Aanhoudende groei voor Prada in 2013

donderdag 13 februari 2014

De Italiaanse modegroep boekte in 2013 een voorlopige omzetstijging van 9 procent naar 3,58 miljard euro.  Zonder de effecten van koerswisselingen meegerekend was de omzet met 13 procent gestegen.

De groep dankte het gunstige resultaat aan de goede prestaties die in de eigen winkels werden geleverd en de aanhoudende groei van het Prada merk. De Prada Group investeerde het afgelopen jaar in de productiestructuur en in de marketing van zijn merken. Volgens CEO Patrizio Bertelli zal dit bijdragen aan 'verdere groei in 2014'.

Prada opende het afgelopen boekjaar 79 winkels. In totaal telt de groep nu 540 eigen winkels, waaronder 330 Prada winkels, 150 Miu Miu filialen, 52 Church's verkooppunten en 8 Car Shoe winkels. De omzet van het eigen winkelnetwerk steeg met 12 procent naar 2,99 miljard euro, terwijl de vergelijkbare omzet met 7 procent groeide.

In de regio Azië en Australië steeg de omzet met 11 procent. Vooral China presteerde goed, met een omzetstijging van 15 procent naar 826 miljoen euro. In Europa steeg de omzet met 5 procent, dankzij Prada's eigen winkelnetwerk. Ook in de Verenigde Staten groeide de omzet dankzij het eigen winkelnetwerk met 11 procent. Japan beleefde ook groei, maar door de zwakke yen bleef deze op 1 procent steken. Zonder de effecten van de wisselkoersen meegerekend steeg de omzet daar met 24 procent.

Het Prada merk zag de omzet met 11 procent stijgen. Bij Miu Miu steeg de omzet met een bescheiden 1 procent, maar de groep zei dat er 'positieve signalen vanuit ontwikkelingsmarkten en Noord en Zuid Amerika' waren.

De groep brengt op 2 april de volledige resultaten voor 2013 uit.