Staking in Nikefabriek

Werknemers van de Vietnamese fabriek Chin Luh, schoenenproducent voor sportmerk Nike, staken sinds maandag voor een hoger loon. De fabriek heeft 21000 mensen in dienst. Reden voor de staking zijn de gestegen consumentenprijzen in het land, die in een jaar tijd zijn opgelopen tot negentien procent. De stakers vragen daarom om een loonsverhoging van twintig procent. Verder willen ze dat de kwaliteit van de lunches in het fabrieksrestaurant wordt verbeterd.

Gemiddeld verdienen de arbeiders bij Chin Luh nu 37 euro per maand. Dat is 14 procent meer dan het minimumloon. Ching Luh is een van de tien Vietnamese fabrieken die sportschoenen voor Nike maken. Samen maken ze 75 miljoen paar schoenen per jaar en Ching Luh neemt daarvan 12 procent voor zijn rekening.

Nike presenteerde vorige maand de cijfers over het derde kwartaal van 2007. De inkomsten kwamen 16 procent hoger uit, op $4,5 miljard. De nettowinst bedroeg $463,8 miljoen. Nike streeft naar een omzet van $23 miljard nog voor aanvang van het jaar 2011.

www.nike.com
3 april 2008

 

Omzet Nike stijgt met 16% in Q3

De inkomsten van sportmerk Nike zijn wederom gestegen. Na een toename van de omzet in het tweede kwartaal in 2007 met 10 procent ten opzichte van het tweede kwartaal in 2006, stegen de inkomsten in het derde kwartaal van 2007 tot $4,5 miljard. Dat is 16 procent meer dan de omzet van het derde kwartaal van 2006, die $3,9 miljard was. De nettowinst bedroeg een bedrag van $463,8 miljoen. De winst van dezelfde periode vorige jaar was $350,8 miljoen. Volgens analisten was de winst voor een deel te danken aan de schommelende waarde van de dollar. De omzet groeide daardoor met 6 procent. Het derde kwartaal eindigde op 29 februari 2008.

Het doel van Nike is een omzet van $23 miljard te bereiken nog voor fiscaal jaar 2011 aanvangt. “De sterke resultaten voor het derde trimester zijn het bewijs dat onze strategie werkt en dat we op het goede pad zijn onze finaciële doelen te bereiken,”zei ceo Mark Parker over de resultaten van het derde kwartaal.

De groei van Nike geldt voor nagenoeg alle delen van de wereld, maar vooral in Azië (+27 procent), Europa (+23 procent) en Zuid-Amerika (+20 procent) doet Nike het goed. In de VS (+5 procent) groeit het merk ook, maar gestager. Afgelopen december verkocht Nike het merk Starter aan Iconix Brand Group. Niet veel later (in februari van dit jaar) kondigde Nike aan Bauer Hockey aan Kohlberg Company te zullen verkopen. Nike kocht begin dit jaar het Amerikaanse voetballabel Umbro voor een bedrag van 285 miljoen pond.

www.nike.com
25 maart 2008

 

Nike boekt flinke kwartaalwinst

Nike heeft het in het tweede kwartaal veel beter gedaan dan analisten vooraf hadden verwacht. Het sportbedrijf rapporteerde voor de drie maanden tot 30 november een omzetgroei van 14 procent. De totaalomzet kwam uit op $4,4 miljard en de nettowinst op $359,4 miljoen, een stijging van 10 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Nike doet het vooral goed in Europa, Azië en Zuid-Amerika en daar laat het merk ook de meeste groei zien. Europa blijft koploper. Hier groeide de omzet met 18 procent naar $1,2 miljard. In Azië en Zuid-Amerika zag het bedrijf de verkopen met respectievelijk 17 en 19 procent groeien naar een totaal van $674,6 miljoen en $313,6 miljoen. In de VS verkoopt Nike vooral sportschoenen. In dat land steeg de omzet in deze productcategorie met 12 procent naar $983,3 miljoen. De kledingverkopen in de VS lieten een daling zien van 3 procent naar $461,4 miljoen.

Eind oktober maakte Nike bekend het Britse sportmerk Umbro over willen te nemen voor €408 miljoen, maar die transactie is nog niet afgerond.

www.nike.com
21 december 2007

 

Overname Umbro door Nike

Sportgoederengigant Nike betaalt 408 miljoen euro (825 miljoen pond) voor het Britse sportmerk Umbro. De raden van bestuur van de beide bedrijven zijn overeen gekomen dat Nike de aandeelhouders van Umbro €2,77 (193 pence) per aandeel betaalt. Dat is een premie van ongeveer 61 procent op de slotkoers van vorige week woensdag.

De raad van bestuur van Umbro adviseerde zijn aandeelhouders unaniem het bod van Nike te accepteren. Volgens Steve Makin, CEO van Umbro, betekent de overname voor de aandeelhouders, medewerkers en de klanten van Umbro een "spannende toekomst". "We zullen een sterker en beter bedrijf zijn als we deel uitmaken van Nike," zegt hij in een verklaring. "Deze overeenkomst stelt ons in staat onze groeistrategie te bespoedigen door gebruik te maken van Nike's expertise. We kijken ernaar uit Umbro met Nike's steun naar een hoger niveau te tillen."

Maar ook Nike zelf profiteert van de overname. De acquisitie van Umbro betekent een fikse uitbreiding van de marktpositie op het gebied van voetbal. Umbro is een Brits voetbalmerk met zeventig jaar ervaring en een belangrijke speler op de markt van voetbalartikelen. Vorig jaar realiseerde het bedrijf een omzet van £149,5 miljoen. Umbro verkoopt zijn producten in meer dan 90 landen en heeft marketingrelaties met topvoetballers en voetbalteams, waaronder het nationale team van Engeland.

Nike directeur Mark Parker wil de sterke punten van Umbro benutten: “Umbro is een merk met een sterke geschiedenis en veel ervaring in de voetbalsport, een van de meest populaire sporten ter wereld. Met als thuisbasis de grootste voetbalmarkt ter wereld. Dankzij de sterke banden die het merk heeft met The Football Association en het Engelse nationale team is Umbro's toekomst zelfs nog sterker dan zijn verleden."

Begin dit jaar wees Nike voetbal aan als een van de belangrijkste groeimarkten van het bedrijf. Sinds het begin van de jaren '90 groeide Nikes omzet uit voetbalproducten met 40 miljoen dollar tot 1,5 miljard. Andere gewenste groeimarkten zijn onder meer hardlopen, basketbal en fitness.

Groei gaat bij Nike vaker gepaard met overnames. Zo kocht het bedrijf in 2003 het sportmerk Converse, dat sinds de overname met 22 procent is gegroeid. Ook nam het de producent van luxe schoeisel Col e Haan over en het kledingconcern Hurley International. De inkomsten die Nike verkrijgt uit van origine andere bedrijven bedraagt meer dan twee miljard. Het is de bedoeling dat deze bedrijven in 2011 een bijdrage van 25 procent leveren aan de groei van het bedrijf.

www.nike.com
23 oktober 2007

 

Amstelveen krijgt NikeWomen store

Woensdag opent Nike in winkelcentrum Stadshart Amstelveen een NikeWomen store. De nieuwe winkel bevindt zich aan het Stadsplein 91. Behalve in Amstelveen is er ook een NikeWomen store in de Leidsestraat in Amsterdam en een Nike store op Schiphol Plaza.
Volgens retail manager Nike Nederland Gabor Reichwein is het belangrijk om in die regio een extra winkel te hebben. “Amstelveen leent zich goed voor een winkel gericht op louter vrouwen. In die regio winkelt de vrouw veel en ze besteedt veel geld. Vrouwen hebben gewoon meer oog voor details en zijn vatbaar voor dit soort producten. Op die manier kunnen we de marktpositie van Nike verbeteren,” aldus Reichwein.
De collectie zal in eerste instantie hetzelfde zijn als in de andere NikeWomen stores; een basic collectie en een sport performance collectie. Reichwein: “Het hangt van de vraag af of er verschuivingen zullen plaatsvinden.”
De winkel is een project in samenwerking tussen Nike en Ardenberg BV. Er ligt geen separate mannenwinkel in het verschiet, maar de partners hebben wel plannen nog meer NikeWomen stores te openen.

www.nike.nl
2 oktober 2007

 

Nike maakt winst

Hoewel de situatie op de Amerikaanse sportmarkt tegen zat, wist sportmerk Nike de winstcijfers op te schroeven met 51 procent. Het concern maakte 569,7 miljoen dollar winst. Vorig jaar was dat 377,2 miljoen. Wel was dat voor een belangrijk deel te danken aan een eenmalig belastingvoordeel, wat de winst met twintig procent opschroefde.

De grootste omzetstijging behaalde het merk in het Verre Oosten, dat was een stijging van 22% tot 630,8 miljard dollar. De omzet in Europa steeg met 16 procent tot 1,48 miljard dollar. De omzet in Zuid-Amerika nam toe met 15 procent. In de Verenigde Staten, waar de verkoop van sportschoenen ook bij de concurrentie tegen valt, nam de omzet toch nog met 2 procent toe tot 1,64 miljard dollar.

www.nike.com
21 september 2007

 

Twee nieuwe Nike winkels

Nike Nederland opent deze maand twee nieuwe winkels, één in Amsterdam en één op Schiphol. Op 12 juli gaat een Nike store met een oppervlakte van 400 vierkante meter open aan de Kalverstraat in Amsterdam in het pand waar hiervoor de American Bookstore was gevestigd. Een dag later, op 13 juli, gaat de Nike Airport Store op Schiphol open. Deze winkel krijgt een speciaal samengesteld assortiment, afgestemd op de meestal gehaaste reiziger. Nike heeft soortgelijke winkels op de luchthavens van Barcelona, Milaan en Frankfurt. Momenteel heeft het Amerikaanse sportmerk vijf winkels in ons land. Twee in Amsterdam en in Almere, Maastricht en Rotterdam. Ook zijn er drie oulet winkels; in Roermond, Lelystad en Roosendaal.

www.nike.com
2 juli 2007

 

Nike Q4 winststijging

Sportgoederengigant Nike Inc. heeft in het vierde kwartaal een winststijging van 31,6 procent naar $437,9 miljoen (€326 miljoen) geboekt. De omzet steeg gedurende het kwartaal met 9,4 procent naar $4,38 miljard. In fiscaal 2007 steeg de winst met 7 procent naar $1,5 miljard, terwijl de omzet met 9 procent naar $16,3 miljard steeg.

“Nike's kansen voor groei zijn nooit zo goed geweest als nu,” zei Mark Parker, Nike's voozitter. “We hebben het unieke vermogen de meningen van consumenten te vertalen naar betere producten en ervaringen. Dat is grotendeels hoe Nike zich als wereldwijd brancheleider onderscheidt.” Volgens Parker is het afgelopen kwartaal het 23 e achtereenvolgende kwartaal waarin het bedrijf omzetgroei heeft geboekt.

Alle geografische gebieden en productcategoriën hebben in het vierde kwartaal groei genoten. De categorie schoenen bereikte voor het eerst een omzet van $1 miljard, terwijl de Converse activiteiten hun beste kwartaal ooit genoten. Uitzondering waren Noord en Zuid Amerika, maar de omzet onveranderd bleef. Toekomstige orders voor kleding en schoenen zullen naar verwachting met 12 procent stijgen naar $7,7 miljard, aldus Nike.

www.nike.com
27 juni 2007

 

Europa duwt winst Nike omhoog

Nike heeft in het derde kwartaal van het lopende boekjaar de winst met 8 procent zien toenemen. Het Amerikaanse sportbedrijf dankt deze groei vooral aan toegenomen verkopen in Europa en de gunstige wisselkoers. Het netto-inkomen van Nike is in het derde kwartaal gestegen naar $350,8 miljoen, tegen $325,8 miljoen over dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg 9 procent van $3,61 miljard naar $3,93 mld. De omzet groeide het hardst in Europa, met 15 procent naar $1,1 miljard. In thuisland Amerika steeg de omzet met ‘slechts' 2 procent naar $1,5 miljard. Ook in Azië deed Nike het goed, daar steeg de omzet in het derde kwartaal met 11 procent naar $589,9 miljoen.

Tegelijk met de presentatie van de kwartaalcijfers heeft Nike aangekondigd dat het de manier waarop mensen winkelen wil veranderen. Hoe, wanneer of waar het bedrijf dat gaat doen wilde men echter nog niet zeggen. “Consumenten willen dat winkelen boeiender wordt en meer relevant,” zei topman Mark Parker. “Ik kan nog niets zeggen over data of de precieze uitvoering, maar u kunt nog dit kalenderjaar nieuwe retailconcepten van Nike verwachten.”

www.nike.com
26 maart 2007

 

Nike nieuwe groeistrategie

Sportconcern Nike Inc heeft een nieuwe wereldwijde groeistrategie bekendgemaakt. Hiermee moet het bedrijf tegen 2011 een omzet van €23 miljard kunnen genereren. Het in Oregon gevestigde bedrijf heeft in 2006 een omzet van €15 miljard gerealiseerd. De Amerikaanse sportgigant zei ook dat het verwacht dat het Nike merk verantwoordelijk zal zijn voor 75 procent van de totale omzetgroei. Het merk zal nieuwe producten in zes categoriën lanceren: rennen, basketball, voetbal, dames fitness, training voor mannen en sportkultuur. “Als marktleider hebben wij het vermogen en de verantwoordelijkheid de branche en onze partners naar een nieuw en hoger niveau te voeren,” zei voorzitter Mark Parker.

De bedrijf verwacht dat zijn retail partners in 2011 meer dan 80 procent van de omzet zullen blijven genereren. Nike is van plan zijn direct-to-consumer activiteiten, waaronder winkels, outlets en e-commerce, uit te breiden. Tegen 2011 verwacht het dat de direct-to-consumer omzet 16 procent van de totale omzet zal vertegen-woordigen, vergeleken met de huidige 12 procent. Voorts gaat Nike ook wereldwijd 100 winkels openen. “Door een betere retailer te worden kunnen we ook een betere groothandelspartner worden,” zei Parker.

www.nike.com
8 februari 2007

 

Nike boekt meer winst

Nike heeft zijn gebroken boekjaar met een 8 procent hogere winst afgesloten. Het bedrijf dankt zijn resultaten aan een belastingvoordeel en betere verkoopcijfers. Nike rapporteerde een nettowinst van $325,6 miljoen (€247 miljoen) ten opzichte van $301,1 miljoen (€228,5 miljoen) in het voorgaande jaar. De omzet is met 10 procent gestegen naar $3,8 miljard (€2,9 miljard). Dit kwam iets hoger uit dan de verwachtingen van Amerikaanse analisten die de omzet vooraf op $3,76 miljard (€2,85 miljoen) hadden geschat.

Bij de jaarlijkse Superbrands-verkiezing van CoolBranding is het sportmerk overigens op de vierde plaats geëindigd van de sterkste merken in Nederland. Nike komt na Google, iPod en Ikea.

www.nike.com
21 december 2006

 

Nike Q1 omzetstijging, winst daalt

Sportartikelengigant Nike Inc heeft in het eerste kwartaal tot 31 augustus een winstdaling van 12,7 procent naar $377,2 miljoen (€294,2 miljoen) gerealiseerd. De omzet steeg daarentegen met 8,6 procent naar $4,2 miljard. De winstdaling was voornamelijk het gevolg van de kosten gerelateerd aan de acqusitie van aandeelopties, zei het Amerikaanse bedrijf. Deze kosten niet meegerekend, daalde de winst met 3 procent. Alle Nike producten in de diverse regios waren de drijvende kracht achter de omzetstijging. Vooral Azië en Noord en Zuid Amerika en Canada zagen flinke groei, ieder van 13 procent. In Europa steeg met omzet met 4 procent naar $1,3 miljard. De schoenomzet daalde licht met 1 procent naar $679,5 miljoen, terwijl de kledingomzet met 12 procent naar $487,0 miljoen steeg en de omzet van sportbenodigheden met 7 procent toenam naar $104,4 miljoen. De brutowinst in de regio daalde met 8 procent naar $302,5 miljoen. Een woordvoerder van Nike wilde geen kommentaar geven.

De overige activiteiten van de groep, die uit Converse, Nike Golf, Nike Bauer Hockey en Cole Haan Holdings Inc bestaan, realiseerden ook een groei gerealiseerd. “We hebben een goede start gemaakt,” zei Nike voorzitter Mark Parker in een persbericht. “Door grote merkinvesteringen te doen om zo belangrijke markten aan te drijven en door nieuwe boekhoudingsregels te implementeren waarmee aandeeloptiekosten in de resultaten kunnen worden opgenomen, kunnen wij een sterke groei leveren en de basis voor een succesvol nieuw jaar leggen.”

www.nike.com
22 september 2006

 

Omzet Nike stijgt 8%

Nike heeft in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar, dat 31 mei afliep, een nettowinst geboekt van $332,8 miljoen. Dat is 5 procent minder dan in dezelfde periode van het vorige boekjaar. De winst van de Amerikaanse fabrikant van sportkleding werd gedrukt door een schadevergoeding die Nike's dochterbedrijf Converse moest betalen aan een licentieafnemer.

In mei werd een conflict beslecht in het nadeel van Converse. Zonder deze eenmalige last bedroeg de winst per aandeel $1,39. De omzet steeg met 8 procent tot $4 miljard dollar (€2,98 miljard). Nike profiteert van een sterke vraag op zijn thuismarkt. Maar in Europa en Azië verkoopt de fabrikant de laatste tijd minder goed. Hier zijn de consumenten voorzichtiger geworden bij hun uitgaven aan sportartikelen. (Bron: ANP)

www.nike.com
28 juni 2006

 

Nike in zee met Apple
 
Hardlopers kunnen hun sportprestaties voortaan bijhouden op een eigen mini-iPod. De gegevens worden tijdens het rennen vastgelegd in een apparaatje, dat in sportschoenen van Nike kan worden geplaatst. De mini-iPod geeft de informatie vervolgens door aan een digitale muziekspeler. Het nieuwe systeem is mogelijk dankzij een samenwerkingsverband tussen Nike en Apple. Apple en Nike kondigden het samenwerkingsverband deze week aan. 
In een niet al te ver verleden kende Nike een soortgelijke samenwerking met Philips. Maar dat werd geen succes, omdat de doelgroepen te ver uiteen bleken te lopen. De twee partijen hebben de samenwerking beëindigd.
Het nieuwe draadloze systeem heet Nike+iPod. Het houdt bij hoeveel calorieën hardlopers verbranden, hoe lang ze onderweg zijn, hoe snel ze zijn en hoe ver ze hebben gelopen. 
Nike speelt op deze manier handig in op de populariteit van de iPod bij veel hardlopers.

24 mei 2006

 

Nike introduceert nieuwe sportondergoedlijn

Nike lanceert een nieuwe sportondergoedlijn. De sportartikelengigant gaat zes bh-modelen en drie panty stijlen introduceren en hoopt hiermee een gat in de markt te vullen. “We willen deze categorie domineren,” zei wereldwijd adjunctdirecteur mode, Mindy Grossman, in een gesprek met Women's Wear Daily. “We zijn van plan dit op te bouwen tot een wereldwijde business en zien het als een mooie kans voor Nike.”

Momenteel zijn merken als Hanes, Jockey, Champion en Fruit of the Loom de marktleiders in dit segment. Volgens Grossman heeft Nike jaren lang aan de collectie gewerkt. De bekroning op de lijn is het Revolutionary Support Bra ontwerp. Dit model bevat geen naden en is van Dri-Fit gemaakt, een Nike stof die transpiratie tegen gaat.

“Het ontwerp bevat steunelementen die de borstbeweging minimaliseren, echter niet middels compressie,” zei Grossman. Ze zei ook dat de zes verschillende bh-modellen ontworpen zijn voor diverse bewegingsniveaus, van lage impact tot hoge, aerobische impact. Maten lopen hoog op voor de grotere vrouw en prijzen liggen tussen de $35 (28) en $70.

Hoewel de Revolutionary Support bhs al in Niketown en andere winkels verkrijgbaar zijn, wordt de overige collectie pas in juli wereldwijd gelanceerd. Nike verkoopt al enige tijd sportbhs, maar deze collectie is anders, aldus Grossman. Er is veel onderzoek voor gedaan en Olympische atleten hebben de bhs op de proef genomen.

“We realiseerden dat we niet zomaar een bh moesten creëeren, maar een compleet ondersteuningssysteem voor onze atleten en andere vrouwen,” zei ze. “We hebben al jaren vrouwelijke atleten gediend, en hebben getracht deze categorie te herdefiniëren als onontbeerlijk voor de actieve vrouw.”

Volgens het Amerikaanse onderzoekbureau NPD Group bedroeg de omzet van sportbh's vorig jaar $321.1 miljoen, een stijging van 11.1 procent ten opzichte van 2004. Binnen deze markt staat Nike op de vijfde plaats. Grossman zei dat de verkoop van de bhs zal worden ondersteund door advies van specialisten die in de winkel het systeem aan de klanten kunnen uitleggen. De collectie zal aanvankelijk worden distribueerd aan Nike verkooppunten, sport speciaalzaken en het Amerikaanse warenhuis Nordstrom, die een aanzienlijke sportafdeling voor vrouwen bevat.

www.nike.com
6 april 2006

 

Nike compenseert slechte resultaten Europa

Hoewel de omzetresultaten van Nike in Europa te wensen overlaten, heeft het Amerikaanse sportmerk het in eigen land goed gedaan. In het derde kwartaal van vorig jaar heeft Nike haar winst met 19 procent zien stijgen, wat voornamelijk te danken is aan de verkoop in de Verenigde Staten. De verkoop aldaar steeg met 14 procent, terwijl de verkoop in Europa met 5 procent afnam. De sterke groei van China zorgde ervoor dat de omzet in Azie van Nike met 13 procent toenam. Het merk deed het in Zuid-Amerika helemaal goed, daar steeg de verkoop met 41 procent.

De totale winst steeg naar $325 miljoen in het derde kwartaal van 2005/2006. De totale omzet steeg met 9 procent naar $3,6 miljard, van $3,3 miljard in dezelfde periode het jaar ervoor. Nike-directeur Mark Parker: “ We zijn bijzonder tevreden met de resultaten van het derde kwartaal. Door ons wereldwijd bereik zijn we in staat moeilijke markten als Europa en Japan te compenseren.” Financieel directeur Don Blair ziet echter wel groei in Japan van het Nike-merk waar veel klanten zich steeds meer begonnen te richten op goedkopere merken. Nike heeft voor de Japanse markt een goedkopere lijn gelanceerd, die het volgens Blair erg goed doet.
Dit jaar heeft Nike te kampen gekregen met groeiende concurrentie, met name door de overname van Reebok door Adidas. Adidas en Nike zijn momenteel verwikkeld in een rechtszaak rondom de gebruikte technologie van de Adidas_1 sportschoen, waarvan Nike beweert de patenten in handen te hebben.

www.nike.com
23 maart 2006

 

 

 

 

Nike opent voetbalwinkel

Nike heeft in Amsterdam zijn eerste voetbalsportwinkel in Europa geopend. De winkel is vorige week, net voor het WK voetbal, open gegaan. De link met het WK wil overigens niet zeggen dat de zaak weer wordt gesloten als het toernooi is afgelopen. “We gaan ermee door en willen het concept eventueel verder uitbreiden,” aldus Nike-woordvoerder Stephan Lub. Het pand in de Kalverstraat biedt niet alleen ruimte aan allerhande voetbalartikelen, maar ook aan lifestyle-kleding die is geïnspireerd op voetbal.

Volgens trendwatcher Pim Derneden van het trendonderzoeksbureau Signs of the Time past een dergelijke lifestylewinkel rond een sportonderdeel in de huidige mentaliteitstrend. “Daarin willen mensen steeds meer hun persoonlijke lifestyle benadrukken.” (Bron: ANP)

www.nike.com
6 maart 2006

 

 

 

Nike stort zich op lifestyle

Het Amerikaanse sportmerk Nike wil de focus gaan leggen op de sportgeïnspireerde lifestyle en cultuur. Daarom heeft het merk een nieuwe functie in het leven geroepen. De functie betreft “directeur sportcultuur” en Nike-veteraan Sandy Bodecker is aangesteld voor deze baan. Bodecker werkt 23 jaar voor het bedrijf en heeft successen behaald bij verschillende introducties van nieuwe markten en producten.
Nike-directeur Charlie Denson: “ Sandy zal de nadruk leggen op de interactie tussen sportprestaties en sportcultuur. Hierdoor kunnen we meer complete producten ontwikkelen en sterkere banden krijgen met de consument die geïnspireerd is geraakt door sport.”

www.nike.com
6 maart 2006

 

 

 

Nike toont nieuwe voetbaloutfit

Voetballer Ruud van Nistelrooij toonde gisteren het nieuwe tenue dat sportmerk Nike heeft ontworpen voor het Nederlands Elftal. Het nieuwe tenue is duidelijk geinspireerd door de retro-trend en grijpt terug op de jaren '50 van het voetbal. Het shirt voor de thuiswedstrijden is gebaseerd op het Oranje-tenue van 1959. Het shirt voor de uitwedstrijden grijpt nog verder terug en is gebaseerd op het Oranje-shirt van 1905. Naast de tenue's voor Nederland heeft Nike ook de verschillende nationale tenue's ontworpen voor de andere 7 landen die meedingen naar de wereldbeker. Naast huidig kampioen Brazilië heeft Nike de voetballers van Australië, Kroatië, Korea, Mexico, Portugal en de Verenigde Staten in een nieuw jasje gestoken. De ontwerpen zijn geïnspireerd door de geschiedenis en cultuur van het desbetreffende land. In Berlijn werden alle nieuwe outfits getoond. Tegelijkertijd met de show in Berlijn werd in elk van deze landen ook een kleine show opgevoerd met de nieuwe nationale tenue's in de hoofdrol. “Topvoetbal is inspirerend, zowel op straat als in het stadion en Nike is in Berlijn om topvoetbal te huldigen.” zei Charlie Denson, directeur van het Nike merk tijdens de presentatie. “Nike voetbal gaat over het plezier van het spelen.”

Denson benadrukte daarnaast de enorme groei die Nike heeft gegenereerd in de afgelopen tien jaar op het gebied van voetbal. De omzet van de voetbalproducten is bij Nike in tien jaar gegroeid van $40 miljoen naar $ 1,5 miljard. Dit jaar verwacht Nike zo'n 23 miljoen paar voetbalschoenen te verkopen, ruim 10 miljoen ballen en meer dan 2 miljoen replica-tenue's die tijdens de Berlijnse show zijn getoond.
“Nike voetbal is een van de drie meest winstgevende afdelingen van het moment voor Nike Inc., een enorme prestatie in een periode van tien jaar.”zei Denson. “In de laatste vier jaar is de voetbaltak van Nike wereldwijd meer dan verdubbeld, samen met de merkbekendheid. Door de productinnovatie en de connectie met zowel spelers als consumenten zal Nike voetbal alleen maar verder groeien.”

www.nike.com
14 februari 2006

 

Topman Nike treedt af

Het sportmerk Nike heeft vandaag de aanstelling bekend gemaakt van de nieuwe directeur Mark Parker. Dit volgt direct op het nieuws van het aftreden van voormalig directeur William D. Perez. Het aftreden is volgens Nike in goed overleg gegaan. Perez en Nike-oprichter Philip H. Knight konden geen overeenstemming bereiken over het te voeren beleid. Perez zegt dat zijn ontslag de beste beslissing is voor het bedrijf.
Mark Parker kwam in 1979 bij het bedrijf en is al 27 jaar werkzaam voor het merk Nike. Hij was betrokken bij veel van Nike's product-innovaties en campagnes en is sinds 2001 medeverantwoordelijk gebleken voor de groei van het merk.

www.nike.com
23 januari 2006

 

Nike is officieel een goede werkgever

Sportmerk Nike heeft een plaats veroverd in de lijst van Fortune magazine als een van Amerika's beste werkgevers. Fortune waardeert Nike vooral vanwege bedrijfsaspecten als een fitnesscentrum, 50 pr ocent korting voor werknemers maar ook het maatschappelijk verantwoord ondernemen waar Nike de aandacht op richt. Daarnaast biedt Nike zijn werknemers betaalde sabbaticals, kinderopvang en is het aandeel van minderheden dat werkzaam is bij het bedrijf 40 pr ocent.

William D. Perez, directeur van Nike Inc.: “Het is een eer door Fortune te worden erkend als een bedrijf dat betrokken is bij haar werknemers. Dit weerspiegelt de jaren van hard werken en toewijding van alle Nike werknemers over de hele wereld.” De lijst van 100 beste werkgevers is gebaseerd op twee criteria: een evaluatie van de cultuur en het beleid van een bedrijf en de meningen van de werknemers.

www.nike.com
11 januari 2006

 

 

Nike benoemt voorzitter Exeter

Nike Inc heeft de financiële topvrouw van Converse Lisa Kempa benoemd als voorzitter van de Exeter Brands Group divisie. Hiermee wil het Amerikaanse sportgoederenconcern de groei versnellen.

Exeter - waar de merken Starter, Team Starter en Asphalt onder vallen - zal met deze benoeming hechter met Converse gaan samenwerken, zei Nike.
“Door Exeter onder leiding van Lisa Kempa te brengen en daarmee een sterke link te vormen naar de expertise en voorzieningen van Converse, kunnen wij de groei van Nike versnellen,” zei Nike voorzitter Bill Perez.

Kempa zal Mary Gleason vervangen, maar blijft rapporteren aan Converse voorzitter Jack Boys. Gleason, die met haar voormalig bedrijf Group 3 Design het Starter label vijf jaar geleden opnieuw lanceerde, zei in een verklaring dat zij “terug gaat naar het ontwikkelen van nieuwe merken”.
Nike kocht in 2004 het Starter label om hiermee de portfolio uit te breiden.

www.nike.com
17 november 2005

 

Goed Q1 Nike

Nike heeft over het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een record resultaat geboekt. Dat heeft het Amerikaanse sportmerk maandag bekendgemaakt. In de periode die op 31 augustus jl. eindigde is de omzet met 8 procent gegroeid. Het bedrijf meldt dat de verkoopinkomsten in alle takken zijn toegenomen, maar dat vooral de verkoop van sportschoenen in de VS goed loopt.

De groei van 8 procent vertegenwoordigt een omzet van $3,9 miljard tegen $3,6 miljard over dezelfde periode vorig jaar. Opvallend genoeg is de nettowinst met maar liefst 32 procent gestegen naar $432,3 miljoen ($326,8 miljoen in 2004).

Het bedrijf heeft verder gemeld dat de orderportefeuille voor schoenen en kleding – met leveringen van september 2005 t/m januari 2006 - een waarde van $4,9 miljard vertenwoordigt en daarmee 11 procent hoger is dan de orders voor dezelfde periode vorig jaar. Opgedeeld naar regio zijn de uitstaande orders voor de VS met 12 procent toegenomen. Voor Europa (inclusief het Midden Oosten en Afrika) geldt een groei van 4 procent. Voor Azië is een plus van 15 procent genoteerd en voor Zuid Amerika van 32 procent.

www.nike.com
19 september 2005

 

Nike opent 1e Women Store in Nederland

Op vrijdag 30 september opent de eerste Nikewomen Store in Nederland officieel zijn deuren. De winkel – met een oppervlakte van 100 vierkante meter - is gevestigd in Amsterdam op de Leidsestraat. Deze winkel is een partnership van Nike Nederland met Ardenberg BV uit Amstelveen. De eerste Nederlandse Nikewomen Store is de tweede in Europa. De eerste Nikewomen Store op dit continent werd op 19 maart jl. in het Duitse München geopend.

In de Amsterdamse winkel zijn de nieuwste Nikewomen-collecties verkrijgbaar. Ingmar Creutzburg, Retail Manager voor Nike in Nederland: “De Nikewomen Store mikt op de hedendaagse, trendy vrouw: sportief, maar zeker ook iemand die er te allen tijde goed uit wil zien. Zowel voor, na als tijdens het sporten. De winkel biedt naast sportkleding, -schoeisel en -accessoires op het gebied van dans, cardio, yoga en hardlopen ook veel stijlvolle, supervrouwelijke en moderne schoenen en kleding.”

Ook de winkels NikeRotterdam en NikeMaastricht zijn partnerships tussen Nike Nederland en Ardenberg BV. Dit bedrijf heeft meer dan 45 winkels in België en Nederland met de ketens Timberland, Dr. Adams en Hessels.

www.nike.com
9 september 2005

 

Nike lanceert modelijn

Nike heeft in alle stilte een hoogsegments modelijn gelanceerd. Het bedrijf probeert hiermee zijn positie op de sportmarkt verder te verbeteren. De naam van de nieuwe lijn is Blue Ribbon Sports. Zo heette Nike voor het Nike werd genoemd. Blue Ribbon Sports is een urban lijn die exclusief verkocht wordt bij duurdere warenhuizen zoals Barney's en Fred Segal.

De lancering van Nike volgt op de Stella McCartney designer sportlijn van concurrent Adidas die erg goed verkoopt. Puma heeft onlangs een deal gesloten met Alexander McQueen gesloten en werkt samen met ontwerpster Jil Sander. Nike wil nog weinig los laten over de nieuwe collectie, maar volgens insiders heeft het bedrijf ontwerpers van Sean John – de kledinglijn van rapper Sean “Puff Daddy” Combs – aangetrokken. De producten zijn te zien op een speciale Blue Ribbon Sports sectie op de Nike website.

www.nike.com
2 augustus 2005

 

Samenwerking Nike en RTG

Nike heeft de Retail Trade Group (RTG) als agent voor haar tassencollectie in de Benelux aangesteld. RTG moet de distributie naar de lederwarenzaken gaan verbeteren. Op 1 augustus as. begint de samenwerking officieel.
Nike wil dat de distributie van zijn tassencollecties wordt uitgebreid naar de betere lederwarenzaken. Het sportmerk heeft daartoe enkele speciale collecties (o.a. Verge en Transfer) voor dit verkoopkanaal ontwikkeld om aan de behoeften van de consument te kunnen voldoen.

www.nike.com
21 juli 2005

 

Vooral sportschoenen Nike lopen goed

De nettowinst van Nike is in het laatste kwartaal van het boekjaar dat eind mei afgesloten werd, gestegen met 15 procent tot $349,5 miljoen. De omzet nam met 7 procent toe tot $3,72 miljard. Deze resultaten van de Amerikaanse fabrikant van sportartikelen zijn fors hoger dan analisten hadden verwacht. Over het hele boekjaar steeg de winst met 28 procent tot $1,2 miljard en de omzet met 12 procent tot $13,7 miljard.

Topman William Perez, die in december het roer overnam van Nike-oprichter Phil Knight, wees naar de merken Converse en Cole Haan welke voor een belangrijk deel aan de resultaten hebben bijgedragen. Nike verwierf Converse in september 2003. De omzetgroei bij het merk liep met 11 procent op. Bij Cole Haan werd zelfs een stijging van 19 procent genoteerd.

In thuisland Amerika is de omzet van Nike in het vierde kwartaal met 3 procent gestegen, dat is in feite het slechtste kwartaalresultaat in anderhalf jaar, maar het gevolg van de afgelopen licentieovereenkomst met de National Basketball Association. Ook in Duitsland en Frankrijk liepen de omzetten terug. Desondanks zijn de inkomsten uit kleding in Europa toch nog met 4 procent gestegen. Dit blijkt echter vooral te danken aan de koersdaling van de dollar ten opzichte van de euro.

Met de verkoop van sportschoenen verdient Nike meer dan met kleding. Zo lopen vooral de heel dure modellen, zoals Nike's Free line hardloopschoenen, de Shox Bomber sneakers van $140 per paar en de LeBron James basketbalschoenen van $125, uitstekend. Aan de andere kant van het spectrum probeert het bedrijf met merken als Converse en Starter de verkopen bij lager geprijsde retailers te stimuleren. En met succes. Ook de nadrukkelijke profilering van het merk richting vrouwen - met Nike Women - werkt. Komend seizoen komt het merk zelfs met een nieuwe sportschoenencollectie (drie lijnen) die veel meer modisch is dan sportief.

www.nike.com
28 juni 2005

 

Nieuwe adjunctdirecteur Nike swim

Het Amerikaanse modeconcern Perry Ellis International Inc heeft de benoeming van Al Derago tot adjunctdirecteur van de Nike swim divisie aangekondigd. Derago is 20 juni begonnen aan zijn nieuwe baan en zal in deze hoedanigheid rapporteren aan Oscar Feldenkreis, president, vice-voorzitter en coo van Perry Ellis International.

Derago zal vanuit Portland, Oregon werken aan de groei van de sterke Nike athletic swim divisie. Daarbij zal hij de kracht van het Nike merk benutten. "Al heeft ruim twee decennia ervaring met Nike," zei Feldenkreis. "Zijn succes met verkoop en merchandising zullen ons in de gelegenheid stellen ons Nike swim merk te versterken."

Derago was hiervoor verkoopdirecteur van Nike team sports. Daarvoor was hij algemeen directeur verkoop en merchandising voor Nike Apparel. Hij heeft ook ruime praktijkervaring opgedaan als territory sales manager.

www.nike.com
21 juni 2005

 

Nike en Philips uit elkaar

Nike en Phillips hebben na drie jaar hun samenwerking beëindigd. Dat heeft de elektronicagigant meegedeeld. Wat tot het uiteengaan heeft geleid, is onduidelijk. "We willen ons op een breder assortiment richten", zo stelde een woordvoerster van Philips in De Telegraaf. Philips komt in september met "producten voor de actieve mens" op de markt, zonder medewerking van Nike.

Begin dit jaar maakte Philipsdirecteur R. Provoost bekend dat de samenwerking in 2003 goed was voor de verkoop van een miljoen producten. Hoeveel de gemeenschappelijk ontwikkelde artikelen de afgelopen jaren aan Philips' omzet hebben bijgedragen wordt niet openbaar gemaakt. Vooral cd- en mp3-spelers voor in de sportkleding zouden goed hebben verkocht, net als de voor lopers ontwikkelde afstands- en snelheidsmeters. Het NRC meldde op basis van een ingewijde dat vooral het succes van Apple een rol heeft gespeeld voor beëindiging van de samenwerking. Dit bedrijf is met de iPod marktleider geworden op het gebied van draagbare mp3-spelers en deze kunnen ook probleemloos door hardlopers worden gedragen.

Philips heeft meer allianties met bedrijven voor het gezamenlijk ontwikkelen van producten. Bekend is die met Douwe Egberts waarmee Philips het Senseo koffiezetapparaat verkoopt. Ook Dell en Unilever zijn partners van het elektronicaconcern.

www.nike.com
www.philips.com
6 juni 2005

 

Nike wendt zich tot dameslijnen

Nike zoekt nieuwe manieren om de verkoop en marketing van zijn producten aan vrouwen te stimuleren. Het bedrijf is begonnen met de mailing van catalogi van zijn dameslijn Nikewomen naar zo'n 600,000 adressen. Daarnaast is het begonnen met de vernieuwing van zijn nikewomen.com website.

Algemeen directeur van dames fitness en sport, Darcy Winslow, zegt dat de nieuwe strategie de populariteit van fitness erkent. Veel vrouwen dragen ook graag sportkleding buiten de sportschool, zoals mannen dat al jaren hebben gedaan. De verkoop van kleding neemt gestaag toe waardoor het voor Nike een steeds belangrijkere markt wordt.

"Tegenwoordig zien veel vrouwen fitness als integraal onderdeel van hun leven en niet zozeer als een noodzakelijk kwaad," zegt Winslow.

Nike is niet de enige die deze ontwikkeling erkent. Adidas Salomon heeft een contract getekend met ontwerpster Stella McCartney die een nieuwe lijn hippe fitnesskleding voor het merk ontwerpt. Reebok International heeft actrice Christina Ricci ingehuurd om als model te fungeren. De grens tussen sport, mode en entertainment vervaagt. Nike heeft het hier moeilijker mee dan de andere bedrijven door zijn reputatie als prestatie en sport-gericht bedrijf.

Volgens Nike steeg de omzet van kleding voor zowel heren als dames in 2004 met 6 procent in de VS naar $1.4 miljard, terwijl de omzet van schoenen slechts met 2 procent toenam.

www.nike.com
17 mei 2005

 

Sterke winstgroei Q3 Nike

Nike heeft in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar zijn winst en omzet flink zien stijgen. 's Werelds grootste sportartikelenfabrikant kwam uit op een nettowinst van $273,4 miljoen, 36 procent meer dan dezelfde periode het jaar ervoor. De omzet steeg 14 procent tot $3,3 miljard. Dat is meer dan de $3,21 miljard waarop analisten hadden gerekend.

Het Amerikaanse concern profiteerde onder meer van de goedkope dollar. De waardedaling van de Amerikaanse munt leidde tot een sterke groei van de verkopen op de thuismarkt Verenigde Staten en in Azië.

www.nike.com
18 maart 2005

 

Nike centraliseert management Europa

Nike wil het management en de organisatiestructuur in Europa wijzigingen. Ook wil de Amerikaanse sportkleding en -artikelenaanbieder meer grip krijgen op de oostelijke regionen van het Europees continent. De Duitse, Zwitserse, Oostenrijkse en Sloveense gebieden worden samengebracht als de Duitse Alpen van Nike (Nike German Alpine). Verantwoordelijke wordt Bert Hoyt, die tegenwoordig de Oost-Europese, Midden-Oosten en Afrikaanse gebieden onder zijn beheer heeft.

Nike heeft speciaal voor het beheer van Centraal Europa, Midden-Oosten en Afrika (Cemea) de functie van algemeen commercieel manager in het leven geroepen. Voor het vervullen van deze vacature is Pier Paolo Righi benaderd. Hij was de afgelopen twee jaar verantwoordelijk voor Nike in Duitsland. In zijn nieuwe functie wordt Righi vooral verantwoordelijk voor Rusland, Polen, Hongarije, Kroatië, Tsjechië en Slowakije. Nike ziet deze gebieden als een groeiend afzetgebied.

Nike volgt met deze structuurverandering in de voetsporen van Mexx. Dit van oorsprong Nederlandse bedrijf ging al eerder over tot het elimineren van lokale structuren. De veranderingen bij Nike gaan in per 4 april van dit jaar. Eén en ander heeft geen consequenties voor het Europese hoofdkantoor van Nike in Hilversum, aldus Nike Amerika.

www.nike.com
21 januari 2005

 

Nike Q2 winstgroei 26%

Nike heeft over het tweede kwartaal een winststijging van 26 procent geboekt dankzij sterke verkoopcijfers in Amerika en voordelige wisselkoersen in Europa. De netto inkomsten stegen tot $261,9 miljoen, tegen $179,1 miljoen over dezelfde periode in 2003. De bruto opbrengst steeg met 11 procent tot $3,1 miljard. Vooral in Noord- en Zuid-Amerika ging het goed, zo liet Nike weten, daar werd een groei van 23 procent geboekt tot $189,3 miljoen. In Azië stegen de bruto opbrengst met 17 procent tot $483,5 miljoen.

De verkoop in Europa (inclusief het Midden Oosten en Afrika) is in het tweede kwartaal met 13 procent toegenomen tot $961,1 miljoen. In de VS is de verkoopopbrengst met 5 procent gestegen tot $1,13 miljard. Nike oprichter en CEO Philip Knight doet eind december een stap terug uit het bedrijf. Hij wordt opgevolgd door William Perez. Tevens heeft het bedrijf nieuwe topmensen benoemd op de afdelingen Human resources (HR), US Supply Chain, US Footwear and Apparel en voor Nike Team Sports.

www.nike.com
21 december 2004

 

China beledigd door commercial Nike

China heeft een advertentie van Nike in de ban gedaan. De Chinese cultuur wordt erdoor beledigd, stelt het Chinese staatsorgaan voor radio, film en televisie. In de commercial is de Amerikaanse basketbalspeler LeBron James te zien in gevecht met cartoonfiguurtjes in de vorm van een kung fu-master, draken en vrouwen in traditionele Chinese kledij.

'Alle advertenties behoren 's lands belang hoog te houden, evenals respect te tonen voor de nationale cultuur en waardigheid', is een regel volgens het staatsorgaan. En Nike heeft deze regel met voeten heeft getreden. Ook heeft de advertentie de regel overtreden dat in reclame-uitingen nationale gebruiken en de eigen cultuur niet worden beledigd. Chinese kijkers hebben massaal gereageerd op de eerste uitzendingen. De respons was overwegend negatief.

Nike respecteert de beslissing van de Chinese overheid, laat woordvoerder Maurice Zhou weten. Verder geeft de sportkleding gigant geen nadere verklaring. De titel van de commercial is 'Chamber of Fear' en is in China uitgezonden door lokale Chinese stations en het sportkanaal van de staat. Onlangs werden de uitzendingen gestaakt.

Het is niet de eerste keer dat Chinezen zich in hun eer voelen aangetast door een advertentie van een buitenlands bedrijf. Vorig jaar nog kon een advertentie op papier nog op veel tegenstand rekenen. De advertentie liet stenen leeuwen zien die een sportwagen van het merk Toyota met egards begroeten. De stenen leeuw is voor Chinezen het nationale symbool voor autoriteit.

De Japanse automaker heeft, naar aanleiding van de negatieve reacties, deze advertenties niet meer laten verschijnen en op de Chinese website excuses aangeboden. Nike heeft vorige maand in Singapore ook op gevoelige teentjes getrapt. Dit ultra schone land was niet zo gecharmeerd door de komst van advertenties met de afbeelding van de 19-jarige basketbalspeler die met graffiti was omgeven. In Singapore klommen vijftig mensen in de pen om hun beklag te doen omdat de doorgaans smetteloze bushaltes, sinds het verschijnen van 700 Nike-posters, te lijden hadden van vandalisme en graffitisporen.

www.nike.com
7 december 2004

 

Mode = sportkleding = Nike

Sinds 1 april is Nederland een one brandstore rijker. Nikerotterdam opende de deuren. Hoewel sportkleding steeds vaker als mode gedragen wordt, een sportmerk houdt zijn collectie functioneel. Al worden emoties daarbij niet geschuwd.

De actie spat eraf "Swoosh". Het teken is één en al beweging. Een herkenbaar signaal voor sportieve evenementen en competities: dus emotie. 'Nike' wordt wel het meest bekende sportmerk ter wereld genoemd. Het label werkt samen met topsporters om materialen te verbeteren teneinde de prestaties van de gebruikers op een nog hoger niveau te brengen. En weet met de vaak opzienbarende resultaten wereldwijd goede aandacht te vergaren.

Topsport is altijd emotie, niet alleen voor de individuele sportman- of vrouw, maar zeker ook voor een groot publiek aan kijkende en meelevende liefhebbers. Deze schare sportliefhebbers hult zich bovendien graag in dezelfde kleding als haar sporthelden. Het gaat natuurlijk om de uitstraling van de held en diens imago dat reflecteert op de drager, het gevoel van overwinning dat ontstaat door het dragen van een shirt met dezelfde swoosh als Ronaldinho. Wie gaat daar niet voor? Nike speelt daar in zijn reclamecampagnes handig op in. Met humor en herkenbaarheid. Zoals de spots op televisie waarbij in een overvol basketbal stadion de muziek stilvalt. Mensen zoeken, rennen en vinden een lege zitplaats. Stoelendans! En de winnaar, degene die de laatste vrije plaats inneemt, draagt Nike's.

"Nike en emotie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden," vindt Hans Faber, senior manager corporate communicatie van Nike Europa, Midden Oosten en Afrika, één van Nike's vier wereldregio's. "Met emotie kun je een merk aan mensen koppelen. De boodschap die we in die commercial uitdragen, is dat je geen kind hoeft te zijn om te mogen spelen. Met onze campagnes leveren we daar een bijdrage aan. Maar het gaat om de producten die we leveren. Daarom sponsoren we niet alleen sporters, maar werken we met ze samen. Nieuwe basketbal- of voetbalschoenen worden medeontwikkeld door topsporters. Zij zijn immers degenen die de producten professioneel gebruiken ."

"Nike is in de beleving verreweg het grootste merk ter wereld. Het is een populair merk met een enorme naamsbekendheid en het logo wordt bijna overal herkend." Dat zegt Pieter Kooman, directeur van de eerste one brandstore van Nike in Nederland. 'Nikerotterdam' is de naam van de winkel die is gevestigd aan de Korte Lijnbaan in hartje winkelgebied van, natuurlijk, Rotterdam. Op 1 april van dit jaar is de winkel geopend door internationale voetbalhelden van Nederlandse bodem; Ruud van Nistelrooy en Marco van Basten.
"Die twee hadden elkaar nog nooit ontmoet," verklapt Kooman. "Dus dat was wel heel leuk om dat hier voor elkaar te krijgen. We hadden een 'Meet & Greet' georganiseerd waardoor een stuk of vijftig jongens en meisjes konden kennismaken met de voetbalhelden. Middels een campagne die hieraan voorafging konden ze zich aanmelden. Op deze manier trek je het publiek echt de winkel in."

Pieter Kooman is trouwens de grote baas van Ardenberg bv, de holding waartoe ook schoen- en outdoorketens als dr. Adam's, Hessels en Timberland behoren. Zijn samenwerking met Nike is er één van gelijkwaardigheid. Ardenberg is eigenaar van de winkel en werkgever van het personeel. Het productassortiment wordt in overleg samengesteld, waarbij wordt uitgegaan van een basisassortiment en speciale aandachtgebieden (voetbal, fitness, running, tennis, basketball, etc.). Nike verzorgt de communicatie en de marketing. "Het merk staat als een huis. Het voordeel van werken met een bekend merk, is dat je het beeld niet meer hoeft op te bouwen. Nike heeft aan onze manier van werken met bijvoorbeeld Timberland kunnen zien dat wij zuinig, in de zin van voorzichtig, met een merk omgaan," aldus de licentiehouder van Nikerotterdam. Volgens Kooman is het niet voor niets dat Nike in Rotterdam de eerste winkel heeft geopend. Een jaar of twee geleden organiseerde het sportmerk in de havenstad al een groot voetbalevenement voor publiek. Andere steden zullen evenwel volgen. Want de plannen voor een Nike store in Amsterdam zijn niet meer geheim en ook de berichten van speciale winkels voor vrouwen met vrouwelijk personeel hebben de media inmiddels bereikt.

Dat laatste is volgens de directeur een goed gegeven, al wil hij de discussie niet aan dat vrouwen het beter doen als personeel. "In Nikerotterdam geldt dat het personeel erg betrokken is bij sport. Dat communiceert meteen beter met de klant. Ieder heeft een specialisme en mag dat ook gebruiken. Want we verkopen niet alleen kleding die mooi is en waarin ook gesport kan worden, maar ook sportkleding en sportartikelen."

Nike is een sportmerk daarover zijn dus zowel de licentiehouder als de -gever het eens. Hans Faber: "Uiteindelijk zijn we een sportmerk. Natuurlijk kun je de verschillende producten ook op andere momenten dragen. Maar het moet zo zijn, dat áls je erin wilt sporten, dat ook kan. De kleding moet functioneel zijn. En mooi, want als een broek of jas lelijk is, wordt het niet verkocht. Maar ook geldt, zeker voor de professionele sporters, als je er goed uit ziet, presteer je beter."

Sinds het voorjaar heeft Nikerotterdam de deuren geopend. En wie kunnen nu beter zeggen wat ze van de winkel en de producten vinden dan de klanten zelf. Evelien (17) heeft een vrij tussenuur. En dus even tijd om met twee klasgenoten op zoek te gaan naar dat ene paar schoenen. "Ik heb een paar mooie Nike's gezien. Iemand anders droeg ze, ze zijn vrij nieuw, maar hier zie ik ze niet. Misschien moet ik toch even wachten tot de kinderbijslag komt, ik vind tachtig euro net te veel."
Ook Kiko (18) is even vrij. Hij wordt opgeleid tot verkoopmedewerker en hij houdt van mode en sport. Een baantje bij de winkel ziet hij wel zitten. "Oh, is dit een Nike winkel? Ik kwam alleen binnen om te kijken. Ik vind een merk wel belangrijk, maar het moeten vooral mooie spullen zijn. Ik kijk ook even ergens anders, of het daar goedkoper is."
Cynthia en Wim lopen met hun zoontje Levi op de kinderafdeling. "Voor onszelf vinden we een merk niet zo belangrijk. Maar Levi in een Nike pakje vinden we gewoon schattig. Het is een merk dat er al een tijd is en ook nog wel een tijd zal blijven. We laten ons niet leiden door de reclamecampagnes. We vinden Nike gewoon betrouwbaar en van een goede kwaliteit."
Heel anders is de reden van Stefan (19) uit Duitsland, hij studeert machine werktuigbouwkunde in zijn thuisland en is hier met vakantie. "Ik ben in Londen in de Nike Town geweest en ik wilde even kijken of deze hetzelfde is. Maar de winkel in Londen is groter en heeft een grotere collectie. Ik houd van voetbal en basketbal en ik draag Nike schoenen omdat ik ze beter vind passen dan die van andere merken."
(AK)

www.nike.com
Uit FashionUnited Vakblad, oktober 2004.

>> meer Nike nieuws in het Archief