• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Micro: marktleider dassen en andere herenaccessoires

Micro: marktleider dassen en andere herenaccessoires

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

In 1934 door Heinz Michaelis in Rotterdam opgericht als de Nederlandse Dassenfabriek, is Micro uitgegroeid tot een solide, internationaal modebedrijf op het gebied van herenaccessoires. Jan Brandsma, algemeen directeur Micro: ”Ook al fabriceren wij tegenwoordig shirts, horloges, sjaals, riemen en andere items die met een pak te combineren vallen, de das is en blijft voor ons - als grootste dassenproducent van Europa - een belangrijk artikel in de productrange.”

De das staat al eeuwenlang voor succes en status. In Nederland maakt Heinz Michaelis dit kledingstuk voor een brede groep mannen toegankelijk door in de jaren '30 van de twintigste eeuw van een tailormade aanpak over te gaan op productie in grotere hoeveelheden. Pas in 1977, wanneer Jan Brandsma bij het overlijden van zijn schoonvader het bedrijf overneemt, worden ook zakelijke kansen buiten Nederland benut. Hij is het ook die midden jaren '80 twee eigen merken, Profuomo en Michaelis, lanceert. De 21ste eeuw brengt Micro een uitbreiding van het productassortiment. Mendel Brandsma, communicatie manager, en derde generatie in het familiebedrijf: ”De idee hierachter is dat Micro detaillisten en inkopers een compleet pakket shirts en accessoires moet kunnen bieden.”

Private labels, eigen merken, bedrijfsdassen en speciale verzoeken

In 2003 bedroeg de omzet €32,5 miljoen. Micro werkt met en voor diverse licenties van modemerken. Verder voert Micro de twee eigen merken Michaelis en Profuomo. Een heel andere markt is die van de bedrijfsdassen. Denk daarbij aan namen als de KLM en Postbank. Pieter Cox, commercieel directeur, ”Het grootse dassen- en herenaccessoire bedrijf van Europa staat niet in Milaan of Parijs, maar in Capelle a/d IJssel!”

In 36 landen actief

De productie van Micro vindt voor een groot deel plaats in Italië. Maar er wordt tegenwoordig ook in China geproduceerd. Vanuit het Micro hoofdkantoor in Capelle a/d IJssel zijn er 150 werknemers in dienst, waarvan een groot deel werkzaam is in de 36 landen waar Micro actief is. De grootste afzetmarkten bevinden zich door heel Europa met in totaal 14.000 verkooppunten.

Ruim 5 miljoen dassen

Veel zorg wordt besteed aan de selectie van de dessins. Iedere collectie weer. De dassen zijn van de hoogste kwaliteit zijde. Maar in sommige gevallen valt de keuze op andere stoffen. Ook de kleurcombinaties en dessins zijn van groot belang voor het zakelijke succes van Micro. Sommige collecties zijn op innovatieve wijze trendvolgend, andere bieden de zekerheid van tijdloze schoonheid en draagcomfort. Niet voor niets zijn er in 2003 in Europa alleen al ruim 5 miljoen dassen via Micro verkocht!