Aeffe omzet daalt 1,2 procent in 2013

donderdag 13 februari 2014

Het Italiaanse Aeffe SpA, de groep achter merken als Alberta Ferretti, Moschino, Pollini en - sinds kort - Emanuel Ungaro, heeft in 2013 een geconsolideerde omzet geboekt van 251,1 miljoen euro. Dat betekent een lichte daling van 1,2 procent vergeleken met 2012 toen de omzet uitkwam op 254,1 miljoen. Het ligt vooral aan de beëindiging van de licenties van Jean Paul Gaultier en Cacharel dat de totaalomzet is afgenomen, zo meldt het bedrijf.

In eigen land rapporteert Aeffe een omzetstijging van 5,2 procent van 0,99 miljoen naar 104,5 miljoen euro. Overal elders is de omzet afgenomen, waarbij de omzetdalingen in de VS, waar een afname van 10,9 procent werd geboekt, en in Japan -9,4 procent, het meest in het oog springen. Daar staat tegenover dat het concern in eigen land ruim 40 procent van de totaalomzet genereert, tegen respectievelijk 7 en 9 procent van het totaal in de VS en Japan.

CEO Massimo Ferretti zegt in een persverklaring dat het bedrijf afgelopen jaar flink heeft geïnvesteerd in creatief talent en een upgrade van de collecties. "Te beginnen bij de aanstelling van 'Natalie Ratabesi for Philisophy' bij Alberta Ferretti, het Emanuel Ungaro project van Fausto Puglisi tot aan de recente aanstelling van Jeremy Scott die Moschino onder handen gaat nemen en wiens debuut op 20 februari te zien zal zijn tijdens de modeweek in Milaan."