Zara kleding in de wereld

Het Spaanse modebedrijf Inditex, dat onder andere Zara, Bershka en Massimo Dutti in de portefeuille heeft, heeft een deal gesloten met groot Indiaas conglomeraat Tata Group. De samenwerking tussen de twee betekent dat begin volgend jaar de eerste winkels van Inditex in India zullen opengaan in Delhi, Mumbai en andere grote steden in het land. Inditex zal voor 51 procent eigenaar zijn van deze winkels, Tata voor 49 procent.

Noel Tata, managing director van Trent Limited, het bedrijf van Tata Group dat zich met Inditex heeft verbonden, heeft laten weten grote mogelijkheden in Zara te zien in een land (India) dat meer en meer modebewust wordt. Ook zei hij dat Zara heeft bewezen capabel te zijn zich snel aan te passen aan de vraag van verschillende consumenten over de hele wereld. "Het doel van deze samenwerking met een merk als Zara is een label van wereldklasse bij de modebewuste Indiër te brengen."

Inditex' deputy chairman en CEO, Pablo Isla, benadrukte de enorme mogelijkheid die de Indiase markt voor Zara biedt. "Wij zien onze entree in de Indiase markt als van groot strategisch belang en zijn extreem blij te mogen samenwerken met Trent van Tata Group, een van de meest gerespecteerde bedrijven van India. Ons aanbod is zeer goed ontvangen in de Aziatische markt, waar we snel gegroeid zijn. Nu is India een van de prioriteiten in die regio."

Tata Group is een van de grootste bedrijven van India en begeeft zich op verschillende terreinen waaronder informatiesystemen en communicatie, energie en chemicaliën. De geschatte omzet van het bedrijf voor 2007/2008 is 62,5 miljard dollar. Er werken meer dan 350.000 mensen wereldwijd.

Inditex is een van 's werelds grootste modebedrijven met meer dan 4200 winkels in 73 landen. Het bedrijf heeft meer dan 86.000 werknemers en had een omzet van 9,4 miljard euro in 2007.

www.inditex.com

Gerelateerd Zara nieuws

  • Uterquë komt naar Benelux
  • Omzet Inditex stijgt tien procent
  • Samenwerking Zara en MTV
  • China als productieland minder populair
  • Inditex groeit door
  • Zara nieuws en feiten geschiedenis
  • H&M nummer 22 op lijst beste merken
  • Inditex stort zich op Azië en Rusland
  • Inditex streeft Gap voorbij
  • Textielbaron eerste biljonair van Spanje
  • Inditex krijgt notering aan Dow Jones Euro Stoxx 600 Index
  • Tien procent groei voor Inditex
  • Inditex doneert $5 miljoen
  • Uterqüe opent 2e helft 2008
  • Forse winst Inditex; komst Uterqüe aangekondigd
  • Groei Inditex 16%
  • Winst Inditex boven verwachting
  • Accessoireketen voor Inditex
  • Opnieuw groei voor Inditex
  • Webshop voor Zara Home
  • Inditex denkt aan milieu
  • Inditex zet groei voort
  • Inditex in de prijzen
  • Li-Ning: de Zara op sportgebied
  • Inditex doorbreekt €1 miljard grens
  • Inditex koopt activiteiten Italië terug
  • Inditex blijft de grootste
  • Inditex opent 3.000ste winkel
  • Zara motor achter Inditex
  • Inditex sluit Often-keten
  • Zara naar Noorwegen
  • Merkwaarde Zara stijgt
  • Inditex verovert Frankrijk
  • Inditex neemt Omnium winkels over
  • Azië stimuleert winst Inditex
  • Zara Home in Parijs
  • Wederom omzetstijging Inditex
  • Inditex benoemt nieuw financieel directeur
  • Japanse expansie Inditex
  • Hoop op stapel bij de Inditex groep
  • Spaanse retailers breiden fors uit
  • Meer Zara winkels in Moskou
  • Inditex koopt resterend deel Zara Japan
  •  

     

    Winst Inditex boven verwachting

    Inditex, een van 's werelds grootste modeketens, met winkels als Zara, Massimo Dutti en Bershka, heeft een nettowinst geboekt van €825 miljoen over de eerste negen maanden van 2007. Dat is een stijging van dertig procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ondanks dat de winst hoger uitpakte dan gedacht, was de winststijging toch de kleinste in vier kwartalen. Dit maakte het bedrijf onlangs bekend. Het boekjaar van Inditex loopt van februari tot februari.

    Ook de omzetstijging in de eerste negen maanden van 2007 zwakte af. De omzet was dan wel zeventien procent hoger dan vorig jaar (oftewel €6,6 miljard tegenover €5,7 miljard vorig jaar), maar dat was lager dan analisten voorspeld hadden.

    De omzetstijging is volgens het bedrijf te danken aan de toename van het aantal winkels en omzet uit de winkels die het bedrijf al had. Het bedrijf opende in 2007 411 nieuwe winkels, met een totale winkeloppervlakte van 184.000 vierkante meter – waarvan 77 procent op Europees grondgebied. Inditex heeft nu 3542 winkels verspreid over de hele wereld. De groei van het afgelopen jaar heeft gezorgd voor 10377 nieuwe banen.

    Van de winkelformule Zara werden 108 nieuwe winkels geopend, waarmee het totaal nu op 1098 filialen is uitgekomen. Van Pull and Bear werden 44 nieuwe winkels geopend, waarmee het totaal nu 511 bedraagt en het aantal filialen van Bershka steeg met 54 tot 487. Het aantal filialen van Massimo Dutti steeg met 20 tot 419. Toch blijft Zara zorgen voor de grootste inkomsten van het concern.

    www.inditex.com
    13 december 2007

     

    Webshop voor Zara Home

    Producten van Zara Home, de interieurafdeling van de gelijknamige modeketen, zullen vanaf oktober verkrijgbaar zijn via internet. Dan gaat de webshop Zarahome.com online. Aankopen worden verstuurd naar dertien Europese landen, waaronder thuisland Spanje, Groot Brittannië, Nederland en België.

    Het is voor het eerst dat Inditex, het moederbedrijf van Zara Home, zijn activiteiten uitbreidt met internetverkoop. Het concern, dat ook de succesvolle kledingketens Massimo Dutti, Bershka en Pull and Bear exploiteert, had tot nu toe geen plannen in die richting en concentreerde zich op uitbreiding van het retailnetwerk. Concurrent Hennes & Mauritz lanceerde in 1998 zijn eerste verkoopsite in thuisland Zweden. Vorig jaar ging de Nederlandse H&M webshop van start en sinds begin dit jaar heeft de keten daar een postordercatalogus aan toegevoegd. Beide thuiswinkelactiviteiten van H&M blijken een succes. Volgens Inditex staat de opening van de Zara Home webshop op zichzelf en zou dit geen voorbode zijn voor meer internetactiviteiten van het concern.

    Zara Home opende zijn eerste fysieke winkel in augustus 2003 en rapporteerde over 2006 een omzet van €139 miljoen, wat een stijging was van 78 procent vergeleken met het jaar daarvoor. De interieurketen heeft momenteel 174 winkels in 18 landen, waarvan er dit jaar 22 open zijn gegaan. Er zijn twee collecties: Zara Home en de Zara Home Kids. Beiden omvatten klein meubilair, tafel- en bedtextiel en accessoires. In Nederland heeft Zara Home maar één winkel: op de bovenste verdieping van het modefiliaal aan de Kalverstraat in Amsterdam. In België zijn er twee in Antwerpen en één in Brussel.

    www.zarahome.com
    6 september 2007

     

    Zara motor achter Inditex

    De Spaanse modegroep Inditex heeft in de eerste helft van dit jaar een winststijging van 14,6 procent geboekt. De “uitstekende” omzet van dochter Zara was hier de oorzaak van. De omzet in het tweede kwartaal tot 31 juli steeg met 19,7 procent naar €1,76 miljard. De groep behaalde gedurende de drie maanden een nettowinst van €144,7 miljoen, ten opzichte van €123,6 miljoen vorig jaar. Ondertussen steeg de omzet in de eerste helft met 23 procent naar €3,47 miljard, terwijl de nettowinst met 19 procent naar €296 miljoen steeg. “Zara vertoonde uistekende groei,” zei voorzitter Pablo Isla. “Het was een positief kwartaal.” Hij zei ook dat de omzet in augustus en begin september fors was geweest en dat de groep zijn ambitieuze uitbreidingsplannen voort zal zetten. Azië, Italië en Rusland presenteren belangrijke groeimogelijkheden voor Zara, die 66 procent van de groepsomzet vertegenwoordigt. Isla zei dat de fast fashion keten eind dit jaar 40 verkooppunten in Italië zou hebben. In 2002 opende Zara daar zijn eerste winkel. Azië biedt de grootste groeimogelijkheden en daarom zal het bedrijf daar twee keer zo snel uitbreiden als elders ter wereld. Zara opende eerder dit jaar zijn eerste winkels in Shanghai en volgens Isla presteren zij boven verwachting. “De verkoop aan professionals en expats is boven onze oorspronkelijke verwachtingen geweest,” zei hij. Zara's eerste winkel in Beijing wordt voor het eind van het huidige fiscaal jaar geopend. Inditex is dit jaar van plan het totale retailoppervlak met 15 à 20 procent uit te breiden en zal maximaal €950 miljoen in de opening van nieuwe winkels investeren. Zara zal dit jaar naar verwachting 150 nieuwe winkels openen, vergeleken met 129 nieuwe winkels gedurende het afgelopen jaar. Tijdens de eerste helft hebben de acht retailconcepten van de groep – Zara, Berschka, Massimo Dutti, Pull & Bear, Stradivarius, Kiddy's Class, Oysho en Zara Home – gezamenlijk 208 nieuwe winkels geopend. Berschka zal nog ongeveer 75 winkels openen, terwijl Massimo Dutti nog 40 nieuwe winkels in petto heeft. Hoewel er in de meeste markten groei plaatsvond, zei Isla dat Duitsland nog steeds de moeilijkste markt was voor de groep. Een woordvoerder wilde geen commentaar geven over de oorzaak hiervoor. “Wij gaan niet in op de prestaties van individuele markten,” zei hij.

    >> meer Inditex
    21 september 2006

     

    Zara naar Noorwegen

    zaraInditex heeft zijn retailformule Zara deze week in Noorwegen gelanceerd. Het eerste filiaal van de Spaanse modeketen ligt middenin het winkelcentrum van Oslo en beslaat meer dan 2000 vierkante meter. Inditex was reeds met Massimo Dutti in Noorwegen actief, beide winkels zijn recentelijk verbouwd. In totaal heeft Inditex 21 winkels in Skandinavië. Skandinavië is een belangrijke expansieregio voor de groep. In Zweden, het thuisland van de concurrerende keten Hennes & Mauritz, heeft Inditex de meeste winkels, namelijk acht in totaal.

    Tegelijkertijd met dit nieuws heeft Inditex aangekondigd dat het op korte termijn meer winkels in Skandinavië zal openen. Het concern heeft voor dit jaar een expansieprogramma geformuleerd dat voorziet in 410 tot 490 winkelopeningen wereldwijd. Tussen 130 en 140 nieuwe filialen zullen tot de Zara-keten gaan behoren. Behalve met het populaire Zara en het iets duurdere Massimo Dutti is Inditex internationaal ook actief met modeformules als Bershka en Pull and Bear.

    Vorige week werd bekend dat Inditex €100 miljoen gaat investeren in een nieuw distributiecentrum in Barcelona. Het centrum zou onderdeel uitmaken van de uitbreiding die de groep voor 2007 heeft gepland en ruim 80.000 vierkante meter vloeroppervlak beslaan. Het hoofdkantoor en het grootste deel van de productie- en ditributiefaciliteiten van Inditex zijn gevestigd in het dorp La Coruña, in het noordwesten van het land.

    Met de lancering van Zara in Noorwegen is die modeketen nu in 63 landen vertegenwoordigd met 925 winkels. De meerderheid daarvan bevindt zich in Europa waar Zara 715 winkels heeft. Volgens merkconsultant Interbrand behoort Zara tot de beste honderd merken ter wereld. De merkwaarde van de keten steeg dit jaar met 14 procent naar $4,235 miljoen.
    Ondertussen is Inditex ook in Frankrijk flink aan het uitbreiden. Daar nam het Spaanse concern in juli van dit jaar 15 retaillocaties over van de Franse Omnium Groep.

    www.zara.com
    28 augustus 2006

     

    Zara Home in Parijs

    Inditex heeft het eerste filiaal van Zara Home in Parijs geopend. Zara Home is de interieurketen van het Spaanse modeconcern. Inditex verwacht binnen vier à vijf jaar zeker vijftig filialen van Zara Home in Frankrijk te kunnen openen.

    Het interieurconcept van Zara, waar voornamelijk textiele producten en woonaccessoires worden verkocht, werd drie jaar geleden in Spanje gelanceerd. Inmiddels zijn er 85 filialen van de keten open in het thuisland.

    www.zarahome.com
    25 april 2006

     

    Zara Home opent in Milaan

    Zara Home, onderdeel van de Spaanse Inditex Groep, heeft een winkel in Milaan geopend. De nieuwe winkels is in het Assago winkelcentrum gevestigd, waar ook andere conceptwinkels van de Groep zich bevinden.

    Naar verwachting zal Zara Home dit jaar meerdere winkels in Italie openen. Zara Home is als vijfde concept van de Groep in Italie geintroduceerd. Het is voorgegaan door Zara, Massimo Dutti, Berschka en Oysho. Inditex heeft al ruim 40 winkels in Italie.

    Zara Home opende dit jaar ook zijn eerste winkel in Cyprus en heeft daarmee een plaats in acht verschillende internationale markten verworven. Zara Home heeft inmiddels ruim 75 winkels en heeft sinds begin dit jaar al 13 winkels geopend.

    Zara is in 55 landen verkrijgbaar en heeft een netwerk van 757 winkels op A locaties in grote steden. Inditex is een van 's werelds grootste modefabrikanten en distributeurs, met acht verkoopconcepten - Zara, Pull and Bear, Massimo Dutti, Berschka, Stradivarius, Oysho, Zara Home y Kiddy's Class - en heeft 2.381 winkels in 57 landen.

    www.zarahome.com
    20 juni 2005

     

    Het succes van Zara

    Binnen de modebranche is dat van de Spaanse retailketen Zara een van de grootste succesverhalen. Het bedrijf met de reputatie dat het modetrends altijd als eerste in de winkel heeft en waar dankzij de efficiënte aanvulling van de voorraad goedlopende artikelen nooit zijn uitverkocht. Bovendien zijn ze bij Zara niet bang om items weer uit te winkel te halen en artikelen die niet verkopen geheel te annuleren. Het modebedrijf heeft de capaciteit om in een tijdsbestek van drie weken een nieuwe lijn te ontwikkelen, te produceren en distribueren. Ooit begonnen als eenmansbedrijf is Zara uitgegroeid tot een van de grootste en meest succesvolle modebedrijven ter wereld. Maar hoe?

    Over de grondlegger van het modehuis - Amancio Ortega - is weinig bekend. We weten dat hij in 1936 geboren is en in zijn jeugd in de winkel van zijn ouders werkte waar garens en stoffen werden verkocht. Ook is bekend dat Ortega daar met zijn eigen handel begon; het maken van roze, gewatteerde kamerjassen. Op de fiets ging hij op zoek naar klanten. Wanneer hij een klant gevonden had, werd de kamerjas nog dezelfde dag afgeleverd. Het was in feite de basis voor de huidige succesformule van Zara; dat wat zelf wordt geproduceerd, kan ook zelf worden gedistribueerd en verkocht. In 1963 begon Ortega met zijn eerste atelier. In 1975 opende hij zijn eerste winkel in La Coruña en bedacht daarvoor de naam Zara. Inmiddels is Zara uitgegroeid tot een wereldconcern dat met meer dan 650 winkels actief is in 47 landen.

    Inditex, het moederbedrijf van Zara, is nog steeds gevestigd in de Noord-Spaanse stad. De kantoren en bedrijven liggen op een industrieterrein, even buiten La Coruña, ter grootte van 400.000 vierkante meter. Het hoofdgebouw is een fabriekscomplex met een oppervlakte dat gelijk staat aan 47 voetbalvelden. Rondom het complex wemelt het van kleine fabriekjes en coöperatieve ateliers waar de diverse componenten van de totale modelijn tot stand komen. Alleen al het creatieve team van Inditex omvat 200 medewerkers.

    Het antwoord op de vraag hoe Zara zo succesvol is gaf CEO José Castellano onlangs in een uitzending van CNN. "Het geheim," zei de directeur, "is de communicatie en de manier waarop Zara bestaande technologie gebruikt om bijna ieder aspect van design, productie en distributie te controleren." Op het fabriekscomplex in La Coruña bevindt zich een uitgebreid netwerk van ondergrondse tunnels waar de kleding middels een ingenieus lopende bandtraject van de ene naar de andere kant van het complex wordt vervoerd. Bijna alle kleding die Zara maakt komt hier vandaan en dat begint al met het verven van de stof. "Technologie is en blijft van groot belang in dit bedrijf," aldus Castellano. "Wij maken vooral gebruik van informatie technologie en van communicatietechnologie voor het contact tussen de winkelmanagers en het designteam op het hoofdkantoor." De ontwerpers krijgen dagelijks feedback van de mensen op de winkelvloer en horen zo welke artikelen goed lopen en welke helemaal niet verkopen. Zara brengt letterlijk mode waarom de klant heeft gevraagd. Niet de catwalks van New York, Milaan of Parijs bepalen de trends volgens dit bedrijf maar de straten in Hamburg, Amsterdam en Beirut. En daarmee is de basis van het succes van Zara even simpel als complex. Want een miljoenenbedrijf met bijna 40.000 werknemers wereldwijd kan alleen met behulp van gecompliceerde technologie op de hoogte blijven van de wensen van de klant.

    De gegevens van de winkelvloer, plus de actuele verkoopcijfers, bepalen de orders en de nieuwe ontwerpen die Zara in de winkels brengt. En omdat alle producten vervolgens direct weer vanuit La Coruña naar de winkels worden vervoerd, hoeft Zara ook geen dure opslagplaatsen in stand te houden. De collecties van het modebedrijf blijven zelden langer dan vier weken op de spreekwoordelijke plank liggen.

    Zara woordvoerster Carmen Melon bevestigt dat communicatie van doorslaggevend belang is, omdat alles zo snel gaat bij Zara. "Wij hebben vijf verschillende teams die dezelfde ruimte delen. Ontwerpers werken dus samen met de mensen van de productie en met die van merchandising en daar zitten ook nog de mensen bij die de stoffen leveren en de prints bedenken." Er wordt gebruik gemaakt van geavanceerde technologie zodat iedereen - op het hoofdkantoor én in de winkels wereldwijd - altijd weet wát nodig is en wáár. "Door de productmanagers wordt de connectie gemaakt tussen de winkelmanagers en het productieteam. De winkels geven tweemaal per week hun orders door en de productmanagers beslissen vervolgens over de goederenomloop.

    En het werkt. Inditex, dat ook de ketens Kiddy's Class, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho en Zara Home omvat, betrekt ruim 70% van zijn verkoopopbrengst uit de Zara kledingketen. In 2003 werd door het concern een geconsolideerde omzet gerealiseerd van 4.599 miljard euro en een netto winst van 447 miljoen. Bovendien brengt Zara kleren die trendy zijn en redelijk betaalbaar. "Bij andere grote modeketens loop je het risico om een dag na aankoop tegen iemand op te botsen die hetzelfde kledingstuk draagt," zegt een klant, "dat verpest deels het plezier. Bij Zara is dat gevaar minder groot, omdat er zo vaak nieuwe spullen in de winkel hangen." Hiermee creëert Zara ook nog een zekere exclusiviteit - zij het in beperkte mate - waarmee nogmaals aan de wens van haar klanten wordt voldaan.

    uit FashionUnited vakblad, september 2004

     

    Zara in Hong Kong

    Inditex heeft een eerste Zara in Hong Kong geopend. Het nieuwe filiaal, gevestigd in het International Finance Center van de stad, is tot nu toe de 18e winkel van het Spaanse retailbedrijf in Azie.

    Een woordvoerder meldde dat klanten in Hong Kong "zeer modebewust zijn en ontvankelijk voor trends". Dat zijn de belangrijkste voorwaarden voor de lancering van Zara in een nieuw gebied.
    Inditex exploiteert 640 winkels in 47 landen.

    www.zarahome.com
    21 mei 2004

     

    Kleinere winkels voor Zara in UK

    In Groot Brittannië is Zara voor uitbreiding in stadscentra op zoek naar kleinere winkelfilialen waar alleen damesmode zal worden verkocht. De filialen beslaan ongeveer 500 vierkante meter vloeroppervlak, wat ongeveer eenderde is van het aantal meters dat een 'normale' Zara heeft. "Zara wil met deze strategie in de UK sneller uitbreiden," aldus David Harper van vastgoedhandelaar Harper Dennis Hobbs, dat door het Spaanse modebedrijf is ingehuurd.

    Het kost de makelaar, met name in Londen, moeite om voor Zara grote panden op A1-locaties te bemachtigen.

    Het is nog onduidelijk hoeveel van de kleinere filialen Zara in Groot Brittannië wil openen. Moederbedrijf Inditex heeft laten weten niet af te wijken van het geplande aantal van 100 winkels in dat land.

    Momenteel zijn er 27 Zara-filialen en 6 winkels van Massimo Dutti in Engeland. Inditex zou ook op zoek zijn naar een locatie voor de Bershka formule, maar dit bericht is niet door het bedrijf bevestigd.

    www.zarahome.com
    19 april 2004

     

    Zara groeit te snel

    Er wordt steeds meer kritiek geuit op het eens onstuitbaar geachte modeconcern Inditex. De afgelopen maanden is gebleken dat ook de succesvolle Zara-keten niet immuun is voor de dalende kledingverkopen waar de gehele sector mee te kampen heeft. Aandelen Inditex zijn ruim een derde in waarde gedaald als gevolg van een krimpende vraag en scherpe prijsconcurrentie.

    Daar staat tegenover dat Inditex zijn agressieve expansie 'gewoon' voortzet. Dit jaar opent het bedrijf ruim 380 winkels en ook volgend jaar staat een forse groei van o.a. de nieuwe Zara interieurconcept gepland. Voor de financiering van deze strategie rekent het bedrijf op stijgende inkomsten. Ook ceo Jose Maria Castellano heeft onlangs laten weten dat een minimale verkoopstijging van 6% noodzakelijk is om Inditex in 2004 winstgevend te laten blijven. De resultaten over het afgelopen derde kwartaal waren echter zeer teleurstellend. Toen rapporteerde het bedrijf een 'same-store' verkoopdaling van 4%. De totale inkomsten groeiden wel; met 16%.

    "Inditex moet haar expansie vertragen", zo verklaarde een analist van Goldman Sachs in een artikel van Dow Jones Newswires dat onlangs werd gepubliceerd. "Ze groeien veel te snel." In de strijd met concurrenten als Hennes & Mauritz en Mango blijkt is het slagveld te zijn verplaatst van de collectie in de richting van de verkoopprijzen. Hoewel Zara een voorsprong had met haar snelheid en de kwaliteit van de hoogmodische catwalk-vertalingen die het in de winkel brengt, hebben H&M en Mango de eerste ronde op het prijzenvlak gewonnen. Zij produceren hun collecties grotendeels in Azië en als gevolg van de zwakke dollar zijn de kosten daar aanzienlijk omlaag gegaan. Zara daarentegen produceert bijna al haar producten in Europa en in eigen fabrieken, waardoor de verkoopprijzen aanmerkelijk hoger bleven. In Duitsland en Italië zag het concern zich dan ook al genoodzaakt om haar prijzen te verlagen.

    22 december 2003
    www.zarahome.com

     

    Positiekleding bij Zara?

    Kledingketen Inditex zou voorbereidingen treffen voor de lancering van een positiekledinglijn. Dat meldt het Spaanse dagblad Cinco Dias.
    In het artikel wordt geschreven dat de ontwerpers van de keten al bezig zijn met het samenstellen van de nieuwe collectie, maar dat het management van Inditex nog niet besloten heeft in welke winkels de positielijn zal worden ondergebracht. Bij de succesvolle damesmodeketen Zara of de kinderkledingketen Kiddy's Class.

    5 december 2003
    www.zarahome.com
    >> meer Inditex nieuws op FashionUnited

     

    Zara breidt interieurconcept uit naar Engeland

    Het - nog relatief nieuwe - interieurconcept van moderetailer Zara breidt snel uit. In augustus van dit jaar werd de formule in thuisland Spanje geïntroduceerd en deze week heeft het bedrijf al het offensief ingezet om ook Noordwest Europa ermee te gaan veroveren. Moederbedrijf Inditex heeft namelijk het eerste Britse filiaal geopend waarin ook de interieurafdeling is opgenomen.

    De nieuwe zaak, die ruim 2000 m2 beslaat, ligt recht tegenover het bekende Londense Harrods-warenhuis en is de achtste Zara in die stad. Sinds de lancering van het concept ruim vier maanden geleden, zijn al 20 interieurwinkels geopend in Spanje en Portugal. Daar is het concept een doorslaand succes dat alle verwachtingen van het bedrijf ruimschoots overstegen heeft. "Voorraad is er niet aan te slepen." Alleen al in de maand december zullen nieuwe winkels volgen in de Spaanse steden Sevilla en Valencia, in het Portugese Oporto en ook in de Griekse hoofdstad Athene.

    Eva Cardenas, directeur van Zara Home, zei dat de lancering van het concept in Londen een belangrijke stap is voor het bedrijf. "De interieurmarkt in Groot Brittannië is een lastige markt, maar we zijn erg blij dat we hier nu de eerste stappen kunnen zetten." Afhankelijk van het succes van de introductie zal worden bepaald wanneer Zara ook in de UK zelfstandige interieurzaken gaat openen. Vooralsnog wordt het Zara Home-concept eerst opgenomen in een aantal bestaande kledingwinkels van de keten. Ook zal het nog even duren voordat Zara Home de stap over de Grote Oceaan maakt. "Eerst moeten we vaste grond onder de voeten hebben in Europa. De oversteek naar de VS is nog ver weg."

    www.zarahome.com
    1 december 2003

     

    Geen bont uit Nederlandse Zara

    Zara Nederland heeft toegezegd dat alle kleding en accessoires waarin bont is verwerkt uit de Nederlandse filialen van het modeketen zal worden verwijderd. Daarop heeft de stichting Bont voor Dieren een op handen zijnde protestactie tegen Zara afgeblazen.

    Woensdagochtend stuurde Bont voor Dieren een persbericht uit dat het die middag een protestactie voor de deur van de Zara vestiging in Rotterdam had gepland. De stichting wilde het publiek oproepen het ongenoegen over het gebruik van bont aan de modezaak kenbaar te maken. Daartoe zouden klanten en passanten een protestkaart kunnen ondertekenen. Actievoerders zouden borden dragen met daarop; 'Zara, make love not fur' en 'Zara, voor domme bontjes'. Deze actie is echter op het laatste moment afgeblazen toen bekend werd dat Zara Nederland de verkoop van bont stop zet.

    Bont voor Dieren verklaarde tot de actie te hebben willen overgaan nadat de afgelopen weken "tientallen" meldingen over de bontverkoop van Zara binnen waren gekomen en een aanschrijving door de stichting aanvankelijk geen resultaat opleverde. Zara Nederland zou daarop hebben verklaard dat de brief was doorgestuurd en dat een reactie vanuit het hoofdkantoor in Spanje zou worden gegeven. Dit duurde Bont voor Dieren te lang en om haar eis kracht bij te zetten werd een actie op poten gezet.

    Het bont dat Zara in het assortiment voerde was verwerkt in mutsen, vesten, kragen en tasjes en zou voornamelijk uit China afkomstig zijn. China is berucht om het gebrek aan controle op de bontproductie.

    Inmiddels zijn kleding en accessoires met bont uit alle filialen van Zara verwijderd. Bont voor Dieren heeft verklaard dat het de bontverkoop in Nederlandse winkels nauwlettend zal blijven volgen en waar nodig actie voeren om winkels helemaal bontvrij te krijgen. De stichting heeft ook gemeld dat het enkele kledingstukken met bont heeft aangetroffen in de collectie van Mango en dat ook deze kledingzaak onlangs is aangeschreven.

    6 november 2003
    www.inditex.com

     

    Winst Inditex blijft groeien

    Inditex heeft de eerste helft van dit boekjaar succesvol afgerond. De Spaanse onderneming, o.a. bekend van de Zara keten, rapporteerde over de eerste zes maanden van dit jaar een netto verkoopresultaat van € 1.98 miljard. Dat is een stijging van 19% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De netto winst is met 21% gestegen tot € 146.1 miljoen. Meer details heeft het bedrijf zoals gewoonlijk niet gegeven.

    Wel heeft Inditex bekendgemaakt dat de inkomsten over de maanden augustus en september lager zijn uitgevallen dan was verwacht. Een succesvolle start van het herfst/winter seizoen is namelijk vertraagd als gevolg van de uitzonderlijk warme nazomer.

    De lancering van de nieuwe Zara Home lijn, de Zara interieur collectie, is naar tevredenheid verlopen. In de maanden augustus en september zijn de eerste 14 Zara Home filialen geopend in Spanje en Portugal. Voor het eind van dit jaar moeten er daar nog tien bijkomen. De verkopen zijn alle verwachtingen te boven gegaan, zo heeft Inditex laten weten.

    Over de eerste helft van dit jaar heeft het bedrijf 137 nieuwe winkels geopend. Zara blijft de snelst groeiende formule van de groep en is verantwoordelijk voor ruim 71% van de totale verkoop. Voor Zara werden dan ook 30 nieuwe winkels geopend, direct gevolgd door Bershka met 28 en Pull & Bear met 26. Inditex heeft nu 1695 winkels in 46 landen.

    22 september 2003
    www.inditex.com

     

     

    Zara in Zweden

    Inditex SA, de Spaanse eigenaar van Zara, heeft zijn succesvolle winkelketen in twee nieuwe landen geïntroduceerd. Ook Slovenïe en Zweden beschikken nu over Zara-stores: in Ljubljana en Stockholm. Eerder dit jaar vestigde het snelgroeiende bedrijf zich al in Rusland en Maleisië.

    Vooral de opening van de winkel in Stockholm kan als een gedurfde stap worden gezien. Zweden is namelijk de thuisbasis van Zara's grootste concurrent: Hennis en Mauritz. Toch vertelde Directeur Jose Maria Castellano aan het Zweedse dagblad Dagens Industri, juist in dat land dit jaar 335 nieuwe zaken te willen openen. Daarmee zet het bedrijf goed door: het is op dit moment namelijk al eigenaar van zeven winkelketens, goed voor 1729 winkels in 47 landen.

    Deze week werd verder bekend dat Juan Carlos Rodriguez Cebrian, de directeur van het bedrijf, een deel van zijn aandelen heeft verkocht. Over de koper of de reden voor deze verkoop is niets bekend. Wel werd duidelijk dat het ging om 513.270 aandelen, ter waarde van 11,6 miljoen euro. Deze hoeveelheid staat voor minder dan 0,1 procent van het totale aantal bestaande aandelen Inditex.

    9 september 2003
    www.inditex.com

     

    Opening 1e Portugese 'Zara Home'

    In september lanceert het Spaanse Inditex het nieuwe concept 'Zara Home' voor het eerst buiten Spanje. Dan opent het concern namelijk een interieurwinkel in Portugal.
    Het nieuwe concept is afgelopen maand in het thuisland geïntroduceerd. Daar heeft Inditex nu al zes Zara Home-winkels gevestigd.

    23 augustus 2003
    www.inditex.com

     

     

    Revolutie in Milaan

    Vanouds is Milaan een chique, haast elitaire modestad met zogenaamde "monomarchi"-winkels. Duur aangeklede, door bekende architecten ontworpen shops waar alléén Prada of alléén Gucci te koop is, overheersen het beeld. Leuk voor de toeristen, maar de gemiddelde Milanese (of bezoekende modestudent) moest altijd erg haar best doen om iets leuks op de kop te tikken.

    Sinds kort is daar verandering in gekomen. Zara heeft enige maanden geleden op nog geen honderd meter van de Duomo één van haar bekende snel-en-goedkoop-winkels geopend. Het was daarmee het eerste grote merk dat het heeft aangedurfd de zware lobby's van de grote Italiaanse modehuizen te doorbreken.

    Het effect van deze revolutionaire ontwikkeling is duidelijk zichtbaar: de Italiaanse dames kleden zich in niet anders meer. "Mango hebben we hier helaas nog niet", verzucht Lucia Pesapane, een rasechte broodmagere Milanese. "Maar ik hoef in ieder geval niet meer een paar keer per jaar naar Geneve te reizen om daar de H&M te bezoeken."

    Dat is waar, want over een maand opent ook de eerste Italiaanse H&M haar deuren. Het zal de plaats innemen van de oude Fiorucci-winkel op Corso Vittorio Emanuele. Iedereen kijkt er naar uit. Behalve misschien de Italiaanse kledingfabrikanten. De concurrentie kon wel eens sterk gaan worden....
    (Marieke van der Poel)

    22 juli 2003

     

    Zara opent distributiecentrum in Zaragoza

    Inditex heeft in Noord Spanje een nieuw logistiek centrum geopend voor zijn belangrijkste modemerk Zara. Het nieuwe centrum "Plataforma Europa" is geopend als aanvulling op de huidige locatie in Arteixo en moet vooral de internationale distibutie vergemakkelijken. Het ditributiecentrum in Saragossa ligt vlakbij een luchthaven en ook transportmogelijkheden via rails en over de weg zijn in de buurt.

    De centrum, dat 123,000 vierkante meter beslaat, is vrijdag officieel geopend, maar verkeert nu nog in een testfase. De distributie van het merk Zara vanuit Saragossa gaat in juli van dit jaar van start. Het nieuwe centrum gaat 550 Zara-winkels bevoorraden in Europa, de Verenigde Staten en Azië. Met het "Plataforma Europa" komt het aantal logistieke centra van Inditex in Spanje op negen in totaal.

    Onlangs verschenen berichten dat Zara op korte termijn kleding in grotere maten gaat produceren om te voldoen aan een groeiende vraag daarnaar. Inditex heeft deze berichten vooralsnog niet bevestigd noch ontkend. Collecties van Zara zijn nu verkrijgbaar tot maat 42, de maatuitbreiding zou tot maat 46 gaan.

    8 mei 2003