Burberry omzet stijgt 11 procent in Q4

donderdag 18 april 2013

In het vierde kwartaal van het afgelopen boekjaar realiseerde het Britse modehuis Burberry een omzetstijging van 11 procent naar 503 miljoen pond (588 miljoen euro). In de zes maanden tot 31 maart steeg de omzet met 8,7 procent naar 1,12 miljard pond (1,31 miljard euro), met name dankzij de aanhoudende vraag naar luxeproducten in China. De markt reageerde opgelucht op de beter dan verwachte resultaten, en de bedrijfsaandelen stegen als gevolg met 8 procent.

In Europa bleef de omzet in de tweede helft van het jaar onveranderd, de VS beleefde een bescheiden stijging, terwijl in de regio's Azië en Australië de omzet met 15 procent steeg. Alle vier divisies - dames-, heren,- en kindermode, en accessoires - boekten dubbel-cijferige groei.

Burberry dankte de groei in het vierde kwartaal ook deels aan de goede verkoop tijdens de kerst en het Chinees Nieuwjaar en aan nieuwe winkelopeningen. CEO Angela Ahrendts gaf te kennen dat er de komende tijd vooral geconcentreerd wordt op groeikansen in alle geografische gebieden en productdivisies en op de uitbreiding van het digitale platform en de onlangs geïntegreerde parfum en cosmeticadivisie .

In de tweede helft van het afgelopen jaar opende Burberry 10 nieuwe winkels en sloot er 2, waardoor het in totaal nu 206 winkels heeft. Het komende jaar is het modehuis van plan tien winkels en tien concessies te openen, met een concentratie op China en Zuid Amerika.