Burberry geeft winstwaarschuwing

vrijdag 11 juli 2014

Ongunstige wisselkoersen steken de kop weer op. Het Britse modehuis Burberry waarschuwde donderdag dat als deze onveranderd blijven, de winst voor het lopende boekjaar zwaar onder druk zal komen te staan.

In het eerste kwartaal boekte het bedrijf een omzetstijging van 9 procent naar 370 miljoen pond (466 miljoen euro). Zonder de effecten van de wisselkoersen meegerekend steeg de omzet met 17 procent. Burberry verwacht echter dat het 55 miljoen pond zal moeten inboeten als gevolg van de wisselkoersen. Ook zegt het dat de omzet uit licenties met 10 miljoen pond zal dalen.

Gedurende het kwartaal boekte Burberry in Europa, het Midden Oosten en Afrika enkel-cijferige groei, terwijl de omzet in de regio's Azië-Pacific en Noord- en Zuid-Amerika met twee cijfers steeg. In China, waar de herkenbare Burberry ruit nog altijd geliefd is, doet het merk het nog steeds goed, ondanks minder harde groei van luxeartikelen in het land.

Volgens CFO Carol Fairweather zal de nadruk op de omzet uit toerisme en uit online verkoop komen te liggen. In beide categorieën is ruimte voor groei. Zo komen er nieuwe winkels op de vliegvelden van Hongkong en Londen, zei Fairweather in een conference call met analisten.

Fairweather zei ook dat er geen plannen zijn om de prijzen te verhogen om de effecten van de wisselkoersen te compenseren. Concurrent LVMH heeft daar bijvoorbeeld wel voor gekozen.