H&M favoriet onder Marokkanen

Zeventig procent van de Marokkaanse jongeren tot 25 jaar winkelt het liefst bij H&M. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Motivaction in samenwerking met Marokko Media. Onder de modeketens zijn verder Zara en WE populair. Daar schaft respectievelijk 43 procent en 26 procent van de jongeren kleding aan.

Nike is het meest gekochte sportmerk. Ruim zestig procent van de Marokkaanse jongeren heeft het wel eens aangeschaft. Ook draagt de groep relatief vaak kleding van Adidas (35 procent) of Puma (31 procent). Onder de designermerken zijn Dolce& Gabbana, Tommy Hilfiger en Gucci het populairst. De jongeren geven per maand gemiddeld €133 euro uit aan kleding en schoenen.

27 juni 2008

 

H&M: Q2 beter dan verwacht

Hennes & Mauritz heeft in het tweede kwartaal van het lopende boekjaar een nettowinst behaald van SEK3,94 miljard (circa 420 miljoen euro), tegen SEK3,47 miljard een jaar eerder. De winst kwam daarmee hoger uit dan analisten hadden verwacht. De omzet steeg met 8 procent tot SEK 21,6 miljard. De omzet inclusief btw steeg tot SEK 25,4 miljard van SEK 23,55 miljard. De brutomarge nam toe met 1,3 procentpunten tot 62,9 procent.

In de maand mei nam de omzet met 25 oprocent toe. Bij een gelijkblijvend aantal winkels bedroeg de omzetgroei 14 procent. De stijging in mei is het gevolg van betere weersomstandigheden. H&M opende in het afgelopen kwartaal 68 nieuwe winkels, terwijl 4 vestigingen werden gesloten. In totaal heeft de Zweedes modeketen nu 1.593 winkels, tegen 1.420 een jaar geleden. In de tweede helft van dit jaar verwacht het bedrijf er zo'n 139 nieuwe verkooppunten bij te krijgen. Het merendeel van de winkels zal worden geopend in Duitsland, de Verenigde Staten, Spanje, Frankrijk en Italië.

www.hm.com
19 juni 2008

 

H&M meest waardevolle retailer

Modeconcern Hennes & Mauritz is door merkconsultancybureau Interbrand uitverkozen tot meest waardevolle Europese retailmerk. Interbrand maakte dit bekend tijdens een presentatie van de Top Performing European Retail Brands op het World Retail Congress in Barcelona. Het is de eerste keer dat Interbrand deze ranglijst met best presterende Europese retailmerken op basis van merkwaarde bekendmaakte.

Bovenaan de lijst staat dus H&M met een waarde van €10,37 miljard. Andere hoogvliegers in de top-25 zijn het Franse Carrefour (€6,62 miljard), het Zweedse Ikea (€6,52 miljard), de Britse supermarktketen Tesco (€5,62 miljard) en het eveneens Britse Marks & Spencer (€5,10 miljard).

Om tot de lijst te komen deelde Interbrand de sector op in drie globale retailmodellen – verzamelmerken (aggregator brands) zoals Carrefour en Tesco, eigen merken (own brands) zoals M&S en Zara, en productmerken (product brands) zoals Adidas en Burberry.

Om er achter te komen in hoeverre het merk bijdraagt aan de omzet van een bedrijf liet Interbrand een waarderingsmethodiek op de merken los. “Van alle merken bieden retailmerken de meeste mogelijkheden om hun potentieel maximaal te benutten,” stelt Jez Frampton, Global Chief Executive van Interbrand. “Dat begint bij een visie om een goede merkstrategie neer te zetten en reikt tot winkelinrichting, betrokkenheid van personeel en in veel gevallen de ontwikkeling en verkoop van private-labelproducten.”

Interbrand publiceerde al jaarlijks een lijst met het Best Global Brands-onderzoek in samenwerking met het prestigieuze tijdschrift BusinessWeek. Om tot deze lijst te komen gebruikt het bureau dezelfde techniek.

H&M maakte overigens vandaag bekend dat het bedrijf in maart een omzetstijging van 3 procent heeft bereikt in vergelijking met de omzet van maart vorig jaar. Die winsttoename is vooral te danken aan de voortdurende opening van nieuwe winkels. Als het bedrijf afgelopen jaar geen nieuwe winkels geopend zou hebben had dat een omzetverlies van 8 procent betekend met betrekking tot maart vorig jaar. Het concern wijt de lage stijging aan het uitblijven van de lente en het aantal verkoopdagen dat ongunstig was in maart.

www.interbrand.com
www.hm.com
15 april 2008

 

Comme des Garçons nieuwste aanwinst H&M

Modeconcern Hennes & Mauritz heeft het Japanse label Commes des Garçons gevraagd een collectie voor het Zweedse concern te ontwerpen. Oprichtster en hoofdontwerper van Comme des Garçons, Rei Kawakubo (foto), zal een gastcollectie ontwerpen die dit najaar in de winkels van H&M wereldwijd te koop zal zijn. Kawakubo is bekend door haar creativiteit en artistieke kwaliteiten en zal een dames- en een herencollectie ontwerpen voor H&M. Ook zal zij enkele items voor kinderen, accessoires en een geur ontwikkelen.

“Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de balans tussen creatie en commercie. Het is een dilemma, hoewel voor mij de creatie altijd voorop stond. Het is een fascinerende uitdaging om met H&M samen te werken, aangezien het de mogelijkheid biedt om dat dilemma tot in het extreme door te voeren en er een oplossing voor te vinden”, liet Kawakubo weten.

H&M is blij met de nieuwe gastontwerper. “Kawakubo stond al heel lang bovenaan ons verlanglijstje, en het verheugt ons dan ook dat ze ervoor heeft gekozen om met ons samen te werken. We hebben enorm veel respect voor de modefilosofie van Kawakubo die afwijkt van de gebaande paden in de mode en we bewonderen haar artistieke benadering met betrekking tot design,” verklaarde artistiek adviseur Margareta van den Bosch over de samenwerking. De collectie zal tijdens een winkelopening in november gelanceerd worden in Kawakubo's thuisland, Japan; de start van de verkoop in de rest van de wereld volgt een paar dagen later.

Comme des Garçons Ltd. werd in 1973 opgericht als een bedrijf dat gebaseerd is op creativiteit en originaliteit. Altijd grensverleggend op het gebied van design en nooit tevreden met de status quo, produceert Comme des Garçons nu veertien verschillende merken en heeft het bijna 700 mensen in dienst, met winkels in meer dan 25 landen.

Hennes & Mauritz werd in 1947 opgericht in Zweden, staat bekend om zijn betaalbare mode en heeft een breed assortiment. H&M heeft haar eigen designers en dessinontwerpers die samen met de inkopers de kleding in eigen beheer ontwerpen. H&M heeft wereldwijd ongeveer 68.000 werknemers en meer dan 1500 winkels in 28 landen.

Eerder ontwierpen mode-ontwerpers Viktor & Rolf, Stella McCartney en Roberto Cavalli speciale collectie voor het Zweedse bedrijf. Kawakubo maakte eerder dit jaar voor het Australische Speedo speciaal vormgegeven zwempakken voor de Olypische Spelen 2008.

www.hm.com
3 april 2008

 

Verkopen H&M stijgen met 18%

Modeconcern Hennes & Mauritz heeft in het eerste kwartaal van 2008 (dat eindigde op 29 februari 2008) een omzetstijging gerealiseerd van 18%. De omzet van het bedrijf kwam daarmee op €21 miljard (SEK19,74 miljard, exclusief belastingen). Een jaar eerder was dit €17,8 miljard.

De nettowinst van het concern kwam op €313 miljoen. Dat is een stijging van 28 procent met betrekking tot de nettowinst van hetzelfde kwartaal van 2007 (€245 miljoen). H&M bracht de cijfers donderdag naar buiten. De goede verkoopcijfers zijn volgens het bedrijf grotendeels te danken aan de verbeterde collecties en de gestegen internet- en catalogusverkoop. Ook de lage inkoop- en transportkosten door de stand van de dollar hebben de winst positief beïnvloed.

Het concern verkoopt behalve de merken die binnen de winkels van H&M te koop zijn, zoals L.O.G.G. en Devided ook het label COS ( Col lection of Style), waarvoor vorig jaar een winkel is geopend in Den Haag. Begin maart kocht H&M een deel van de aandelen van het Zweedse Fabric Scandinavien, fabrikant van spijkerbroekenmerk Cheap Monday. Deze aankoop valt buiten de cijfers van het eerste kwartaal.

In het eerste kwartaal opende het concern elf nieuwe filialen en werden vier winkels gesloten. In Nederland zijn 89 filialen van H&M te vinden. Het totaal aantal winkels wereldwijd bedroeg op 29 februari 1529 en de keten is van plan om in het tweede kwartaal 54 nieuwe winkels te openen, de meeste in het Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Spanje, Italië en Duitsland.

www.hm.com
27 maart 2008

 


H&M koopt eigenaar Cheap Monday

Hennes & Mauritz heeft een meederheidsbelang genomen in het Zweedse modeconcern Fabric Scandinavien. H&M betaalt SEK564 miljoen (€60,3 miljoen) voor een aandeel van 60 procent in het bedrijf. De partijen zijn overeen gekomen dat H&M de resterende 40 procent binnen drie tot vijf jaar zal overnemen. Fabric Scandinavien brengt via een dochteronderneming, Weekday Brands, verschillende merken op de markt waaronder de zeer populaire en betaalbare denimlijn Cheap Monday. Cheap Monday kwam als een van de eersten met de superstrakke jeans met smalle pijpen op de markt. Het merk werd 2004 gelanceerd en is inmiddels in 28 landen verkrijgbaar bij ruim 1000 verkooppunten. Andere merken van Weekday Brands zijn MTWTFSS Weekday en Sunday Sun.

Daarnaast heeft het Zweedse concern twee kleine winkelketens, Weekday en Monki. Weekday is een unisex winkelconcept met hippe vrijetijdskleding van diverse merken. De keten heeft zes winkels in Zweden. In maart gaat de eerste buitenlandse Weekday open, in Kopenhagen in Denemarken. Monki is een winkelketen en eigen merk voor jonge meiden. Monki is in 2006 opgericht en heeft twaalf filialen in Zweden.
Fabric Scandinavien zal als zelfstandige eenheid blijven opereren binnen het H&M concern. De vier oprichters, Adam Friberg, Lars Karlsson, Örjan Anderesson en Linda Friberg, blijven aan en ook voor de 300 werknemers van het bedrijf zal er weinig veranderen. Hennes & Mauritz verwacht dat de nieuwe aanwinst over het gebroken boekjaar 2007/2008 een omzet van ongeveer SEK400 miljoen zal boeken. Vorig jaar (2006/2007) rapporteerde Fabric Scandinavien een omzet van SEK250 miljoen en een operationele winst van SEK67 miljoen.

Het is voor het eerst dat Hennes & Mauritz een dergelijke overname doet. In het persbericht zegt CEO Rolf Eriksen dat hij mogelijkheden ziet om de winkelconcepten en merken van Fabric Scandinavien in nieuwe markten te ontwikkelen. “Door samen te werken kunnen we de groei versnellen.” Voor Fabric Scandinavien zijn schaalvoordelen te behalen op het gebied van logistiek en productie. H&M zal waarschijnlijk profiteren van de denim know-how die het met deze overname in huis heeft gehaald.

www.hm.com
www.cheapmonday.com
www.weekday.com
www.monkigirl.com
6 maart 2008

 

Omzet H&M gestegen

Hennes & Mauritz heeft over het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar een omzetstijging van 17 procent geboekt. De omzet kwam uit op 22,8 miljard kroon. De bruto winst steeg met 14 procent naar 6,2 miljard kroon (€656 miljoen) en dat is lager dan verwacht. Hoewel H&M de afgelopen jaren in de maand november goede resultaten boekte met eenmalige designercollecties (in 2007 ontwierp Roberto Cavalli een lijn voor het concern) is ook hier de verkoopdaling van invloed geweest die de gehele detailhandel in het laatste kwartaal trof. In december is de winkelverkoop zelfs met 1 procent afgenomen.

Samen met de kwartaalresultaten werden ook de jaarresultaten bekendgemaakt. Het Zweedse modeconcern heeft over 2007 een omzetgroei van 15 procent gerealiseerd. De totaalomzet voor het gebroken boekjaar dat afliep op 30 november 2007, kwam uit op 78, 3 miljard kroon (bijna €8 miljard). De nettowinst bedraagt 13,6 miljard kroon, een stijging van 26 procent.

H&M heeft verder laten weten dat het dit jaar 190 nieuwe winkels wil openen en dat er franchises op stapel staan in Saudi-Arabië, Bahrein en Oman. In 2009 gaat het bedrijf vestigingen openen in Rusland.

www.hm.com
31 januari 2008

 

H&M voert actie tegen aids

H&M gaat met de actie ‘Fashion Against Aids' actie voeren tegen de ziekte aids. In samenwerking met artiesten, ontwerpers en musici als Rihanna, Timbaland, Chicks on Speed, Jade Jagger, Katherine Hamnett en anderen ontwerpt het concern T-shirts, singlets en capuchon-sweaters. Op de kledingstukken staan opdrukken als ‘Use a condom' en andere veelbetekenende prints, ontworpen door de artiesten. Alle kledingstukken bevatten een opdruk en op het label in de nek staat de naam van de ontwerper van de print. Het concept van de campagne wordt samengevat door de print van Henrik Vibskov: ‘Be aware – it is still happening'. “Het wordt een zeer kleurrijke collectie en in ieder kledingstuk vindt je de enorme betrokkenheid terug. De artiesten hebben persoonlijke prints ontworpen, met een zeer uitgesproken eigen stijl,” zegt Margareta van den Bosch, hoofd designafdeling bij H&M. De artiesten werken belangeloos mee en 25 procent van de opbrengst van de collectie gaat naar hiv- en aidspreventieprojecten over de hele wereld.

De actie is bedoeld om de bewustwording te vergroten omtrent hiv en aids en is een samenwerking tussen H&M , Designers Against Aids (DDA), een non-profit organisatie die de publieke opinie positief wil beïnvloeden door samen te werken met mode-ontwerpers, musici en andere artiesten en YouthAids, het hiv/aids preventie-initiatief van Population Services International.

“Vijftig procent van de nieuwe aidsbesmettingen betreft jongeren van vijftien tot 24 jaar. Het is uitermate belangrijk om tot deze doelgroep door te dringen. Door mode met muziek op deze manier te combineren, hopen we dat deze jonge mensen ‘stop and think', zoals Katharine Hamnett het ook op één van de kledingstukken van de collectie uitdrukt,' zegt Ninette Murck, oprichter van DAA.

De prijzen variëren van €9,90 tot €29,90. Alle kledingstukken zijn 100% gecertificeerd biologisch katoen en er hangt een speciaal label aan waarop staat: ‘This might be the most important piece of clothing you've ever had your hands on'. De ‘Fashion Against Aids'-collectie zal vanaf februari 2008 verkrijgbaar zijn op de H&M Divided afdelingen.

www.designersagainstaids.com
www.youthaids.org
www.hm.com
20 december 2007

 

H&M opent jongerenwinkel

H&M heeft op het Leidseplein in Amsterdam een Divided-conceptstore geopend. Het merk Divided richt zich op jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar. Op uitgaansavonden is de winkel tot tien uur geopend. Hierdoor hoopt Hennes & Mauritz jongeren beter te kunnen bereiken. Volgens H&M is het openen van conceptstores één van de manieren om groei te blijven realiseren in grote steden. Eerder opende het concern op Schiphol een filiaal dat uitsluitend accessoires verkoopt. In Maastricht en Den Haag zijn winkels die op beauty zijn gericht. Divided in Amsterdam is de eerste in Nederland. Eerder dit jaar opende H&M filialen van Divided in Denemarken, Zweden en onlangs in Griekenland in Athene.

www.hm.com
30 november 2007

 

H&M wil af van ‘fout' katoen

H&M gebruikt voor de vervaardiging van kleding katoen uit Oezbekistan, waarvan bekend is dat er kinderarbeid aan te pas komt. Dit onthulde het Zweedse actualiteitenprogramma Agenda zondagavond op de Zweedse televisie. Te gast in het programma was Henrik Lampa, verantwoordelijk voor milieuzaken bij H&M. Lampa gaf toe dat hij wist dat zijn bedrijf katoen uit Oezbekistan gebruikt en dat er in Oezbekistan sprake is van kinderarbeid. Lampa verklaarde dat hij zijn producenten kan aanraden geen katoen uit het land te gebruiken, maar dat H&M daar feitelijk weinig tot geen invloed op heeft. Ook gaf hij toe dat het gebruik van dergelijk ‘besmet' katoen tegen de interne reglementen is van H&M, waarin staat dat H&M probeert kinderarbeid te bannen, maar hij zei ook dat het onmogelijk is dat volledig te bewerkstelligen.

Kristina Stenvinkel, communicatiemanager van H&M in Zweden, laat weten dat het niet acceptabel is dat H&M katoen uit Oezbekistan gebruikt en dat het bedrijf zich er absoluut niet bij neer legt. De mogelijkheden om de katoen te traceren zijn volgens haar echter beperkt. “We kopen de katoen niet zelf en vaak wordt het gemixt, nog voordat we het kopen. Verantwoordelijk voelen wij ons zeker en wij overwegen nu wat voor actie we gaan ondernemen om dit probleem op te lossen. Een boycot heeft geen zin. We moeten dit tot het politieke niveau verheffen,” aldus Stenvinkel. Daartoe heeft het concern de hulp ingeroepen van Unicef en Better Cotton Initiative, een internationale organisatie die zich bezighoudt met duurzame handel. Tot die tijd raadt het modebedrijf consumenten aan producten van organische katoen te kopen (bij H&M) omdat die wel volledig te traceren zijn.

Het programma Agenda gebruikte voor zijn reportage waarschijnlijk beelden uit een BBC documentaire over katoenplantages in Oezbekistan die de omroep enkele weken geleden uitzond. De redactie van Agenda ontdekte dat H&M een van de afnemers van deze katoen uit Oezbekistan is. Na de uitzending is in Zweden een hausse aan media-aandacht ontstaan. Vrijwel alle Zweedse dagbladen besteedden deze week aandacht aan de zaak.

www.hm.com
27 november 2007

 

H&M gebruikt Marimekkoprints

Voor de zomercollectie van 2008 is H&M een samenwerking aangegaan met het Finse textiel- en designbedrijf Marimekko. De populaire Zweedse modeketen heeft voor dat seizoen het recht om de dessins van het merk te gebruiken. De kleurrijke bloemenprints van Marimekko waren erg populair in de jaren '50, '60 en '70. "Ons designteam had altijd al bewondering voor de levendige Marimekko kleuren en dessins," zegt Margareta van den Bosch, hoofd designafdeling van H&M. "Toen onze designers met het idee kwamen om een collectie te ontwerpen met gebruik van de Marimekko prints, voelde dat vanzelfsprekend." Ook het moment was goed, vult woordvoerder Elke Kieft aan "Het huidige modebeeld met wijde jurken, tunieken en shorts heeft veel invloeden uit de jaren zeventig. Daar sluiten de prints mooi op aan."

De betreffende collectie van H&M is vanaf april verkrijgbaar. De lijn bestaat uit ongeveer vijftig items, waaronder voor dames luchtige jurken en tunieken en klassieke zomershirts en shorts voor heren. De lijn omvat ook een aantal kinderkledingstukken en bijpassende accessoires.

Marimekko ziet in de samenwerking een kans om de naamsbekendheid te vergroten, vertelt Kirsti Paakkanen, President van de Marimekko Corporation: "H&M is een van de meest trendy en succesvolle modebedrijven ter wereld. Voor Marimekko betekent deze samenwerking dé gelegenheid om internationale erkenning te krijgen van een jong publiek en modebewuste consumenten." Marimekko werd in 1951 opgericht en ontwerpt, produceert en verkoopt kleding, design interieurtextiel, tassen en andere accessoires.

www.marimekko.com
www.hm.com
20 november 2007

 



Gemoedelijke sfeer Cavalli H&M

Hysterisch? Niet echt. Maar ook niet helemaal ontspannen stonden de Cavalli-fans donderdag ochtend voor de deur van H&M in de Kalverstraat. Van echt dringen was om kwart voor tien geen sprake. Een paar honderd geïnteresseerden stonden braaf achter de dranghekken die geplaatst waren tegen opstopping in de straat. En het publiek stroomde zelfs net voor tienen nog langzaam toe. Toevallige passanten keken verwonderd naar de massa.

Sommigen kwamen echt met een doel naar H&M, anderen oogden lakonieker. Redelijk vooraan stond Ricardo van de Sande. Het gaat hem om het idee dat Cavalli heeft meegewerkt. Dat het niet echt exclusief is omdat het toch ook van H&M is, weet hij ook wel. Maar toch heeft hij zijn zinnen op een paar stukken gezet. “Ik heb al een boxer van Viktor&Rolf en nu wil ik er ook een van Cavallli.” Maar ook een vest, hemd en jeans staan op zijn verlanglijstje. “Niet dat ik het nodig heb hoor. Het is puur voor de heb.” Atty Merkelbach is wel een echte fan. Ze vindt de collectie fantastisch en wil alles hebben, behalve de pakken. Ook zij is verbaasd over de opkomst. “Maar het is natuurlijk wel redelijk ordi, niet iedereen vindt het mooi,” is haar uitleg hiervoor. Een meisje dat helemaal vooraan tegen de glazen deuren gedrukt staat was hier al om zeven uur, maar zij wil dan ook per se die ene jurk. Het is haar niet puur om het hebben te doen: “Ik kom hier echt voor iets speciaals.”

Om tien uur, bij het openen van de deuren, rende de massa luid gillend naar binnen. Ook struikelden her en der wat bezoekers, maar de sfeer bleef gemoedelijk. Zelfs het personeel vermaakte zich kostelijk: “Het is toch superleuk en heel spannend? Een echt visitekaartje voor je bedrijf,” aldus een medewerkster van H&M. Om vijf over tien waren alle rekken leeg en ontstond een levendige ruilhandel. Drukke onderhandelingen, als was het een soort vrijmarkt, midden in H&M. Een oudere dame tegen een groepje vriendinnen dat duidelijk snel binnen was:  “Alles wat jullie niet willen, nemen wij,” Ook mompelde iemand: “Ik wilde dit helemaal niet. Ik heb nu een heel lelijk jasje, maar ja.”

Niet iedereen heeft gekregen wat hij hebben wilde, maar Ralph Keuning in ieder geval wel. Hij wilde een vest en kreeg het, van een hele aardige meneer. “Die zei, hier neem jij maar, jij bent extra large.”
Voor de verliezers is er vanavond nog een kans. Om twaalf uur vannacht gaat de internetsite open. Daar kan tachtig procent van wat er in de winkels te krijgen was, nog worden aangeschaft. Nu maar hopen dat de site de menigte aankan.

www.hm.com
8 november 2007

 

Cavalli collectie voor H&M getoond

Twee weken voordat het in de winkels ligt heeft Hennes& Mauritz de nieuwe designercollectie gepresenteerd. De Zweedse modeketen toonde de ‘Roberto Cavalli at H&M' collectie afgelopen vrijdag aan de internationale modepers tijdens een feestelijke show in Rome. “De designercollecties van H&M worden steeds op bijzondere wijze gepresenteerd,” zegt woordvoerster Elke Kieft. “Bij Viktor & Rolf vorig jaar was dat een bruiloft, omdat zij een unieke bruidsjapon in hun H&M collectie hadden opgenomen. Dit jaar was het een groot feest, omdat de Cavalli-collectie een echte feestcollectie is.”

Margareta van den Bosch, hoofd designafdeling van H&M, laat weten dat de collectie bestaat uit favoriete kledingstukken Roberto Cavalli. “Stukken die we door de jaren heen steeds opnieuw in zijn collecties hebben zien terugkomen.” Volgens Van den Bosch draait het bij Cavalli's mode niet alleen om de rode loper, hoewel veel van zijn ontwerpen speciaal daarvoor lijken gemaakt. “Het gaat vooral om een positieve en optimistische instelling, genieten van het goede leven, met daarbij een flinke dosis glamour.”

De H&M collectie van Cavalli bestaat uit zo'n 25 items voor dames en 20 voor heren. Volgens Kieft is er voor “iedereen” wat bij. “Het zijn niet alleen maar galajurken, maar er is bijvoorbeeld ook een goed pak.” De collectie is op 8 november verkrijgbaar. Waarschijnlijk alleen die dag, want vorige de designercollecties van H&M (behalve Viktor&Rolf hebben ook Stella McCartney en Karl Lagerfeld collecties voor de keten gemaakt) waren steeds binnen enkele uren uitverkocht.

www.hm.com
29 oktober 2007

 

H&M toch aan Champs-Elysées

Vorig jaar werd H&M geweigerd een winkel te openen aan de Champs-Elysées in Parijs. Een speciale commissie blokkeerde dat Zweedse modeketen een filiaal zou krijgen in de meest exclusieve winkelstraat van Parijs, omdat H&M te “alledaags” zou zijn. Nu heeft de keten alsnog toestemming gekregen. De beslissing om H&M te weigeren kwam voort uit de angst dat het aanbod aan de Champs-Elysées te voorspelbaar werd en dat dat ten koste ging van de prestige van de straat. Het was een controversiële beslissing, zeker omdat vergelijkbare modeketens zoals Zara, Gap en Mango er wel al winkels hebben. H&M gaat in ieder geval flink uitpakken met het nieuwe filiaal. Het bedrijf heeft een bekende Franse architect aangetrokken om de winkel te ontwerpen.

www.hm.com
2 augustus 2007

Online shop H&M in Duitsland

Volgende week gaat de webwinkel van H&M in Duitsland en Oostenrijk online. Na de eerste verkoopsite in Zweden (1998) kregen Finland en Denenmarken in 1999 een site. Nederland was het eerste niet-Scandinavische land waar de H&M producten via internet werden verkocht. Woordvoerster Elke Kieft: “Het Nederlandse internetklimaat is vergelijkbaar met het Zweedse, vandaar dat we Nederland als eerste land kozen. Nu gaan we uitbreiden naar landen waar internet ook in de cultuur verweven is. In Duitsland is het afzetgebied van H&M het grootst, daarnaast wordt er veel gebruik gemaakt van internet. De online shop is dus een logische stap.”

Het internationale distributiecentrum in Polen van de online shop is gescheiden van de bevoorrading van de H&M winkels. Alle websites verkopen dezelfde producten. Kieft: “Kleding en accesoires komen uit Polen. Het kan dus voorkomen dat er zoveel slippers in Duistland worden verkocht, dat ze op de Nederlandse website ook niet meer te verkrijgen zijn. Tegelijk met de internetsite wordt ook de catalogus gelanceerd. Kieft: “Mensen houden er nog steeds van om op de bank met een kopje thee een bestelling te doen.”

www.hm.com
24 juli 2007

 

 

Samenwerking Roberto Cavalli en H&M

Ook de extravagante Italiaanse ontwerper Roberto Cavalli gaat nu exclusief voor de Zweedse modeketen H&M een eenmalige collectie ontwerpen. Net als Karl Lagerfeld, Stella McCartney en Viktor & Rolf voor hem, zal hij speciaal voor de keten een modecollectie voor dames en heren ontwerpen. De collectie, in beperkte oplage, zal vanaf 8 november 2007 in ongeveer 200 H&M winkels wereldwijd verkrijgbaar zijn.

“Roberto Cavalli heeft een geheel eigen wereld gecreëerd, toonaangevend en vol fantasie als het op kleuren, prints en stijl aankomt. Er is in zijn wereld geen plaats voor bescheidenheid en het is onmogelijk dat je eindigt met een doorsnee garderobe met alledaagse basics. De collectie van Roberto Cavalli vertegenwoordigt een overdadige, succesvolle lifestyle,” zei hoofd design van H&M, Margareta van den Bosch.

De collectie bestaat uit 20 stukken voor heren en 25 stukken voor dames. Lingerie en bijpassende accessoires maken ook deel uit van de collectie. Cavalli's jetsetstijl kennende, zal deze collectie ongetwijfeld veel verschillen van de voorafgaande collecties van Lagerfeld, McCartney en Viktor & Rolf. Hun esthetiek is ingetogener, terwijl Cavalli – die sterren als Madonna, Beyoncé, Victoria Beckham, Jennifer Lopez en Lenny Kravitz kleedt – beter bekend staat om zijn flamboyante gebruik van kleur, prints en silhouetten.

Cavalli heeft een wereld vol glamour en sensualiteit gecreëerd met zijn signatuurcollectie Roberto Cavalli, zijn Just Cavalli lijn voor een jonger publiek, de uitgebreide hoofdcollectie Class Cavalli, en zijn Angels and Devils lijn voor jongens en meisjes. Hij heeft zijn aanbod ook uitgebried met badmode, lingerie, schoenen, brillen, horloges, parfums, interieuraccessoires, wijn en vodka, en heeft zelfs een nieuwe versie van het klassieke bunnykostuum voor Playboy ontworpen.

”Als eerste Italiaanse modeontwerper in de geschiedenis van H&M heb ik deze uitnodiging vol enthousiasme aanvaard. Ik ben er trots op zo een nieuw en groter publiek te kunnen bereiken met de levendige en positieve geest van mijn werk. Iedereen kan mijn stijl op zijn of haar eigen manier interpreteren. Ik houd van vrijheid en uitdagingen, van grenzen doorbreken en in verschillende richtingen experimenteren. Voor mij is dit ook de essentie van H&M. Ik zal er alleen nog een vleugje feestelijkheid en dromen aan toevoegen,” zei Cavalli in een verklaring.

www.hm.com
20 juni 2007

 

Virtuele H&M

De Zweedse modeketen Hennes & Mauritz is toegetreden tot de virtuele modewereld. Samen met Electronic Arts (EA) lanceerde de keten een spel waarin het populaire modebedrijf een rol speelt. EA is de maker van het zeer populaire computerspel The Sims en heeft samen met H&M een vervolg op het spel ontwikkeld: The Sims 2 H&M Fashion Stuff Pack. Het spel zal later deze maand via EA verkoopkanalen verkrijgbaar zijn. De stuff pack bevat virtuele replicas van kleding uit de zomercollectie van H&M, en ook alle onderdelen die je nodig zult hebben om je eigen H&M winkel te creëren: mannequins, kledingrekken, kleedkamers, kassas en nog veel meer.

Tegelijkertijd zal The Sims 2 Fashion Runway Showcase worden gelanceerd. De showcase nodigt spelers uit creaties te ontwerpen voor zes verschillende ontwerpthema's. Het publiek zal iedere week online kunnen stemmen op de twaalf beste ontwerpen, die vervolgens in de Fashion Runway Showcase te bewonderen zijn. Het winnende ontwerp zal in productie gaan en in H&M winkels worden verkocht.

“We zijn zeer verheugd dat H&M het eerste merk is dat op deze manier The Sims wereld betreedt. Voor ons is de stuff pack een leuke gelegenheid om onze klanten in een nieuwe en spannende omgeving te ontmoeten en om delen van onze zomercollectie te kunnen tonen,” zei H&M's marketingdirecteur Jörgen Andersson.

www.hm.com
6 June 2007

 

H&M in computerspel

Computergame De Sims komt met een aanvulling uit de modewereld. De Sims 2: H&M Fashion – Accessoires heeft niet alleen de mogelijkheid om de virtuele personages uit te dossen in bestaande H&M-ontwerpen, maar ook kunnen gamers een eigen winkel ontwerpen naar voorbeeld van de Zweedse retailketen. Daarvoor zijn etalagepoppen, kledingrekken, kassa's en paskamers beschikbaar. Of ze nu het nieuwste van het nieuwste dragen, een stijlvolle collectie op de catwalk showen of aan het winkelen zijn voor de nieuwste modetrends in een winkel die jij hebt ontworpen.

Na het ontwerpen van een winkel kunnen virtueel zaken worden gedaan. Van het aanschaffen van kleding bij een fabrikant tot het verkopen daarvan aan consumenten. De lancering van De Sims 2: H&M Fashion – Accessoires staat gepland voor 8 juni.

www.hm.com
7 mei 2007

Verkoopstijging H&M

Hennes & Mauritz heeft een opvallend goede maand maart achter de rug. Het Zweedse modeconcern heeft de omzet van winkels die langer dan een jaar open zijn met 17 procent zien stijgen. De totale omzet steeg met 29 procent vergeleken met vorig jaar. Dat mocht ook wel, want maart 2006 was een bedroevend slechte maand voor H&M. Toen daalde de omzet van winkels die langer dan een jaar open waren met 8 procent en bleef de totale omzet nipt gelijk. Maart 2007 betekent eveneens een forse stijging vergeleken met de maand februari toen H&M omzetstijgingen van respectievelijk 2 en 11 procent rapporteerde.

In de afgelopen twaalf maanden heeft het bedrijf 170 nieuwe winkels geopend, waarmee het totaal nu staat op 1386 filialen wereldwijd. Volgens H&M had het warmere weer een positief effect op de verkopen in maart. De collectie van ‘M by Madonna' die sinds 22 maart bij H&M verkrijgbaar is, heeft mogelijk ook effect gesorteerd. Maart was eveneens een bijzondere maand voor H&M omdat toen de eerste twee winkels in China open zijn gegaan. Bovendien werd de nieuwe keten COS gelanceerd, waarmee H&M een iets oudere doelgroep wil gaan bedienen.

Het positieve resultaat in maart is een vervolg op het goede eerste kwartaal waarover Hennes & Mauritz vorige maand rapporteerde. H&M heeft een gebroken boekjaar waarbij het eerste kwartaal op 28 februari werd afgerond. In die periode boekte het concern een winststijging van 27 procent. De omzetcijfers over april zullen op 15 mei bekend worden gemaakt.

www.hm.com
16 april 2007


Madonna-lijn te koop

Vanaf 22 maart is de Madonna collectie bij H&M te koop. In tegenstelling tot de lijnen die Karl Lagerfeld, Stella McCartney en Viktor & Rolf voor de Zweedse kledingketen ontwierpen en die in vrij kleine hoveelheden werden geproduceerd, is van de ‘M by Madonna'-collectie een flinke voorraad aangelegd. De eenmalige collecties van de couturiers waren vaak al binnen enkele uren uitverkocht, maar die van de poster zal de komende periode steeds opnieuw worden aangevuld.

Vorig jaar ontwierp Madonna ook al een trainingspak voor H&M, dat redelijk goed is verkocht. In New York heeft de ster een tiental trenchcoats uit de huidige lijn gesigneerd voor belangstellende consumenten. Dat is tevens het duurste item uit de collectie. De lijn omvat in totaal een dertigtal kledingstukken en accessoires.

www.hm.com
22 maart 2007

 

H&M opent in Azië

De Zweedse modeketen Hennes & Mauritz opent deze maand zijn eerste Aziatische winkel. Met een 3500 meter grote winkel zet de keten in Hong Kong voor het eerst voet op oosterse bodem. De Chinese vestiging krijgt meteen een primeur in de vorm van de lancering van de nieuwe Madonnacollectie, M by Madonna, die in de rest van de wereld pas twee weken later in de winkels ligt.

H&M verwacht veel van de expansie in China, vertelt CEO Rolf Eriksen: "China is een strategische en spannende markt met een hoge modebewustheid en een grote koopkracht. We zien daar volop mogelijkheden voor uitbreiding." Het filiaal in Hong Kong is dan ook pas het begin van de uitbreiding in Azië. In april opent de keten twee winkels in Shanghai en in het najaar krijgt Hong Kong er nog eens drie filialen bij. “H&M heeft een lange relatie met China omdat een derde van de productie in Chinese handen is,” vertelt woordvoerder Annacarin Björne. “Omdat H&M altijd zoekt naar mogelijke nieuwe markten, was de overstap naar China logisch.” China is niet de enige markt waar H&M zich op concentreert. Behalve in China wil de modegigant de komende tijd meer winkels openen in de bestaande markten VS, Spanje, Italië, Engeland en Canada. Ook staan er nieuwe landen op de agenda. Dit jaar zijn Slowakije, Griekenland en Qatar aan de beurt. Voor volgend jaar heeft de modeketen een filiaal in Japan op de planning staan. Het afgelopen jaar opende de keten 168 winkels. Hiermee kwam het totaal uit op 1345 in 25 landen. Vorig jaar behaalde het Zweedse concern een omzet van SEK 80.081 miljoen.

www.hm.com
9 maart 2007

 

COS naam nieuwe keten H&M

Collection of Style is de naam van de nieuwe modeketen die Hennes & Mauritz dit voorjaar lanceert. De eerste winkel wordt op 16 maart in Londen geopend. In Nederland komt dit voorjaar een winkel in Den Haag. België en Duitsland volgen daarna. In totaal gaat de Zweedse modeketen dit jaar 170 nieuwe winkels openen. COS is volgens verschillende media een reactie van H&M op een soortgelijke stap die concurrent Zara zette met de lancering van Massimo Dutti.

Collection of Style, kortweg COS, gaat kleding in een hogere prijsklasse verkopen dan nu bij H&M het geval is. De collectie bestaat uit ‘modieuze, maar tijdloos basisstukken voor mannen en vrouwen’. Volgens woordvoerster Elke Kieft is het winkeloppervlak kleiner dan dat van de meeste H&M-filialen. “Bovendien zal er bij COS meer service worden verleend.”

www.hm.com
5 februari 2007

 

Succesvol 2006 H&M, grote plannen

De Zweedse fast fashion keten Hennes & Mauritz boekte in 2006 een nettowinststijging van 17 procent. Dat maakte de keten deze week bekend. Dankzij een succesvol kerstseizoen overtroffen de resultaten de aanvankelijke verwachtingen van analysten. Het bedrijf realiseerde een winst van SEK 15,81 miljard (€1,74 miljard). De omzet steeg in het vierde kwartaal met 8 procent naar SEK 19,51 miljard, mede door een stijging van 16 procent in december. De omzet van winkels die langer dan één jaar open waren steeg die maand met 5 procent.

Het afgelopen jaar opende de keten 168 winkels. Hiermee komt het totaal uit op 1345. Nils Vinge, hoofd van Investor Relations voor H&M, zei tijdens een telefonische vergadering dat dit jaar nog 170 winkels zullen worden geopend, voornamelijk in de VS, Spanje, Italië, Engeland en Canada. Volgens hem was Duitsland nog steeds een moeilijke markt voor H&M, hoewel het ook zijn grootste markt was, met een omzet van SEK 20,18 miljard, een stijging van 3 procent ten opzichte van 2005. Engeland overtrof voor het eerst de omzet in Zweden en werd daarmee de tweede grootste markt, met een omzetstijging van 9 procent naar SEK 6,77 miljard. De omzet in Zweden steeg met 8 procent naar SEK 6,69 miljard. Ondertussen is de VS uitgegroeid tot H&M's vijfde grootste markt met een omzet van SEK 5,11 miljard. Het bedrijf heeft nu 40,000 werknemers in dienst.

Vinge zei dat de samenwerking met Madonna een van de hoogtepunten van 2006 was geweest. “De reactie op de Madonna collectie was vooral in Nederland boven verwachting,” zei hij. “We hebben ook een goede start gemaakt met onze online en catalogus verkoop, met name in Nederland is het succesvol geweest.” H&M is het komende jaar van plan een trendy collectie textiel voor het interieur te lanceren in de Scandinavische landen en in Nederland. De lijn zal via een catalogus en online verkrijgbaar zijn.

H&M gaat ook Col lection of Style (COS) lanceren. De nieuwe, hoger geprijsde lijn voor mannen en vrouwen zal in maart zijn eerste winkel op Regent Street in Londen openen. “COS zal modern, stijlvol en chic zijn. De collectie is met hoogwaardige stoffen gemaakt, maar het prijspunt is relatief laag,” zei Vinge. De keten rolt het merk aanvankelijjk in 10 winkels uit in Engeland, Duitsland, Nederland en België. Ook komt er een uitgebreide lijn damesschoenen, die dit voorjaar in 200 H&M winkels zullen debuteren. Er zal hierbij worden samengewerkt met beroemdheden en ontwerpers. Tenslotte zal er ook een tweede samenwerking met Madonna komen, de “M by Madonna” lijn. Deze wordt in maart verwacht.

www.hm.com
26 januari 2007

 

H&M brengt catalogus uit

Hennes & Mauritz verspreidt sinds kort een postordercatalogus. Buiten Scandinavië is Nederland het eerste land waar de gids wordt uitgebracht. Het boekwerk, dat 324 pagina's telt, kan via de website van de Zweedse modeketen worden besteld. Consumenten die op de nieuwsbrief van de webwinkel zijn geabonneerd, krijgen de catalogus automatisch thuisgestuurd. “Je kunt in de catalogus dezelfde kleding bestellen als via de website. Het is niet de bedoeling dat webwinkel en postorderbedrijf de gewone winkels vervangen,” zegt woordvoerder Elke Kieft van H&M Nederland. Jaarlijks verschijnen twee gidsen en een aantal kleinere specials voor bijvoorbeeld badkleding. H&M wil de dienst de komende periode naar meer landen uitbreiden. In Polen wordt daartoe een speciaal distributiecentrum gebouwd. Daarmee kan vooral de grote Duitse markt makkelijk worden bediend. (Bron: Algemeen Dagblad)

www.hm.nl
2 januari 2007

 

Uitverkoop H&M moet anders

H&M bezint zich op een nieuwe formule voor de uitverkoop. Afgelopen weekend liep de in Rotterdam gehouden salesparty uit de hand wegens een onverwacht hoge opkomst van klanten. “Het was de bedoeling er een feestje van te maken,” vertelt H&M-woordvoerster Annet Veenstra. “Er was een dj die voor muziek zou zorgen en we hadden gerekend op een bescheiden aantal mensen. We hadden expres niet veel aan promotie gedaan. Alleen in de Rotterdamse vestiging zelf waren wat flyers verspreid.” De salesparty zou duren van 19.00 tot 22.00 uur, maar moest al na drie kwartier worden afgebroken om te voorkomen dat het uit de hand zou lopen. Het was zo druk dat de politie er zelfs aan te pas moest komen om de boel in goede banen te leiden. Volgens H&M zijn er geen gewonden gevallen. Dat de H&M uitverkoop op een dergelijke chaos uitliep is des te opmerkelijker omdat het bedrijf gewend is aan een massale toestroom van enthousiaste klanten. Vorige maand nog, toen de gelimiteerde designerscollectie van Victor en Rolf in de verkoop ging. “Maar op deze opkomst hadden we gewoon niet gerekend,” aldus Veenstra. Over hoe het bedrijf dergelijke chaotische taferelen wil voorkomen, wordt nog nagedacht. “Het hangt heel erg af van de vestiging,” verklaart Veenstra. “Gaan de deuren naar binnen open of naar buiten, hoe is het pand ingericht? Zeker is in elk geval dat we het beter willen structureren. Misschien met hulp van dranghekken.”

www.hm.com
5 december 2006

 

H&M, V&R en de FNV

v and rDonderdagochtend ging bij H&M de eenmalige collectie van Viktor & Rolf in de verkoop. FNV Bondgenoten greep de gelegenheid aan om te demonstreren tegen de nieuwe CAO voor winkelpersoneel. Een uur voordat de winkel open ging had zich al een flinke groep klanten voor de deur verzameld. H&M medewerkers deelden paraplu’s en koffie uit. De FNV bracht, tot hilariteit van het wachtende publiek, twee imitatoren van Viktor en Rolf (foto) in stelling, die in een gekunsteld interview de arbeidsvoorwaarden van winkelpersoneel bekritiseerden. “Hennes & Mauritz is lid van Mitex,” zegt vakbondsbestuurder Karin Heynsdijk. “Mitex heeft met vakbond De Unie een CAO afgesproken waarin niet alleen de werktijden voor de mode- en sportbranche worden verruimd, maar ook de toeslagen voor koopavonden en zaterdagmiddagen worden afgeschaft.” De FNV voert al langer actie tegen deze CAO-afspraken. Eerder deze week protesteerde de organisatie ook tijdens de jaarlijkse ondernemersdag van Mitex en volgens Heynsdijk is het eind van de acties nog lang niet in zicht. “Wij gaan door tot wij ons doel hebben bereikt.” Mitex heeft echter al eerder laten weten dat de organisatie niet opnieuw over de CAO-voorwaarden in onderhandeling wil gaan. “We hebben een CAO, dus de onderhandelingen zijn voorbij,” zei Mitex-woordvoerder Paul te Grotenhuis eind vorige maand tegen FashionUnited.

De belangstelling voor arbeidsvoorwaarden verslapte toen de deuren van Hennes & Mauritz om tien uur open gingen. Inmiddels had zich een kleine honderd man voor de deur verzameld. Dit keer bevond zich ook een flink aantal mannen in de menigte. Couturiers Viktor Horsting en Rolf Snoeren hebben namelijk zowel een dames- als een herenlijn voor H&M ontwikkeld. Bij de heren ging het er wel iets rustiger aan toe dan bij de dames. Daar waren één minuut na open gaan alle rekken al leeg gerukt. Zelfs de trouwjurk, die alleen in de maten 36 en 38 is uitgebracht en maar liefst €298,- kostte, vond gretig aftrek. Om kwart over elf stond het eerste exemplaar alweer te koop op Marktplaats. In tegenstelling tot de eenmalige designercollecties die Karl Lagerfeld in 2004 en Stella McCartney in 2005 voor H&M ontwikkelden, gaat de Zweedse modeketen de Viktor & Rolf-collectie ook via de eigen webshop verkopen. In de nacht van 12 op 13 november gaat de internetsale van de collectie van start.

www.hm.com
www.fnvbondgenoten.nl/mode-sport
9 november 2006

 

H&M Q3 13 procent winststijging

Hennes & Mauritz heeft in het derde kwartaal een omzet van SEK 16,75 miljard (€1,81 miljard), een stijging van 11 procent. De winst steeg met 13 procent naar SEK 3,76 miljard, dankzij goedkopere stoffen uit Azië en beter dan verwachte omzet in augustus. “Het derde kwartaal ontwikkelde zich goed,” zei H&M's hoofd van financiële persvoorlichting, Nils Vinge, tijdens een telefonische persconferentie. De groepsomzet steeg in de eerste negen maanden van het jaar met 13 procent naar SEK 48,89 miljard, terwijl de winst met 12 procent toenam naar SEK 10,37 miljard.

De modegroep presteerde boven de verwachtingen van analysten en gelijk met de markt. Afgelopen week rapporteerde Inditex, H&M's Spaanse concurrenten eigenaar van de succesvolle modeketen Zara, een winststijging in het tweede kwartaal. De resultaten van beide bedrijven getuigen van een gunstige markt voor aanbieders van fast fashion . H&M behaalde positieve resultaten in de meeste markten, met uitzondering van Duitsland en Oostenrijk. Duitsland blijkt ook voor Inditex een moeilijke markt te zijn. H&M is echter van plan in Duitsland uit te breiden door er meer winkels te openen en vanaf volgend najaar in beide landen een online winkel te lanceren. De eerste online winkel van het bedrijf ging vorige maand in Nederland van start en presteert nu al boven verwachting, zei Vinge. Ondertussen steeg de omzet in de VS, waar de keten gedurende het afgelopen kwartaal negen nieuwe winkels heeft geopend, met 23 procent.

Volgens Vinge steeg de omzet in augustus met 15 procent terwijl de jogging pakken van Madonna goed verkochten. Dit in tegenstelling tot eerdere nieuwsberichten waarin vermeld werd dat de pakken het maar matig deden. Hij zei ook dat de omzet van winkels die langer dan één jaar open waren met 5 procent steeg.

H&M is van plan in het voorjaar ongeveer 10 winkels te openen waarin het nieuwe high-fashion merk wordt gehuisvest. Vinge wilde niets los laten over de details maar zei wel dat het bedrijf huurcontracten had getekend in Engeland, Duitsland, België en Nederland. Hij zei ook dat de winkels ongeveer 5,000 vierkante voet zouden beslaan en een “mix van basis items met high fashion ” zouden bieden. H&M is ook van plan in het vierde kwartaal mondiaal 80 nieuwe winkels te openen. Deze nieuwe winkelbestemmingen zullen voornamelijk in Amerika, Canada, Engeland en Duitsland zijn.

www.hm.com
28 september 2006

 

H&M tevreden met Madonnaverkoop

Hoewel de door Madonna ontworpen trainingspakken bij H&M niet zorgden voor een gekte die vergelijkbaar is met eerdere designerscollecties, is H&M tevreden met de eerste verkoopdag van de trainingspakken. Elke Kieft, voorlichtster bij H&M: “Deze actie is niet te vergelijken met eerdere acties van Karl Lagerfeld en Stella McCarthney. Ten eerste waren voorgaande collecties veel beperkter te krijgen en ten tweede betrof het een collectie en bij Madonna maar één pak. Wij zijn ontzettend tevreden over de verkoop tot nu toe, het komt overeen met wat we van te voren hadden verwacht.”

31 augustus 2006

 

Paolo Maldini poseert voor H&M

H&M heeft de voetballer Paolo Maldini weten te strikken voor de modecampagne van het ‘geklede herenassortiment'. Maldini is niet de eerste voetballer die zich in de pakken en blazers, jacks en overjassen van H&M laat fotograferen. Toen de keten in 2003 voor het eerst een dergelijke collectie in het assortiment opnam, was de aanvoerder van het Braziliaanse elftal, Marcos Cafu, het gezicht van de kledinglijn. Daarna poseerden achtereenvolgens de Brit David James en de Spanjaard Louis García in poloshirts, pantalons en pak. H&M noemt voetballers voor deze kledinglijn een heel logische keuze. Ellen Kieft, woordvoerdster van de winkelketen verklaart:“Wij vinden dat voetbal een democratische sport is die een heel uiteenlopende groep mannen aanspreekt.”

www.hm.com
24 juli 2006

 

H&M filiaal op Schiphol

H&M heeft deze week een nieuw filiaal geopend op Shopping Centre Schiphol Plaza. De nieuwe winkel is in twee opzichten een primeur. Het filiaal op Schiphol is het eerste en enige binnen het Zweedse modeconcern dat gevestigd is op een luchthaven. Bovendien zal deze winkel zal, als eerste filiaal in Nederland, helemaal gericht zijn op damesaccessoires.
Volgens Hildegard Assies, category manager fashion van Amsterdam Airport Schiphol is H&M een waardevolle toevoeging op het aanbod. Erik Knijnenburg, countrymanager van H&M Nederland vindt een filiaal dat uitsluitend gericht is op de accessoirecollectie een unieke kans om een nieuwe doelgroep aan te spreken. (Bron: Retail Management Center)

www.hm.com
30 juni 2006

 

H&M gaat nieuwe retailformule lanceren

De Zweedse modeketen Hennes & Mauritz gaat volgend jaar een nieuwe retailformule voor dames en heren in een hogere prijsklasse lanceren. Dat liet het bedrijf weten tijdens de bekendmaking van de tweede kwartaalcijfers. De nieuwe keten zal een nieuwe naam krijgen en zal gericht zijn op een doelgroep in het hoger marktsegment. De kledingprijzen zullen echter wel lager liggen dan die van de concurrenten in dat segment. In 2007 zal de keten 10 winkels openen. Tot op heden is niet bekend in welke landen deze winkels zullen zijn gevestigd. Ook is intern “geen nadere informatie over de ontwikkeling bekend,” aldus Annette Veenstra van H&M Amsterdam. Nils Vinge, hoofd van investor relations van H&M, zei tegen Women’s Wear Daily dat er naar verwachting in augustus meer over bekend zal zij. Wel is zeker dat het bedrijf volgend jaar voor het eerst winkels in China gaat openen. In het voorjaar zullen twee winkels in Shanghai en Hong Kong worden geopend.
De groep maakte woensdag ook bekend dat de nettowinst in het tweede kwartaal naar 3.92 Zweedse kronen (€426 miljard) was gestegen. De omzet was met 7 procent gestegen naar 17,06 miljard kronen. In mei steeg de omzet met 13 procent. De winststijging is onder andere het gevolg geweest van de opening van ongeveer vijftig nieuwe winkels in Europa en de VS.Eind mei telde de groep 1244 winkels in totaal. Het bedrijf is van plan het komende jaar het bestaande aantal winkels met 13 procent uit te breiden. In september zullen de eerste H&M winkels in het Midden Oosten – in Dubai en Kuwait – worden geopend.
Volgens het ANP overtroffen de resultaten de verwachtingen van analisten, maar Vinge noemde ze “zwak”, vooral in de Duitse en Oostenrijkse markten. Hij gaf echter wel toe dat de omzet nu weer aantrok, voornamelijk in de Scandinavische landen, in Frankrijk en in Spanje. De grote concurrent, Inditex, boekte het afgelopen kwartaal een winststijging van 20 procent.

www.hm.com
22 juni 2006

 

H&M komt met homewear

In september brengt H&M eenmalig een ‘comfort collectie’ op de markt met producten van hoogwaardige materialen. De lijn is Harmony genoemd en brengt gemakkelijke, maar vrouwelijke kleding voor uit, thuis of de sportschool. Een collectie kortom om in te bewegen en te ontspannen. “De nieuwe lijn ontstijgt de conventionele grenzen tussen homewear, nacht- en fitnesskleding,” zo meldt het persbericht.
H&M mixt leggings, wikkeltopjes, cashmère truitjes en breigoed met goed gesneden stukken en denim. Margareta van den Bosch, hoofdontwerpster bij H&M: “Harmony herinnert ons eraan dat moderegels er zijn om gebroken te worden en dat comfort de sleutel is voor eigen stijl.” Voor de collectie is inspiratie geput uit ballet, pilates en yoga. Er wordt gebruik gemaakt van zachte materialen waar onder cashmère, zijde, fleece en micro fiber. Het kleurenpalet is neutraal en varieert van beige en roze tot antraciet en zwart. Winkelprijzen beginnen bij €9,90 voor een top lopen tot €39,90 voor een vest.

www.hm.com
20 juni 2006

 

H&M deelt water uit

H&M vraagt samen met Tetra Pak Nederland aandacht voor de natuur en voor andere culturen. Dat gebeurt middels de gratis verspreiding van H&M water verpakt in milieuvriendelijk karton. "De keuze van H&M voor milieuvriendelijk karton past in de huidige tijdgeest van gezond leven, duurzaamheid en eerlijke producten," aldus het persbericht. De bomen voor het karton blijken speciaal voor het doel gekweekt onder toezicht van gecertificeerde bosbeheerorganisaties.

Voor de uitvoering van dit deel van de zomercampagne is gekozen voor een samenwerking met Tetra Pak Nederland. Andere merken die met het bedrijf samenwerken zijn Tropicana, Volvo Ocean, MTV, Virging, Royal Club en Jimmy Woo.

www.hm.com
22 mei 2006

 

Viktor & Rolf voor H&M

Viktor & Rolf treden komend najaar in de voetsporen van Karl Lagerfeld en Stella McCartney en gaan de derde designcollectie ontwikkelen voor Hennes & Mauritz. “Dit is een fantastische gelegenheid om onze visie aan een groot publiek over te kunnen brengen,” aldus de Nederlandse ontwerpers. Viktor & Rolf gaan zowel een dameslijn als een lijn voor heren creëren, die in november in de winkels zal liggen.

“Als haute couture de meest exclusieve vorm van mode is, dan staat H&M voor mode in zijn meest democratische vorm,” zei het duo in een persverklaring. “Onze wortels liggen in de couture. Dat is de ziel van ons werk. Maar wij houden er ook van om met tegenstellingen te spelen en om dingen te transformeren.” Voor Viktor & Rolf is mode een antwoord op, of zelfs een tegengif tegen de realiteit van alledag. Creatief directeur van H&M Margareta van den Bosch zei: “Wij hebben grote bewondering voor Viktor Horsting en Rolf Snoeren. Het is fascinerend te zien hoe zij op een geheel unieke manier met design omgaan en artistiek talent combineren met groot vakmanschap.”

www.hm.com
11 mei 2006

 

Tegenvaller omzet H&M

Hennes & Mauritz heeft de verkopen van winkels die langer dan een jaar open zijn in maart 2006 met 8% zien dalen. De totale omzet bleef gelijk. H&M wijt het zwakke resultaat met name aan de slechte prestaties in Centraal Europa en het aanhoudend koude weer. Ook het feit dat Pasen dit jaar in april viel en niet in maart zoals vorig jaar heeft de omzet negatief beïnvloed. “De start van het seizoen heeft vertraging opgelopen,” zo liet het concern dinsdag weten.

De daling bij de winkels die langer dan een jaar open zijn, de same-store sales, was groter dan analisten hadden verwacht. Zij rekenden vooraf gemiddeld op een daling van 5,6%, terwijl bij de totale omzet op een stijging van 3,6% werd gerekend.

H&M rapporteert de omzetgroei over april op 15 mei. Het concern geeft geen maandelijkse omzetcijfers en verstrekt alleen de percentages. H&M verkoopt verkoopt in 22 landen en heeft nu 1.216 winkels, tegen 1.101 vorig jaar. Inmiddels komt 90% van de omzet van het bedrijf van buiten thuisland Zweden.

18 april 2006

 

H&M opent online-store

Eindelijk gaat het gebeuren. Nog dit jaar is de Zweedse modeketen Hennes & Maurits van plan een webwinkel te openen voor de Nederlandse klant. De online verkoop is voor het bedrijf niet nieuw, in de Scandinavische landen bestaat er al jaren een online-shop van de winkel. H&M-woordvoerdster Elke Kieft: “In Zweden bestaat er al veel langer zo'n shop. In 1980 begon H&M met postorderactiviteiten en in 1998 opende de eerste H&M webwinkel. Niet lang daarna werd de webwinkel uitgebreid en kon heel Scandinavië online aankopen doen. Nederland is nu het eerste land na Scandinavië waar we het gaan proberen.”

De webwinkel zal niet het gehele aanbod van wat er in de winkel hangt verkopen. “Op de site zal de nadruk iets meer liggen op de basics. Maar in Scandinavië hebben we afgelopen najaar bijvoorbeeld ook de Stella McCartney-lijn online verkocht. Dus het zal niet alleen de basics betreffen. Het grote voordeel van een online-shop is dat het comfortabel is voor de klant.” De virtuele shop zal in het najaar online gaan. De exacte datum is momenteel nog niet bekend.

Verder werden deze week de cijfers van het eerste kwartaal bekend gemaakt. Met een winststijging van bijna 21 procent naar €193 miljoen heeft H&M aan de verwachtingen voldaan. Wel maakte het bedrijf bekend dat de verkoop enigzins heeft geleden onder de late start van de lente. Door het koude weer in maart viel de verkoop lager uit dan verwacht. Door kostenbesparende maatregelen te nemen is de winst toch naar verwachting uitgevallen. Naast de opening van een webwinkel heeft de retailer ook plannen voor ‘echte' winkels. H&M wil dit jaar nog 150 nieuwe winkels openen, waarvan 54 in het tweede kwartaal in landen als de Verenigde Staten, Duitsland, Spanje, Nederland en Polen. Ook wil het bedrijf volgend jaar lente de eerste winkel in Griekenland openen.

www.hm.com
30 maart 2006

 

 

H&M breidt herenlijn uit

De Zweedse modeketen Hennes & Maurits heeft plannen deze lente zijn herencollectie uit te breiden. Naast de gebruikelijke kostuums, shirts en stropdassen bevat de collectie nu ook truien, blazers en pantalons. “ De meeste mannen combineren steeds vaker kantoorkleding met vrijetijdskleding. Daarom zijn jeans en t-shirts ook belangrijk voor de aanvulling van de collectie voor heren.” zei hoofdontwerper Margareta van den Bosch in een persbericht. “ Net als alle andere collecties van H & M staat deze collectie voor persoonlijke smaak en stijl. Een lijn voor de klassieke man met een moderne twist. De nieuwe collectie zal starten met de introductie van wollen pakken en gestreepte shirts. Later in het seizoen zal ook kashmiere kleding verkrijgbaar zijn. In de nieuwe collectie komen ook zakdoeken, riemen en manchetknopen.

www.hm.com
9 maart 2006

 

 

H&M naar Hollywood

Zweedse retailketen Hennes & Maurits heeft plannen een winkel te openen op de beroemde Hollywood Boulevard in Los Angeles. De retailer zal de ruimte leasen van de CIM Group, een vastgoed-investeerder. Directeur van CIM Shaul Kuba: “Hollywood heeft de demografische kenmerken passend bij de H&M klant die wil wat actueel en trendy is.
Het kiezen van Hollywood Boulevard past bij de hernieuwde aantrekkingskracht van Hollywood als een winkel- en entertainment-gebied.” Dit is de tweede keer dat H&M een pand least van de CIM Group. Eerder dit jaar werd bekend dat de retailer van plan is nog dit jaar een winkel in een pand van de groep te openen op Colorado Boulevard in Old Pasadena.

www.hm.com
20 februari 2006

 

 

 

 

Verkoop H&M groeit in januari

Zweedse retailer Hennes & Mauritz heeft de verkoopcijfers van januari van dit jaar bekend gemaakt. De omzet van het bedrijf steeg in deze periode met 15% ten opzichte van dezelfe periode vorig jaar. De cijfers van de maand februari worden 29 maart bekend gemaakt in het driemaandelijkse rapport.

H&M staat bekend om haar trendgevoelige kleding tegen lage prijzen en biedt verschillende lijnen aan, zowel basics als de laatste trends. Ook verkoopt het bedrijf lingerie, sportkleding en cosmetica. Daarnaast heeft het bedrijf furore gemaakt door samenwerkingen met bekende mode-ontwerpers als Karl Lagerfeld en Stella MacCartney. De geruchten gaan dat Miucca Prada de volgende ontwerper is die een lijn voor H&M gaat ontwerpen.

www.hm.com
16 februari 2006

 

 

>> meer in het archief