijn bij de informatie en communicatie in relatie tot organisch katoen”, zegt Andreas G. Seitz, C&A European Executive Board (EEB). Door 73,1 procent van de ondervraagden worden producten van biologisch katoen als 'modieus' beschouwd.

De prijzen van kleding van bio-katoen zullen niet hoger liggen dan de artikelen van traditioneel katoen. Ook zal C&A tassen van Bio cotton aanbieden voor €1,50 per stuk. De opbrengst van deze tasjes zal ten goede komen aan de ontwikkeling van de biologische katoenteelt. Voor de test in september had C&A 1200 ton biologisch katoen ingekocht. Met de uitbreiding nu wordt die hoeveelheid opgeschroefd naar 7500 ton.

C&A start half maart een tv-campagne om het biologisch katoen te promoten. Ook verschijnt een brochure met extra informatie. "De uitbreiding van het aanbod in organisch katoen in alle C&A-filialen in Europa is coherent aan onze milieustrategie. Als Europees marktleider in mode neemt C&A haar verantwoordelijkheid door effectieve maatregelen te implementeren voor langdurige bescherming van het klimaat en de omgeving. We willen onze toppositie op het gebied van organisch katoen uitbreiden," verklaart Seitz.

www.c-en-a.nl
19 maart 2008

 

C&A weigert Oezbeeks katoen

C&A heeft al zijn toeleveranciers verzocht geen katoen uit Oezbekistan meer te gebruiken. Dat zegt C&A-woordvoerder Edwin Fafié naar aanleiding van een uitzending van het actualiteitenprogramma Netwerk. Vorige week zond Netwerk een samenvatting uit van de reportage van de Britse journalist Simon Ostrovsky. Ostrovsky had ontdekt dat kinderen in Oezbekistan door de staat gedwongen worden te werken in de katoenpluk, hoewel kinderarbeid daar officieel verboden is. De Oezbeekse katoenindustrie is geheel in handen van de staat. Onderzoek van de journalist wees uit dat dit katoen, verwerkt in producten, onder anderen wordt afgenomen door H&M, C&A en Wibra.

"We hebben het bericht met ontzetting vernomen," aldus Fafié. Volgens hem doet C&A er alles aan om kleding te produceren op een manier die zo verantwoord mogelijk is. Zo laat het bedrijf bij de productie van kleding een door haarzelf opgezette organisatie onafhankelijk onderzoek verrichten naar de manier waarop de producten worden gemaakt. "De leveranciers zijn namelijk contractueel verplicht aan bepaalde ethische voorwaarden te voldoen. Maar die controle reikt niet verder dan de vervaardiging van de kleding zelf. Het katoen plukken gaat nog een stap verder in de keten," aldus Fafié. "Het is een veelomvattend probleem waarmee de hele branche te maken heeft."

Het concern is een onderzoek begonnen naar de precieze herkomst van de katoen die wordt gebruikt in de kledingstukken. Totdat de uitkomsten daarvan bekend zijn, heeft C&A zijn leveranciers verzocht geen katoen meer te gebruiken uit Oezbekistan. Katoen is een van de belangrijkste exportproducten van het land, maar maakt wereldwijd slechts vier procent uit van de totale katoenproductie.

www.cena.nl
10 december 2007

 

C&A begint discountketen

Modeketen C&A zet een nieuwe retailketen op met de naam Avanti. "De afgelopen maanden heeft C&A de modemarkt onderzocht op groeimogelijkheden en nieuwe formules," zegt Thorsten Rolfes Europees woordvoerder van C&A. "Daaruit is dit initiatief ontstaan." Het opzetten van de nieuwe keten vindt plaats naast verdere uitbreiding van het aantal C&A-filialen.

In de Duitse pers werd de nieuwe keten omschreven als een discounter, maar Rolfes vindt dat geen goede omschrijving. "Het zal vallen in dezelfde categorie als C&A, oftewel; kleding van een goede kwaliteit voor een eerlijke prijs." Avanti zal volgens Rolfes op meerdere punten verschillen van moederbedrijf C&A: "Maar op welke punten kan ik nog niet vertellen, dat brengen we pas naar buiten bij de opening van de eerste filialen."

De formule wordt volgend jaar in verschillende Europese landen ingevoerd, om te beginnen in Duitsland. Dit voorjaar gaan er winkels open met een oppervlakte van 2000 meter in Gelsenkirchen (west Duitsland) en Augsburg (zuid Duitsland). Over of en wanneer Avanti naar Nederland komt, doet C&A nog geen uitspraken.

www.cena.nl
3 december 2007

 

C&A schenkt €2,4 miljoen

C&A gaat €2,4 miljoen schenken aan diverse liefdadigheidsorganisaties in Europa. “Het spreekt voor zich dat C&A – net als de rest van de detailhandel – mooie cijfers verwacht. Toch denken we nu de kerstperiode in zicht komt niet alleen aan cijfers bij C&A,” zegt Andreas G. Seitz, van C&A's European Executive Board, in het persbericht. Het bedrijfsmanagement wil dat de schenkingen voornamelijk naar gezinsgerichte projecten gaan. Daarom zullen de bijdragen vooral gezinnen, kinderen, jongeren en moeders ten goede komen. Wie de schenking krijgt, wordt ter plaatse beslist in elk van de 1.200 winkels van het concern.

C&A Europe is de laatste jaren aanzienlijk gegroeid. In boekjaar 2006/2007 is het aantal winkels fors toegenomen en de omzet gegroeid. Het familiebedrijf is niet beursgenoteerd, maar behoort tot de grootste modeconcerns van Europa met een totale omzet van €5,65 miljard in Europa.

www.c-en-a.nl
29 november 2007

 

C&A voor beter klimaat

C&A behaalde het afgelopen jaar een omzetstijging van 8 procent ten opzichte van een jaar eerder. In totaal kwam de omzet uit op €2,9 miljard. Voor het einde van het jaar verwacht de winkelketen uit te komen boven de €6 miljard.

De van origine Nederlandse winkelketen, is van plan meer aandacht te besteden aan het milieu. In aanvulling op de collectie van biologische katoen, die het concern eerder dit jaar al presenteerde, kondigt het bedrijf nu een serie ecologische maatregelen aan onder de naam 'We C&Are'.

Onder de milieuvriendelijke strategie vallen maatregelen als het gebruik van gerecyclede plastic tassen. Het aantal kledingstukken dat is gemaakt van biologisch katoen wordt uitgebreid naar 12,5 miljoen in 2008. Ook wordt de CO2 uitstoot van winkels teruggebracht door onder meer maatregelen te nemen op het gebied van verlichting.

www.cena.nl
25 oktober 2007

 

MS Mode haalt jeans terug

Modeketen MS Mode haalt zes kledingstukken terug omdat deze een te hoge concentratie azokleurstoffen bevatten. De terughaalactie betreft de donkerblauwe jeanscollectie die herkenbaar is aan een opvallende, geruite binnenvoering of omslag. In de kleding zijn te veel azokleurstoffen (benzidine) aangetroffen, deze kleurstoffen kunnen kankerverwekkende stoffen afscheiden.

MS Mode roept de kledingstukken terug ondanks de risicobeoordeling van de Voedsel en Waren Autoriteit, waaruit blijkt dat het risico van de kledingstukken zeer gering is.

De artikelen zijn verkocht tussen twintig augustus en negentien september. Het is niet voor het eerst dat een modebedrijf geconfronteerd wordt met mogelijk verkeerde stoffen in kleding. Onlangs liet C&A een partij sokken onderzoeken op de aanwezigheid van benzeen en tolueen.

www.msmode.com/nederland/recall.html
22 oktober 2007

 

C&A gaat biologisch

In ruim tweehonderd van haar europese vestigingen biedt kledingketen C&A een kledingcollectie aan die is gemaakt van 100 procent biologische katoen. De kleding is uitgebracht onder het merk 'Bio Cotton'. De kleding is herkenbaar aan een speciaal 'Bio Cotton'-label. Het katoen waarvan de kleding is gemaakt, wordt geteeld volgens de normen van de Europese milieurichtlijn. Dit seizoen gebruikt de keten 1.200 ton biologisch katoen in alle collecties. Volgend jaar wil het bedrijf die hoeveelheid hebben uitgebreid naar 6.000 ton.

www.cena.nl
20 september 2007

 

Dyanne C&A-collectie succes

De basics-collectie die styliste Dyanne Beekman voor C&A heeft ontwikkeld is een groot succes. In een week tijd zijn in totaal 50.000 stuks van de collectie verkocht. “C&A en Dyanne Beekman hadden veel vertrouwen in een goede verkoop van de collectie, maar dat in een week tijd zoveel zou worden verkocht is overweldigend,” zo meldt C&A in een persbericht.

De collectie bestaat uit fashion basics die onderling te combineren zijn. Door goede kwaliteit en een scherpe prijs te bieden moet de collectie bereikbaar zijn voor elke vrouw. Iedere zes tot acht weken komt er een nieuwe collectie. Medio november volgt de nieuwe collectie van Beekman voor C&A. De kleding is verkrijgbaar bij alle 116 C&A-filialen in Nederland.

www.c-en-a.nl
6 september 2007

 

C&A onderzoekt sokken

C&A laat een partij sokken onderzoeken die het concern uit China heeft gekregen. Bij een steekproef in de Rotterdamse haven bleek dat de sokken restanten bevatten van de stoffen benzeen en tolueen. De normwaarde in de sokken liggen nog onder de EU-maatstaven, maar toch heeft de C&A-directie besloten de partij niet in de winkels te leggen. In grotere hoeveelheden kunnen de stoffen kanker veroorzaken.

www.cena.nl
23 augustus 2007

 

Dyanne brengt kledinglijn uit bij C&A

Na haar eigen lingerielijn brengt styliste Dyanne Beekman nu ook een kledinglijn op de markt. Het gaat om een verzameling onderling te combineren basics voor vrouwen. De eerste collectie is vanaf zaterdag te koop via shop-in-shops in alle filialen van C&A.

Een mooie collectie die voor alle Nederlandse vrouwen betaalbaar is. Dat was de droom die styliste Dyanne Beekman wilde verwezenlijken met haar lijn Dyanne Basics. Het resulteerde in twintig onderling te combineren basisitems. Daaronder zijn sweaters van cashmère, jurkjes van linnen, een tweedjasje en getailleerde overhemden die je niet hoeft te strijken. "Ik vind het belangrijk dat kleding van goede snit en kwaliteit is. Dat het een goede pasvorm heeft, de juiste accenten legt op een lichaam en dat het gemaakt is van mooi materiaal," aldus Beekman. "Tegelijkertijd wil ik ook dat de kleding voor iedereen betaalbaar is. Dat is wat ik met deze collectie geprobeerd heb te realiseren."

Ze kwam op het idee door haar lingerielijn, die ze uitbrengt bij lingerieketen Livera. De reacties die ze daarop kreeg, waren zo positief dat ze zich gesterkt voelde in het idee ook een kledinglijn uit te brengen.

"C&A was niet de eerste winkelketen waar ik aan dacht," zegt Beekman. "Maar nadat ik met ze om tafel had gezeten, bleek dat het gewoon de beste mogelijkheid was om mijn plannen uit te voeren. C&A heeft landelijke dekking en bedient vrouwen in alle leeftijdscategorieën. Daarnaast beschikken ze over goede productielocaties die niet alleen heel snel produceren, maar ook nog mens- en milieuvriendelijk. Dat had ik op een andere manier nooit voor elkaar kunnen krijgen."

C&A voelt zich op zijn beurt erg gevleid: “Het is voor ons een groot compliment dat hét modegeweten van Nederland haar collectie bij ons wil brengen.” aldus Frans ten Berge, marketingdirecteur C&A Nederland. "We zien het als een bevestiging van het beleid dat wij de afgelopen jaren gevoerd hebben." Beekman ontwierp de collectie in samenwerking met haar team van Beekman Styling. De introductie in de winkels wordt ondersteund met een tv-commercial, abri's en de Dyanne stijlgids die wordt meegestuurd met diverse damesbladen.

www.dyanne.nl
21 augustus 2007

 

C&A Duitsland richt zich op marktaandeel

In Duitsland heeft C&A vorig jaar een omzetgroei van vier procent behaald. Dat blijkt uit de cijfers die het bedrijf deze week presenteerde In totaal kwam de omzet uit op € 2.8 miljard. Het boekjaar eindigde op28 februari. De nettowinst kwam met 1,1 procent maar iets hoger uit, op € 121 miljoen.

C&A liet weten zich vooral te hebben gericht op het vergroten van het marktaandeel in Duitsland. Dat nam toe van 8,2 procent tot 8,5 procent. Dat moet nog verder toenemen door de openingstijden te verlengen en twintig nieuwe winkels te openen. Ook komt er een nieuwe webshop. De cijfers van C&A Europa werden al in maart van dit jaar gepresenteerd. De gemiddelde omzetstijging kwam uit op 8,4 procent geboekt naar €5,65 miljard.

www.cena.nl
16 augustus 2007

 

J-style nu ook voor kinderen

C&A en Jan Smit hebben hun samenwerking uitgebreid. Vanaf Pinksteren is er ook een collectie kinderkleding op de markt. De J-Style kidscollectie, in de maten 92 t/m 176, is eenmalig en alleen bij 85 grote C&A filialen verkrijgbaar. Pas als blijkt dat het succes van de kinderlijn dat van de volwassen collectie evenaart, zal de kinderlijn een vervolg krijgen.

Het modebedrijf en de populaire volkszanger uit Volendam brachten in september vorig jaar de kledingcollectie J-Style op de markt. Hoewel in eerste instantie lacherig op het initiatief werd gereageerd, bleek de samenwerking een succes. In november waren al 150.000 stuks verkocht en volgens C&A woordvoerder Paulien Straeter stond de teller in maart 2007 op 400.000. De dames- en herencollecties van J-Style worden beiden goed verkocht, met het herenondergoed als opvallende uitschieter naar boven.

“Er was zoveel vraag naar kindermaten dat wij daarom besloten met een J-Style kindercollectie te komen,” zegt Straeter. “Ook zagen wij veel jongere fans van Jan de kleinste ‘volwassen' maten kopen om toch maar iets van J-Style te kunnen dragen.” C&A heeft nu een echt aparte kinderlijn gemaakt en geen kopie van de volwassen collectie. “De uitstraling is jonger, met meer prints en er zijn veel felle zomerkleuren gebruikt. Maar we hebben ook een boxershort en meisjesondergoed, omdat die bij de volwassenen zo'n succes zijn.”

C&A heeft ondanks de vele verzoeken besloten de J-Style kidscollectie in eerste instantie eenmalig uit te brengen. “We moeten eerst maar eens kijken of het inderdaad goed verkoopt. Daarom wordt het ook niet meteen in alle filialen uitgebracht. Als het goed loopt wordt besloten of C&A in september ook een wintercollectie voor kinderen brengt.”

Vanaf deze week is tevens de nieuwe zomercollectie van Jan Smit te koop. Op 26 mei gaat de reclamecampagne van start. De dames- en herenlijn van J-Style is bij alle 115 filialen van C&A in Nederland verkrijgbaar en zal dat voorlopig ook blijven. “Wij streven naar een langdurige samenwerking met Jan,” aldus Staeter.

www.c-en-a.nl
25 mei 2007

Samenwerking Wehkamp C&A effectief

C&A gaat ook in andere landen de collectie online verkopen. De samenwerking tussen modeketen C&A en de webwinkel van Wehkamp is een succes. C&A verkoopt sinds 3 maart een deel van zijn collectie online via de grootste webwinkel van Nederland en het aanbod loopt boven verwachting goed. Aanvankelijk hadden de bedrijven een proefperiode van een half jaar afgesproken, maar als gevolg van het succes is nu besloten soortgelijke internetprojecten op te starten in andere landen.

C&A verkoos de samenwerking met Wehkamp boven het oprichten van een eigen webshop omdat Wekamp over meer kennis en ervaring beschikt over handelen op het internet. C&A hoopte via internet een nieuwe groep consumenten te kunnen bereiken. Op dit moment bestaat de online-collectie uit ongeveer honderd kledingstukken. De bedoeling is dat aanbod op termijn uit te breiden tot ongeveer zeventig procent.

www.c-en-a.nl
1 mei 2007

C&A boekt 8% omzetstijging

De Nederlandse kledingketen C&A heeft over het afgelopen boekjaar een omzetstijging van 8,4 procent geboekt naar €5,65 miljard. Tevens heeft het bedrijf aangekondigd dat het zijn marktgebied gaat uitbreiden naar kleinere steden en dorpen. Op die manier zou het concern alleen al in Nederland nog zo'n 150 tot 160 nieuwe winkels kunnen openen. Dat zou een verdubbeling betekenen van de 150 filialen die C&A hier nu exploiteert. Directielid Edwin Fafié zei bij de presentatie van de jaaromzet van het concern in Düsseldorf dat C&A de afgelopen jaren flink is veranderd. “We kijken nu naar de trekkracht in bepaalde gebieden. Daarom denken we ook aan vestigingen in gebieden waar wij groei verwachten zoals in de nieuwe dorpen.”

C&A is twee maanden geleden een proef begonnen met Wehkamp om kleding via internet te verkopen. Dat is volgens Fafié zo'n groot succes dat sommige kledingsstukken al heel snel uitverkocht zijn. “Het gaat harder dan we hadden gedacht. Onze vooruitzichten zijn ruimschoots overtroffen en daar zijn we blij mee.”

Nederland is een relatief klein gebied voor C&A. Het concern is het grootst in Duitsland, waar het vorig jaar een omzet van €2,81 miljard boekte. C&A is actief in veertien landen met 1111 winkels. Het is de bedoeling dit jaar ook winkels te openen in Turkije en Slovenië. Het kledingconcern hoopt dit jaar de omzetgrens van €6 miljard te overschrijden.

www.c-en-a.nl
24 april 2005

 

C&A blijft groeien

C&A heeft het afgelopen jaar een omzetgroei van ruim zes procent genoteerd. De totale omzet komt daarmee uit op ongeveer €485 miljoen. Dat is veel beter dan de gemiddelde groei in de sector van één procent. Volgende maand komt het concern met de jaarcijfers van de totale groep, dus ook in het buitenland.

Het concern is druk bezig met expansie. Dit voorjaar opent C&A vier winkels in Shanghai. Dit zijn de eerste Chinese vestigingen van het van oorsprong Nederlandse bedrijf en het is de eerste internationale fashionretailer in Chinese winkelcentra. De winkels komen in grote centra met de namen Grand Gateway, Super Brand Mall, DaNing-LifeHub en Shanghai Wanda Shopping Mall. Dit jaar wil het bedrijf zich ook vestigen in Slovenië, Slowakije en Turkije. Vorig jaar opende het al meerdere filialen in Rusland. In totaal bestiert de keten momenteel meer dan duizend winkels in dertien landen. Aan het eind van dit jaar zullen dat er 1400 zijn, verdeeld over 20 landen.

www.c-en-a.nl
5 maart 2007

 

C&A opent webwinkel bij Wehkamp

Retailer C&A verkoopt vanaf 3 maart een deel van zijn collectie online via webwinkel Wehkamp. Dat maakten de twee bedrijven bekend tijdens een persconferentie op het hoofdkantoor van C&A. De online verkoop gaat voorzichtig van start, met een proefperiode van een half jaar. In eerste instantie zijn er ongeveer honderd kledingstukken te bestellen. Daarna wordt het online-assortiment telkens na een periode van drie weken aangevuld.

C&A heeft besloten het web te betreden via de site van Wehkamp omdat dit bedrijf over de juiste kennis en ervaring beschikt. “Wehkamp heeft bijvoorbeeld een goed systeem van ruilen en retourneren,” licht Frans ten Berge, marketingdirecteur van C&A, toe. “Wij vinden het belangrijk dat de online winkel ons coreproces niet verstoort. Wehkamp kunnen we gewoon bevoorraden net als de andere winkels.” C&A hoopt op het web nieuwe klanten te kunnen trekken. De intensieve reclamecampagne op televisie en in consumentenbladen richt zich aanvankelijk vooral op vrouwen. “Omdat de kleding bij Wehkamp getoond wordt naast merken, zoals bijvoorbeeld Mexx, hopen we met onze prijsstelling een nieuwe groep mensen aan te spreken,” zegt Ten Berge. Vooral van de verkoop van grote maten, traditioneel een belangrijke doelgroep van Wehkamp, heeft C&A hoge verwachtingen. Op zijn beurt hoopt Wehkamp vooral te kunnen profiteren van het merk C&A. “C&A is als moderetailer een bekende naam in Nederland en omdat we online een sterk merkenassortiment willen voeren, vinden we C&A een belangrijke aanwinst,” aldus Pieter van Diepen, marketing & salesdirecteur van Wehkamp. De samenwerking is exclusief, wat inhoudt dat C&A heeft vastgelegd geen andere webshops te openen en Wehkamp heeft toegezegd geen concurrerende merken te gaan verkopen. Over de inkomsten hebben de bedrijven een brutomarge-afspraak gemaakt waarin het minimum van verdiensten is vastgelegd. De proefperiode is een half jaar. In die tijd moet de webwinkel rendabel blijken. Als de proef slaagt moet uiteindelijk zestig tot zeventig procent van de C&A-collectie online verkrijgbaar zijn.

www.wehkamp.nl
www.c-en-a.nl
1 maart 2007

 

C&A geeft prijsgarantie

C&A Duitsland heeft toegezegd dat het de BTW-verhoging die per 1 januari jl. is ingevoerd niet zal doorberekenen aan zijn klanten. Met deze prijsgarantie wil C&A zijn positie als ‘value retailer’ veilig stellen en nieuwe klanten trekken. Het plan heeft de naam ‘Project 19’ gekregen. In Duitsland is de BTW per 1 januari van 16 tot 19 procent verhoogd. Intern wil C&A de hogere lasten opvangen door kosten te besparen en meer omzet te genereren. : “Op deze manier willen wij de hore BTW voor onze klanten betalen,” zei woordvoerder Ralf Rothberger in een verklaring. “Met Project 19 wordt dat bedrijfsmatig mogelijk.”

www.cunda.de
4 januari 2007

 

C&A naar RuslandC&A naar Rusland

bagC&A heeft concrete uitbreidingsplannen voor Oost-Europa. Niet alleen komen er de komende maanden vijf nieuwe filialen bij in Rusland, ook zal C&A zich in 2007 vestigen in Slovenië, Slowakije en Turkije. Dat zegt Europees woordvoerder van C&A Thorsten Rolfes.

In mei vorig jaar opende de winkelketen in samenwerking met franchisepartner Russian Trade Group (RTG) het eerste C&A-filiaal in Rusland Het filiaal in het Moskouse winkelcentrum Mega Kimkimall was vooral bedoeld om de Russische markt te onderzoeken. “De Russen blijken vooral geïnteresseerd in de jonge modische collecties van C&A,” vertelt Rolfes. “De winkels zijn daarom vooral gericht op de verkoop van de merken Clockhouse, Jessica en Angelo Litrico. De klassieke collecties zullen waarschijnlijk meer in West-Europa blijven.” De gemiddelde oppervlakte van een Russische C&A-vestiging ligt op de 1000 vierkante meter. Thorsten noemt de interesse van C&A voor de Oost-Europese markt logisch: “Oost-Europa is een snel groeiende markt. Bovendien is de bevolkingsopbouw met name interessant voor een bedrijf als C&A, dat zich richt op kinderen en jonge gezinnen.” Naast Rusland is C&A in Oost-Europa actief in Tsjechië, Hongarije en Polen. In heel Europa bestiert de keten meer dan duizend winkels in dertien landen.

www.c-en-a.nl
10 oktober 2006

 

C&A Duitsland verzekert auto's

In de Nederlandse C&A's zal voorlopig nog geen autoverzekeringen te koop zijn. Dat zegt Edwin Fafie, woordvoerder van de Nederlandse modeketen naar aanleiding van het bericht dat C&A in Duitsland autoverzekeringen zal gaan verkopen. In samenwerking met het Duitse verzekeringsbedrijf DA Direkt biedt deDuitse tak van het kledingconcern per direct in een tiental vestigingen een autoverzekering te koop aan. Uiteindelijk moet in alle 350 vestigingen in Duistland een autoverzekering af te sluiten zijn.

Duitsland is door het Europose bestuur uitgekozen als beginpunt om autoverzekeringen te koop aan te bieden. Volgens Fafie is daar geen speciale reden voor: “Duitsland is een groter land, maar het klimaat in Nederland is net zo geschikt om deze producten aan te bieden,”zegt hij. “Maxeda doet dat al langer.” Toch verwacht hij niet dat de autoverzekeringen op korte termijn in de Nederlandse vestigingen te koop zullen zijn: “Op dit moment heb ik geen enkele aanwijzing dat C&A Nederland autoverzekeringen zal gaan verkopen.”

www.cunda.de
www.cena.nl
21 september 2006

 

C&A in zee met Jan Smit

C&A en Jan Smit gaan samenwerken. Niet alleen wordt de Volendamse volkszanger het gezicht van de keten, ook is zijn eigen kledinglijn JStyle vanaf 3 september te koop in de 114 vestigingen van C&A. Meer details over de samenwerking maakt C&A volgende week bekend. Eerder waren bekende Nederlanders als Caroline Tensen en Leontine Borsato al het gezicht voor het warenhuis.
Na een moeilijke periode in de jaren negentig, maakte het concern vorig jaar voor het eerst cijfers openbaar. In Nederland was de omzet van het kledingconcern met 7,6 procent gestegen tot €455 miljoen.

www.c-en-a.nl

 

C&A populaire winkelketen

Nederlanders winkelen het liefst bij C&A. Dat blijkt uit een onderzoek van Cap Gemini onder 5500 huishoudens. Het onderzoek bekijkt de prijs, kwaliteit, waarde, service en producten van retailers in Nederland. C&A dankt zijn populariteit aan de prijs/kwaliteitverhouding van de kleding.

Opmerkelijk is dat recentelijk uit onderzoek van GfK naar voren kwam dat miss Etam of The (lady) Sting bij Nederlandse vrouwen het populairst zijn. Retailanalist Bert Keizer van Cap Gemini verklaart dit verschil door te stellen dat de populariteit van Miss Etam vooral onder een bepaalde doelgroep leeft. “Het aanbod van Miss Etam is vooral interessant voor een wat oudere doelgroep. Het is geen high fashion, niet vernieuwend, maar wel functioneel. Ze hebben bijvoorbeeld kleding gericht op lange vrouwen, zwangere vrouwen en grote maten en scoren zo vooral in de breedte van de collectie. C&A wordt over de hele linie gewaardeerd.”

Volgens het GfK-onderzoek scoorden Miss Etam en Sting vooral hoog dankzij hun collecties. Miss Etam scoort ook goed vanwege het personeel. Mannen waren het meest te spreken over WE, de keten scoorde vooral hoog dankzij het personeel.

Mannen bleken de onderzochte items collectie, prijs, personeel en winkel anders te beoordelen dan vrouwen. Zo hechten mannen meer belang aan het aanwezige winkelpersoneel dan vrouwen. Lady Sting en Miss Etam eindigden op een gedeelde eerste plaats. Andere Nederlandse winkels die goed werden gewaardeerd zijn de Bijenkorf vanwege de collectie, H&M om de prijzen, Promiss dankzij het personeel en Esprit wegens de winkelinrichting.

www.c-en-a.nl
www.missetam.nl
20 juli 2006

 

C&A maakt resultaten bekend

C&A heeft vorig jaar een omzet geboekt van €5,2 miljard. In Nederland is de omzet van het kledingconcern met 7,6 procent gestegen tot €455 miljoen. Exacte winstcijfers over 2005 wilde C&A nog niet geven. Een woordvoerder zei in het NRC dat het concern met 1000 winkels in Europa “ruim een half miljard euro” winst maakt. In Nederland zou het gaan om een winst van €50 à 100 miljoen.

Het is voor het eerst dat het 165-jarige Nederlandse bedrijf zijn resultaten publiek heeft gemaakt. C&A heeft tevens zijn toekomstplannen gepresenteerd. Het bedrijf wil vooral in Frankrijk, Spanje en Portugal en in Oost-Europa, Turkije en Rusland fors uitbreiden. Men verwacht dit jaar 120 à 150 kledingzaken te openen. Nu heeft de modeketen één winkel in Rusland. Dit jaar komen er zeven bij.

In Nederland wil C&A dit jaar drie nieuwe winkels openen. Sinds 2002 heeft C&A hier 27 nieuwe filialen geopend, waarmee het totaal nu op 110 staat en het bedrijf in ons land marktleider is. Volgens eigen gegevens heeft C&A in Nederland een marktaandeel van 5 procent. In de nabije toekomst staan nog “dertig à veertig” nieuwe winkels in Nederland gepland, “maar het is moeilijk om goede locaties te vinden”.

Het concern maakte in de tweede helft van de jaren negentig een moeilijke tijd door. Het moest winkels afstoten en leed in veel landen verlies. C&A had toen geen antwoord op snel expanderende kledingketens zoals H&M, We en Mexx. Volgens de woordvoerder is de mode bij C&A nu meer bij de tijd. “In de jaren negentig was het het “net niet”. (Bron: NRC Handelsblad)

www.c-en-a.nl
25 april 2006

 

Topman C&A naar Duitsland

De huidige topman van C&A Nederland, Bart Brenninkmeijer, geeft met ingang van 10 a pr il 2006 leiding aan de Duitse activiteiten van het kledingsconcern. Brenninkmeijer (36) beschouwt zijn benoeming tot topman van C&A Duitsland als een pr omotie. De 'goedlopende' Duitse modeactiviteiten zijn met 342 winkels de omvangrijkste van het concern in Europa. De jonge directeur is een telg uit de familie die C&A heeft opgericht. Hij kwam vier jaar geleden aan het roer van de Nederlandse tak, die 109 winkels telt. Brenninkmeijer is erin geslaagd om de keten nieuw leven in te blazen. De winkels kregen een modern interieur en 'bekende Nederlanders' werden ingeschakeld om voor het bedrijf op te treden in tv-commercials. Onder zijn leiding steeg het marktaandeel met circa 10 pr ocent. De keten heeft nu ongeveer 5 pr ocent van de Nederlandse markt in handen. “Daarmee zij wij marktleider,” aldus een woordvoerder van het concern. Omzetcijfers verstrekt C&A niet.

Pals Brust (45), nu verkoopdirecteur van C&A Nederland, volgt Brenninkmeijer op. De huidige topman in Duitsland, Barts neef Dominique Brenninkmeijer, gaat werken bij Bregal. Dat is een investeringsmaatschappij van de familie. C&A is actief in dertien Europese landen, met in totaal 932 winkels. (Bron: A NP)

12 januari 2006

 

Vastgoedtak C&A verkoopt winkels

Redevco, de vastgoedtak van C&A, gaat een portfolio van Duitse winkels ter waarde van €350 miljoen van de hand doen, volgens mediaberichten. Hiermee zal het profiteren van de explosieve commerciële vastgoedmarkt. Het zou om 34 winkels op 32 locaties gaan die op lange termijn aan C&A werden verhuurd voor €24 miljoen per jaar. Redevco wordt hierin geadviseerd door CB Richard Ellis, het vastgoedbedrijf dat ook de marketing van de Vendex portfolio in Nederland verzorgt. Ook andere Duitse bedrijven profiteren van de sterke vastgoedmarket. Metro en Karstadt-Quelle hebben ook vastgoedportfolios verkocht.

Redevco heeft de waarde van de complete portfolio in 15 landen geschat op €4.6 miljard, waarvan €1.6 miljard in Duitsland. De vastgoeddivisie wordt apart van de kledingdivisie beheerd. Inkomsten uit de verkoop zullen worden herinvesteerd in Polen, de Ukraine, Griekenland en Turkije.

www.c-and-a.com
23 november 2005

 

C&A: ‘back to basics'

C&A heeft zich in Duitsland de laatste jaren hersteld. Nadat het kledingconcern geruime tijd te kampen had met dalende omzetten door concurrentie van bedrijven als H&M en Zara, is nu weer een opwaartse lijn waarneembaar. Dit is te danken aan de heldere koers die het bedrijf vaart. C&A is daarbij teruggekeerd naar de ‘basis'. Het modeconcern is erachter gekomen dat de klant het liefst op de oude vertrouwde manier wordt benaderd.

De imago-advertising is afgezworen, want dat bleek vooral tot verwarring te leiden. Gekozen is voor reclame die simpelweg kleding laat zien met daarbij de prijs, in een afgerond bedrag. Daarnaast zijn er regelmatig kortingacties. ( Bron: Absatzwirtschaft)

www.c-and-a.com
30 augustus 2005

 

C&A verdiept activiteiten in Spanje

Kledingketen C&A wil het aantal filialen in Spanje nog dit jaar uitbreiden van 43 naar 63. Daarvoor is twintig miljoen euro gebudgetteerd, zo liet de onderneming in Madrid weten. Het concern wil zijn marktaandeel op het Iberisch schiereiland met één tot twee procent verhogen. Sinds de start in Spanje in 1983 zorgde C&A met een marktaandeel van één procent voor weinig ruchtbaarheid. In de media is het concern nauwelijks aanwezig. De laatste televisie reclame dateert uit het jaar 2000.

,,Wij onderscheiden ons van de grote ketens vooral door onze nadruk op kinderkleding," verklaarde marketingdirecteur Carlos Valderrama. Zo is het plan om op niet al te lange termijn dertien outlets van het nieuwe merk Kid's Store te openen. In 2004 was de omzet van C&A in Spanje 300 miljoen euro, wat overeenkomt met zes procent van de totale Europese omzet. De onderneming rekent jaarlijks met drie tot vijf procent groei.

www.c-and-a.com
19 juli 2005

 

Duitse C&A accepteert oude mark

In Duitse filialen van C&A wordt tot kerstavond de oude Duitse mark geaccepteerd. De Hollandse retailer herhaalt met deze actie de succesformule van vorig jaar. Sinds de start van deze actie, dit jaar begonnen op 22 november, hebben de Duitse C&A's een omzet binnengehaald van meer dan zes miljoen mark.

www.c-and-a.com
7 december 2004

 

C&A België krijgt Brenninkmeijer

Bart Brenninkmeijer is de nieuwe algemeen directeur van C&A in België. Hij neemt deze functie over van Mimi Lamote. Zij wordt CEO bij kledingketen E5-Mode.

Brenninkmeijer is al drie jaar algemeen directeur van de Nederlandse vestigingen. Hij startte tien jaar geleden zijn carrière bij het familiebedrijf en werkte in Frankrijk, Groot Brittannië en Duitsland.
C&A Belux, de Belgische tak, heeft 85 vestigingen en een distributiepunt alsook activiteiten op gebied van onroerend goed.

www.c-and-a.com
25 november 2004

 

Opvallende C&A campagne

C&A ondersteunt de uitbreiding van het aantal filialen van 84 naar 108 met een opvallende reclamecampagne, zo meldt Adformatie. De pay-off van de campagne luidt 'Ontdek ons opnieuw'. Het kledingconcern communiceert de opening van de nieuwe vestigingen in huis-aan-huisbladen en met een abricampagne waarbij een op de buitenkant van de abri bevestigd T-shirt het bovenlichaam van een jonge vrouw bedekt. Als het shirt verwijderd wordt, staat over de grotendeels ontblote vrouw de tekst 'Sorry iemand is u voor geweest, maar uw gratis T-shirt is af te halen bij C&A.`
C&A heeft verder een deal met vrouwenblad Margriet, waarbij de cover ter ere van het 100-ste C&A-filiaal onderdeel is van een uitklapadvertentie. De advertentie valt samen met de start van de landelijke campagne op tv, in de winkels in Viva en Libelle. C&A hoopt met de campagne de band met de bestaande doelgroep te verstevigen en twijfelaars over de streep te trekken. (Bron : Adformatie)

www.c-and-a.com
30 augustus 2004

 

Forse uitbreiding C&A

C&A breidt zich uit met 24 nieuwe filialen en gaat daarnaast ook aparte modewinkels voor kinderen en vrouwen openen. Aan dit plan heeft de kledingketen deze zomer in alle stilte gewerkt. Voor de zomer telde C&A nog ruim tachtig winkels, volgende week wordt het honderdste filiaal geopend. In september moeten dat er 104 zijn. Ook in België en Duitsland worden tientallen nieuwe winkels geopend.

De nieuwe filialen van C&A worden in Nederland niet op A-locaties gevestigd maar in de periferie daarvan. Het merendeel van de nieuwe zaken komt in de panden van Marca. Kledingketen Marca, dat eveneens door de familie Brenninkmeijer is opgericht, werd eerder dit jaar opgeheven omdat het geen tegenwicht kon bieden aan prijsvechters als Wibra en Zeeman.

Als de uitbreidingsoperatie is afgerond gaat C&A zich richten op de introductie van nieuwe kledingwinkels voor kinderen en vrouwen. Sinds begin dit jaar experimenteert de modeketen met een 'Kids Store' in Venray. Daar wordt uitsluitend kinderkleding verkocht. C&A wil ook modezaken speciaal voor vrouwen onder de naam 'Women Store' openen. In Duitsland zijn deze een groot succes en wordt dit soort winkels in hoog tempo geopend.

In Europa telt C&A 532 winkels. De omzet in 2003 bedroeg vijf miljard euro en er werken 30.000 mensen bij het bedrijf. Het bedrijf, dat sinds begin 2002 onder leiding staat van de 35-jarige Bart Brenninkmeijer, is de afgelopen jaren flink gemoderniseerd. Zo heeft onder andere de website een ingrijpende metamorfose ondergaan. Binnenkort geeft het management zelfs een perspresentatie; een unicum in de geschiedenis van het bedrijf dat decennia lang vasthield aan een 'gesloten' beleid. (Bron: de Volkskrant)

www.c-and-a.com
23 augustus 2004

 

C&A breidt fors uit in Duitsland

C&A blijft de stijgende lijn voortzetten en zal dit jaar met name in Duitsland verder uitbreiden. Afgelopen jaar verkocht de keten meer stuks en had het meer meer klanten dan het jaar daarvoor. Het bedrijf van de familie Brenninkmeijer wil in Duitsland rond de tachtig nieuwe winkels openen. Dat kondigde topman Dominic Brenninkmeijer deze week aan in een vraaggesprek met de Duitse krant Die Welt.

Zonder cijfers te noemen zegt de C&A-directeur dat het bedrijf ook het aantal verkooppunten wil uitbreiden in Nederland, Frankrijk, Spanje, België en Oostenrijk. C&A heeft ruim zeshonderd winkels in twaalf landen en is met circa 260 verkooppunten het sterkst vertegenwoordigt in Duitsland.

Brenninkmeijer ziet nog volop kansen in de kindermode, die het bedrijf verkoopt in de Kids Stores. Ongeveer vijftig van de tachtig nieuwe winkels die C&A in Duitsland wil openen, zullen Kids Stores zijn van circa 300 vierkantemeter.

www.fashion-lifestyle.com
24 mei 2004

 

Malaise gaat aan C&A voorbij

Het kledingconcern C&A heeft het afgelopen jaar geen last gehad van de economische teruggang. De winst in het op 31 maart afgesloten boekjaar verdrievoudigde ruim tot 107 miljoen euro, zo meldde het ANP begin deze week. De omzet van het concern steeg licht en kwam uit op 2,8 miljard euro, 2 procent meer dan in het voorgaande boekjaar.

C&A telt 540 filialen in heel Europa, waarvan het grootste deel in Duitsland is te vinden. In Nederland heeft het bedrijf ongeveer tachtig zaken.
<ANP>

3 juni 2003
C&A.nl

 

C&A koopt Franse Marca

De Franse dochteronderneming van de C&A kledingwarenhuizen heeft de Franse devisie van het Nederlandse kledingketen Marca gekocht. Hoewel geld met de overname gemoeid is, werd niet bekend gemaakt. Zowel C&A als Marca zijn opgericht door de Brenninkmeyers.

14 maart 2003
C&A.nl

 

C&A-clan wil Ballast Nedam kopen

Het is vrijwel zeker dat de familie Brenninkmeijer Ballast Nedam overneemt. Via één van hun investeringsmaatschappijen onderhandelt de eigenaar van de C&A-kledingketen over de Nederlandse divisie van Ballast Nedam. Dat bericht het Parool deze week.
De Nederlandse investeringsmaatschappij Egeria - de privé-investeringsholding van de Brenninkmeijers - zou reeds een bod hebben gedaan. Inmiddels is het het onderzoek naar de financiële boeken van Ballast Nedam in volle gang.

Het personeel van Ballast Nedam - nog ongeveer 4000 man - dat sinds een jaar wordt geconfronteerd met vele saneringen, heeft verheugd gereageerd op de toenadering van de Brenninkmeijers. Volgens analisten is het bedrijf 110 tot 130 miljoen euro waard. De beurswaarde daalde tot dertig miljoen euro. Vijf jaar geleden bedroeg de beurswaarde nog vijfhonderd miljoen euro.

Vorig jaar was voor Ballast Nedam een rampjaar. De internationale divisie, die ooit de voor Nederland zo roemruchte grote bruggen in het verre buitenland bouwde, moest worden ontmanteld. De werkmaatschappij kon niet op de projecten verdienen.

Verder werd de baggerpoot via de joint venture met HBG de deur uit gedaan. Ballast Ham Baggeren kwam zo in handen van de BAM Groep. Het leverde Ballast Nedam, dat al aan een zijden draadje hing, een welkome zestig miljoen euro op. De reorganisaties in Nederland zijn nog in volle gang.
<Bron: Het Parool>

25 februari 2003
C&A.nl

 

C&A lanceert cosmetica

C&A maakt zich op om de Brazilliaanse markt voor cosmetica te veroveren. Deze maand lanceert het Nederlandse warenhuis zijn 148-delige beauty-lijn 'Very Up' in het Zuidamerikaanse land. Very Up werd speciaal voor de Braziliaanse markt ontwikkeld en zal in 78 filialen van het warenhuis in dat land worden verkocht.

De Very Up cosmetica-lijn is vrij laag geprijsd. Nagellak wordt verkocht vanaf 1,55 euro; lippenstift en lipliner vanaf 2,40; foundation vanaf vier euro en rouge vanaf 4,50. Onder het merk Very Up brengt C&A in Brazilië ook acht parfums op de markt (vier voor vrouwen en twee after shaves voor mannen) vanaf 9,35 euro.

28 januari 2003
C&A.nl

 

C&A accepteert tijdelijk guldens

Ook in Nederland overweegt warenhuis C&A om haar klanten gedurende een korte periode de mogelijkheid te bieden om met oude vertrouwde guldens te betalen. Dit in navolging van een actie in buurland Duitsland, waar klanten vanaf deze week tot 7 december aanstaande bij C&A-warenhuizen in dat land met marken kunnen afrekenen.

De 185 winkels van C&A in Duitsland besloten deze actie opnieuw te houden, nadat begin november bij een koopzondag in Siegburg eenzelfde actie een groot succes was.

Volgens de De Nederlandsche Bank mag de warenhuisketen guldens aannemen, schrijft het Algemeen Dagblad. C&A mag tot 1 januari 2003 bij DNB guldens inwisselen voor euro's, maar “daar zal wel een prijskaartje aanhangen”, aldus een woordvoerder.

29 november 2002
C&A.nl

 

 

Brenninkmeijers rijkste

De jaarlijkse Quote-500 lijst is weer uit en de rijkste familie van Nederland, goed voor een vermogen van 8 miljard euro, is nog altijd Brenninkmeijer van het C&A-concern. Hoewel de omzet van C&A de afgelopen periode een licht stijgende lijn vertoont is dat niet de oorzaak van de de nummer-1 positie. De familie Brenninkmeijer verstevigde haar koppositie dankzij een almaal uitdijende vastgoedportefeuille.

Nummer twee van de lijst bleef Heineken met 4,2 miljard, in de persoon van Alfreds dochter Charlene de Carvalho.

8 oktober 2002

 

C&A opent Hongaarse vestiging

Modeconcern C&A heeft afgelopen donderdag haar eerste winkel in Hongerije geopend, in navolging van de goedlopende vestigingen in Polen en Tsjechië. Oost-en Midden-Europa is een sterk groeiende markt voor de mode industrie. De verwachtingen voor het nieuwe filiaal in Boedapest zijn dan ook hoog gespannen. De Hongaren hebben van alle voormalig Oostblok bewoners de naam het meest modebewust te zijn. De "ijdele" Hongaar geeft gemiddeld dan ook een te groot deel van zijn maandsalaris aan kleding uit. Maar velen kunnen zich de duurdere zaken niet veroorloven en in dat segment ziet C&A van oudsher kansen liggen.

C&A heeft 470 winkels in Europa en richtte in 1999 het visier op Oost Europa met de opening van de vestiging in Tjechië. In 2001 volgde Polen en nu dus Hongarije. Het bedrijf genereert een jaaromzet van 5 miljard euro.
C&A.nl
06-09-02

 

C&A duidelijk in beter vaarwater

Tegen de algemene trend in presteert C&A Duitsland beter dan afgelopen jaren. Directeur Dominic Brenninkmeyer verwacht dat de crisis van de afgelopen jaren voorbij is. Hij ziet ook voor de nabije toekomst positieve cijfers.

C&A's omzet over het laatste jaar steeg met 70 miljoen euro naar 2,76 miljard. De winst kwam daarbij uit op 33 miljoen euro, een hele verbetering ten opzichte van het verlies van 46 miljoen euro het jaar daarvoor. Ook zegt het bedrijf weer marktaandeel terug te winnen.

In het lopende jaar heeft C&A Duitsland al een omzet stijging van 3 procent weten te realiseren. Het bedrijf heeft de wind weer in de zeilen door betere focus op de kern activiteiten, modernere aankleding van haar winkels, investeringen in de automatisering en een beter contact met haar doelgroep.

25-6-2002
C&A.nl

 

 

Mark Brenninkmeyer naar Laroque fashion

Mark Brenninkmeyer is general manager geworden van de Britse Fashion Keten Laroque. Voorheen was hij voorzitter van C&A UK.
Speciality retail format Laroque is onderdeel van COFRA Holding AG en is twee jaar geleden geintroduceerd, momenteel zijn er 10 winkels in het Verenigd Koninkrijk. Cofra Holding is in handen van de Brenninkmeyers holding company.

Laroque's doelgroep zijn vrouwen van in de veertig. Het eigen merk Laroque, C&A's Your Sixth Sense label, Laroque Petites en enkele andere merken vormen het assortiment. Volgens Mark Brenninkmeyer zat het Laroque concept nog in een test-fase, maar zag haar omzet sterker stijgen dan verwacht.
27-4-2002
C&A.nl

 

C&A krijgt boete wegens uitverkoop

C&A is in Duitsland veroordeeld tot een boete van 1 miljoen euro. De rechtbank in Düsseldorf oordeelde dat 184 winkels tegen de regels in bij de introductie van de euro 20 procent korting hebben geboden aan alle klanten.

In januari had een rechter C&A reeds verboden door te gaan met de actie om klanten die betaalden met een creditcard, eenvijfde minder in rekening te brengen. Het concern was het daar niet mee eens en besloot de uitverkoop aan alle klanten te bieden. C&A wilde met het negeren van het verbod de strenge Duitse regels voor kortingsacties aan de kaak stellen. Een woordvoerder van de onderneming zei woensdag teleurgesteld te zijn over de uitspraak van de rechter.

27-3-2002
C&A.nl

 

Bart Brenninkmeijer aan het roer bij C&A

Per 1 januari volgt de 32-jarige Bart Brenninkmeijer Jan Bezemer op als directeur C&A Nederland. Bezemer maakte eind augustus bekend dat hij op zou stappen. Met de benoeming van B. Brenninkmeijer staat er weer een familietelg aan het hoofd van de Nederlandse divisie van het bedrijf, hoewel van tevoren werd aangeven dat dat geen voorwaarde was. Voor het aantreden van Bezemer als algemeen directeur had C&A Nederland een meertallige directie, waarin naast Bezemer leden van de familie Brenninkmeijer zaten.

Bezemer stopt bij C&A omdat hij zijn doelstellingen bereikt heeft. Hij gaf sinds 1 maart vorig jaar leiding aan C&A Nederland. Volgens C&A heeft Bezemer gedurende zijn periode bij het bedrijf de negatieve tendens omgebogen. Eind jaren negentig kwam het kledingconcern in de problemen. Bezemer repte toen van een berg verlies.

Het familieconcern maakt nooit financiele resultaten bekend. In de loop van dit jaar werd gespoken van een aanmerkelijk betere omzet en zou er weer met winst worden gedraaid. In 2000 zou de opgaande lijn onder het bewind van Bezemer zijn ingezet. In combinatie met een sterke kostenreductie zou dat ertoe hebben geleid dat het Brenninkmeijer-concern weer naar behoren draait.
Dan moet de omzet ook weer op f 1,2 miljard, een dikke half miljard euro, liggen. Afgelopen jaar groeide de omzet met 12 procent. Repte Bezemer een paar jaar geleden nog over "een berg verlies", de afgelopen twee jaar is het resultaat onder zijn leiding met f 60 miljoen (27 miljoen euro) verbeterd. "En er wordt weer winst gedraaid", verzekert hij.
24-12-2001
C&A.nl

 

C&A uit de rode cijfers

C&A is in Duitsland uit de problemen, het bedrijf zal dit jaar nog operationele winst te maken. Dat heeft D. Brenninkmeijer, verantwoordelijk voor Duitsland, gezegd in de Welt am Sonntag. De omslag heeft zich voorgedaan na winkelsluitingen en kostenreducties. C&A sloot vorig jaar acht van de 192 warenhuizen in Duitsland.

C&A beweert in Duitsland een marktaandeel van meer dan 7 procent te hebben. Daarmee opereert C&A in tegen de ontwikkelingen in de branche. Het kledingconcern wil in Duitsland speciale winkels voor kinderen beginnen. Van deze zogenoemde Kids Stores komen er vijf, waarvan de eerste is in oktober opengegaan.

Vorig jaar zag C&A de omzet teruglopen en dook zij in de rode cijfers. Alle 109 winkels in Groot-Brittannië werden toen gesloten. C&A is een familiebedrijf dat bestuurd wordt door de familie Brenninkmeijer, de rijkste familie van Nederland. Zij geeft geen financiële details over de gang van zaken bij de organisatie.
23-12-2001
C&A.nl

 

C&A gaat weer de goede kant op

Afgelopen jaren heeft C&A veel structurele problemen gekend. De klant herkende zich niet meer in het aanbod. Decentralisatie van de inkoop, marketing en reclame leverde absoluut niet de gewenste resultaten en de cultuurverschillen tussen consumenten bleken groter dan was ingeschat.

De omzet daalde van 1,2 miljard gulden begin jaren negentig tot 800 miljoen gulden begin 2000. Inmiddels is een herstel ingezet, waarbij veel veranderingen zijn doorgevoerd. De in- en verkoop van C&A werken sinds najaar 2000 nauw samen, men start een printcampagne en de vlaggetjesweek is weer op komst. Tevens is het assortiment aangepast waarbij de hoogmodische kleding is verdwenen, uiteraard zegt de keten de mode beter te volgen.

Scheidend directeur C&A Nederland, Jan Bezemer, is van mening dat het toch nog vier jaar duurt voor de schade hersteld is. Deze tijd is nodig om het merk C&A er weer boven op te krijgen. Het merk werd stoffig, truttig en afgedragen genoemd. De consument ging naar concurrenten als H&M, Zara en zelfs Zeeman, op zeker moment was het marktaandeel gedaald tot een kleine 6%. Inmiddels opereert de keten in de verschillende landen weer autonoom en voor dit jaar hoopt men op een omzetstijging van 9%. De komende jaren worden zelfs enkele nieuwe vestigingen geopend.
Bron : Retail

Brenninkmeijers miljarden naar Zwitserland

C&A's miljardair familie zoekt voordeligere belastingen op in Zwitserland, de familie brengt al haar bedrijven onder in een holding in Zwitserland. Volgens een woordvoeder van de familie biedt dat verschillende voordelen, waaronder een belastingvoordeel.

De 46-jarige Erik Brenninkmeijer wordt de voorzitter van de raad van bestuur, Patrick Brenninkmeijer wordt chief executive officer (ceo). In de raad van bestuur zit nog een familietelg, John Brenninkmeijer en een buitenstaander, Vernon Sankey. De oprichters van C&A hebben wereldwijd verschillende bedrijven. Volgens de familiewoordvoerder werd het tijd om structuur aan te brengen in het geheel aan Brenninkmeijer-bedrijven. En werd besloten alle bedrijven onder de Cofra Holding in het Zwitserse Zug onder te brengen.

Cofra is een reeds langer bestaand bedrijf. Het is een samenvoeging van de eerste twee zaken die de familie in Zwitserland kocht. De zegsman benadrukt dat de stap geen gevolgen heeft voor de bedrijven die in de holding worden ondergebracht, waaronder C&A, Marca Europe en de vastgoedactiviteiten zoals Redevco Europe en Devon Properties. ‘Vanuit de holding wordt gecoördineerd en de lange termijn strategie uiteen gezet. Er komt geen bemoeienis met de dagelijkse gang van zaken in de verschillende bedrijven.' Het kapitaal van de Cofra Holding bedraagt bijna 1,5 miljard gulden. De familie Brenninkmeijer beschikt volgens de Quote-top 500 van rijkste Nederlanders over 15 miljard.
bron: De Financieele Nieuwsdienst

C&A gaat expirimenteren met ecologische babykleding
21 augustus 2001

Begin 2002 wil C&A Nederland ecologische babykleding gaan verkopen. Een Nederlandse katoenfabrikant gaat voor C&A ecologische katoen produceren in het West-Afrikaanse Benin. Voor de productie is men nog in gesprek met diverse partijen. Het gaat volgens het kledingconcern om een voorlopig experiment. 'Als de consument het wil, zou het prachtig zijn als al onze babykleding uiteindelijk biologisch wordt', zegt woordvoerder F. van 't Hek van C&A Nederland.

Ecologische kleding wordt op dit moment alleen op kleine schaal geproduceerd en verkocht. Milieu-organisaties lobbyen al jaren bij grootwinkelbedrijven voor ecologisch verantwoordde productie van textiel, omdat dat een doorbraak kan betekenen ten aanzien van het bestaande prijsverschil. Biologische producten zijn doorgaans duurder dan niet-biologische artikelen. 'Als de proef slaagt, gaat het om grote aantallen, wij kopen voor heel Europa in.' aldus de woordvoerder.

In 1996 werd C&A bog fel bekritiseerd door milieu- en consumentenorganisaties omdat het bedrijf kleding onder erbarmelijke omstandigheden in lagelonenlanden zou laten produceren. 'Wij hebben ons deze kritiek aangetrokken', zegt Van 't Hek. Op een congres van de Stichting Natuur en Milieu en de Alternatieve Konsumentenbond, zegde het winkelbedrijf toe de haalbaarheid van een ecologische kleding lijn te zullen onderzoeken. De eerste stappen daartoe zijn gezet. 'C&A zoekt een geschikt moment om de nieuwe kleding te introduceren, liefst zo snel mogelijk, maar niet tijdens een uitverkoopseizoen', aldus de woordvoerder.

Het winkelconcern poogt de meerkosten van ecologische babykleding voor de eindgebruiker tot nul te reduceren. 'We willen daar zo weinig mogelijk concessies in doen, omdat het natuurlijk wel moet verkopen.' Concurrenten als Vendex KBB, Hennes Mauritz en Hema en zijn afhoudend als het om ecologische kleding gaat. Zij vrezen dat de aanvoer van biologische katoen onvoldoende zal zijn, waardoor dat bij een eventueel verkoopsucces de kosten van een geheel nieuwe productielijn niet kan dekken.
Bron:de Volkskrant