Adidas verliest van Nike in Q3

donderdag 07 november 2013

Door tegenvallende verkoopcijfers in de golfsector, distributieproblemen in Rusland en negatieve effecten van wisselkoersen heeft Adidas voor het derde kwartaal op rij van rivaal Nike verloren.

De omzet van de Duitse sportfabrikant is in het derde kwartaal 7 procent gedaald naar 3,88 miljard euro. In thuismarkt West-Europa daalde de omzet 8 procent, terwijl Nike in dezelfde periode een omzetgroei van 8 procent in de regio rapporteerde.

De omzet van Adidas kreeg vorig jaar een boost dankzij de Olympische Spelen het EK voetbal. Dit jaar is er geen groot sportevenement waar Adidas volop in de belangstelling staat en dat eist zijn tol. In september kondigde het merk al een omzet- en winstwaarschuwing af.

CEO Herbert Hainer verwacht dat de verkoop verbetert vanaf vierde het kwartaal. Het bedrijf kijkt uit naar het WK voetbal in Brazilië volgend jaar en is inmiddels begonnen met de verkoop van promotieartikelen. Deze week zijn er nieuwe felgekleurde modellen van de Samba voetbalschoenenlijn gelanceerd, waar Barcelona’s sterspeler Lionel Messi het gezicht van is. Naar verwachting kan het sportmerk dankzij speciale collecties en extra promotie door voetballers 2 miljard euro extra omzetten.

De omzet van dochtermerk Reebok nam wel toe met 5 procent. In het tweede kwartaal rapporteerde Reebok ook al groei. Volgens analisten is dat een teken dat de nieuwe focus op fitnessproducten aanslaat.