Kahn: “Cool Cat financieel gezond”

“Er doen verhalen de ronde dat het slecht zou gaan met Cool Cat en dat is pertinent onjuist,” zegt Roland Kahn. De directeur van de modeketen belt vrijdagochtend met FashionUnited om een eind te maken aan de roddels over zijn bedrijf. Hij vertelt ruim 30 telefoontjes te hebben gehad van leveranciers die bezorgd zijn over de financiële gezondheid van Cool Cat. “Terwijl iedereen in het handelsregister van de Kamer van Koophandel kan zien dat Cool Cat er uitstekend voor staat en vorig jaar winst heeft gemaakt.”

Vermoedelijke oorzaak van de negatieve verhalen over Cool Cat is volgens Kahn een geschil met jeansmerk Cars Jeans dat in juli voor de rechter zal worden gebracht. De twee partijen zijn het oneens over de kwaliteit van geleverde producten en de financiële afhandeling daarvan. Volgens Kahn is de kwaliteit van de spijkerbroeken van het merk achteruit gegaan sinds de productie naar Azië is verplaatst. De broeken zouden snel scheuren. Cool Cat heeft daarom de betalingen opgeschort en Cars Jeans is gestopt met leveren. Kahn: “Normaal gesproken bespreek je dergelijke problemen onderling om die samen op te lossen, maar inmiddels is het conflict zo hoog opgelopen dat wij dat station zijn gepasseerd.”

Cees van Bueren, algemeen directeur van Cars Jeans, ontkent stellig dat de negatieve verhalen over Cool Cat het gevolg zijn van het zakelijk conflict dat nu tussen de twee bedrijven speelt. “Ik weet dat het goed gaat met Cool Cat en ik ben er van overtuigd dat het conflict dat wij nu hebben op termijn zal worden opgelost.”

Modeketen Cool Cat ontstond in 1979 en opereert ruim 145 winkels in Nederland, België, Luxemburg en het Midden-Oosten. Daarnaast heeft het bedrijf de formules Cool Cat Junior en Wonder Woman. Cars Jeans is een Nederlands jeans- en streetwear label dat werd opgericht in 1982 en meer dan 1000 verkooppunten heeft. Behalve bij Cool Cat wordt het merk onder meer bij Vroom & Dreesman en Wehkamp verkocht.

6 juni 2008

 

Kahn in hypotheken

Roland Kahn, eigenaar van Cool Cat en America Today, stapt in de hypothekenwereld. Kahn investeert in de nieuwe internetsite Hypotheekbond.nl, waarop consumenten tegen betaling onafhankelijk advies kunnen inwinnen voor het af- of oversluiten van een hypotheek. Dat meldt De Telegraaf.

De site richt zich niet alleen op mensen die op zoek zijn naar een hypotheek, maar ook op consumenten die al een hypotheek hebben. "Wat je vaak ziet, is dat mensen die al een hypotheek hebben afgesloten zich in de loop der jaren vrijwel nooit afvragen of het nog goedkoper kan. Het is ook erg moeilijk om te weten wanneer een hypotheek aan herziening toe is. Wij willen daar verandering in brengen,” aldus initiatiefnemer Robin Booij in de krant. De adviessite heeft daarvoor een database met de meest recente tarieven van vrijwel alle hypotheekaanbieders in Nederland.

12 september 2007

 

ingezonden mededeling
Werken aan je toekomst

Onze doelstelling is groeien. Niet alleen in omzet; we willen onze medewerkers stimuleren in hun persoonlijke groei. Wij bieden de kansen, jij benut ze. Werken bij Cool Cat betekent werken aan verbetering. Alles wat je doet wil je de volgende keer beter doen.

Doorgroeien kan snel, maar niet zonder goede begeleiding. Wij bieden daarom volop trainingen, MBO & HBO-studies en carrièretrajecten aan. Deze opleidingen zorgen ervoor dat je je huidige baan nog beter kunt uitoefenen, maar ook dat je kan doorstromen naar een andere functie.

Voor elke functie hebben we een opleidingsprogramma: een Management Development-traject. Hoe lang het traject duurt, hangt voor een groot deel af van jezelf. Veel managers zijn begonnen als hulpkracht en zijn door inzet, enthousiasme en persoonlijke kwaliteiten binnen een paar jaar doorgegroeid.

Onze MBO-opleiding ‘Filiaalbeheerder’ bieden we aan in samenwerking met ROC Midden Brabant. Zij begeleiden je 1 dag per week bij het theoretische gedeelte. De rest van de week ondervind je in de winkel hoe het werkt in de praktijk. Na het afronden van je opleiding ben je in het bezit van verschillende deelcertificaten, waaronder leidinggeven en detailhandelsmarketing.

Voor degenen die al een MBO-opleiding hebben voltooid, is er de mogelijkheid om HBO ‘Retail Management’ te volgen. Eens in de twee weken is er een trainingsdag, verzorgd door verschillende Nederlandse hogescholen. Voor de rest moet je zelfstudie combineren met je werk in de winkel. Wij helpen je hierbij en zorgen dat je voldoende mogelijkheid krijgt om je nieuwe kennis toe te passen.

Samen zoeken we naar een ontwikkelingstraject dat goed bij je past. Voor jou liggen deze kansen er dus ook. Durf ze te benutten!

Kijk op dé Vacaturebank voor de Mode als je ook wilt werken bij Cool Cat.

www.fashionunited.nl/carriere
22 november 2006

 

Cool Cat gaat wereldwijd

Dat Cool Cat goed aan de weg timmert is bekend, het merk geniet een hoge naamsbekendheid bij consumenten en 2005 was een recordjaar qua winst en omzet. Met ruim 1400 medewerkers en 145 winkels is er sinds de start in 1979 al heel wat neergezet, maar daar blijft het niet bij. De eerste winkel in het Midden Oosten blijkt één van de best scorende winkels van Dubai te zijn wat resulteert in de opening van een tweede Cool Cat met 800 m2 in het City Center van Dubai in oktober van dit jaar.

Voor de Arabische landen is een Master franchise contract gesloten met een grote lokale speler die de komende drie jaar tussen de 25 en 50 nieuwe winkels zal openen in het Midden Oosten. Cool Cat zal daar openen op locaties in Amman, Oman, Qatar en in Libanon vlakbij Beiroet. Deze maand start de verkenning van Shanghai met in het achterhoofd een eerste winkel in China in 2007. Ook voor de andere continenten wordt gekeken naar franchise concepten.

www.coolcat.nl
9 februari 2006

 

Cool Cat blijft populair

Uit onderzoek van TNS/NIPO bij jongeren tussen 9 en 18 jaar in opdracht van RTL4/Editie NL is Cool Cat als meest populaire merk uit de bus gekomen. Het bedrijf laat weten dat deze uitverkiezing motiveert om op de ingeslagen weg door te gaan en naast het succes in Nederland en België ook internationaal verder te bouwen. In Rouen in Frankrijk is begin maart een eerste filiaal geopend dat “boven verwachting” goed draait. Eind 2006 verwacht Cool Cat ongeveer 10 tot 15 filialen open te hebben in het land.

Eind oktober gaat bovendien een Cool Cat-winkel open in The Mall of the Emirates in Dubai.

www.coolcat.nl
16 augustus 2005

 

Cool Cat favoriet merk tweeners

Het Nederlandse kledingbedrijf Cool Cat kan terugkijken op een uitstekend jaar. In 2004 steeg de omzet met 30 procent naar €140 miljoen. Binnen de doelgroep, de zogeheten tweeners, is Cool Cat marktleider geworden. Uit onderzoek van jongerensite Kaboem blijkt dat Cool Cat onder de jeugd van 10 tot 15 jaar het op 1 na meest favoriete merk is. Alleen Nike is populairder. Verder werd topman Roland Kahn van Cool Cat verkozen tot Entrepreneur of the Year in de categorie services, waar ook retail onder valt.

Naar verwachting zal de omzet van Cool Cat in 2005 opnieuw met ongeveer 30 procent stijgen. Onder meer omdat de doelgroep groeit. Daarnaast breidt Cool Cat nog steeds uit om uiteindelijk een landelijke dekking te realiseren. Ook worden de winkelpanden steeds groter. In Zaandam werd onlangs al een winkel geopend met een oppervlakte van 1.000 m2. Naast Cool Cat heeft Kahn tevens de leiding over de formule Wonder Woman. Deze heeft het in 2004 ook goed gedaan, maar minder goed dan Cool Cat. De formule wordt dit jaar aangepast. Zo wordt de doelgroep uitgerekt tot 30 jaar en wordt mogelijk zelfs de naam veranderd. (Bron: Retailtrends)

www.coolcat.nl
27 januari 2004

 

Roland Kahn beste ondernemer

Vorige week is Roland Kahn door een breed samengestelde jury gekozen tot beste ondernemer in de categorie Services. Roland die bekend is van Cool Cat Holding BV ging de strijd in deze categorie aan met Jo Roelof Zeeman van Nieuwe Steen Investments NV en Fokke de jong van Suit Supply BV.

De jury concludeerde het volgende bij de bij de uitreiking van de prijs: ‘Het enthousiasme van Roland werkt aanstekelijk. De jury was danig onder de indruk van het feit dat Roland er keer op keer in slaagt om in een zeer fragiele en moeilijke markt van trendy kleding voor jongeren succes te boeken. Hij heeft in de loop van zijn carrière veel trends gevolgd en gezet onder jongeren. Dat zoiets één keer lukt is natuurlijk prachtig, maar Roland lukt dat keer op keer. Roland heeft een gezonde expansie strategie en een degelijke lange termijn visie. Hij heeft de juiste mensen om zich heen verzameld en is een echte, succesvolle ondernemer te noemen die het gelukt is om een verliesgevende modeketen in de eigen formule te gieren en winstgevend te maken. De jury is trots om Roland uit te roepen tot winnaar in de categorie Services!’

De prijzen werden uitgereikt in het kader van de jaarlijkse ‘Entrepreneur of the Year’ competitie. Tijdens deze competitie waren ook nog prijzen te winnen in twee andere categorieën. In de categorie Manufacturing viel Richard Doek ,van de onderneming Altrex BV, in de prijzen en in de categorie Technology, Communication and Entertainment won de ondernemer Arjen de Koning van Paradigit Computers BV. Deze laatste was tevens ook ‘allround winner’ en mag zichzelf ‘Entrepreneur of the Year 2004’ noemen. Door deze overwinning is hij ook genomineerd voor de prijs ‘World Entrepreneur Of The Year’ die in juni 2005 in Monte Carlo worden uitgereikt.

Ook het publiek kon stemmen op de genomineerde via de site van Tiscali. De publieksprijs ging naar ‘allround winner’ Arjen de Koning van Paradigit Computers BV. Het wereldwijde ‘Entrepreneur of the Year’ programma is een initiatief van Ernst & Young. In Nederland worden deze georganiseerd in samenwerking met Fortis Bank en Tiscali.

www.ey.nl
www.coolcat.nl
12 oktober 2004

 

Cool Cat start HBO-opleiding

Cool Cat werkt aan een uitbreiding van het interne opleidingstraject met een HBO opleiding Retail Management. Daartoe is het kledingbedrijf een samenwerkingsverband aangegaan met de Hogeschool Leeuwarden en hogeschool Zuid. Het is de bedoeling dat in september de eerste 10 studenten met de 3-jarige opleiding van start gaan. Zijn gaan dan 1 keer per week naar school.

Cool Cat heeft al veel ervaring met het intern opleiden van werknemers. Vier jaar geleden ging het succesvolle Nederlandse kledingbedrijf van start met een interne MBO opleiding. Men wil met het interne opleidingstraject niet alleen werknemers binden, maar ook het algemeen kennisniveau onder personeel verhogen. Het traject maakt deel uit van de expansiestrategie van het bedrijf.

www.coolcat.nl
23 maart 2004

 

Fooks-winkels naar Cool Cat

Eind februari werd er vanuit Fooks PR nog gemeld dat er, in tegen stelling tot de geruchten, niets aan de hand was. Nu is bekend geworden dat zes winkels zijn overgedaan van het Nederlandse retailbedrijf Fetter Fashion naar aan het flink uitbreidend Cool Cat. Het personeel van één Canadian Stocks winkel en vijf Fooks-filialen in Amsterdam-noord, Roermond, Haarlem, Nijmegen, Eindhoven en Arnhem hebben zich positief uitgelaten over hun nieuwe werkgever, aldus Cool Cat directeur Dennis Mok.

www.coolcat.nl
19 maart 2004

 

De vijf P’s van Roland Kahn

Interview: Oprichter Cool Cat over het geheim van succesvol ondernemen

“Scheppingsdrift is een eigenschap die ondernemers onderscheidt van andere mensen. Een ondernemer wil iets uit het niets creëren en is daartoe in staat.” Aan het woord is Roland Kahn, oprichter en eigenaar van de kledingketen Cool Cat. Een succesvolle Nederlandse formule, die op scholieren is gericht en in Nederland 110 winkels exploiteert. In België gaat binnenkort het 15e filiaal open en ook de eerste stappen voor een introductie van de keten in Frankrijk zijn gezet. Kahn praat over het scheppend vermogen dat ondernemers typeert tijdens een interview dat FashionUnited met hem had. Een gesprek met een doorgewinterd ondernemer over kansen, uitdagingen en de schaduwzijden van succes.

Potency
“Scheppingsdrift of ‘Potency’ is één van de vijf aangeboren eigenschappen waar je een ondernemer aan herkent,” zo redeneert Kahn. Zijn theorie, ontwikkeld voor een lezing, stoelt hij op dezelfde basis als die van de ‘vijf P’s’ die in de Marketing wordt gehanteerd. Alleen de juiste combinatie van vijf voorwaarden (product, prijs, plaats, promotie en personeel) heeft een geslaagde verkoop tot gevolg, zo wordt in die discipline geredeneerd.

De scheppingsdrift van Kahn bracht hem ertoe midden jaren 70 zijn baan als assistent marketingmanager bij de Bijenkorf op te zeggen en voor zichzelf te beginnen.

Personality
Een andere belangrijke eigenschap die ondernemers volgens Kahn gemeen hebben is hun persoonlijkheid. “Een ondernemer herken je in de eerste plaats aan zijn eigenzinnige aanpak. Zijn bedrijf is op een persoonlijke visie gebouwd, die in alles terug te vinden is. Over zichzelf zegt hij: “Ik ben recalcitrant. Recalcitrant en kritisch. Maar dat betekent niet dat ik het altijd beter weet. Zeker waar het zaken doen betreft geloof ik in de kunst van het afkijken.”

Zo blijkt Cool Cat ook te zijn ontstaan. “Cool Cat is in 1979 gestart met het toenmalige Salty Dog als voorbeeld.” Salty Dog (Een Amerikaanse keten. Niet te verwarren met het merk dat dezelfde naam draagt en tegenwoordig deel uitmaakt van de Vilenzo-groep, red.) verkocht indertijd Amerikaanse basis-stukken en tweedehands kleding. “Daar zijn wij ook mee begonnen.” Maar Salty Dog verlegde de focus. Het bedrijf ging steeds uitzonderlijker kleding verkopen, waardoor zijn publiek in feite steeds kleiner werd. Tegenhanger Cool Cat daarentegen richtte zich op een veel breder publiek. In de winkel aan de Kalverstraat werden sweaters, T-shirts en werkmanskleding verkocht. Het bedrijf concentreerde zich op een commerciële en Europese vertaling van de typisch Amerikaanse producten. Op kleine schaal introduceerde men de draagtassen en shirts met daarop de typerende kattenkop. Het werd een hit. Al snel groeide Cool Cat, een bedrijf zo eigenzinnig als zijn directeur, uit tot zeven winkels. Toen brak er een crisis uit.

Power
“Begin jaren 80 stortte de markt in,” zegt Kahn. “Cool Cat heeft het toen erg moeilijk gehad.” Het bedrijf verkocht spijkerbroeken van Italiaanse merken. Dure broeken voor die tijd, die in de winkel 98 gulden kostten. “Van de ene op de andere dag kocht niemand ze meer en vielen wij in een diep gat.” Maar, een succesvol ondernemer herken je aan zijn vermogen om tegenslagen te overwinnen. Kahn: “De power om te vechten voor je zaak.” Cool Cat besloot de prijs van de dure broeken te halveren. Vervolgens werden extra partijen Italiaanse jeans ingekocht en hier ver onder de vastgelegde prijs aan de man gebracht. Dat daartegen door de fabrikanten werd geprotesteerd deerde de oprichter niet. “Daar hebben we ons eigenlijk niets van aangetrokken en we zijn gewoon onze eigen gang gegaan.” Wel werd hem toen duidelijk dat de verkoop van merken niet paste bij de manier waarop hij zijn bedrijf wilde runnen. “Dus heb ik besloten zelf de productie ter hand te nemen,” voegt Kahn er laconiek aan toe.

Passion
Ondernemers zijn gepassioneerd waar het hun werk betreft. Zo gepassioneerd dat zij altijd met hun bedrijf bezig zijn, omdat zij daar plezier in hebben. Daarom ook beschikken zij over een enorme kennis van hun bedrijfstak en zijn zij goed in hetgeen zij doen. “Een ondernemer wil succesvol zijn. En dat blijven.” Bedachtzaam: “Dat is misschien de enige schaduwzijde van een goedlopend bedrijf als dit. Je moet het goed blijven doen, je kunt niet falen. Al is het maar, omdat er zoveel mensen van afhankelijk zijn.”

Een andere nadelige kant is het feit dat succes aandacht trekt. Zo werd de naam van de oprichter gepubliceerd in de Quote 500-lijst van rijke Nederlanders. Op nummer 281. “Klopt niets van,” gromt Kahn. “Als ze het echt hadden onderzocht, was ik in die lijst niet voorgekomen. Toen Cool Cat in 2000 Amici overnam van Vendex KBB is een stuk van onze reserves openbaar geworden. Maar dat zijn dus ook de laatste gegevens waarop Quote zich nu nog baseert. Bovendien wekt een dergelijke publicatie de indruk dat het geld cash aanwezig is. Dat is niet zo. Mijn kapitaal is aan het bedrijf verbonden. Zo kan ik vandaag miljonair zijn, maar als het zakelijk mis gaat ben ik morgen bedelaar.”

Pracmatism
“Als zwarte T-shirts goed verkopen, moet je als winkel zorgen dat je altijd zwarte T-shirts op voorraad hebt.” In een notendop is dat de vijfde en laatste eigenschap die Kahn naar voren brengt. “Een ondernemer moet pragmatisch zijn. Dat betekent dat je vooral niet te ingewikkeld moet doen. ‘Keep it simple’ is mijn motto. Dat geldt zowel voor de bedrijfsstructuur als voor de collectie.” Hij, die in januari van dit jaar een stap terug heeft gedaan en nu de dagelijkse leiding overlaat aan een vijfkoppig managementteam, signaleert dat het behoud van eenvoud het moeilijkste aspect is van zaken doen. “Als iets simpel is wordt gedacht dat iedereen het kan.” Onwaar, volgens hem, omdat vaak het ego in de weg zit. “Je hebt er lef voor nodig om te beseffen dat ook simpele dingen, goed genoeg kunnen zijn.”

In zijn eenvoud streeft Cool Cat wel voortdurend naar verbetering. Al 10 jaar wordt de klant gepolst met onderzoeken en probeert het bedrijf continue om de reactiesnelheid naar de markt te vergroten. Dit, zodat de cirkel van succes ononderbroken blijft en Cool Cat zijn target haalt: over vijf jaar twee keer zo groot zijn.

(EvL)

Uit: FashionUnited Vakblad December 2003
www.coolcat.nl