Calida neemt meerderheidsaandeel in Lafuma

dinsdag 24 december 2013

Een week nadat de Calida Groep een overnamebod deed om meerderheidsaandeelhouder te worden van outdoorkledingmerk Lafuma heeft de Zwitserse lingerieproduct bekend gemaakt dat de overname rond is. Calida heeft nu een belang van 50,6 procent in het Franse sportkledingmerk.

Calida heeft 14 euro per aandeel betaald. In totaal zou dat uitkomen op een bedrag van 35 miljoen euro. De publieke overname wordt afgehandeld tussen 27 december en halverwege januari 2014. De tweede kapitaalverhoging van Lafuma ter waarde van 10 miljoen euro met behoud van inschrijvingsrechten gepland staat voor volgend jaar lente.

In januari dit jaar werd al bekend dat de Zwitserse lingerieketen en het outdoormerk uit Frankrijk de handen ineen sloegen. Via de strategische samenwerking wilde Calida zijn zakelijk portfolio uitbreiden in een nieuw segment met ‘aantrekkelijke groeiperspectieven’. Nu de Calida Groep de controle van Lafuma overneemt, moet het belang van 15,3 procent dat Calida nu in Lafuma heeft worden geherwaardeerd.

Lafuma werd in 1930 opgericht door de broers Victor, Alfred en Gabriel Lafuma als tassenfabrikant. De tassen sloegen al snel aan onder reizigers, waardoor Lafuma uitbreidde met campingmeubels. Vanaf 1993 kwam daar ook outdoorkleding bij, gevolgd door schoenen in 2000. Over 2012 rapporteerde Lafuma een omzet van 225 miljoen euro. Het bedrijf heeft 1600 medewerkers in dienst.